[TI] Welke hengst voor dekking 2008?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nuage

Re: Welke hengst voor dekking 2008?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 23:44

Ik zou er niet vanuit gaan dat eenkleur veulens minder goed verkopen. Als je een goed fokproduct hebt dan merk je daar echt niks van. Zeg ik uit eigen ervaring Haha! En het is natuurlijk niet gegarandeerd dat je eenkleur krijgt he uit die combi's.

Ik vind persoonlijk Djenges een hele goede keuze, net als Silas die in mijn ogen een prachtige bovenlijn doorgeeft.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 23:51

Ik hou van bont bij tinkers, maar is wel mijn laatste prioriteit. Ik gok trouwens erop dat Ailin Homozygoot is, hoewel je dat zonder testen nooit zeker weet (en anders rolt er een keer een effen kleurige uit).

Djenges ken ik niet zo goed, hoewel zijn vader me wel aanspreekt.

Silas vind ik echt een leuke tinker, maar vind het erg jammer dat O'malley erachter zit, die hengst vind ik toch een slag te zwaar voor het type wat ik met Ailin wil fokken.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 23:53

Ondanks dat de meeste merrie houders naar uiterlijk kijken vind ik het karakter momenteel toch een stuk belangrijker.
Andere stamboeken zijn het karakter helemaal vegeten.
Die fokkers zijn alleen maar gericht op prestatie en de rest interesseerd hun niet.
Ik wil een veulen op stal die mensgericht is en vriendelijk is naar andere paarden.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 00:06

Ik zelf heb alle hengsten die ik gebruikt heb wel eerst zelf bekeken/geaait e.d. en veel met de eigenaar gepraat. Natuurlijk is karakter belangrijk.

Volgens een onderzoek in de USA bleek echter dat karakter ook voor een groot deel is aangeleerd door de moeder. Is moeder dus een bitch? Veulen waarschijnlijk ook. Dat geldt ook voor temperament.

In dat onderzoek hadden ze te maken met weesveulens die bij pleegmoeders werder geplaatst. In dit geval waren de veulens dressuurpaarden en de adoptiemoeders koudbloeden. Uit deze proef bleek dat de veulens, ondanks hun "bloederige" afstamming uiteindelijk veel meer koudbloedgedrag lieten zien, ook in hun latere leven.

Ik bedoel hiermee niet te zeggen dat je er niet naar moet kijken (waarom een hengst met rotkarakter gebruiken?) maar ik denk dat dit vele mate belangrijker is bij de keuze van een merrie.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 01:01

Marjolein schreef:
Ik hou van bont bij tinkers, maar is wel mijn laatste prioriteit. Ik gok trouwens erop dat Ailin Homozygoot is, hoewel je dat zonder testen nooit zeker weet (en anders rolt er een keer een effen kleurige uit).

Als ik naar Ailin haar spots kijk en naar haar veulen van Boy van de Asheuvel... Boy is niet homozygoot. Het veulen heel typerende spots in het gezicht. Ik denk dat je qua homozygoot voor tobiano wel goed zit bij haar.
Wil je het zeker weten, testen kun je doen via bv het van Haeringen laboratorium. Alle info en formulieren staan online, rekening krijg je tuisgestuurd. Dit is de url http://www.vhlgenetics.com/vhl/index.html

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 01:36

KootMiraDrum schreef:
Het veulen heel typerende spots in het gezicht. Ik denk dat je qua homozygoot voor tobiano wel goed zit bij haar.

Dacht ik ook altijd... totdat ik mijn paarden heb laten testen en juist degene met de meeste spots (ook in haar bles enzo) als enige NIET homozygoot was Gestoord Voorheen was ik ook van de 'spots dus hoogstwaarschijnlijk homozygoot' maar nu ben ik daar een eind voorzichtiger in Haha!
http://www.iersetinkers.com/bokt3/fa37.jpg

Ik was heel blij dat de rest wel homozygoot was. Ik zou ervan balen als er uit een bont x bont combi een effen veulen komt.. (alhoewel ik een bijna helemaal witte ook niet mooi vind Haha!)

Oja, en welke hengst voor 2008... heb eigenlijk nog geen idee.. Eerst maar eens wachtten wat Katinka ditmaal voor veulen geeft. Ciara wordt niet gedekt, en Fagan misschien eind van de zomer (kom maar op met de klappen Nagelbijten / Gniffelen ) Als ik Fagan zou dekken, zou ik voor een bonte, niet al te zware, en niet al te grote hengst gaan.. Wordt nog zoeken dus, staan hier niet echt in het dorp Haha!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 09:45

Hier ook maar even meedoen dan.. Twijfel of ik Chub in het voorjaar weer wil laten dekken, maar het begint wel nu al te kriebelen bij mij Rolleyes Veulen zou overigens voor de verkoop zijn..

Ik wil daarbij niet inleveren op gangwerk en hoogte (minstens 1.55) en zoek een zware hengst die overvloedig behang (sok), bone en bespiering doorgeeft. Een cool karakter vind ik erg belangrijk. Stamboek en kleurtje/ aftekening vind ik niet belangrijk. Daarnaast ben ik best bereid wat verder te reizen (NE, BE, FR en DLD) of via KI te bevruchten.

Op dit moment denk ik zelf aan Drumshambo, Romeo de Soie, Chakotay, Mr Yenkins of Maestro. Maar misschien heeft iemand hier een heel ander idee?

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:02

KMD: hoeveel kost die test? dat kan ik nergens vinden...en moet je zowel bloed als haar inzenden of is haar genoeg?
test is niet 100%, zie ik dat goed?

nuage: ben niet helemaal akkoord: leuk bont trekt toch meer aandacht en dus meer kopers, ook onder fokkers. een effen kleurtje moet toch al érg goed zijn voor de rest en dan nog springt die niet zo in het oog en worden er minder foutjes toegestaan dan bij een bonte.
wat betreft karakter ben ik het wel compleet met je eens!!!

mariska: hihi bont x bont = effen: ja das in eerste instantie wel een shock en je blijft ook het idee houden van "wat als ze nu bont geweest was, maar uiteindelijk kijk je daar wel doorheen hoor Knipoog
Ben wel benieuwd naar Tinkerbell x Mx Brynmore in 2008: bont of effen? liever geen 2 jaar achter elkaar effen als effe kan Clown maar heb zo het gevoel dat het een bruin merrietje wordt (effen dus Clown )
nu maakt het me verder niks uit, ze zijn toch alweer verkocht Clown
dus tis niet dat ik moet "vrezen" voor verkoop bij een effen veulen

chubby: ik beantwoord je pb straks nog of morgen...of wil je liever in dit topic?

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:06

jeetje frenia, hoe doe jij dat toch? beide veulens nu al verkocht?

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:17

nou, stilaan gaat dat via mond-aan-mond reclame Knipoog doe er dus niet echt veel voor eigenlijk Clown

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:22

wow super hoor!! echt knap! mag je trots op zijn, maar je hebt dan ook mooie merries en mooie veulens gefokt.. Haha!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 01:16

Mooi bont verkoopt beter idd. Maar ik zou er echt geen hengst voor laten lopen! Mag ik trouwens heel zachtjes zeggen dat ik de beste resultaten heb behaald met effen veulens en ik daarnaast denk dat je op een keuring een voordeel hebt: vlekken kunnen ook de bouw zeer negatief vertekenen!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 01:49

Ik dacht 53 of 63 euro, Frenia.
Alleen haren. Ik heb staartharen opgestuurd, moeten wel met de "wortel" eraan zijn.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 01:56

Chakotay, ik denk zeker te weten dat hij er uit de combi van hem en Mo een prachtig tinkerbeestje gaat komen.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 03:04

Marjolein schreef:
Ik ben er nog niet helemaal achter. Wil dit keer wel voor een ggk hengst gaan, Weet nu wat Ailin een beetje fokt en waar ik echt op wil verbeteren. Ik zoek een Grai of lichte cob hengst met ruime krachtige gangen. 1.50 of groter en het liefst met een goede bovenlijn, daar schiet Ailin toch iets tekort. Karakter of kleur maakt me niet uit, gok met Ailin wel op een bont veulen.
Iemand ideeën (liefst onderbouwt)

Het enige commentaar wat ik qua bouw zou hebben op Ailin is inderdaad de bovenlijn. Haar rug is lang, valt achter de schoft wat weg en is daarna vrij recht en strak, ook haar onderlijn (buiklijn) is vrij lang. Haar hals en achterhand zijn wel super. Haar hals is heel mooi gevormd en mag bij een luxer type zeker die lengte wel hebben. Haar kruis vind ik heel mooi, niet te steil, mooie heup en erg mooi qua bespiering. Ook haar benen vallen me positief op, mooi gevormd achterbeen (valt me op dat ik vrij veel tinkers zie met een behoorlijk steil achterbeen), en wat me ook opvalt is de mooie hoek van het kootbeen zowel voor als achter.

Ik zou kijken naar een hengst met een goed ontwikkelde bespiering in het schoft- en schoudergebied die geen strakke rug heeft en ook wat korter is in het middenstuk. En een hengst die niet alleen in de rug wat korter is, maar ik zou ook letten op de onderlijn.
Djenges en Silas die Nuage noemt hebben zeker hele mooie bovenlijnen, waarbij Djenges denk ik nog meer zou kunnen verbeteren dan Silas, zeker wat het deel rond de schoft betreft. Silas is echter naar mijn idee weer wat korter.
Overigens ook een hengst met een helemaal niet verkeerde bovenlijn voor Ailin zou denk ik Garish kunnen zijn. Hij heeft een wat verzonken rug, maar zeker niet week, en ik denk dat met de vrij strakke rug van Ailin zo'n wat verzonken rug weleens postief zou kunnen zijn. Hij heeft ook een hele mooie vloeiende en gevulde overgang van schoft naar rug. Wel vind ik hem wat kort in de hals (wel mooi gevormd, maar kort), maar halslengte heeft Ailin zelf genoeg. Qua kracht en ruimte in de gangen zit het bij Garish zeker goed.
Hengsten waar ik verder ook aan zou denken zijn Collin, hoewel ik die wel wat lang vind in de onderlijn, en Baggio, die is wel wat rechter in de rug dan de anderen, maar heeft wel een heel mooi front en schoft- en schouderpartij.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 09:52

Als een paard niet helemaal goed is in de bovenlijn zou ik persoonlijk niet met Garish fokken gezien zijn rug (zou ik toch echt week noemen). Ik vind het een prachtig in het type staande hengst en een fantastische beweger, maar ik zou er alleen merries met een goede bovenlijn naartoe brengen.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 10:03

Als we dan toch bezig zijn met advies, iemand nog een leuke suggestie voor Kyara Knipoog ? Zoals de meesten wel weten, is ze nu drachtig van Baggio (een voor sommigen verrassende keuze Knipoog ), maar voor een volgende keer ?

Verbeterpunten voor de toekomst zijn in mijn ogen : behang (en dan bedoel ik sok), misschien een wat fijner hoofd, en beweging. Karakter is super en dat wil ik zo houden, uiteraard.
Ik wil wel in de grotere maat blijven fokken, zo rond de +1.55, en graag bont Knipoog . Kyara is nu rond de 1.62 m.

Mijn eerste eigen idee is natuurlijk Drum, maar verder ?

http://i188.photobucket.com/albums/z8/K ... 1194681072
http://i188.photobucket.com/albums/z8/K ... 1194681641
(let vooral op de super voorbrenger ! Haha! )

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 10:23

Ik heb even geen zin om het op te zoeken, maar hebben jullie enig idee hoe de bovenlijn van Gulliver is (Misschien voor Ailin) en het hoofd van Mr. Yenkins? (Misschien voor Kyara) Of wat vinden jullie er van.

Mariska, Fagan volgende zomer laten dekken op 2-jarige leeftijd? Eigen keus uiteraard, maar waarom?
Krijg je van mij de eerste gevraagde en 'verdiende' klappen Whoosh! Hamer Gestoord

Ik wacht met Chayenne wel tot ze minimaal 3 jaar is, alhoewel ik het liefste zou willen dat dat komend voorjaar al zou zijn Huilen van het lachen
Maar misschien wacht ik ook nog wel totdat ze 4 is (nog moeilijker Tong uitsteken)

Owja, wat vinden jullie een hengst met de volgende 'eisen':
- tussen de 1.45m en de 1.60m
- ruim voldoende behang
- mooie bovenlijn, passend in het totaalplaatje, mag schoonheidsfoutjes vertonen Knipoog
- bewegingen die passen bij het paard (mag qua type-indeling van stamboeken tussen twee typen in vallen dus.)
- bij voorkeur een elegante uitstraling, hierbij verwijs ik even naar 1 hengst die jullie over mogen slaan: Collin v/d Gorterstraat

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 10:34

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:10

voor Kyara vind ik mr Yenkins wel een mooie combi, voor Snow, ik vind zijn hoofd mooi en elegant.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:38

Keeva schreef:
Als we dan toch bezig zijn met advies, iemand nog een leuke suggestie voor Kyara Knipoog ? Zoals de meesten wel weten, is ze nu drachtig van Baggio (een voor sommigen verrassende keuze Knipoog ), maar voor een volgende keer ?

Verbeterpunten voor de toekomst zijn in mijn ogen : behang (en dan bedoel ik sok), misschien een wat fijner hoofd, en beweging. Karakter is super en dat wil ik zo houden, uiteraard.
Ik wil wel in de grotere maat blijven fokken, zo rond de +1.55, en graag bont Knipoog . Kyara is nu rond de 1.62 m.

Mijn eerste eigen idee is natuurlijk Drum, maar verder ?

http://i188.photobucket.com/albums/z8/K ... 1194681072
http://i188.photobucket.com/albums/z8/K ... 1194681641
(let vooral op de super voorbrenger ! Haha! )

Moet het een NTS hengst zijn? Anders zou Rocky Mountain ook wat kunnen zijn? Goede maat, zeer veel sok die hij ook doorgeeft, en een plaatje van een hoofd (vind het echt zo`n 'barbiepaard-hoofd' Haha!). Op de site van ITS staan veel foto`s van nakomelingen van hem. Ze hebben er zelf ook veel mee gedekt, en dat zijn eigenlijk allemaal mooie grove veulens geworden.

snowdon schreef:
Mariska, Fagan volgende zomer laten dekken op 2-jarige leeftijd? Eigen keus uiteraard, maar waarom?
Krijg je van mij de eerste gevraagde en 'verdiende' klappen Whoosh! Hamer Gestoord

Haha dank je Haha! Haha!.
Tja, waarom niet? Ze wordt niet zo heel groot, en ik verwacht dat ze volgend jaar al vrij 'af' zal zijn qua bouw. Bij een paard zoals Dipsy zou ik het nooit doen, die is met 3,5 nog steeds een grote slungel. In Ierland had ze misschien nu al wel drachtig geweest, heb haar deze zomer namelijk al hengstig gezien. En vergeet niet, als je haar met 2,5 laat dekken, krijgt ze pas met 3,5 het veulen. En ik neem express geen grote zware hengst, alhoewel dit volgens mij meer voor mijn eigen idee is dan dat het echt uitmaakt. Maar welke hengst het wordt ben ik dus nog niet uit, want niet te grof niet te groot wordt nog zoeken.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:59

Hihi ik wil bij Chayenne d'r allereerste dekking op de meer gebruikelijke leeftijd al geen grote zware hengst, ik ben er heel erg voorzichtig mee...

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 13:23

Nou als we dan toch bezig zijn, welke hengst voor Viane moet KI zijn dus de keus is niet zo groot.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 13:23

Ben soms echt blij dat ik geen merries (meer) heb Bloos

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 13:43

hihihi Leonoor, nu heb je te maken met allemaal merries die langs komen in hun hengstigheid, allemaal sjaggo enzo, dus je hebt nu ook nadelen met merries Tong uitsteken

Over het op 2-jarige leeftijd dekken, ik merkte dat dit in België ook werd gedaan. Ze hadden daar ook 2 2-jarige merries lopen die al drachtig waren. Ze vonden dat hun bouw dit al toeliet en ook qua karakter waren ze er al aan toe. Ik vond ze inderdaad al aardig aan de maat en ook een goede uitstraling hebben, ze moesten nog wel uitdijen maar dit kan tot 8 jaar duren... Het zou niet mijn keuze zijn om mijn veulens al zo vroeg te laten dekken, heb altijd het gevoel dat het dan een kind van een jaar of 14 is, die dan een kind krijgt... Wel al bewust wat er gebeurd, maar niet volwassen genoeg om het op te voeden. (op uitzonderingen daar)

@Dobbel ik vind Baxter en zijn papa Thunder erg mooi. Ik geloof dat deze toch op KI staan? Ik weet alleen niet of deze verbeteringen geven aan Viane (ben daar niet goed in hoor Knipoog )

@Leon ik zou voor Selwyn gaan, prachtige bouw, een superlief karakter en goed behang. Ik vind hem ook erg mooi lopen en een goede uitstraling hebben. Ook Silas vind ik erg mooi, deze vind ik echt superbewegingen hebben. Ik snap nog steeds niet waarom hij een 2e premie heeft gehad?
Ook 'O Bryan vind ik erg mooi en goed bewegen. Hij heeft wel een beetje een pony hoofd, maar daar hou ik juist van Bloos

@Keeva ik vind Woody wel bij haar passen. hij is geloof ik ook homozygoot? Hij heeft veel behang, is mooi qua bouw, hij is alleen dan te klein voor haar Knipoog Drum vind ik ook een goede keuze voor haar. Mooi groot, mooi hoofd, mooie bouw, veel behang en homozygoot Lachen

@Nuage, jij hebt inderdaad de beste resultaten gekregen met je eenkleur Lachen Helaas is dat bij het stamboek waarbij ze weten waar ze naar kijken. Ik ben een "hobby-fokker" en nog niet zo bekend (hoop dat wel te worden) als er bij mij mensen komen om een veulen te kopen, dan zijn het mensen die meestal alleen naar kleur kijken. Als ik nu chanel laat zien aan mensen, dan vragen ze wat voor soort het is. Ik zeg dan dat het ook een tinker is en de eerste reactie die je krijgt is "goh die zijn toch bont, weet je zeker dat er niet iets anders inzit..." De meeste mensen kennen de tinker als alleen bont, die kijken niet naar bouw. Dat merk ik al als er iemand zijn of haar tinker voorstelt en ik dan denk... dat is geen tinker, dat is absoluut een kruising. Mensen kijken alleen naar het bont en denken dan dat het een tinker is (hier wil ik niemand mee kwetsen hoor, maar ik wil alleen aantonen dat mensen bont kopen omdat ze dan denken dat het een tinker is) Mensen vinden de afstamming nog niet zo belangrijk, al probeer ik daar juist wel op te letten. Zo probeer ik ook goed te fokken en ga ik naar keuringen om mijn fokproduct (ohhhh klinkt dat cru) te laten zien...

zo bedoelde ik het dus niet rot naar Silas toe, ik geef alleen aan hoe de mensen denken... zeker bij iemand (ik dus) die dus voor MP fokt (sorry kan het zo niet anders noemen) en nog niet in het wereldje bekend is...