die amerikanen durven er vwel voor te vragen zge pffff 20.000 dollar voor een "gewone" zwart bonte... Ik ga maar eens kijken wat ze voor het veulen van Noa gaan geven hahaha, ga ik me gewoon daar laten profileren
huh, hoe kan een bonte nou minder snel vies worden dan een zwarte of een valk? ik mis iets denk ik...
ik vind die aparte kleurtjes wel heel mooi, maar die appaloosakleur hoeft niet door inmenging van appaloosa's te komen hoor, norikers hebben ook die kleurslag bijv. en daar zit echt geen appaloosabloed in, sterker nog, hun bloed komt voor het merendeel overeen met haflingerbloed...
tinkers kunnen die kleur dus ook mss wel recessief dragen ofzo, dat het dan bij 2x recessief (dus bij beide ouders aanwezig) naar voren komt ofzo... ?? (supertje, hier ook info over??)
en die andere kleuren kunnen ook komen uit inmenging van welsh en shire-bloed vroeger... maar vroeger prefereerde men bont om ten alle tijde zijn eigen paard te kunnen herkennen... (nou herken ik uit 100 zwarten nog steeds die die ik rijd, dus het is wellicht overbodig, maar dat is een ander verhaal) dat men bont prefereerde en het dus veelvuldiger aanwezig was betekent niet dat die andere kleuren er vroeger niet waren, alleen in veel kleinere getallen... en nu wil men meerdere kleuren, want iedereen wil een bijzonder paardje, dus de andere kleurtypen worden meer gefokt, hoeft niet door middel van kruising te gebeuren, maar kan gewoon door kennis van de erfelijkheid van kleuren...
Appaloosa is niet recessief, maar dominant. Bijna alle kleuren bij paarden zijn trouwens dominant, op een paar uitzonderingen na zoals vos en pearl. Ook zijn er onvolledig dominante genen (1 kopie geeft minder expressie van het gen dan 2 kopieën), zoals creme, Splashed White, Sabino en jawel, appaloosa.
Appaloosa-kleur kan trouwens heel goed voorkomen zonder inmenging van amerikaanse appaloosa's. Appaloosa is namelijk eigenlijk geen ras maar een kleur. De bijvoorbeelddoor Skippy01 als genoemde Norikers komen ook niet via de amerikaanse appaloosa aan hun kleur, en de Deense Knappstruppers ook niet.
Appaloosa is eigenlijk niet 1 gen, maar net als Sabino een complex. Het is dus eigenlijk een bij elkaar horende groep genen, waarvan een paard ook maar een deel kan hebben. Appaloosa heeft heel veel verschillende verschijningsvormen, waarvan de bekendsten de Leopard (geheel gevlekt), en de schabrakbonte zijn (gevlekte 'deken' over de achterhand). Maar er zijn ook nog Varnish Roans of marmerbonten, lijken op schimmels maar zijn het niet. Deze paarden worden bijna helemaal wit maar houden kleur op delen waar bot dicht onder de huid zit. Of Snowflakes, gekleurde paarden met meer of minder witte stippen. En dan de fewspots (bijna geheel wit met enkele stippen) en de snowcaps (witte achterhand, schrabrak zonder stippen), wat eigenlijk beiden niets anders is dan de homozygote vorm van leopard en schabrakbont. In homozygote vorm geeft appaloosa dus juist minder stippen doordat er meer kleur bedekt wordt door het wit. De appaloosa-tinker op de hier geplaatste foto's kan minimaal getekende ouders hebben, waarbij het appaloosa aangezien werd voor bijvoorbeeld lichte roaning, en dan kan er dus ineens een uitgebreider getekende nakomeling van komen.
ik vind het eigenlijk ook mooier dan bont, maar meer omdat je bont zo vaak ziet. als ze allemaal valkkleurig waren had ik bonte waarschijnlijk mooier gevonden, ik hou wel van aparte kleurtjes...
Ik zie Tinkers ook het liefst bont Al blijft de bouw natuurlijk het belangrijkste Een leuk kleurtje is mooi meegenomen, maar ik zou nooit voor een iets mindere kwaliteit hengst kiezen met een mooi kleurtje als je ook een meer standaard getekende hengst kan krijgen van betere kwaliteit
tuurlijk gaat kwaliteit altijd voor kleur, evenals karakter... maar als ik nou kan kiezen tussen twee super paarden qua bouw en karakter, maar de een heeft een voor mij meer aantrekkelijk kleur, dan kies ik die... (of er moet meer klik zijn met de ander)... en jullie kiezen dan waarschijnlijk de kleur die jullie mooier vinde, in dit geval bont dus...
en hoezo is dat een rare conclusie? het is gewoon wat zij zou doen ALS ik een tinker had, zou ik zeker ook voor een apart kleurtje kiezen om de merrie te dekken
wacht ik snap nu hoe ik hem ook kan lezen, zij zou ook evt de mooiste kleur kiezen en voor 'ons' zou dat dan waarschijnlijk de bonte zijn als die er tussen zit. Je kan de zin op verschillende manieren lezen