[TI] Tinkers tegenwoordig eerder 'volwassen?'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 23:11

cp112 schreef:
Ik vind het toch altijd weer opvallend. Dat degenen die zogenaamd het beste met hun paard voorhebben (dat hebben we toch allemaal :?), lang wachten met inrijden, natuurlijk bladiebla, bitloos boomloos weet ik wat allemaal. Dat juist diegenen ontzettend hun mening doordrukken aan de mensen die het op een andere manier doen. En als er zo'n topic geopend wordt is dat van te voren al te verwachten.

Bitloos rijden, prima, deed ik met mijn oude paard ook. Alles volgens natural horsemanship, parelli of weet ik wie doen. Prima, als jij en je paard daar baat bij hebben vooral doen :) Maar niet de mensen afbekken die er een andere manier op nahouden.

Dat is geen afbekken, maar dat heet toch echt discusiëren CP. Als iedereen altijd "leef en laat leven" als motto zou hebben dan was er ook geen democratie maar een anarchie.

Bladiebla vind ik dan weer wat disrespectvol en ook jij strijkt mensen over een kam en veroordeeld; Mensen die tegen vroeg beleren zijn zijn naturals bladiebla die op sandalen, bit en boomloos rijden bij voorkeur met een boek van parelli of weet ik wie in de hand......
Ook dat is echt niet zo. Ik ben niet voor vroeg beleren, maar rij gewoon met een bit, wel boomloos, maar dat is toeval :D Geen voorstander van vroeg beleren heeft niks met natural zijn te maken, maar is een kwestie van biologie; het af zijn van het skelet en het geestelijk volwassen worden van een paard en de vraag of je daar als eigenaar op wilt of moet wachten.
Jij hebt daar een andere mening over, prima, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat iemand die een andere mening daarover heeft daar niks van mag zeggen, daar gaat deze hele discussie over. Het maakt voor het paard qua beleerleeftijd niet uit hoe je rijdt, bitloos of niet, volgens parelli of op de traditionele methode, dat doet niet echt terzake in dit topic.

Longeren vind ik qua belasting zeker voor jonge paarden ook niet goed, een eenzijdige belasting die pezen en botten te eenzijdig en veel belast. Miles en Gildor hebben we wel kort gelongeerd omdat dat handig was voor de HK, nooit te lang achterelkaar, 5 minuten maximaal en nooit op een te zware ondergrond. Sindsdien heb ik het ook nooit meer gedaan, maar dat komt misschien ook omdat ik het onwijs saai vind, net zoals onze paarden, die hebben er ook geen lol in :n zal wel een wisselwerking zijn.

callum

Re: Tinkers tegenwoordig eerder 'volwassen?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 23:21

Roosa mijn paardje doet het idd op commando en je kan ook opstappen met iemand ernaast wat hij gewend is. Dus ik zie nog steeds de voordelen niet. Ik heb nog nooit een paard ingereden aan de longen en heb er aardig wat ingereden en heus niet allemaal braaf. Maar ik vind wel dat iedereen moet doen waar hij of zij zich veilig bij voelt. Ik vind alleen niet dat longeren bij de basis hoort maar dat het iets is wat mensen fijn vinden. Zonder longeren kan je ook prima en veilig he paardje inrijden. En ik vind longeren geestdodend maar dat is heel persoonlijk.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 23:31

roosa schreef:
Ja dat is zo met een jong dier inrijden dat je moet weten wat je doet.
Ik ga niet op een fiets zitten met een paard naast me met een klapperend zadel op zijn rug.
Je moet ergens beginnen,en wat is er dan fijner aan een long.
Waaraan hij nog een uitspattinkje kan maken oid.

Zeg niet dat je uren moet gaan slingeren,en als je vaak van handje veranderd is er niks aan de hand.

Jij gaat dus gewoon op stappen straks?
Doe je niet met iemand samen en je paard aan de long?
Ieder paard kent stap, draf,galop.
Maar ook als jij het vraagt?op je fietsie

Er zijn ook andere manieren om hem voor te bereiden dan longeren longeren is in mijn ogen niet zaligmakend oa ook omdat ik het oersaai vind. Ik wandel heel veel doe lange teugelwerk daar leren ze ook gangen op commando moer je alleen zelf meer doen. Ook buiten draad en galloppeer ik met hem aan de hand en als je dat in de bak opstart kan hij ook uitspattingen hebben. Dus nee ik ga er niet zomaar opzitten of zet hem zomaar naast de fiets. Alles is voorbereid in aangeleerd. En klapperende zadels doe ik niet aan voorlopig hij is pas 2.5 en nog erg overbouwd dus voorlopig nog vanaf de grond en dat bevalt prima. Ik vind longeren niet slecht of zo maar zeker niet zaligmakend laat staan noodzakelijk

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 23:47

Ieder paard is anders, ieder mens is anders. Iedereen heeft zijn of haar eigen ideeën. Ieder kent zijn of haar paard het beste.
Laten we niet alle paarden en alle eigenaren over 1 kam scheren.

Mijn vorige ruin met 2,5 jaar beleerd voor de kar. Mijn merrie die ik nu heb van 7 wordt nu pas redelijk fanatiek gereden en getraind.
Mijn bijna 2 jarige ruin zal als hij bijna 3 is ook licht aan het werk ga.
Ja hij staat te koop en ik ben van mening dat er meer vraag naar hem is als hij licht ingereden is.

Laten we niet op foto's af gaan. Iedereen weet wat zijn of haar paard wel of niet aan kan.

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 00:02

Inderdaad is hier de voorkeur ook voor lange teugelwerk, al kan longeren voor de afwisseling fijn zijn maar zeker een jong dier moet niet constant op de volte staan maar wanneer je hier een gezonde balans in vindt is er niks aan de hand.

En tja wat inrijden etc. betreft is er wel gedegen kennis nodig ben ik van mening.

Kinsealy inderdaad is niet iedereen die niet voor vroeg beleren is direct een complete natural. Hier wordt met bit of kaptoom gereden wat het fijnst werkt voor het paard. En verder gewoon met boom met deken en de hele mikmak haha dus daar is zoals CP degenererend zegt geen verband in. '

Ariebren je moet niet vergeten dat paarden vroeger lastdieren waren zoals je zelf al zegt en het enige wat mensen hadden dus logisch dat die meer en zwaarden moesten werken daarentegen al kijk je naar de indianen en de ridders werd er wel degelijk gekeken wat een paard qua houding van nature aanbood en dus meer met het dier geleefd als de in de krul getrokken methodes van tegenwoordig. En wat je zegt vanaf 2 jaar kun je mijns inziens ook prima aan de slag gaan alleen het rijden zou ik minimaal 1,5-2 jaar uitstellen. En wil je een paard goed voorbereiden qua commando's etc heb je die 1,5-2 jaar ook wel nodig.

Callum heb je gelijk in het hoeft niet direct als optie gebruikt te worden maar een paard moet ten minste of in het lange lijnen werk of anderzijds aan de hand onder apel staan als jou manier naast de fiets is ook prima al vind ik persoonlijk wanneer je dan met ruitergewicht gaat werken en je doet dit op de openbare weg de veiligheid iets minder. Maar goed dat gaat buiten deze discussie :)

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 08:41

Als ik erop ga gebeurd dat eerst in de bak natuurlijk :) is zeer onveilig om dat op de weg te doen.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 16:35

Longeren doe je om commandos aan te leren.
Fietsen vind ik levensgevaarlijk.
Maar ieder zijn ding.

Een jonkie longeer je ook niet langer dan 10 minuten.
En dat doe je een paar keer en dan kent hij dat en dan doe je er een singeltje en later zadel op.
Ik wil ze geen hele bak geven met de eerste keer zadel.
En dan is aan de longe een handige manier.

Als ze ouder ziin en ze missen de kracht om goed aan te galoperen kan daar een longe ook weer bij helpen.

Dus ja ik vind het bij de basis horen.
Ze leren ook te reageren op druk want ik longeer gewoon aan een halster.
Voor mij persoonlijk alleen maar voordelen.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 16:42

Dat zijn allemaal dingen die je ook aan kan leren zonder longeren en reageren op druk leer ik ze met grondwerk en wandelen gaat prima. Maar idd ieder zijn ding. Ik zie voor mijzelf geen voordeel aan longeren en ik realiseer me dat ik een uitzondering ben.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 17:05

Ik heb ervaren dat reageren op druk aan de hand heel anders kan zijn dan op een paar meter afstand.
Kijk maar eens om je heen.
Mensen die niet goed kunnen longeren en een paard dat ze de hele bak door sleept.
Ik wil dat mijn paard op druk, ook al sta ik niet naast hem, toch reageert.
Hij kan wel leren te reageren op mijn lichaamstaal maar ik wil ook die reactie op druk.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 19:09

Wat mij hier opvalt is dat mensen die een beetje anti longeren zijn, er ook zelf niets aanvinden.
Toch wordt longeren door alle goeroes, zoals, Voest, Roberts, enz als eerste gedemonstreerd bij een clinic.
Helaas belazeren die goeroes de boel door een longeer ring van hekken neer te zetten.
Het paard wat opgejaagd wordt gaat dan vanzelf een cirkeltje lopen.

Maar om een goede en opgevoede band met een paard te krijgen is longeren een goed hulp middel.
Dus we gaan weer off topic.
Een paar tips voor mensen die moeite met longeren hebben.

Zet de bak af voor de helft, 20 bij 20 meter is een mooie longeer ruimte.
Gebruik een halster met een vaste ring onder de kin.
Breng de longeer lijn aan door het binnen zij ring van het halster, onder de kin door en haak hem vast aan het buiten zij ring van het halster.
Een paard gaat in principe altijd tegen druk in. dus nu krijgt hij druk op de buitenkant hoofd en zal zijn hoofd naar binnen brengen op de cirkel.
Kijk tijdens het longeren naar de kont van het paard en gebruik je buitenarm voor het drijven.
Eventueel verlengd met een zweep.
Actief drijven is sneller lopen voor het paard.
Niets doen het paard stopt.
En het belangrijkste, mond houden, hoe vaak hoor ik niet bij slecht en knullig longeren, kom op, komen, ga door, enz wat de mensen allemaal verzinnen om een paard in de war te brengen..
Er zijn maar vier kommando's bij longeren, stap, draf, galop en ho.
Voor de western, walk, jog, het zoen of klik geluidje voor de galop en whooo.
Enne als je dit een tijdje gedaan hebt dan heb je ineens geen een longeer lijn meer nodig.
Dan kan je op lichaams taal je paard de diverse gangen laten doen en ook nog de slide stop laten uitvoeren.

En fietsen met je paard, heel goed voor de conditie van paard en fietser.
Maar dan moet je paard wel geleerd hebben om te stoppen als jij dat zegt.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 19:39

Ik ben niet anti longeren ik vind het alleen niet zaligmakend ik weet hoe het moet weet ook dat het door zo een beetje iedereen gedaan wordt maar voor mij is het het gewoon niet en tot nu toe lukt het prima zonder. Stemcommandos stap draf en hooo zijn aangeleerd en worden goed opgevolgd galop zijn we nog niet mee bezig. Mijn enige opmerking was ook dat ik het niet noodzakelijk vind voor de basis. Maar iedereen doet waar hij zij zich prettig bij voelt :). Maar aangezien dit een discussie is wilde ik weten of iemand mij op andere gedachtes kon brengen vandaar de vraag. En idd ik vind er niks aan kan het wel maar vind het vreselijk om te doen. Heb dus actief gezocht naar een andere oplossing en tot nu toe werkt het prima. Voor mij en voor zover ik kan oordelen ook voor mijn paardje. Dus nogmaals ben niet anti zie aaleen geen meerwaarde voor mij

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 19:44

Interessant, wat is die andere oplossing ?

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 20:52

Ik longeer ook niet echt actief, maar bij mij leren ze het wel. Vind het er ook echt wel bij horen.
Als de dierenarts moet komen voor kreupelheid bijv. Vragen ze toch vaak om even te longeren op het harde. Alleen daarvoor moeten die van mij het gewoon kunnen. En hoort het bij mij dus ook standaard bij de training.
En ook omdat ik niet altijd tijd heb om te rijden, vind ik het ook ideaal. Maar het is zo geestdodend als je het zelf maakt. Hier lig ik regelmatig balkjes neer, een klein sprongetje of vraag ze om een stukje rechtdoor te gaan bijvoorbeeld. Ik heb hier dan wel het voordeel dat ik een compleet weiland heb om te longeren en niet vast zit aan de vaste maat van een longeerbak.

Ariebren, jou tip ga ik eens bij m'n merrie proberen, die loopt standaard op 1 zijde met dr hoofd naar buiten. (maar dat is weer even offtopic)
Laatst bijgewerkt door Shayla op 23-12-11 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 21:10

Hier heb ik een link naar wat foto's van Cochise.
Je ziet heel duidelijk dat de longeer lijn aan de binnenkant vastzit en vrij strak staat.
En toch springt hij over het balkje.
De rest van de foto's is los longeren, dus zonder lijn.

Alles gaat op lichaams taal van zijn verzorg meid.

http://www.mijnalbum.nl/Album=VQV3ERXI

En dit is die ouwe grijze hengst ten voeten uit.

Afbeelding

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 21:16

Ariebren grappig dat jij het longeren zo uitlegt nu kun je inderdaad geheel op zweep longeren maar bij een jong paard is het toch echt bevorderlijk wat stem te gebruiken. Het is maar net van wie je het leert ik heb het van iemand geleerd die piste werk gedaan heeft in het circus en dan is denk ik dan toch wel een andere wijze, maar ook hier geld vele wegen die naar....
Daar gebruiken ze ook weer net andere termen voornamelijk Duits.
Naar de kont van het paard kijken ben ik het niet over eens veel paarden zullen hierop langzamer gaan.
Gave foto van Chochise :) Hoe spreek je dat trouwens uit vroeg ik me vorige keer al af.

Callum maar als je er voor het eerst op gaat doe je dat dus zonder longe mij lijkt dat je de hulpen eerst vanaf de grond leert en dan met zijn tweeën 1 erop 1 ernaast langzaam de hulpen van de grond over laat nemen door de ruiter, zie buiten longeren niet echt een veilige manier om dat te doen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 21:47

Het belangrijkste is korte stem commando's gebruiken.
Taal maakt niet uit, het gaat om de klank.
Wanneer je naar de kont van het paard kijkt, staat je lichaam ook zo dat het paard ruimte naar voren heeft.

En piste werk is heel wat ingewikkelder dan wat wij doen met longeren.
Je bent dan meestal met meerdere dieren bezig en dan moet je ze een voor een aansturen.

Heb een keertje een show gezien van twee honden die schapen moesten drijven.
De ene hond kreeg Nederlandse aanwijzingen.
De andere hond kreeg aanwijzingen in de Engelse taal.
Zo doen de schapen herders dat om misverstand tussen de honden te voorkomen.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 21:53

elke hond heeft zelfs zijn eigen fluitsignalen-repertoire ;)

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:13

Klopt mijn instructrice doet dan ook shows. Vindt het wel een fijne manier van leren moet ik zeggen de piste manier noem ik het maar voor het gemak :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:25

Mooi is dat hé, dat is nu een stukje deskundigheid van de trainers.
Geen gepraat, geen afwijkende lichaams taal.
Gewoon een hond, paard, or wath else, iets aanleren om op een woordje of fluitje wat te doen.

Wanneer wij als simpele paarden houders dat nu ook eens gaan leren om zo een paard wat te leren !!
Wat zouden die paarden dan een heerlijk leven hebben.
Die paarden weten precies wat ze moeten doen.
Eigenlijk is het een imitatie van het kudde gedrag.
De ene merrie verdraait haar oor en de andere merrie schiet gelijk weg.

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 23:59

De meeste hulpen kun je met wat efficiënte training tot een wiebelende vinger beperken bij wijze.
Merk je al bij jonge dieren hoe makkelijk je die op een steeds kleinere hulp achterwaarts kunt laten gaan.
Of zaken als de Spaanse pas zijn ook vrij gemakkelijk te verkleinen vaak een kwestie van tijd erin stoppen en herhalen :)
Maar wel erg leuk als je bereikt wat je wil.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 12:33

ik heb callum tot nu toe alle stemcommando's aangeleerd met grondwerk en lange teugelwerk en met vrijwerken in de bak. Callum reageerd op druk dat ben ik nu met lange teugelwerk aan het leren dus als hij druk voelt van 2 teugels stopt hij. tot nu toe werkt dit prima voor mij en hem gaat misschien minder snel maar ik vind het leuk en hij denk ik ook. ik leer eerst alles aan op lichaamstaal en dan ga ik er woorden aan koppelen zo train ik mijn honden ook met goed resultaat en callum doet het ook goed. we zijn er nog niet maar hij is pas 2.5. het belangrijkste vind ik dat hij stopt op het moment dat hij tegendruk krijgt en dat doet hij. anders was ik ook niet met hem langs de weg gegaan. en straks met rijden dan kent hij de commandos vanaf de grond ook. er loopt wel degelijk iemand naast maar zonder longeerlijn. ik begin toch met stappen en idd zodra ik wil draven zal dat eerst aan de hand zijn en dan verder los. ik vind dat prettiger rijden. zo heb ik het altijd gedaan en is altijd prima bevallen. ik heb gemerkt dat ik het prettiger vind om een onstabiel paard niet op de volte in te rijden maar gewoon in de volle lengte vande bak. maar nogmaals dit is erg persoonlijk. en zoals je al zegt steffytom er zijn vele wegen die naar rome leiden. ik vind deze manier zelf het prettigst om te gebruiken en het bevalt tot nu toe heel erg goed. mocht ik merken dat het straks niet voldoende werkt zal ik zeker longeren overdenken maar tot nu toe is het niet nodig.

en wat ariebren zegt klopt wel als je naar de achterkant van een paard kijkt zal hij wijken voor die druk dus voorwaards gaan. iig callum wel.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 14:49

Ik zie ook zeker de voordelen van longeren. Flynn heb ik nooit meer dan 10-15 minuten per keer gelongeerd, daarvoor is het een te eenzijdige belasting en is hij nog te veel in de groei. Eerste keer longeren was niet langer dan vijf minuten, linksom en rechtsom in stap en draf en klaar. De lijn zelf gebruik ik ook puur als afbakening van de volte, meer niet. Hij loopt volledig op eigen benen.
Maar het geeft ze wel een bepaalde feeling met de bak, de omheining, stukje balans in alledrie de gangen, bochtenwerk.. Daarnaast ook de beweging van het tuig in de verschillende gangen. Nou kun je dat ook allemaal wel aanleren aan de hand aan een leadrope, maar Flynn maakt met z'n 1.65m best wel vaart en zo hard kan ik niet rennen :')
En inderdaad ook de stemcommando's. Als ze dan onder het zadel komen kunnen ze veel steun hebben aan de stemcommando's. Zo koppel je de hulpen makkelijker aan het opvolgen van de hulpen.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 18:30

Het is idd wel ff hard rennen zeker voor galop maar callum is maar 1.53 ongeveer en gaat niet zo hard en ik kan de training goed gebruiken.:)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 18:44

even vraagje
zoe is momenteel 1 bonk energie!!!
ze staat overdag in paddock van 8 bij 10 ongeveer en longeer haar 1 keer per 3 dagen
zou vandaag met ahar aan de wandel nou was het erf nog niet af en mevrouw stond echt recht omhoog en niet 1 keer maar omhoog en toen ze op de grond was weer omhoog
ze piept erover.
toch doorgezet want mevrouw wil soms niet bij vriendinnetjes weg
en toen ging het wel weer even beter. even laten eten en toen 10 min van huis af zou ik naar huis weer omdat ik haar toch niet goed vertrouwde .
en ja hoor mevrouw was net een gillede keukenmeid die met 4 benen tegelijk van de grond kwam!!
en heeft in die 15 min van huis wel 10 keer ongeveer op haar achterste benen gestaan.
hebben de laatste 5 min wel goed afgesloten met steeds halthouden en stappen, achterwaarts,halt en vooruit stappen.
morgen maar eerst haar even in grote bak loslaten
mijn jonge meid is niet emer te houden buiten momenteel.. zijn jullie jonge tinkers ook zo idioot??

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 18:50

Toevallig wel vandaag.
Door het slechte weer komen ze weinig echt lang buiten.
En vandaag voor het eerst weer het zonnetje gezien.
Dan willen ze wel, lekker stuiteren.
Maar eerst even losgooien zodat de zgn lente kriebels eruit gestuiterd zijn is wel beter.