Nuage schreef:Volgens mij kan voskleur niet omdat een bruin (agouti) paard geen vos draagt? Maar ik weet dat niet zeker...
Ja hoor, kan wel 
Bruin is genetisch zwart + agouti. Zwart is de basiskleur en agouti is alleen een gen wat zwart veranderd in bruin, het is dus een gen wat náást het zwart/vos gen bestaat.
Zwart en vos is 1 gen waarvan zwart het dominante (E) en vos het recessieve (e) allel is. Vos is eigenlijk niets anders dan de afwezigheid van zwart.
Een zwart of bruin paard heeft altijd minimaal 1x E, en kan ook e dragen. Maar omdat het zwart dominant is over vos zal altijd het zwart tonen aan de buitenkant, vos kan dan wel doorgegeven worden. Een paard met zwarte basiskleur (dus ook een bruine) heeft altijd EE (geeft alleen zwart door) of Ee (kan zwart en vos doorgeven). Een vos zal dus altijd ee zijn.
Kruis je dus 2 paarden die beiden Ee zijn, dan heb je 25% kans dat ze beiden de e doorgeven en dat het een vos wordt.
Een bruin paard heeft ook naast het zwart nog het agouti-gen, wat ook dominant is, maar alleen zichtbaar op een zwarte basis. Een bruine heeft altijd minimaal 1x A en is AA (geeft altijd agouti) of Aa (geeft agouti of niet-agouti). Een bruin paard heeft dus minimaal 1x E en 1x A (EEAA of EeAA of EEAa of EeAa).
Vossen kunnen ook agouti dragen, maar omdat er geen zwart is om op in te werken zie je het niet.
Silas kan heel goed ook een gen voor vos dragen, zijn vader is namelijk EeAa, en kan dus heel goed e doorgegeven hebben aan Silas, als hij dan van zijn moeder wel een E gekregen heeft is hij als basis zwart, maar kan ook vos geven (wat voor kleur is Silas zijn moeder eigenlijk? Als ze zwart is kan Silas ook maar 1x A dragen).
Maddox kán theoretisch ook een vosgen dragen, maar dat zou dan van Nuala afkomstig moeten zijn, van Pablo ben ik namelijk vrijwel zeker dat hij EEAa is (Aa zeker, EE 99% zeker).
Dus een vosveulen is mogelijk.