[TI] Insuline resistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 09:36

Ik lees net iets over gluco balance, zou dat echt helpen?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 09:56

romeorowan schreef:
Superroos: ik snap je heel goed hoor, maar laat je nu alsjeblieft niet lam slaan door de dierenartst.
Hij zal er vast heel erg veel verstand van hebben maar jij kent je paardje het best en je hebt foto's als bewijs dat je duidelijk op de goede weg bent.
Ik heb Indiana 9 jaar moddervet gehad, nooit lukte het haar af te laten vallen, niet door dieet en niet door extra beweging.
Volgens mij is de magnesium toen bepalend geweest voor het afvallen, maar oh wat gaat dat ontzettend langzaam. Ongeveer 2 jaar nadat de diagnose IR is gesteld kon ik zeggen dat ze slank was.

Kortom: Houd Moed!!!

Wie heeft er hier nog meer 'normaalwaarde' voor IR paarden?
Dierenarts van Superroos hanteerd een waarde van 10 is gezond, 20 is IR.
Ik heb een normaalwaarde van <40 is gezond. Deze komt van het laboratorium in New Market, Engeland.
Volgens mij heb ik nog een keer een refentie/normaalwaarde gezien.

Superroos: als jij mijn referentiewaarde aanhoud dan ben je echt al een heel eind op weg.

Figor heeft 7 maanden lang op magnesium gestaan... Afvallen mag misschien wel langzaam gaan maar dat de insuline nu nog zo hoog is is geen goed teken... En dat voel ik zelf onbewust ook wel bij hem..
Deze referentiewaarde komt uit Engeland en zegt dus echt dat alleen tussen de 3 en 7 normaal is.. Dat onder de 20 geen resistentie zou zijn klopt volgens mij ook niet altijd...

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 10:53

Peelie schreef:
Ik lees net iets over gluco balance, zou dat echt helpen?

Ik heb er hele goede verhalen over gehoord en als het goed is komt het maandag binnen bij mij en kan ik het zelf gaan zien bij mn eigen pony :)

Jeetje Laurenta wat ziet jouw paard er goed uit zeg nu!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 11:04

romeorowan schreef:
Laurenta: wat ziet ze er super uit! En wat geweldig dat de waarden zo ontzettend gedaald zijn.

Hebben jullie al eens gegoogled op hyperinsulinemie? Heb ik gisteravond nog gedaan.
Volgens mij hebben wij ook bijna allemaal IR. Moeten jullie voor de aardigheid maar eens lezen.

zou mij niets verbazen...we eten gewoon verkeert...veel teveel zetmeel en koolhydraten..ik ga het eens lezen!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 11:12

Peelie, de Summerfit koeken zitten ook weer vol met suikers en melasse, voor mijn peerdje weer net niet wat zijn lijf mag hebben.
Mara is niet hoefbevangen geweest toch?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 11:17

summerfit koeken lijken mij ook niet heel erg geschikt. Zou je nog beter een vitamine supplement bij kunnen geven. Of die Wiesencobs brokken van Marstall? Die zijn 'veilig' en zitten ook vitamines in toch?

Ik heb trouwens besloten om toch het HugHo voer te gaan halen. Weet ik zeker dat ie t goeie krijgt, dan maar iets verder rijden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 11:22

ik ben toch altijd bang dat ,omdat we niet normaal kunnen voeren ze niet genoeg mineralen en vitamines binnenkrijgen....en zelfs met 'aangepast' voer kun je ook maar beperkte hoeveelheden geven volgens mij.
Ik heb geen idee hoeveel kilo je van voer speciaal voor IR paarden moet geven,zodat ze dus van alles genoeg binnenkrijgen

Bij mij krijgen ze pulp met een beetje zemelen en een geconcentereert vitamine mineralen mengsel erdoor...zo weet ik zeker dat de dagelijkse behoefte er in komt.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 11:26

ik stap dus over op t hugho voer, daar zit vanalles in, en mn DA houdt in de gaten of er geen vitaminetekort ontstaat. Is dat wel het geval (wat 2 maanden terug dus was) dan gooien we er weer een 6 wekelijks kuurtje vitamine-mineralen poeder tegenaan :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 11:29

Eliine schreef:
ik stap dus over op t hugho voer, daar zit vanalles in, en mn DA houdt in de gaten of er geen vitaminetekort ontstaat. Is dat wel het geval (wat 2 maanden terug dus was) dan gooien we er weer een 6 wekelijks kuurtje vitamine-mineralen poeder tegenaan :)

had je paard ondanks dat voer dus toch een gebrek?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 11:32

nee hij krijgt nu nog ander voer, dodson & horrell pasture mix. Maar het hoeft niet persé aan het voer te liggen natuurlijk. Hij nam het niet goed meer op ivm met minder goed functionerende darmen en lever. Dan kun je er nog zoveel instoppen, het komt er even hard weer uit zetten als het niet wordt opgenomen. Maar ook daarvoor heeft ie supplementen gehad en zn waardes waren al veel beter afgelopen week.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 11:45

Zouden de paardjes op de steppes van Mongolie alle vitaminen binnenkrijgen waarvan wij willen dat paarden die binnen krijgen, vraag ik me net af. Wiesencobs heeft alleen B-Carotin en vit E als vitamines.
Hier zijn de ingredienten van Wiesencobs, deze zijn dan van St. Hippolyt; de geruchten gingen dat dat dezelfde zijn als van Agrobs, hoewel ik laatst een pb kreeg
waarin werd verteld dat de kwaliteit van de St. Hippolyt minder was dan de Agrobs. Maar goed, St. HIppolyt heeft alle ingredienten op de site staan, dus dan maar even die link.
Is dus ook te gebruiken als volledige vervanging van hooi.
"FÜTTERUNGSEMPFEHLUNG 1 - 2 kg täglich als Ergänzung der Tagesration oder als vollständiger Heuersatz
mit ca. 1 - 1,5 kg je 100 kg Körpergewicht"
http://www.hippolytshop.com/Hauptfutter/PreAlpin.htm

Ik bestel bij http://diervoederszoetermeer.nl en die hebben rechtstreeks van Rene Wielens (importeur o.a. Dodson & Horrell), en dat zijn de Agrobs.
De Agrobs site http://www.agrobs.de/nl

Bij Rene Wielens kun je dus ook de KwikBeet bestellen, een bietenpulp die maar 10 minuten hoeft te weken en waar geen melasse in zit. http://www.rwdh.nl/index.php?option=com ... &Itemid=26
Belangrijk bij "ons soort" paardjes is de langzaam vrijkomende energie.
Laatst bijgewerkt door KootMiraDrum op 05-09-09 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 11:45

Geloof hier al wel eerder gemeld. MAar Pavo koeken zitten helemaal niet vol met suikers.. zeker in verhouding tot normaal voer. Er gaat gewoon een gerucht rond die dit stevig volhoudt. Gewoon kijken, rekenen en dan oordelen. In een Pavo koek zit minder suiker in dat peen. Plus je geeft maar een koek, geen kilo.

Zal zelf eens een foto maken van mijn dikzak, zodat jullie die ook kunnen zien ;) . Als het goed is begint hij volgende week ook aan de glyco kuur. Ben benieuwd.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 11:48

7% suiker voor paarden waar je suikers wilt vermijden is best heel wat. Bijna het dubbele van Marstall Vito, die 3,9% heeft.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 11:59

KootMiraDrum schreef:
Peelie, de Summerfit koeken zitten ook weer vol met suikers en melasse, voor mijn peerdje weer net niet wat zijn lijf mag hebben.
Mara is niet hoefbevangen geweest toch?

Nee, ze is nog nooit hoef of spierbevanegn geweest. Ik vond het al raar dat ze tegen mij zeiden van geef summerfitkoeken.

@ Geerke wat voor suplement geeft jij jou paarden dan?

@ Eleonoor hoezo is het een hardnekkig gerucht? Mijn paard word uberhaubt wat dik van Pavo heb ik altijd het idee...

ik vind 7% dat ook best veel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 12:02

ik geef nutrilife van ravene...van audervard(frans)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 12:16

Ik geef al jaren Formula4Feet, een voedingssupplement voor speciaal voor paarden die te dik zijn, IR hebben, hoefbevangen zijn.
Het is niet goedkoop, maar ze doet het er goed op.

laurenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 12:44

geerke schreef:
ik ben toch altijd bang dat ,omdat we niet normaal kunnen voeren ze niet genoeg mineralen en vitamines binnenkrijgen....en zelfs met 'aangepast' voer kun je ook maar beperkte hoeveelheden geven volgens mij.
Ik heb geen idee hoeveel kilo je van voer speciaal voor IR paarden moet geven,zodat ze dus van alles genoeg binnenkrijgen

Om die reden, dat je zoveel van 'bijvoer' zou moeten, geven om aan de benodigde vit+min te komen, dat je weer te veel zou voeren voor een IR paard geef ik ook een volledig supplement. Geef daarvoor in de plaats liever meer hooi dan bijvoeding. Jasmijn krijgt een handje safe and sound van Dodson and Horrel om het supplement http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=25323 door te doen. Dit supplement bevat tevens ook chroom welke een positieve bijdrage zou leveren aan het reguleren van het insuline gehalte:

KootMiraDrum schreef:
Zouden de paardjes op de steppes van Mongolie alle vitaminen binnenkrijgen waarvan wij willen dat paarden die binnen krijgen, vraag ik me net af.

Denk het niet :D, aan de andere kant denk ik ook niet dat de mongoolse paardjes aan IR lijden en mocht dat wel zo zijn dan zouden ze niet lang leven ben ik bang.
Het is uiteraard zo dat je een paard zoveel mogelijk paardaardig moet proberen te laten leven, onze paarden zullen genetisch gezien nog wel zo in elkaar steken als de 'wilde' paarden, alleen houden wij ze op een totaal andere manier zodat je soms wel concessies moet doen om alles in goede banen (lees gezond te houden) te leiden. IR wordt niet voor niets onder de 'welvaarts'ziektes geschaard.
Maar dat is een ander discussie ;)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 14:12

Het is gewoon allemaal onze schuld :( Daar heb ik wel eens moeite mee.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:20

Tjah, dat is het onweten. Net zoal bij mij, ik wist het ook niet. Uberhaubt dat het bestond...

Nu weet ik beter en wil ik het kunnen voorkomen bij mijn andere paarden... (die zijn nog heel jong, 2 maanden en 13 maanden...

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 19:18

Toch blijf ik het altijd een beetje dubbel vinden die paard op de steppe vergelijking.

Als een paard op de steppe kreupel raakt wordt ie door een roofdier gevangen en opgegeten...einde paard.
Echter als een gedomesticeerd paard kreupel raakt kunnen we er iets aan doen, en doen we dat ook, omdat het ons dier is waar we van houden en het liefst zo lang mogelijk bij ons willen hebben.

Zelfde geldt voor die voedingsverhalen. Niet alle paarden op de steppe zijn gezond, degenen die niet goed hun vitamines op kunnen nemen (om even bij de vitamines te blijven) zullen niet fit blijven en achter raken, en ook een vroegtijdige dood sterven.
Wederom kunnen wij onze paarden ermee helpen, en doen we dat ook, puur omdat het paard prima kan overleven als wij hem daar een handje bij helpen.

Niet ieder paard is even gezond en fit, in de natuur gaan ze dood, bij ons blijven ze leven.

Ik zie niet in wat daar verkeerd aan is en waarom je koste wat het kost een paard zo natuurlijk mogelijk moet houden als het paard in kwestie behoefte heeft aan meer zorg.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 19:43

Eliine: ik kan hierin helemaal met je meegaan.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 20:49

Ik ook tot op zekere hoogte. Het gevolg van het feit dat wij paarden houden op onze manier doet de 'survival of the fittest' teniet. We zullen dus op den duur steeds zwakkere paarden krijgen, is denk al lang aan de gang.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 20:56

mysa schreef:
Ik ook tot op zekere hoogte. Het gevolg van het feit dat wij paarden houden op onze manier doet de 'survival of the fittest' teniet. We zullen dus op den duur steeds zwakkere paarden krijgen, is denk al lang aan de gang.

In zekere zin wel, we zijn nu rassen aan het (door)fokken die bijna niks meer van doen hebben met het 'oerpaard' en waarbij het enkel om het plaatje gaat en niet om het sterke gebeente. Daar ben ik me zeker van bewust en dat is ook vragen om ellende in de toekomst :j Kijk naar het Friese paard, of de gemiddelde kwpner. Toch is er met bewust fokken al een hoop te voorkomen.
Echter, er zijn ook genoeg aandoeningen die niet erfelijk zijn en prima opgelost kunnen worden tegenwoordig waar paarden in het wild aan dood zouden gaan. Om dat niet te behandelen of te negeren omdat het 'in de natuur ook zo zou gaan' vind ik erg ver gaan. Heeft ook weinig met de natuurlijke selectie te maken maar meer met domme pech. En dat kunnen we tegenwoordig uitsluiten wat ik persoonlijk een vooruitgang vind.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 14:53

lastige computer op het moment, maar we kunnen weer bokken.

bij insuline-resistentie wordt juist meer gedacht aan een overgeleverde eigenschap juist van de oerpaarden, uit wat onderzoek op groepen pony's is de aanname voorlopig dat er een groot deel van de IR paarden, juist diegene zijn die heel efficient met hun voer om kan gaan, dat is geen slechte eigenschap als je je eigen kostje moet opscharrelen, maar kom je een baasje tegen met een gulle hand dan ontstaan dit soort problemen, puur door teveel, die paardenlijven blijven uitgaan van wat ooit heel handig was om te overleven, nu het gebruiksdoel veranderd is, van een plek in een ecosysteem, naar huispaard is het lastig als je lijf niet goed omgaat met een situatie, waarin voer vanzelfsprekend ruim aanwezig is.

een redelijk recent onderzoek naar flink dikke hunterpony's die flink getraind werden bleek dat daar nog geen IR voorkwam, maar zodra dit soort pony's minder hoeft te werken, kunnen problemen ontstaan, lijkt er dus steeds meer op te gaan lijken dat beweging nog belangrijker is dan het voer, een deens onderzoek bij mensen vond ook de verwachting dat te weinig spieromvang, te weinig receptoren opleverd voor glucoseopname mbv insuline. in plaats daarvan wordt glucose vet. de basis blijft dus wel wat er aan te veel aan energie binnenkomt, maar of het ook IR wordt, daar lijkt beweging toch wel een hoofdrol te spelen.

misschien ligt hierin ook de nog onbekende factor die zelfs bij magere paarden IR laat ontstaan, onvoldoende spieromvang om het geregeld te laten verlopen, ik was door dit verhaal meer op zoek gegaan naar de effecten van nieuwe spiercellen, of nieuwe cellen meer of beter geschikt zijn om insuline te binden aan de receptoren, oudere cellen kunnen dat misschien niet meer goed of niet meer herstellen.
hints en aanvulling blijven welkom!! (en nu hopen dat ik wel online kan blijven, heb gisteren echt een berg boknieuws door moeten lezen, hoezo verslavend!)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:39

Interessant stukje tug :j overigens doelde ik in mijn vorige post bij niet-erfelijke aandoeningen niet expliciet op IR. Ik weet niet hoe over-ervend dat is?
Wat al eerder gezegd werd is het een welvaartsziekte wat jij ook goed onder woorden brengt.

Wat betreft spiermassa en gevoeligheid voor IR. Mijn pony stond vol in training, niet op het gras, kreeg de hoeveelheid voer die hij altijd al kreeg (1/8 schep muesli per dag en hooi), en toch sloeg het ineens toe. De werklust verdween, spieren verdwenen, waardoor de werklust almaar minder werd, en hup daar is de vicueuze cirkel, waar we nu nog steeds een beetje in rondhangen.
Maar wat ik mij dus afvraag, wat is verder een trigger om IR te worden? Aan de beweging lag het niet, het voer is al jaren hetzelfde, geen gras gehad dus ook geen overmatige hoeveelheid fructaan.

Verder heeft hij dus alle symptomen, maar een directe aanleiding lijkt te ontbreken?