Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
romeorowan schreef:Superroos: ik snap je heel goed hoor, maar laat je nu alsjeblieft niet lam slaan door de dierenartst.
Hij zal er vast heel erg veel verstand van hebben maar jij kent je paardje het best en je hebt foto's als bewijs dat je duidelijk op de goede weg bent.
Ik heb Indiana 9 jaar moddervet gehad, nooit lukte het haar af te laten vallen, niet door dieet en niet door extra beweging.
Volgens mij is de magnesium toen bepalend geweest voor het afvallen, maar oh wat gaat dat ontzettend langzaam. Ongeveer 2 jaar nadat de diagnose IR is gesteld kon ik zeggen dat ze slank was.
Kortom: Houd Moed!!!
Wie heeft er hier nog meer 'normaalwaarde' voor IR paarden?
Dierenarts van Superroos hanteerd een waarde van 10 is gezond, 20 is IR.
Ik heb een normaalwaarde van <40 is gezond. Deze komt van het laboratorium in New Market, Engeland.
Volgens mij heb ik nog een keer een refentie/normaalwaarde gezien.
Superroos: als jij mijn referentiewaarde aanhoud dan ben je echt al een heel eind op weg.
romeorowan schreef:Laurenta: wat ziet ze er super uit! En wat geweldig dat de waarden zo ontzettend gedaald zijn.
Hebben jullie al eens gegoogled op hyperinsulinemie? Heb ik gisteravond nog gedaan.
Volgens mij hebben wij ook bijna allemaal IR. Moeten jullie voor de aardigheid maar eens lezen.
Eliine schreef:ik stap dus over op t hugho voer, daar zit vanalles in, en mn DA houdt in de gaten of er geen vitaminetekort ontstaat. Is dat wel het geval (wat 2 maanden terug dus was) dan gooien we er weer een 6 wekelijks kuurtje vitamine-mineralen poeder tegenaan
KootMiraDrum schreef:Peelie, de Summerfit koeken zitten ook weer vol met suikers en melasse, voor mijn peerdje weer net niet wat zijn lijf mag hebben.
Mara is niet hoefbevangen geweest toch?
geerke schreef:ik ben toch altijd bang dat ,omdat we niet normaal kunnen voeren ze niet genoeg mineralen en vitamines binnenkrijgen....en zelfs met 'aangepast' voer kun je ook maar beperkte hoeveelheden geven volgens mij.
Ik heb geen idee hoeveel kilo je van voer speciaal voor IR paarden moet geven,zodat ze dus van alles genoeg binnenkrijgen
KootMiraDrum schreef:Zouden de paardjes op de steppes van Mongolie alle vitaminen binnenkrijgen waarvan wij willen dat paarden die binnen krijgen, vraag ik me net af.
mysa schreef:Ik ook tot op zekere hoogte. Het gevolg van het feit dat wij paarden houden op onze manier doet de 'survival of the fittest' teniet. We zullen dus op den duur steeds zwakkere paarden krijgen, is denk al lang aan de gang.