[TI] Stampende Tinkers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: Stampende Tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:45

Pleksgewijs :j Jessie heeft het momenteel alleen nog maar bovenin haar 'liezen'. Dus dat is makkelijk. Rechtstreeks sprayen levert je echter een doodsschop op, dus ik spray het in m'n hand en masseer het dan in. Vandaar de handschoenen :)) Mochten de hele sokken eronder zitten dan zul je het ook op de huid daar moeten krijgen, anders werkt het niet.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 22:07

Alleen over de rug werkt idd onvoldoende!

Ik giet tegenwoordig 12,5 ml Eprinex pour on per voet in de kootholte en wrijf het dan goed in met plastic handschoenen aan. Voorheen deed ik de benen van boven de hoef tot de knie op de huid behandelen met een kwast met stevige haren, maar daar ging bij 2 paarden mijn rug hevig van protesteren. Nu doe ik het zo en dat werkt prima.

De reactie van de paardenhuid zoals door Berdien beschreven heb ik alleen van haar paarden gehoord (was dat nu Ivomec pour on of Eprinex pour on?)

Bij mijn weten is Eprinex een van de goedkoopste middeltjes om mijt (tijdelijk) weg te krijgen, waarom peperdure frontline kopen als dit minstens zo goed wekt?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 22:11

Ivomec :j En dat het alleen bij mijn paarden is verbaasd me ook niets, ze zijn nogal anders dan anders :+

Wat ook wel werkt is het wassen met vlooienshampoo, alleen moet er dan wel een bepaald ingredient in zitten. Iets met een p.... :+

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 22:13

permetrhin?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 22:14

Ja!

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 22:23

Ivomec pour on heb ik nooit gebruikt, alleen al jaren Eprinex pour on. Kan toch net een andere samenstelling hebben, maar kan me voorstellen dat je het niet meer durft te proberen Berdien.

Ik behandel misschien 1 maal per jaar en probeer er altijd zo snel mogelijk bij te zijn als de paarden korstjes krijgen.

Ik verdun overigens niet met water.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 22:23

Zit oa in vlooienshampoo van Beaphar en Exil

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 22:27

Klopt Janet. Is een makkelijke en relatief goedkope manier, je moet alleen zorgen dat de shampoo goed op de huid komt.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 16:10

Vandaag naar het strand geweest. Sokken gewassen in de zee. Daarna thuis weer behandeld met cydectine op de Henk-manier. Plekjes direct behandeld met een plantespuit. Ben benieuwd of dit scheelt. Ook zijn hoofd ingesmeerd. Daar heeft hij ook regelmatig kale plekken. Hij werd wel kwaad hahahaha. Maar gewoon doorgezet en toen gaf hij zich uiteindelijk over.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 17:59

Mijn tinkermerrie zit ook te stampen en heeft jeuk! En heb ook ontdekt dat ze aan haar 2 voorbenen schilfertjes heeft, mok dus waarschijnlijk. Nu zit ik het topic wat door te lezen en heb nu enkele vraagjes. Ik heb hier nog isobetadine shampoo staan, hier kan ik best dan haar sokken mee wassen voor de mok? Enkel de voorste dan of ineens haar achterpoten (die geen sporen van mok vertonen) meewassen? Zinkzalf was ik al aan het smeren, dat dan blijven doen?

Voor de mijt, ik las hier ergens dat er iemand frontline gebruikt? Dat hebben we hier ook nog staan! Is dit dan gewoon de spraybus onverdund opspuiten/inmasseren op de sokken?

Nu nog een vraag mag ik dit allen tegelijk behandelen (dus sokken wassen met de betadineshampoo, zinkzalf smeren én frontline erin spuiten) of kan ik er beter wat tijd tussen laten?

Alvast bedankt!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 18:20

Schilfertjes hoeft niet perse mok te betekenen hoor! Mijn merrie heeft ook schilfertjes in haar sokken maar heeft absoluut geen mok.

Wassen en daarna frontline kan wel, maar als je er eerst zalf op smeert kan de frontline z'n werk niet meer doen. Frontline inderdaad onverdund gebruiken.

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 18:27

Misschien val ik nu in herhaling, maar hebben jullie al eens naar het voer gekeken van jullie paarden? Ik had ook ruim 1,5 jaar een stampende tinker gehad, maar ik ben sinds januari dit jaar over gestapt van de basis brok naar Marstall Vito. Door dat hij de suikers niet kwijt kon, kwam dit tot uiting met het stampen + schilfertjes in de sokken (onderbenen) van zijn voorbenen. Nu dat ik dat voer gebruiken is mijn tinker opgehouden met stampen en de schilfertjes zijn zo goed als verdwenen.

Groeten Maureen

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 19:03

Ik heb vorige week pour on over de rug gegoten en ze stampen en bijten hier niet meer. Volgende keer een andere methode proberen.

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:36

Werkt de Butox Pour on ook ?

Quiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:51

Mijn paard heeft al wondjes, kan je het dan alsnog sprayen in de sokken?

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:31

@_janet_ mooi dat et werkt! maar waarom zou je dan een andere methode gaan proberen?
never change a winning team ;)

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:06

Gewoon om te kijken of dat voor mij ook werkt, en hoe de resultaten zijn.
Ben altijd wel van het uitproberen hoe het makkelijker of effectiever kan.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:20

De Eprinex pour on heeft in 10 dagen de flinke mok door mijt van een nieuwe Tinker bij ons op stal al met de helft verminderd. Vandaag is hij voor de 2e maal behandeld. Baasje was al jaaaaaaaaren bezig het onder controle te krijgen, had al vele dingen geprobeerd en is dus dolblij.

Wij doen (in spuitje) dus 12,5 ml onverdund per been in de kootholte, goed inwrijven met plastic handschoenen.

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:55

goed nieuws vasthi! :j

is dat spul ook alleen op recept te krijgen, of gewoon te bestellen?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 19:32

Vasthi schreef:
De Eprinex pour on heeft in 10 dagen de flinke mok door mijt van een nieuwe Tinker bij ons op stal al met de helft verminderd. Vandaag is hij voor de 2e maal behandeld. Baasje was al jaaaaaaaaren bezig het onder controle te krijgen, had al vele dingen geprobeerd en is dus dolblij.

Wij doen (in spuitje) dus 12,5 ml onverdund per been in de kootholte, goed inwrijven met plastic handschoenen.

Dus waar ik al aan dacht.

Chronische mok kan dus ook veroorzaakt worden doordat de mijten de huid beschadigen.

Heb een algemene vraag.

Er zijn nu in dit topic veel stampertjes van de "stamp" afgeholpen door de diverse behandelingen tegen mijt.

Heeft iemand nu door de DA op mijt laten onderzoeken.

En heeft die DA mijt gevonden??

Sharmila wel, heeft ze mij gezegd.
Wie nog meer ?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 23:31

Drum had vaak mijt, en ik heb 1x afkrabsels laten nemen, op verschillende plekken, en daar is niets in gevonden. Toch reageerde hij op de Stronghold pipetten.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 23:39

Bij ons is de mijt wel met afkrabsel bevestigd, is alweer jaar of 2 terug. Alles behandeld met sebacil en sindsdien geen stampers meer. Alleen de paarden met dikke sokken hadden er last van, de minder behaarde nergens (maar alles is behandeld).

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:28

Denk dat het tegenwoordig allemaal via de DA moet monicees, maar je kan even kijken of het bijv. via Agradi zo te krijgen is.

Vroeger is het wel eens bevestigd dat er mijt zat, ook wel eens niet en dan waren de plekjes na behandeling ook weg. Ik laat nu nooit meer een afkrabsel maken, bij korstjes gebruik ik Eprinex en dat werkt.

DieselVince

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:00

hier lijkt ...(!!!!) Sarnacuran ook te helpen..... was een heftige mijt uitbarsting..Haren vielen uit..huid rauw en rood! Over zijn hele rechter voorbeen, van oksel tot kootholte.. nog nooit eerder gezien.
Vorige week de herhaling wasbeurt gedaan en de haren groeien al weer aan..
Poeh...
advies van DA was trouwens elke maand de wasbeurt herhalen, iemand ervaring mee..!!
lijkt me zo veel namelijk...

dinsmore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:37

Even een vraagje, wie weet kan iemand mij helpen.
Mijn tinkers hebben ook last van mijt.
Nu wil ik ze gaan wassen met Sebacil maar hoe kan ik dat het beste doen.
Gewoon er op smeren en niet er weer afspoelen?