cp112 schreef:Ik vind het toch altijd weer opvallend. Dat degenen die zogenaamd het beste met hun paard voorhebben (dat hebben we toch allemaal), lang wachten met inrijden, natuurlijk bladiebla, bitloos boomloos weet ik wat allemaal. Dat juist diegenen ontzettend hun mening doordrukken aan de mensen die het op een andere manier doen. En als er zo'n topic geopend wordt is dat van te voren al te verwachten.
Bitloos rijden, prima, deed ik met mijn oude paard ook. Alles volgens natural horsemanship, parelli of weet ik wie doen. Prima, als jij en je paard daar baat bij hebben vooral doenMaar niet de mensen afbekken die er een andere manier op nahouden.
Dat is geen afbekken, maar dat heet toch echt discusiëren CP. Als iedereen altijd "leef en laat leven" als motto zou hebben dan was er ook geen democratie maar een anarchie.
Bladiebla vind ik dan weer wat disrespectvol en ook jij strijkt mensen over een kam en veroordeeld; Mensen die tegen vroeg beleren zijn zijn naturals bladiebla die op sandalen, bit en boomloos rijden bij voorkeur met een boek van parelli of weet ik wie in de hand......
Ook dat is echt niet zo. Ik ben niet voor vroeg beleren, maar rij gewoon met een bit, wel boomloos, maar dat is toeval

Jij hebt daar een andere mening over, prima, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat iemand die een andere mening daarover heeft daar niks van mag zeggen, daar gaat deze hele discussie over. Het maakt voor het paard qua beleerleeftijd niet uit hoe je rijdt, bitloos of niet, volgens parelli of op de traditionele methode, dat doet niet echt terzake in dit topic.
Longeren vind ik qua belasting zeker voor jonge paarden ook niet goed, een eenzijdige belasting die pezen en botten te eenzijdig en veel belast. Miles en Gildor hebben we wel kort gelongeerd omdat dat handig was voor de HK, nooit te lang achterelkaar, 5 minuten maximaal en nooit op een te zware ondergrond. Sindsdien heb ik het ook nooit meer gedaan, maar dat komt misschien ook omdat ik het onwijs saai vind, net zoals onze paarden, die hebben er ook geen lol in