[TI] scheren van een tinker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Trice

Re: scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 13:55

De tinker die ik verzorg wordt niet geschoren. Het enige wat ik doe is de te lange haren op de plek van de singel en hoofdstel wat wegknippen/snijden met een trimmes.
Ze staat het hele jaar zonder deken of wat dan ook in de wei. In de winter staat ze 's nachts wel op stal met een dunne deken op.
Tja zweten doet ze wel enorm, maar ze droogt gelukkig wel snel.

@ Lowara:
Ziet er mooi uit! Ik (persoonlijk) mis alleen wel de tastharen. Knipoog

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 15:10

zucht.. ik ga het niet eens meer verdedigen geloof ik Clown

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 16:16

Lowara schreef:
zucht.. ik ga het niet eens meer verdedigen geloof ik Clown

Hoeft ook niet, het is mijn mening. Ik vind het gewoon wat kalig. Twas niet l*llig bedoeld. Knipoog

noortjeput

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:35

Ik laat 't 'zadel' zitten. Er zijn paarden die door de korte haartjes last krijgen van statische electriciteit tijdens het rijden en daar weer drukplekken van krijgen. vandaar.

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:44

mag ik vragen wat voor tondeuses jullie gebruiken en wat het kost als je een paard laat scheren?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:54

Ik heb een tondeuse gehuurd, een vrij klein model die niet alleen voor paarden wordt gebruikt maar ook voor honden en dat kostte me 5 euro.
Vorig jaar heb ik een hele grote geleend.
Een kleine is wel gemakkelijker bij de oksels enz. maar de grote vlakken gaan gemakkelijker met zo'n grote.

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:00

weet je misschien het merk ook?

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:02

@lowara, ze ziet er chique uit hoor !! echt mooi Ja

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 09:21

Ik heb een moser artiko. Voor deze een kliner exemplaat van moser maar die was na 20 jaar gebruik wel zo'n beetje op.

het voordeel van deze si dat ie er precies tussen zit met de maat. Licht genoeg om makkelijk te scheren en in alle kleine hoekjes te komen maar groot en sterk genoeg om ook de grote vlakken te doen. ALleen de sokken gaan niet zo handig ermee als ze nat zijn. Maar die hoef ik alleen te doen bij problemen.

summer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 17:35

Ik scheer ieder jaar mijn Tinker als het tijd wordt voor een deken. Als ik hem niet scheer dan zweet hij al na 5 min. En blijft hij de hele dag nat. Ik heb geen zin dat hij ziek wordt dus scheer ik hem en zweet hij niet.

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:37

ik scheer mijn tink niiet.. ik vind het teddy er gewoon bij horen..
en als ze erg gezweten heeft zet ik dr op stal met zweetdeken

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 21:04

Ik scheer hem ook niet.
Maar rij dan ook altijd gewoon lekker buiten, hij zweet dan
wel soms maar is ook snel weer droog..

En vind het wel bij hem passen zo'n teddy vachtje! Haha!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 23:23

ik was altijd behoorlijk fel tegen scheren, omdat paarden het beste lekker alles zelf kunnen regelen.. Totdat Bonita dit jaar ernstig ontregeld raakte qua vacht. Deze zomer heeft ze haar wintervacht niet goed verloren en nu de dagen korter werden en ze weer op stal ging, heeft ze ook haar zomervacht niet losgelaten, terwijl de wintervacht al helemaal doorgegroeid was. Ze stond met 4 cm lange haren 24/7 te zweten, echt superzielig. Na 5 minuten rijden was ze bekaf, ze was strontchagerijnig en echt down.. Nu is ze alsnog geschoren *bedankt Cayusejuhh!* en heb ik mijn supervrolijke Bonita weer terug. Ze had onmiddelijk veel meer energie, meer pit, zonder gek te doen en ze was er naar mijn inzien echt van verlost, van die lange haren.

Bonita's hoofd en benen zijn niet geschoren, de rest is er helemaal af. Ik heb ook geen zadeldekje, waren we een beetje vergeten eigenlijk. Ook ik rij met een Barefoot met een Physio pad eronder, maar ik bemerk totaal geen irritaties, drukplekjes, schuurplekjes oid. Dat had ik toen Bonita nog wèl haar had wel, maar dan bij de singel, omdat haar haren vast gingen zitten onder de gespen..

Voor
http://www.mijnalbum.nl/Foto=NABKZA3U
http://www.mijnalbum.nl/Foto=QP6QFQPP
Afbeelding

Tijdens
http://www.mijnalbum.nl/Album=TUMNDD4A

Na
Afbeelding

Later heb ik haar baard wel kortgeknipt, want dat vond ik echt geen gezicht.. Maar knippen is ook niet alles Bloos!
http://www.mijnalbum.nl/Foto=T7XXAHXX

Kato heeft nog een mooi kort vachtje Haha!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 16:41

Ik zit dus nu met een dillema. normaal scheer ik alleen voor een stukje en rond de liezen voor wat extra ventilatie. Dan kan Connor het gemakkelijk af met een ongevoerde regendeken om droog te blijven.

Zoals het er nu uitziet moet ik op dierenarts hem helemaal scheren. Ik zou dan wel eerst beginnen met hals/buik/liezen en bovenop nog een regendeken vachtje laten zitten. Zodat ik met rijden in de regen geen probleem krijg met koude en stijve achterhandspieren. Of kan ik het scherne dan net zo goed laten of geeft een geschoren bibs met koude regen of sneeuw niets?

Alleen hoe weet je dan welke deken je nodig hebt en hoe merk je op je paard het te koud of te warm heeft?

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 09:45

Het ligt er misschien aan hoevel ze zweet. Hoeveel je dan moet scheren. Ik was er ook geen voorstander van om te scheren ivm met kouvatten. Maar met de wintervacht en rijden dat gaat gewoon niet. Hij is dan met 10 minuten bezweet en na uitstappen nog steeds. En als ik hem een zweetdeken opleg duurd met ontzettend lang voordat hij droog is en weer de wei in kan. Dan staat hij bijna de hele dag op stal te kijken. Dus toen heb ik toch maar besloten om hem te scheren. Heb alleen geschoren waar de deken ligt. Dus onder de buik hals en hoofd en benen niet. (en onder het zadel). Hij heeft nu een 300 grams deken op. En ik voel elke dag onder de deken of het er lekker warm is en of hij de oren warm heeft. Als dat niet zo is dan doe ik er een deken bij onder. En met opzadelen en instappen hou ik effe een zweetdeken op en met uitstappen doe ik hem ook meteen op. Als hij aangespannen loopt doen we dat ook. Dan stappen we hem thuis in en ook weer uit. Met de deken op als het echt fris word. Tot nu toe gaat het goed. En Maxum is inderdaad ook een stuk frisser geworden sinds hij geschoren is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 11:09

Conor zweet altijd heel erg, dat is de reden dat ik normaal ook de ventilatie plekken scheer. Maar nu raadde de dieerenarts aan om hem maar helemaal te scheren omdat hij met deze temperaturen de hele dag door zweet ook al heeft hij nog niet zo heel veel vacht dankzij de deken. gek genoeg zweet hij nu op de plekken waar geen deken ligt.

Ik denk er nog even een weekje over na wat wijsheid is. Maar asl ik hem helemaal scheer ontkom ik dus niet aan een uitrijdeken of zo. Arme ik.

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 19:35

koude oren;
in het bericht hierboven hebben jullie het over koude oren. Dit is even een vraagje niet over scheren want mijn tinker is alleen in de hals geschoren, maar hij had vanmorgen koude oren, mag dit niet? is dit niet goed? ik voelde bij de andere drie paarden waarmee hij loopt en die hadden ook koele oren. die zijn niet geschoren. ze lopen overdag buiten en snachts op stal alle vier. wie weet of dit normaal is van die oren?
groetjes Anita.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 21:53

De plaats van de oren vlak bij het hoofd is warm. Naar het einde toe zijn de kouder. Dat klopt wel. Je moet dus de oren helamaal tegen zijn hoofd aan voelen of ze daar warmer zijn.

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 21:58

ok, dankjewel ik twijfelde al Ach gut

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 22:17

Jongens, laten we wel wezen: het is 17 (ze-ven-tien) graden. Genoeg geschoren paarden worden gewoon buiten zonder deken gereden ook als het vriest.
Hooguit met het los- en uitstappen even een dekentje over zn kont.

Een paard koelt via zijn hals ook helemaal niet zo erg af; meestal kunnen ook totaal geschoren paarden het zonder halsdeken wel af.
Een beetje zorgzaamheid is OK maar laten we niet overdrijven.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 22:19

Nou, net een afspraak gemaakt met de scheerder voor beurt nummer 2. werkelijk niet te filmen, Lowara zit nu alweer met een dun vachtje, na krap 4 weken al Nagelbijten / Gniffelen
ik laat haar nog 1x scheren, en daarna laat ik de boel maar aangroeien denk ik.
maar het wordt wel een dure grap als ze dit zo door blijft doen steeds Clown

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 22:30

Ik had er ook neer gezet dat ik een deken met IN en UIT stappen opdoe als het fris is. Maar je moet je wel bedenken dat het paard met een deken gewend is het altijd effe frisser is als je de deken eraf doet. Nu met dit weer dit weekend valt het wel mee ja. Dan doe ik ook geen deken op met IN en UIT stappen. Maarja dit weer is ook niet normaal. Het is winter en dan is het 17 graden.

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 09:37

Nou, ik had dus een 150 grams regendeken, en voor als het echt koud wordt een 200 grams onderdeken, maar Djowy staat al weer in zijn blootje hoor.
Zijn vacht is al weer dermate aangegroeid en de temperaturen zijn zo hoog.

Ik denk dat het prima kan. Ik heb hem nog niet 1x koud uit de wei gehaald.
Ik hou het wel in de gaten natuurlijk Knipoog Zeker na regen regen en regen

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 11:54

ook Tommies vacht is alweer dik,de plaats waar we een zadeldekje hadden laten staan is al bijna niet meer te onderscheiden van de rest,nog een keer scheren werd me afgeraden omdat het er dan heel lelijk uit zou gaan zien....

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 23:52

Ik vraag me af of we niet alsnog een behoorlijk strenge winter gaan krijgen.. Anders zouden die tinks van ons toch niet alweer zo snel een dikke vacht aanmaken na het scheren?

Nagelbijten / Gniffelen