Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
roosa schreef:Heb even je filmpje bekeken KMD
Maar op het tweede filmpje vind ik hem niet stijf eerder kreupel.
En het ziet er pijnlijk uit,het lopen.
Er is ook iets met zijn stand van de voor hoef,maar kan het niet thuis brengen.
Koot is toch vaak bevangen geweest?
KootMiraDrum schreef:Roos wat leuk! Hee, heeft Fiek ijzers?
Ehm, heb Koot gemeten vandaag, kom op 163 cm van voor naar achter, en 190 cm omvang. Mag ik vragen wat de maten van Fiek zijn?
Oh, okee...... ik had het fout gedaan, en kwam op 424kg, terwijl hij 2 1/2 jr geleden precies 550 kg (op weegschaal in kliniek) woog. 125 kg verschil leek me niet kloppen. Nu kom ik op 494kg, dat kan wel, ik voel zijn ribben en zie ze ook soms.
jomaro schreef:Lees al lang mee en zo af en toe laat ik eens iets van mij horen.
Mijn haflinger 1,46 stokmaat meet nu 1,94 ( 570 kg) omvang was 2,13( 640 kg)
Veel te zwaar dus, en bewegen gaat dan ook heel moeilijk. Maar we doen ons best. Sinds een week of twee staat meneer 24/7 in de paddock en dat doet hem zichtbaar goed. Normaal kwam hij in de avond naar huis om de stal in te gaan, hij staat nu immers alleen in de nacht maar heeft daar schijnbaar geen probleem mee.
Een IR test is er niet gedaan de DA was er heel duidelijk over, uit de bloed en urine test kwam dat hij een leververvetting heeft.
Peelie schreef:Hoe gaat het nu met hem jomaro? Ik zie je haast nooit meer in het haflingerkletstopic...
Wil hij weer lopen en heeft hij er weer een beetje fun in??
jomaro schreef:kom inderdaad niet zoveel meer in het haflingertopic.
Druk met het welzijn van mijn haflinger. Echt goed gaat het dus niet. Zin in lopen heeft hij dus helemaal niet en zijn daar dus druk mee bezig om er weer plezier in te krijgen. Er zijn veel onderzoeken gedaan waar eigenlijk alleen de leververvetting en het zeer gevoelige lopen uit kom rollen. Ja en zeker nog een 75 kg te zwaar. Maar als je niet wil lopen is dat ook zeer moeilijk eraf te krijgen.
singasong schreef:jomaro schreef:Lees al lang mee en zo af en toe laat ik eens iets van mij horen.
Mijn haflinger 1,46 stokmaat meet nu 1,94 ( 570 kg) omvang was 2,13( 640 kg)
Veel te zwaar dus, en bewegen gaat dan ook heel moeilijk. Maar we doen ons best. Sinds een week of twee staat meneer 24/7 in de paddock en dat doet hem zichtbaar goed. Normaal kwam hij in de avond naar huis om de stal in te gaan, hij staat nu immers alleen in de nacht maar heeft daar schijnbaar geen probleem mee.
Een IR test is er niet gedaan de DA was er heel duidelijk over, uit de bloed en urine test kwam dat hij een leververvetting heeft.
Is hij zo snel afgevallen dan? En wat wordt daar nu verder aan gedaan?
singasong schreef:jomaro schreef:kom inderdaad niet zoveel meer in het haflingertopic.
Druk met het welzijn van mijn haflinger. Echt goed gaat het dus niet. Zin in lopen heeft hij dus helemaal niet en zijn daar dus druk mee bezig om er weer plezier in te krijgen. Er zijn veel onderzoeken gedaan waar eigenlijk alleen de leververvetting en het zeer gevoelige lopen uit kom rollen. Ja en zeker nog een 75 kg te zwaar. Maar als je niet wil lopen is dat ook zeer moeilijk eraf te krijgen.
Hij is zichzelf aan het vergiftigen en al zijn spieren zullen verzuurd zijn, logisch dat hij niet wil lopen. Alleen afvallen zal niet helpen. Ondersteun je hem niet met een lever/nieren drainagemiddel?
jomaro schreef:Volgens de DA te gevaarlijk om nu te geven, de lever heeft het zo zwaar dat een drainagemiddel meer kwaad dan goed zou doen.
Het is ook heel logisch dat hij niet wil lopen, maar ja ooit zijn we begonnen met maron eten te geven. Hooi , en 1/2 kg brok. We kregen een mooie grote wei heerlijk om daar je paardje op te zien rennen. Ook de buren die erbij wonen vonden dat geweldig en maron maar bedelen om broodjes appels en wortels. Zo is mijn haflinger van stevig naar echt veel te dik gegaan, en zijn de echte problemen dus ruim 1,5 jaar terug gekomen. Eerst al het andere eten weg laten en alleen hooi en van het gras af. Maar ja zie buren maar eens zover te krijgen dat het eten geven van mijn paardje niet meer mag en hem ziek maakt.
Maar niet alleen de buren hoor, ook ik ben anders gaan rijden naar een te harde val. Normaal gingen we altijd lange buitenritten maken was zeker twee uur per dag op pad en hij had een dag per week vrij en een andere dag rijden we dan een uurtje op een veldje.
Maar ja door het vertrouwen in het buitenrijden kwijt te zijn is alles veranderd, en dus ook het bewegen. Voer is er toen wel op aangepast maar dan nog heeft het vele gras hem met te weinig bewegen hem gemaakt zoals hij nu is. Helaas is het allemaal niet terug te draaien en achteraf is alles zo eenvoudig. Je denkt het allemaal goed te doen maar helaas, zo ook maron ooit van de ijzers af gehaald weken de kans gegeven te wennen. Achteraf gezien heeft hij dus nooit meer goed op straat gelopen. Maar ja paardje moet eraan wennen op bloten voeten te lopen volgens de smid en vele hier op Internet.
Hoefschoenen is prima met rijden maar de andere 23 uur wil je ook dat je paardje pijnvrij aan het rondlopen is, voorlopig hebben wij hem dus al veel pijn aangedaan en mede daardoor ben ik goed wakker geworden en hoop het beter te gaan doen maar ja achteraf weten we of dat de juiste manier is/was.
SuperRoos schreef:KootMiraDrum schreef:Ehm, heb Koot gemeten vandaag, kom op 163 cm van voor naar achter, en 190 cm omvang. Mag ik vragen wat de maten van Fiek zijn?
Lees dit nu pas, ik heb nooit met cm's gemeten maar wil dat vandaag wel even voor je doen als ik eraan denk..
KootMiraDrum schreef:Ja, Singasong.
Heftig Jomaro...
Ben voor werk naar stal gegaan. Koot liep gisteren weer slecht op het harde (dag 3), en in het bakje prima (wel eerst wat stijf, maar je zag hem opwarmen en losser worden). Heb hem voor de zekerheid de nacht in laten gaan met hoefschoenen aan, dat voelde voor mij het best.
Vanochtend stond hij lekker te soezen, en knorde en huhhuhhuh'de toen ik onverwacht voor zijn neus stond. Ik heb hem op zijn hoefschoenen, die nog keurig zaten, naar 't zandbakje gebracht, en de boer verteld dat hij daar de middag doorbrengt. De zolen waren zweterig, groot nadeel van lang hoefschoenen aan hebben, maar nu even liever dit dan pien in de pootjes. Zolen kunnen nu weer opdrogen in het zand. Meneertje heeft lekker gerold, was open, lief en in prima doen. Heb wat hooi gegeven en ben net een half uurtje op werk.
De zorgen zijn slopend en zorgen nog wel eens voor een tranendalletje .