[TI] Insuline resistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 22:47

Wat het gekke is met die ribben: als ze afvallen ga je die ribben voelen of zien, en dan denk je: nou, meer hoeft er niet af. Terwijl er dan elders nog flink wat kilo's zitten. Ga je dan door met gerantsoeneerd voeren en veel beweging, dan worden die uitstekende ribben niet erger, maar zie je wel dat ze als geheel steeds gestroomlijnder worden. Ribben zeggen dus niet zoveel.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 23:51

SuperRoos schreef:
Vergeleken met die foto van 15 augustus is echt een heel verschil!! Gras lijkt dus ook bij Koot echt de boosdoener...

Dat was dus maximaal een uurtje per dag met graaskorf om........ maar ook niet in het werk ofzo. Pas sinds een aantal weken zijn we aan het lange teugelen.

Toen we rond 18.00 uur op stal kwamen stond hij niet meer in het zandbakje maar hingen de hoefschoenen er nog wel. Bijrijdster van een van de andere paarden was in het bakje bezig. Heb gevraagd waar mijn paard was, en die had ze naar zijn eigen plekje gebracht, maar dus zonder hoefschoenen... "ik vond al dat hij zo moeilijk liep", zei ze.... Ik heb als de wiedeweerga zijn hoefschoenen aan gedaan, wat extra geknuffeld, want hij keek helemaal depri. Het stukje erf waarover hij had moeten lopen is precies het allerslechtste stukje, vol met losse steentjes.
Heb wel hoofdstelletje aangedaan, en de lange teugels eraan, ik vond dat we wel even moesten gaan lopen, zo met de schoenen aan. Hij was wat stijf, maar na 10 minuutjes zag ik hem losser worden, en liep hij goed, op het gras kon hij zelfs het langeteugeldrafje laten zien, en later ook nog een paar pasjes op het betonpad. Ben toen gelijk gestopt, we gaan niets overhaasten. De beweging en extra aandacht deed hem goed. Ik heb hem overgedragen aan Vent en ben de stallen gaan doen, toen de heren na een kwartiertje terugkwamen zag Koot er voldaan uit.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 23:58

SuperRoos schreef:
Je had hem in je eentje gemeten met een strotouwtje toch?
Ik had hulp nodig, lukte me niet om hem bij zijn boeg vast te houden en dan door te trekken naar zijn broek dus moesten we echt met zijn tweetjes doen.. Ik vraag me af of Niek wel echt zo lang is en je dus misschien niet teveel gewicht hebt berekend..

Ik gebruik zo'n metalen rolmaat, want je moet van voor naar achter in een rechte lijn meten.

SuperRoos schreef:
Links is de foto van 5 weken geleden waar ik al erg blij mee was en rechts is een foto van vandaag.. Ondanks dat er misschien nu even geen kilo's afvliegen wordt alles wel wat strakker weer..
Bovenop zijn kont zit nog aardig wat vet.. Nu lijkt hij namelijk erg overbouwd en dat was hij vroeger echt niet, had een redelijk rechte rug tot over zijn billen..

Hij ziet er goed uit Roos! Hihi, bij Koot ook OP de kont ;)

SuperRoos schreef:
Links is de foto van 5 weken geleden waar ik al erg blij mee was en rechts is een foto van vandaag.. Ondanks dat er misschien nu even geen kilo's afvliegen wordt alles wel wat strakker weer..
Bovenop zijn kont zit nog aardig wat vet.. Nu lijkt hij namelijk erg overbouwd en dat was hij vroeger echt niet, had een redelijk rechte rug tot over zijn billen..

Hij ziet er goed uit Roos! Hihi, bij Koot ook OP de kont ;)
Laatst bijgewerkt door KootMiraDrum op 13-09-09 00:04, in het totaal 2 keer bewerkt

KootMiraDrum

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 00:04

Geen pavolint hier, wil wel even zeggen dat ik Indiana een mooie dame vind!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 00:29

SuperRoos schreef:
Zie dat klopt dan idd.. Kon dat plaatje niet in mijn hoofd krijgen maar dan heb je idd gelijk.. Bij Fiek kan alles in de trailer op het kortst en dan heeft hij nog ruimte achter zijn billen...

Ik moest blijkbaar als een 'plank' meten.... dat heb ik niet gedaan. Heb met alle rondingen meegemeten. Dus daarom zal het wel langer uitkomen.
Maar op zich maakt het niet uit. Als ik dan de volgende keer maar weer net zo meet ;)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 00:34

KootMiraDrum schreef:
Dat was dus maximaal een uurtje per dag met graaskorf om........ maar ook niet in het werk ofzo. Pas sinds een aantal weken zijn we aan het lange teugelen.

Toen we rond 18.00 uur op stal kwamen stond hij niet meer in het zandbakje maar hingen de hoefschoenen er nog wel. Bijrijdster van een van de andere paarden was in het bakje bezig. Heb gevraagd waar mijn paard was, en die had ze naar zijn eigen plekje gebracht, maar dus zonder hoefschoenen... "ik vond al dat hij zo moeilijk liep", zei ze.... Ik heb als de wiedeweerga zijn hoefschoenen aan gedaan, wat extra geknuffeld, want hij keek helemaal depri. Het stukje erf waarover hij had moeten lopen is precies het allerslechtste stukje, vol met losse steentjes.
Heb wel hoofdstelletje aangedaan, en de lange teugels eraan, ik vond dat we wel even moesten gaan lopen, zo met de schoenen aan. Hij was wat stijf, maar na 10 minuutjes zag ik hem losser worden, en liep hij goed, op het gras kon hij zelfs het langeteugeldrafje laten zien, en later ook nog een paar pasjes op het betonpad. Ben toen gelijk gestopt, we gaan niets overhaasten. De beweging en extra aandacht deed hem goed. Ik heb hem overgedragen aan Vent en ben de stallen gaan doen, toen de heren na een kwartiertje terugkwamen zag Koot er voldaan uit.

Arme Koot dat ze zijn schoenen vergeten waren :(:)

---------------------------------------------------------
Ik heb voor het eerst weer gefietst met Niek (doe altijd z'n schoenen aan) en het ging super. Hij wilde zelfs een stuk draven. Ook merk ik dat hij op het bestraatte stuk bij de paddock zonder schoenen makkelijker loopt.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 09:24

Voor Koot, ik weet dat Isapaardje (hoefbevangenheid topic) bij haar shetje altijd ondervloer o.i.d. (wat je onder vloerbedekking doet?) in de hoefschoenen doet of deed. Dat geeft een extra dempende werking.
Misschien dat dat ook nog wat doet voor het zweten van de voeten.
Maar ja dan moeten de andere mensen ze natuurlijk ook nog aantrekken. Arm paardje, met zere voeten over de steentjes.
Hang er anders een briefje bij.

Ik heb ook nog de berekening van de pavosite gedaan en dan komt Indiana op 521 kilo. Dat scheelt dus 39 kilo met de paardnatuurlijk site.
Nu ben ik nog wel nieuwsgierig wat het meetlint aangeeft.

Kootmiradrum: Het is niet het mooiste paard, maar voor mij is het een paard met een gouden randje. Voor mij is ze de allermooiste.
Maar dat zullen jullie vast ook wel hebben met jullie paarden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:07

romeorowan schreef:
Voor Koot, ik weet dat Isapaardje (hoefbevangenheid topic) bij haar shetje altijd ondervloer o.i.d. (wat je onder vloerbedekking doet?) in de hoefschoenen doet of deed. Dat geeft een extra dempende werking.
.

Er zijn ook kant en klare pads verkrijgbaar, zelfs halve, om bijv. alleen de hiel wat hoger te zetten, of alleen de teen. Zijn eigenlijk voor de easyboot, maar denk dat je ze wel voor elk soort hoefschoenen kunt gebruiken.

laurenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:16

romeorowan schreef:
Ik heb ook nog de berekening van de pavosite gedaan en dan komt Indiana op 521 kilo. Dat scheelt dus 39 kilo met de paardnatuurlijk site.
.

Heb geen Pavo meetlint maar een van Easy- Measure, als ik dan kijk naar dit meetlint en Indiana's 197 cm op de singelplek zou je op 609 kilo komen, weer een totaal ander gewicht dus :?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:21

De easy-measure wil ik dan maar liever vergeten want 609 kilo klinkt niet zo positief ;)

laurenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:24

:D Nee lijkt me ook geen juiste indicatie.....

Er bestaat nog een andere formule om het gewicht van je paard te bereken, even van de Wiki gehaald:

Citaat:
Je kunt het gewicht ook globaal berekenen met de formule van Carrol & Huntington. Dit gaat als volgt:
meet de borstomvang: begin vlak achter de voorbenen, en meet tot net achter de schoft, waarbij je het meetlint vlak langs zijn romp laat lopen.
Meet de lengte: deze loopt vanaf het midden van de borst (middenvoor bij de aanzet van de hals) tot aan de zitbeenknobbel, achter net onder de staart.
Nu maak je het volgende rekensommetje: (Borstomvang x Borstomvang x Lengte) / 11900 = ongeveer het gewicht van je paard.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:41

romeorowan schreef:
Misschien dat dat ook nog wat doet voor het zweten van de voeten.
Maar ja dan moeten de andere mensen ze natuurlijk ook nog aantrekken. Arm paardje, met zere voeten over de steentjes.
Hang er anders een briefje bij.
Kootmiradrum: Het is niet het mooiste paard, maar voor mij is het een paard met een gouden randje. Voor mij is ze de allermooiste.
Maar dat zullen jullie vast ook wel hebben met jullie paarden.

Het zweten stinkt alleen maar, maar laat wel zien dat de hoef een bewegend levens mechanisme is. Hij geeft niet aan dat er een extra pad in de hoefschoen moet, maar dank voor de tip.
Ieder paard heeft iets moois he, en wat de een niet aanspraakt kan een ander weer helemaal weg van zijn. Ik vind in ieder geval dat je merrie iets moois uitstraalt en absoluut niet lelijk is!
Bij omvang x omvang x lengte : 11900 kom ik op 494 kg uit, dat is geloof ik hetzelfde als waar ik al op uitkwam.

Moet deze week maar eens gaan uitzoeken of Koot voor zijn wat stijver wordende gewrichten wel of geen Glucosaminecomplex mag gaan krijgen.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:38

romeorowan schreef:
Ik heb vorige week, bij de start van de Gluco balance, foto's van Indiana gemaakt en haar maten gemeten.
Op de singelplek: 197 cm.
Dikste punt van de buik, ca. handbreedte voor de navel: 208 cm (dit meet ik altijd als de paarden drachtig zijn)
Lengte: 172 cm.
Schofthoogte: ongeveer 153 cm.
Volgens Paardnatuurlijk komt ze op 560 kilo.

Wie o wie heeft zo'n meetlint en wil eens voor me nakijken hoeveel ze volgens het meetlint weegt?

Fiek zit nu op 196cm en weegt zo'n 530 kilo.. Indiana is wel iets langer en groter dus denk dat je meting aardig klopt!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:39

KootMiraDrum schreef:

Sjee zeg, dat kun je er ook wel bij hebben :n

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:42

laurenta schreef:
Je kunt het gewicht ook globaal berekenen met de formule van Carrol & Huntington. Dit gaat als volgt:
meet de borstomvang: begin vlak achter de voorbenen, en meet tot net achter de schoft, waarbij je het meetlint vlak langs zijn romp laat lopen.
Meet de lengte: deze loopt vanaf het midden van de borst (middenvoor bij de aanzet van de hals) tot aan de zitbeenknobbel, achter net onder de staart.
Nu maak je het volgende rekensommetje: (Borstomvang x Borstomvang x Lengte) / 11900 = ongeveer het gewicht van je paard.

Hiermee kom ik ook precies tussen de 520/530 uit.. Net als het meetlint en de site van paardnatuurlijk..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:44

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 14:03

Superroos: zoals ik het kan beoordelen ziet het er prima uit.

Voor de Gluco balance gebruikers: hebben jullie ook de ervaring dat jullie paard wat heftiger werd met rijden? Ik heb net een rondje weiland gereden, nou waait het wel en het begon het ook net te regenen, maar Indiana was flink voorwaarts en niet stil willen staan.
Straks ken ik mijn eigen paardje helemaal niet meer terug :D

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 14:13

romeorowan schreef:

Voor de Gluco balance gebruikers: hebben jullie ook de ervaring dat jullie paard wat heftiger werd met rijden? Ik heb net een rondje weiland gereden, nou waait het wel en het begon het ook net te regenen, maar Indiana was flink voorwaarts en niet stil willen staan.

Nou van mij mag het :D Mijn pony is ook de drukste niet dus wat meer pit zou soms wel mogen.
Ik hou het in de gaten, die van mij staat er nu sinds donderdag op

Vind vooral de stap en de draf er goed uitzien van Figor! Galop doet ie net als mijn pony nu doet, zo ongeveer bergafwaarts en snel weer in draf.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 14:56

Hihihi, Indiana laat straks een andere kant van zichzelf zien ;)

Ziet er goed uit Roos!

Heerlijke uurtjes gehad, samen 1. Met hoefschoenen nog aan 1x het voorpad op en neer ge LT'd, maar dan niet echt LT, gewoon alles los, en lekker stappen.
Toen blootvoets half uurtje gescharreld in het zandbakje. Wilde hem daar vandaag niet laten staan. In de hooiopslag gaan ze vanmiddag een verjaardag vieren, en dan is het geen goed plan om Koot in het bakje te hebben, ivm overvoeren of kinderen op zijn rug zetten.
Schoenen weer aangedaan en het pad naar achteren gelopen, en ook nog het pad door het achterste land in. Gestapt, gedraafd, met hoefschoenen aan lijkt hij vandaag nergens last van te hebben, stapt in stap ook weer met de achterhoeven in de afdruk van de voorhoeven/eh, hoefschoenen.
Met een plukje hooi weer op zijn verharde stukje gezet, moe maar voldaan, en ik heb nu slaaaaaap... rond 18.00 uur er weer naar toe :)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 17:27

Ziet er goed uit Roos! Stapt hij op de straat ook zo goed?

Ik heb heerlijk gewandeld met Niek. Ging weer super. Hij lijkt een beetje door de stijvigheid 'heen' te zijn. Ben er heel blij mee.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:47

hallo,
Ik meld me hier even omdat mijn pony vorig jaar heel erg bevangen is geweest en we nu de winter weer in gaan begint hij toch weer een beetje stijf te worden enz en dat wil ik graag voorkomen.
Nu was ik op horse event gister en toen werd mij podocompositum en gluco balance aangeraden. Dit was ook tegen insuline resistentie en aangezien dat hand in hand gaat met bevangenheid dacht ik dat ik hier misschien iets meer informatie over deze 2 producten kon krijgen?

Ik hoop dat jullie me iets meer informatie kunnen geven over podocompositum (wat is het verschil met podo complex?) en gluco balance

Alvast bedankt allemaal!

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:58

Eliine schreef:
romeorowan schreef:

Nou van mij mag het :D Mijn pony is ook de drukste niet dus wat meer pit zou soms wel mogen.
Ik hou het in de gaten, die van mij staat er nu sinds donderdag op

Vind vooral de stap en de draf er goed uitzien van Figor! Galop doet ie net als mijn pony nu doet, zo ongeveer bergafwaarts en snel weer in draf.

Onze pony is van zichzelf een 'kruidje roer me niet' maar ik heb juist het idee hij dat door de gluco balence minder 'heet' wordt. Ik heb ook het idee dat de bespiering minder wordt... hij moet dan ook best hard werken (training M dressuur) en denk dat hij door zijn dieet misschien ook wat energie te kort komt. Durf hem alleen niet meer/hogere energiewaardes te geven. Iemand hier nog een suggestie voor?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:12

Indiana is juist van nature altijd heel erg relaxed, maar vanmiddag was ze erg heftig.

Zo te horen gaan we allemaal de goede kant op, heerlijk om te horen!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:26

@Embe: Misschien (een klein beetje) energiekernmix van Subli erbij geven?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:26

singasong schreef:
Ziet er goed uit Roos! Stapt hij op de straat ook zo goed?

Ik heb heerlijk gewandeld met Niek. Ging weer super. Hij lijkt een beetje door de stijvigheid 'heen' te zijn. Ben er heel blij mee.

Zo stapt hij op straat idd ook.. Kan moeilijk filmpje van maken, zou ik al moeten doen als iemand anders met hem loopt maar omdat ik dan zelf mee moet lopen om te filmen gaat dat niet zo makkelijk..

Fijn van Niek zeg!