[TI] Insuline resistentie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:27

fancylover schreef:
hallo,
Ik meld me hier even omdat mijn pony vorig jaar heel erg bevangen is geweest en we nu de winter weer in gaan begint hij toch weer een beetje stijf te worden enz en dat wil ik graag voorkomen.
Nu was ik op horse event gister en toen werd mij podocompositum en gluco balance aangeraden. Dit was ook tegen insuline resistentie en aangezien dat hand in hand gaat met bevangenheid dacht ik dat ik hier misschien iets meer informatie over deze 2 producten kon krijgen?

Ik hoop dat jullie me iets meer informatie kunnen geven over podocompositum (wat is het verschil met podo complex?) en gluco balance

Alvast bedankt allemaal!

Weet niet of je op websites al het een en ander hebt gelezen.. http://www.nmlhealth.com/pc,58,/Phytonics.aspx Hier kun je die producten geven namelijk.. Ik ben over alletwee erg tevreden.. Lichte hoefbevangenheid is weg, hij loopt goed nu en door de gluco balance is hij aan het afvallen..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:28

Embe schreef:
Onze pony is van zichzelf een 'kruidje roer me niet' maar ik heb juist het idee hij dat door de gluco balence minder 'heet' wordt. Ik heb ook het idee dat de bespiering minder wordt... hij moet dan ook best hard werken (training M dressuur) en denk dat hij door zijn dieet misschien ook wat energie te kort komt. Durf hem alleen niet meer/hogere energiewaardes te geven. Iemand hier nog een suggestie voor?

Krijgt hij wel voldoende eiwit en dergelijke binnen voor zijn spieren.. Ik ga met Fiek nu overwegen een supplement bij te geven zodat zijn mineralen, vitamines en alles goed aangevuld blijft anders kost het zijn lijf teveel energie om nu conditie op te bouwen..
Ben dus op zoek naar een redelijk suikerarm iets maar wat vooral goede eiwitten, vitamine E en selenium bevat wat daar zo belangrijk voor lijkt te zijn...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:29

natalia, jammer dat je bij jullie op stal met zoveel dingen nog extra rekening moet houden.. ben je daar ook nog eens energie aan kwijt..

fancylover

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 21:18

je geeft aan dat hij afvalt door de gluco balance maar is dit een vaste werking hiervan? mijn pony is namelijk al mager en hij moet absoluut niet nog meer afvallen!

Ik ga even je website bekijken!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 21:48

Dat durf ik je niet met zekerheid te zeggen, dan zou ik in contact proberen te komen met de makers..

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 23:54

SuperRoos schreef:
natalia, jammer dat je bij jullie op stal met zoveel dingen nog extra rekening moet houden.. ben je daar ook nog eens energie aan kwijt..

Ben er aan gewend, na 16 jaar...

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 07:51

Ik zit hier met een kwestie.

Mara is waarscheinlijk insuliene resistend, maar dat is nog niet getest. Ze is echt veel en veel te zwaar en vaak wat suffig. Maar dat wisten jullie al.

Nu, ik heb haar het liefst op zand, maar die mogenlijkheid heb ik niet. Dus heb ik er voor gekozen om het land zo kort mogenlijk te laten kaalgrazen door een stukje af te zetten. Dit is iets minder als de helft van de wei (40x40)

De gene waar ik het land van huur is NIET de eigenaar van het land. Maar zij is het niet eens met mijn beslissing om het land op te delen voor de winter. Want een paard met IR moet bewegen en moet lang gras krijgen en moet ook veel in het land kunnen bewegen. Alles leuk en aardig, maar op het moment dat een paard met IR gras krijgt word het ziek (niet?), ook met uitgebloeit gras is mijn ervaring. Leuk dat ze veel moet bewegen, ben ik het helemaal mee eens, maar op het moment dat de paarden het hele stuk krijgen gaat heel het stuk kapot van de winter en valt er al helemaal niet meer te bewegen. Daarbij heb ik liever dat heel kleine hoeveelheden gras krijgt ipv heel groote hoeveelheden.

Nog een argument van haar om me geen zorgen te maken is dat het gras dat nu nog uit de grond komt niet bemest is. Ook daar heb ik het niet mee eens. Een paar weken geleden is er gemaakt en is het land gesleept. Het lands is dus als het waren bemest met mest van de paarden zelf. Of ben ik nou gek en klopt dat van geen kant? Ook het gemaaide gras hebben ze laten liggen en ligt er nu nogsteeds. Ook een vorm van bemesting, want het is nu al bijna allenmaal de grond in getrokken, toch?

Wat moet ik nu? Ik wil graag dat mijn paard weer gezond word. Ik hou er duidelijk andere gedachten op na dat dat zij heeft. Zij denkt blijkbaar dat ik mijn paard helemaal geen eten meer ga geven waardoor ver vermagerd. Wat natuurlijk onzin is. Natuurlijk krijgt ze gewoon hooi en ze gaat een suplement krijgen om alle voedingstoffen binnen te krijgen... Ze is dus van mening dat ik Mara lekker moet laten eten van het heerlijke sappige september-gras, wat o zo verradelijk is als het bemest is.

Er staat ook 2 andere paarden bij. Het veulen van dit jaar en een jaarling angaloarabier. Ze is dus helemaal bang dat die ook gaan vermageren, terwijl het veulen weg gaat, de jaarling en mijn merrie van de winter snachts op stal gaat en dan kan de jaarling snachts meer hooi krijgen dan overdag. Paarden hebben toch geen dag en nachtritme.. Overdag wil ik de jaarling dan gewoon mee laten doen met het 'dieet'van Mara. Dan zou het toch gewoon goed moeten gaan? ps, alee paarden die daar op het land staan zijn van mij.

Ik kan dus gewoon door de strond zakken...

Is mijn gedachtegang echt zo raar? Of moet ik gewoon doorzetten en desnoots door een mediesche verklaring van een VA mijn zin krijgen? (nou gaat mij dat wel heel ver)

Hoe kan ik er voor zorgen dat ik mijn draad terug krijg, het land weer op kan splitsen en mijn bolle lekker kan afvallen...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:48

Het zijn toch jouw paarden, enkel op het land van iemand anders? Dan heeft zij er helemaal niets mee te maken en zou ik overbluffen dat je al contact hebt gehad met veeartsen en dat jouw plan DE manier is.. Er is geen andere manier..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:06

Als je een IR -paard heb zul je hem ook moeten behandelen. Met alleen veranderen van 'voeren/huisvesting' kom je er niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:50

singasong schreef:
Als je een IR -paard heb zul je hem ook moeten behandelen. Met alleen veranderen van 'voeren/huisvesting' kom je er niet.

behandelen met medicijnen wil zeggen levothyroxine geven....maar ik denk dat ik de enige in europa ben die dat doet....
verder is dieet en beweging de enige remedie.
Ik ben van mening dat een paddock of een kort arm land(heel kort) het beste werkt....maar goed dat is mijn mening.
Het fructaan-verhaal zegt dat hoog gras minder kwaad kan,ik weet het niet.....
Mijn paard werd zelfs bevangen van gedroogd lang gras....hooi.
Dus ik ga helemaal geen vers lang gras proberen.

Maar misschien is het wel verschillend per paard en per gradatie van IR,mijn paard heeft het zeer ernstig.
Zo ernstig dat hij zonder levothyroxine(en evengoed streng dieet)binnen tien dagen aan vier benen bevangen staat.

Hij is niet te dik,nooit geweest.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:55

Ik heb het met verschillende dierenartsen over levothyroxine gehad maar begreep dat dit enkel een uitwerking heeft op de schildklier en niet op de alvleesklier of de eilandjes van langerhans, die juist de belangrijkste taken hebben in de insuline productie

Doordat het op de schildklier werkt krijg je een snellere stofwisseling en zal het paard gewicht verliezen is mij verteld..

Door het afvallen kan het dan wel weer zo zijn dat het insulinepeil daalt maar dit effect kan het indirect hebben en hoeft niet perse zo te zijn..

Geerke, wat waren de insuline waardes bij jouw paard ook alweer?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:03

insuline waardes zijn nooit getest,de levothyroxine was een noodsprong vier jaar geleden....het was of dat of inslapen,
wel kwam er uit de bloedproef dat de schidklier iets te traag werkte.
Levothyroxine doet wel iets met de insuline receptoren....het hangt allemaal erg nauw samen....ik denkt nauwer dan dat de dierenartsen nu beseffen.

Door de levotyroxine worden afvalstoffen sneller afgevoerd,en dat afvoeren is nu net het probleem van IR.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:19

Met korte gras durf ik het al helemaal niet meer na de uitleg van gestressed gras. Dus kort, arm en dus rijk aan fructaan bij verkeerd weer. Dan maar liever wat hoger gras, liefst volgezogen met water (tja, lastig met dit mooie droge zomerweer).

Gisteren meetlint gekocht op HE. Ben dus paar dagen bezig met Gluco Balance en Pablo is nu ongeveer 800 kilo zwaar!!!! Oooppsss :+ Ben benieuwd of ik verschil ga merken ;)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:23

geerke schreef:
singasong schreef:

behandelen met medicijnen wil zeggen levothyroxine geven....maar ik denk dat ik de enige in europa ben die dat doet....
Ik ben van mening dat een paddock of een kort arm land(heel kort) het beste werkt....maar goed dat is mijn mening.

Maar misschien is het wel verschillend per paard en per gradatie van IR,mijn paard heeft het zeer ernstig.
Zo ernstig dat hij zonder levothyroxine(en evengoed streng dieet)binnen tien dagen aan vier benen bevangen staat.

Hier zit ik dus mee... Mijn paard vertoond deze verschijnselen. Ze is er duf als ze veel hoog gras heeft gegeten. Het maakt eigenlijk niet uit of het jong of oud (uitgebloeid) is. hooi gaat wel goed, maar dit is hooi wat al heel lang in de regen ligt en dus uitgespoeld is.

Ook vind ik idd dat het mijn paarden zijn en dat ik meot weten wat ik er mee doe.. Het is ook haar land niet. Eigenlijk moet ik dus even rond de tafel gaan zitten met de boer (eigenaar van het land) de vrouw waar ik het land van huur en mijn ouders...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:26

geerke schreef:
insuline waardes zijn nooit getest,de levothyroxine was een noodsprong vier jaar geleden....het was of dat of inslapen,
Levothyroxine doet wel iets met de insuline receptoren....het hangt allemaal erg nauw samen....ik denkt nauwer dan dat de dierenartsen nu beseffen.

Door de levotyroxine worden afvalstoffen sneller afgevoerd,en dat afvoeren is nu net het probleem van IR.

Jammer idd dat dierenartsen er zo weinig van weten of niet snel kijken naar de andere werkingen van zo'n stof..
Wanneer het echt die invloed heeft is het idd bij paarden waar niets anders meer bij mogelijk is altijd de moeite waard om te proberen (en idd misschien ook al bij paarden die minder ernstig ziek zijn)

Moet je dit nu de rest van zijn leven blijven geven, wat ik begreep dat het echt enorm duur is?

Jammer dat insuline niet getest is, anders kon je vergelijken hoe dat gedaald was met behulp van de hormonen...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:28

Eleonoor schreef:
Met korte gras durf ik het al helemaal niet meer na de uitleg van gestressed gras. Dus kort, arm en dus rijk aan fructaan bij verkeerd weer. Dan maar liever wat hoger gras, liefst volgezogen met water (tja, lastig met dit mooie droge zomerweer).

Gisteren meetlint gekocht op HE. Ben dus paar dagen bezig met Gluco Balance en Pablo is nu ongeveer 800 kilo zwaar!!!! Oooppsss :+ Ben benieuwd of ik verschil ga merken ;)

Lees zoveel, ben even kwijt wat voor paardje je had? Is hij bewezen IR of dat nog niet..
Komt het meetlint tot 800 kilo of moest je doormeten?
Hopelijk gaat de gluco balance ook voor jou iets doen!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:30

peelie, idd opkomen voor jezelf.. nu heb je de kans om dingen te gaan veranderen en je paard beter te krijgen dus ga ervoor!
een winter in de paddock met goed hooi en supplement (en geen suiker) en je zult zien dat je over enkele maanden een ander paard hebt..
laat je niet tegenhouden door anderen, het is jouw paard en je kan nu actie ondernemen :(:)

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:35

Heb het met de halve lint gemeten, want Pablo deed een beetje moeilijk. Probeer vanavond hulp te krijgen om precies te meten hoe zwaar hij is. De lint ging tot 800 kilo ;)
Hij is 1.73 meter groot.
Hij is niet bewezen IR, maar het zou mij niets verbazen gezien zijn reacties in het verleden op oa pure granenmix (spierbevangen). Vorig jaar op land minder last van gehad, maar het regende toen meer en was het gras meer vocht dan fructaan als dit jaar. En er is amper gemest op ons land, afgelopen winter voor het eerst na aantal jaren. Omdat hij afgekeurd is ivm zware peesblessure, en zijn leven alleen bestaat uit happy zijn wil ik hem niet plagen met een graasmasker. Straks in de winter op de paddock gaat hij beperkt kuil krijgen gemengd met stro.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:33

geerke schreef:
singasong schreef:

Ik doel niet op reguliere medicijnen.

IR paarden hebben vaak een slechte alvleesklier, niet goed werkende nieren/lever en schildklier. Ga je die behandelen kun je een heel eind komen.
En daarbij beperk je natuurlijk de toevoer van bijv. te veel suikers e.d.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:08

hmm, op Josefien haar website staat inmiddels bij de Gluco Balance vermeld "LET OP: DIT PRODUCT WORDT UITSLUITEND GELEVERD NA CONSULT DOOR DIERENARTS OF HBO GESCHOOLD THERAPEUT!"

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:38

dat stond er daarvoor ook al bij. Iig toen ik het bekeek wel...

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:50

Oh, okee, ik zie het nu pas.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:40

SuperRoos schreef:
geerke schreef:

Jammer idd dat dierenartsen er zo weinig van weten of niet snel kijken naar de andere werkingen van zo'n stof..
Wanneer het echt die invloed heeft is het idd bij paarden waar niets anders meer bij mogelijk is altijd de moeite waard om te proberen (en idd misschien ook al bij paarden die minder ernstig ziek zijn)

Moet je dit nu de rest van zijn leven blijven geven, wat ik begreep dat het echt enorm duur is?

Jammer dat insuline niet getest is, anders kon je vergelijken hoe dat gedaald was met behulp van de hormonen...

ja,hij krijgt het iedere dag....wel eens keer geprobeert te minderen maar dat ging niet goed,na een week de symptomen van hoefbevangenheid.
Het kost mij z'on 800 euro per jaar,maar dan heb ik een gezond en blij paard!
Maar over het algemeen werkt bij de niet zo ernstige gevallen afvallen en een dieet voldoende om het paard weer enigzins gezond te krijgen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:53

ik ben de da nu aan het bellen om een hele berg info op te vragen over insuliene resistentie.

De DA beld mij vanaaf even terug omdat hij nu de info niet bij de hand heeft.

Ik hoop dat het zin heeft wat betreft het afzetten van het land...

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:56

zijn er hier ook mensen die pococompositum geven?