Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
.Zij heeft mij aangeraden om daar echt op te trainen.
en zoek de ruimte om haar om te trekken dus rag ik het bit even door haar mond.
is bomproef schrikt niet snel maar de rem doet het wat minder........
WenK schreef:Cheveyo schreef:zo gauw je het hoofd de andere kant op hebt kan je wat doen. Ik kan me nog een foto herinneren van een bui van Chubby waar wendy op zat.
Het is iets wat natuurlijk opgebouwd moet worden voor het allemaal zo lekker zal gaan. Moet nu weg helaas maar het gaat er om dat je naar de wand toe draait, tenminste zo doet mijn trainer het en dat gaat goed. Al moet je om de 2 passen draaien dat maakt niet uit als dat nodig is, net zolang tot je de gang hebt die je wilt.
Je kunt er al mee beginnen in de stap als je te iets te vlot vind gaan.
Ik zie dat ik aangehaald word in deze discussie, mag ik vragen wat je precies bedoelt met het aanhalen van de betreffende foto?
frenia schreef:Ik zeg niets meer dan dit:
iedereen die mijn uitspraak "erg" vindt: kom gerust eens op Tinkerbell een buitenritje maken![]()
als je nadien, zonder in je broek te hebben gepist, afstapt, wél dàn zullen we elkaar nog eens spreken.
Je uitspraak is het niet zo zeer maar meer de handeling met je handen die zo wrang op mij overkomt. No thanks geen trek in zo'n buitenritje zonder aanwezige levensmoeheid, ik rij liever met plezier zonder eerst een dier te hoeven pijnigen. Dit komt er vast anders uit dan ik het bedoel ben ik bang![]()
En laat één ding duidelijk zijn: hier zijn bijna 4 jaar overgegaan waarin ik ALLES geprobeerd heb en een paar keer écht in mijn broek heb gedaan van de schrik, waarin ik meerder paarden omver gekegeld heb, twee auto's geramd heb, met kar en al de beek ingedoken ben en verder ook nog meerdere keren in volle galop op het beton ben geland,... (is gewoon teveel om allemaal te gaan opsommen)
Levensgevaarlijk !
Tinkerbell is geen paard dat schrik heeft of iets dergelijks, maar gewoon keikop is en als je dat combineert met de power die dr achter zit...
Al combineer je een shetlander met power, die krachtmeting zal je niet winnen![]()
Ze gaat ook nooit in rechte lijn aan de kletter, maar keert zelf om en owee als je haar daarin probeert tegen te houden, dan wil ze je gewoon nog kapot...zonder ernaar te kijken of ze zichzelf verongelukt...
Dus ik doe wat jullie zo prediken: op het moment dat zij dénkt aan dwaas doen, grijp ik in, alleen niet door haar te draaien.
Het is een lange weg geweest om te komen waar we nu staan...en op die weg heb ik geleerd dat Tinkerbell iemand nodig heeft die bikkelhard is.
Probeer geen oordeel te vellen als je er toch geen flauw idee van hebt!
Sorry maar wat komt na bikkelhard? En geen flauw idee? Heb genoeg meegemaakt ondertussen![]()
En nog wat: tinkerbell is het enige paard dat ik zo rijd, als ik dit bij Angel deed, dan had ik binnen de twee dagen een compleet verangstigd paard.
edit: ik wou nog even aanvullen dat ik in principe buiten altijd volledig los rijd. Tinkerbell luistert in principe perfect op stemhulpen en zit, behalve als ze de kolder in haar koppie krijgtmaar ze weet dus verdomde goed dat alles losjes loopt zolang zij niet gevaarlijk gaat doen.
Dat klinkt me wel weer fijner in de oren, maar het spijt me ik kan me nog steeds niet vinden in het bekrossen ook al geef jij aan dat het is omdat ze dan denkt aan gek gaan doen...ook al heeft het je 4 jaar gekost. Ik zie gewoon geen excuus om een dier in de mond te pijnigen.
Cheveyo schreef:frenia schreef:Ik zeg niets meer dan dit:
iedereen die mijn uitspraak "erg" vindt: kom gerust eens op Tinkerbell een buitenritje maken![]()
als je nadien, zonder in je broek te hebben gepist, afstapt, wél dàn zullen we elkaar nog eens spreken.
Je uitspraak is het niet zo zeer maar meer de handeling met je handen die zo wrang op mij overkomt. No thanks geen trek in zo'n buitenritje zonder aanwezige levensmoeheid, ik rij liever met plezier zonder eerst een dier te hoeven pijnigen. Dit komt er vast anders uit dan ik het bedoel ben ik bang![]()
En laat één ding duidelijk zijn: hier zijn bijna 4 jaar overgegaan waarin ik ALLES geprobeerd heb en een paar keer écht in mijn broek heb gedaan van de schrik, waarin ik meerder paarden omver gekegeld heb, twee auto's geramd heb, met kar en al de beek ingedoken ben en verder ook nog meerdere keren in volle galop op het beton ben geland,... (is gewoon teveel om allemaal te gaan opsommen)
Levensgevaarlijk !
Tinkerbell is geen paard dat schrik heeft of iets dergelijks, maar gewoon keikop is en als je dat combineert met de power die dr achter zit...
Al combineer je een shetlander met power, die krachtmeting zal je niet winnen![]()
Ze gaat ook nooit in rechte lijn aan de kletter, maar keert zelf om en owee als je haar daarin probeert tegen te houden, dan wil ze je gewoon nog kapot...zonder ernaar te kijken of ze zichzelf verongelukt...
Dus ik doe wat jullie zo prediken: op het moment dat zij dénkt aan dwaas doen, grijp ik in, alleen niet door haar te draaien.
Het is een lange weg geweest om te komen waar we nu staan...en op die weg heb ik geleerd dat Tinkerbell iemand nodig heeft die bikkelhard is.
Probeer geen oordeel te vellen als je er toch geen flauw idee van hebt!
Sorry maar wat komt na bikkelhard? En geen flauw idee? Heb genoeg meegemaakt ondertussen![]()
En nog wat: tinkerbell is het enige paard dat ik zo rijd, als ik dit bij Angel deed, dan had ik binnen de twee dagen een compleet verangstigd paard.
edit: ik wou nog even aanvullen dat ik in principe buiten altijd volledig los rijd. Tinkerbell luistert in principe perfect op stemhulpen en zit, behalve als ze de kolder in haar koppie krijgtmaar ze weet dus verdomde goed dat alles losjes loopt zolang zij niet gevaarlijk gaat doen.
Dat klinkt me wel weer fijner in de oren, maar het spijt me ik kan me nog steeds niet vinden in het bekrossen ook al geef jij aan dat het is omdat ze dan denkt aan gek gaan doen...ook al heeft het je 4 jaar gekost. Ik zie gewoon geen excuus om een dier in de mond te pijnigen.
ze krijgt hooguit een korte ruk aan de teugel. That's it!
Dienie schreef:Vanmiddag heb ik een plastic hoge lichtgrijze bak en een vuilniszak in de wei gezet. Nou moet je die paarden zien, Sissi schrok zich het apelazerus en maakte zich in een schuine snelle bocht zich uit de voeten. Nikita durfde er niet langs, straks Romy nog ff proberen.....
Ik zet nu dus bewust allerlei gekke dingen in de wei, om te kijken of de paarden schrikken en hoe ze daarop reageren, zodat ik op die manier ook beter leer in te schatten en er mee om kan gaan.
Een paar weken geleden heb ik hindernissen gemaakt in de rijbak en heb toen gezien dat Sissi geweldig kan springen dus. Zo leer je veel van je paarden en kun je zelf beter inschatten hoe ze zich gedragen in diverse omstandigheden.
Ik doe dat dus nu ook al met Angel en Max... Rare dingen in de bak zetten en hun erbij. Van pionnen (hihihi wat ze erg leuk vinden trouwens) tot zeil en jassen over hun hoofden. Ik merk dat ze het wel eng vinden, maar toch wint de nieuwsgierigheid van de angst. dat is heel leuk om te zien... Balkjes die eng zijn, worden even later opgegeten en voorzichtig over heen gestapt, later gaat alles sneller en vinden ze alles mooi
Cheveyo schreef:is het rukken in de bek dan paardentaal, begrijpen paarden dat van oh ja dat mag niet daarom krijg ik een ruk in mijn bek? Of is het een handgreep van de ruiter om op die manier grip op het dier te krijgen? Dat pijnigen in de mond is juist hetgene waar ik niet zo goed tegen kan en ook niet zal toepassen op mijn paard. Wil niet zeggen dat jij dat niet mag doen van mij, ik zou het alleen niet kunnen.
Begrijp me niet verkeerd, ieder behandelt zijn/haar paard naar eigen mening en ervaring. Ik bedoel alleen te zeggen dat ik geen excuus weet om een paard in de bek te rukken, om maar van het woord rossen af te zijn. What's in a name, when the acting is the same (ofzoiets..).
Genoeg meemaken maakt inderdaad niet uit, elk paard kan weer anders zijn. Echter was het een reactie op dit: Probeer geen oordeel te vellen als je er toch geen flauw idee van hebt! Waarop ik zei dat ik inmiddels wel genoeg had meegemaakt.
Dit stukje van Bianca snap ik even niet, bekrossen (door mensenhand) in combi met het knokken van paarden (door paarden?):
@Frenia Ik vind ook niet dat je te hard bent hoor, wat Dienie ook al zei (en ik ook al een paar keer) als paarden onder elkaar zijn, dan gaat het er veel harder aan toe. Ik zou daar niet graag tussenstaan als ze aan het knokken (of spelen zijn). Dan werkt het "bekrossen" echt niet hoor, want dan voelen ze niks.
Moet spontaan weer denken aan het arme tinkertje waar ik op reed in Portugal, met zwaar geschut in de mond, en dat voor het plezier van de ruiter of het zakgeld van de manegehouder?
Maar goed, volgens mij way off topic. Ben inmiddels wel benieuwd of MM al wat tips heeft toegepast en of het wel/niet helpt?
. Pijn doen in paardentaal is iets anders dan pijn doen in mensentaal in de mond, hoe zullen ze dat opnemen, als angst? Misschien wel/niet en is dat wat je je dier wilt aandoen/laten voelen? maar ik ga nu niet langer off topic hier
. Cheveyo schreef:is het rukken in de bek dan paardentaal, begrijpen paarden dat van oh ja dat mag niet daarom krijg ik een ruk in mijn bek? Of is het een handgreep van de ruiter om op die manier grip op het dier te krijgen? Dat pijnigen in de mond is juist hetgene waar ik niet zo goed tegen kan en ook niet zal toepassen op mijn paard. Wil niet zeggen dat jij dat niet mag doen van mij, ik zou het alleen niet kunnen.
Citaat:Chubby - met mijn 'handleiding' kan ik Nikita nu zo veilig rijden als ieder ander paard en Frenia ook denk ik als ik het zo mag concluderen.
)