[TI] ik heb het zó gehad met die knol..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nikita_1995

Re: ik heb het zó gehad met die knol..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 15:43

Frenia - ik blijf zeggen, soms moet je weleens wat.....

Jij durft tenminste zelfstandig en alleen een buitenrit te maken. Er zijn maar weinig mensen hoor die een buitenrit durven maken in hun eentje....!!

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 15:59

Afgelopen Maandag heeft mijn lesgeefmens mij behoorlijk geconfronteerd. Jeanie kan ik niet terug rijden op mijn zit .Zij heeft mij aangeraden om daar echt op te trainen.

Ik heb altijd een behoorlijk tempo op het strand zeker in draf en galop en eerlijkheidshalve mag ze dat ook van mij.
Met andere woorden ik roep het over mijzelf af dat ik Jeanie in het duin moeilijk kan houden en haar niet 1,2,3 op de rem heb.
En als ik wil dat ze stopt vooral in het duin gaat dat niet op mijn zit kleine ophoudingen werken ook niet.
Ik zorg dat als er mensen zijn dat ze uit de weg gaan en zoek de ruimte om haar om te trekken dus rag ik het bit even door haar mond.

Maar ik ga naar buiten en rij ook alleen of met anderen.Jeanie heeft de naam dat ze voor andere paarden rustfactor is is bomproef schrikt niet snel maar de rem doet het wat minder........

Ik ga straks trainen in de bak

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 18:22

Ik weet nog wel dat ik met Nikita voor het eerst helemaal alleen een buitenrit ging maken.....

Nou dat heb ik geweten. Er lag onderweg in de sloot een grote rol hooi, eentje van 300 kg schat ik. Nou dat was voor Nikita genoeg aanleiding om er echt vandoor te gaan. Een rem zat er niet meer op. We stonden op een gegeven moment stil in de bosjes toen ze niet meer verder kon. Ik dacht, jeetje dat is goed afgelopen, en dacht wat nu. Ik dacht dat ik er toch maar weer langs zou gaan, want anders zou zij nu altijd gaan winnen met haar angst. Weer met een noodgang er langs...., toen weer terug en toen weer hard er langs, en toen weer terug maar nu iets minder hard er langs, en toen weer iets minder. Ik ben net zo lang er langs geweest, tot ik er in mijn eigen tempo er langs kon gaan.

Sinds die tijd heb ik Nikita altijd onder controle gehad. Dat wil niet zeggen dat ze nooit meer schrikt, ze schrikt best wel vaak van de vreemdste dingen onderweg, maar vaak toch wel stapels van hout, hooi en dergelijke en rare zakken of containers onderweg.

Maar ik weet nu hoe ik er mee om moet gaan en hoe ik ze na een schrikreactie weer snel onder controle krijg of hoe ik haar moet geruststellen dat er echt niks aan de hand is. Ze loopt er dan wel met een zo groot mogelijke boog omheen, maar ze gaat niet meer rennen omdat ik haar nu bij me houd. Soms geef ik haar meer ruimte door de teugel naar voren te brengen, of maak veel ophoudingen en werk dan veel in met mijn zit. Dat gaat prima zo.

Vanmiddag heb ik een plastic hoge lichtgrijze bak en een vuilniszak in de wei gezet. Nou moet je die paarden zien, Sissi schrok zich het apelazerus en maakte zich in een schuine snelle bocht zich uit de voeten. Nikita durfde er niet langs, straks Romy nog ff proberen.....

Ik zet nu dus bewust allerlei gekke dingen in de wei, om te kijken of de paarden schrikken en hoe ze daarop reageren, zodat ik op die manier ook beter leer in te schatten en er mee om kan gaan.

Een paar weken geleden heb ik hindernissen gemaakt in de rijbak en heb toen gezien dat Sissi geweldig kan springen dus. Zo leer je veel van je paarden en kun je zelf beter inschatten hoe ze zich gedragen in diverse omstandigheden.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 21:13

WenK schreef:
Cheveyo schreef:
zo gauw je het hoofd de andere kant op hebt kan je wat doen. Ik kan me nog een foto herinneren van een bui van Chubby waar wendy op zat.
Het is iets wat natuurlijk opgebouwd moet worden voor het allemaal zo lekker zal gaan. Moet nu weg helaas maar het gaat er om dat je naar de wand toe draait, tenminste zo doet mijn trainer het en dat gaat goed. Al moet je om de 2 passen draaien dat maakt niet uit als dat nodig is, net zolang tot je de gang hebt die je wilt.
Je kunt er al mee beginnen in de stap als je te iets te vlot vind gaan.

Ik zie dat ik aangehaald word in deze discussie, mag ik vragen wat je precies bedoelt met het aanhalen van de betreffende foto?

ik bedoel hier niets meer mee dan dat ik me het voorbeeld van jacqueline kan inbeelden door even aan Chubby met jou op haar rug terug te denken

xLuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 21:18

Totaal niet opgeven. geef haar niet der zin!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 21:33

frenia schreef:
Ik zeg niets meer dan dit:

iedereen die mijn uitspraak "erg" vindt: kom gerust eens op Tinkerbell een buitenritje maken
als je nadien, zonder in je broek te hebben gepist, afstapt, wél dàn zullen we elkaar nog eens spreken.

Je uitspraak is het niet zo zeer maar meer de handeling met je handen die zo wrang op mij overkomt. No thanks geen trek in zo'n buitenritje zonder aanwezige levensmoeheid, ik rij liever met plezier zonder eerst een dier te hoeven pijnigen. Dit komt er vast anders uit dan ik het bedoel ben ik bang

En laat één ding duidelijk zijn: hier zijn bijna 4 jaar overgegaan waarin ik ALLES geprobeerd heb en een paar keer écht in mijn broek heb gedaan van de schrik, waarin ik meerder paarden omver gekegeld heb, twee auto's geramd heb, met kar en al de beek ingedoken ben en verder ook nog meerdere keren in volle galop op het beton ben geland,... (is gewoon teveel om allemaal te gaan opsommen )

Levensgevaarlijk !

Tinkerbell is geen paard dat schrik heeft of iets dergelijks, maar gewoon keikop is en als je dat combineert met de power die dr achter zit...

Al combineer je een shetlander met power, die krachtmeting zal je niet winnen

Ze gaat ook nooit in rechte lijn aan de kletter, maar keert zelf om en owee als je haar daarin probeert tegen te houden, dan wil ze je gewoon nog kapot...zonder ernaar te kijken of ze zichzelf verongelukt...
Dus ik doe wat jullie zo prediken: op het moment dat zij dénkt aan dwaas doen, grijp ik in, alleen niet door haar te draaien.
Het is een lange weg geweest om te komen waar we nu staan...en op die weg heb ik geleerd dat Tinkerbell iemand nodig heeft die bikkelhard is.
Probeer geen oordeel te vellen als je er toch geen flauw idee van hebt!

Sorry maar wat komt na bikkelhard? En geen flauw idee? Heb genoeg meegemaakt ondertussen

En nog wat: tinkerbell is het enige paard dat ik zo rijd, als ik dit bij Angel deed, dan had ik binnen de twee dagen een compleet verangstigd paard.

edit: ik wou nog even aanvullen dat ik in principe buiten altijd volledig los rijd. Tinkerbell luistert in principe perfect op stemhulpen en zit, behalve als ze de kolder in haar koppie krijgt maar ze weet dus verdomde goed dat alles losjes loopt zolang zij niet gevaarlijk gaat doen.

Dat klinkt me wel weer fijner in de oren, maar het spijt me ik kan me nog steeds niet vinden in het bekrossen ook al geef jij aan dat het is omdat ze dan denkt aan gek gaan doen...ook al heeft het je 4 jaar gekost. Ik zie gewoon geen excuus om een dier in de mond te pijnigen.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 21:40

Cheveyo schreef:
frenia schreef:
Ik zeg niets meer dan dit:

iedereen die mijn uitspraak "erg" vindt: kom gerust eens op Tinkerbell een buitenritje maken
als je nadien, zonder in je broek te hebben gepist, afstapt, wél dàn zullen we elkaar nog eens spreken.

Je uitspraak is het niet zo zeer maar meer de handeling met je handen die zo wrang op mij overkomt. No thanks geen trek in zo'n buitenritje zonder aanwezige levensmoeheid, ik rij liever met plezier zonder eerst een dier te hoeven pijnigen. Dit komt er vast anders uit dan ik het bedoel ben ik bang

En laat één ding duidelijk zijn: hier zijn bijna 4 jaar overgegaan waarin ik ALLES geprobeerd heb en een paar keer écht in mijn broek heb gedaan van de schrik, waarin ik meerder paarden omver gekegeld heb, twee auto's geramd heb, met kar en al de beek ingedoken ben en verder ook nog meerdere keren in volle galop op het beton ben geland,... (is gewoon teveel om allemaal te gaan opsommen )

Levensgevaarlijk !

Tinkerbell is geen paard dat schrik heeft of iets dergelijks, maar gewoon keikop is en als je dat combineert met de power die dr achter zit...

Al combineer je een shetlander met power, die krachtmeting zal je niet winnen

Ze gaat ook nooit in rechte lijn aan de kletter, maar keert zelf om en owee als je haar daarin probeert tegen te houden, dan wil ze je gewoon nog kapot...zonder ernaar te kijken of ze zichzelf verongelukt...
Dus ik doe wat jullie zo prediken: op het moment dat zij dénkt aan dwaas doen, grijp ik in, alleen niet door haar te draaien.
Het is een lange weg geweest om te komen waar we nu staan...en op die weg heb ik geleerd dat Tinkerbell iemand nodig heeft die bikkelhard is.
Probeer geen oordeel te vellen als je er toch geen flauw idee van hebt!

Sorry maar wat komt na bikkelhard? En geen flauw idee? Heb genoeg meegemaakt ondertussen

En nog wat: tinkerbell is het enige paard dat ik zo rijd, als ik dit bij Angel deed, dan had ik binnen de twee dagen een compleet verangstigd paard.

edit: ik wou nog even aanvullen dat ik in principe buiten altijd volledig los rijd. Tinkerbell luistert in principe perfect op stemhulpen en zit, behalve als ze de kolder in haar koppie krijgt maar ze weet dus verdomde goed dat alles losjes loopt zolang zij niet gevaarlijk gaat doen.

Dat klinkt me wel weer fijner in de oren, maar het spijt me ik kan me nog steeds niet vinden in het bekrossen ook al geef jij aan dat het is omdat ze dan denkt aan gek gaan doen...ook al heeft het je 4 jaar gekost. Ik zie gewoon geen excuus om een dier in de mond te pijnigen.

cheveyo Ik had het niet beter kunnen zeggen, ik heb het vanmiddag al gelezen en zou bijna wat posten maar heb het niet gedaan, Maar jij zegt precies hoe ik er over denk,

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 21:57

wie heeft er trouwens gezegd dat ga "bekrossen" ze krijgt hooguit een korte ruk aan de teugel. That's it!

Ik heb inmiddels al gelest tot ik blauw zag, heb ook nh gedaan waarbij ik onder andere die one rein stop heb geleerd, beheersen we beiden probleemloos, ze is door 3 verschillende profs onder handen genomen die keer op keer verklaarden dat ze nog nooit zo'n paard hadden meegemaakt,...

Sinds het laatste jaar ben ik echt hard geworden tegenover haar en dàt is gewoon wat ze nodig heeft. Dit is namelijk het eerste jaar dat ik respect van haar krijg en dat ze mij accepteert als "haar mens" en daardoor ook naar andere mensen toe vriendelijker wordt.
Als ik die verandering in haar zie, dan kàn je mij gewoon niet wijsmaken dat ik zó verkeerd bezig ben.
dat houdt ook in dat er na bikkelhard niets meer hoeft te komen en dat ik stilaan ook steeds minder bikkelhard zal hoeven zijn.
Als ik ga rijden in grote groep of in een bak, rijd ik trouwens met een simpel trensje dat ik zelfs op buitenrit in groep niet hoef te gebruiken. Het heeft me 4 jaar gekost mij erover te zetten dit bij mijn paard te doen, en ik ben blij dat ik het eindelijk heb gedurfd, want enkel zo heb ik uiteindelijk de sleutel gevonden tot Tinkerbells hoofd/keikop.

Of je nu al veel hebt meegemaakt of niet, maakt in wezen niks uit. Elk paard is anders. dus je kan er al 100 onder je kont hebben gehad: de honderd-en-eenste is toch nog anders en moet je dus ook anders aanpakken.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 22:11

Inderdaad Frenia, de 101-ste kan weer een heel ander paard zijn.

Ik ben met Nikita ook bijna een keer in een sloot beland, omdat mevrouw ineens bang werd van een aantal herten een stukje verderop. Het zal de geur wel zijn geweest, waar ze dus ook iedere keer zo angstig van wordt.

Met Nikita ben ik eerst ook met een steeds scherper bit gaan rijden, ik herken dat wel hoor. Maar doordat ik het zat was, want waar is het einde, heb ik er het gemakkelijkste bit er in gehangen wat ik maar kon vinden. Maar door mijn vertrouwen in haar, lukt het mij om nu nog steeds een buitenrit met haar te maken, want dressuur vindt ze helemaal niks.

Frenia, gewoon doorgaan hoe je nu bezig bent, het is jouw leven en jouw veiligheid. Paarden onder elkaar zijn soms ook zeker geen lieverdjes hoor. Hoe vaak is een paard niet kreupel geslagen....., of zelfs doodgeslagen. Dat is zeker niet zielig ??

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 22:21

Bedankt Dienie, fijn dat niet iedereen zo hard oordeelt!

Ik vertelde trouwens net hier thuis wat hier geschreven werd en ze zaten me alledrie met open mond aan te staren...ik ben dus eigenlijk het grootste watje en nog vééls te braaf
waarmee ik maar wil aangeven hoezeer een situatie kan verschillen naargelang van waaruit je ze bekijkt...

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 22:26

Dienie schreef:
Vanmiddag heb ik een plastic hoge lichtgrijze bak en een vuilniszak in de wei gezet. Nou moet je die paarden zien, Sissi schrok zich het apelazerus en maakte zich in een schuine snelle bocht zich uit de voeten. Nikita durfde er niet langs, straks Romy nog ff proberen.....

Ik zet nu dus bewust allerlei gekke dingen in de wei, om te kijken of de paarden schrikken en hoe ze daarop reageren, zodat ik op die manier ook beter leer in te schatten en er mee om kan gaan.

Een paar weken geleden heb ik hindernissen gemaakt in de rijbak en heb toen gezien dat Sissi geweldig kan springen dus. Zo leer je veel van je paarden en kun je zelf beter inschatten hoe ze zich gedragen in diverse omstandigheden.

Ik zal niet alles quoten Ik doe dat dus nu ook al met Angel en Max... Rare dingen in de bak zetten en hun erbij. Van pionnen (hihihi wat ze erg leuk vinden trouwens) tot zeil en jassen over hun hoofden. Ik merk dat ze het wel eng vinden, maar toch wint de nieuwsgierigheid van de angst. dat is heel leuk om te zien... Balkjes die eng zijn, worden even later opgegeten en voorzichtig over heen gestapt, later gaat alles sneller en vinden ze alles mooi

Paarden zijn rare wezens...

@Frenia Ik vind ook niet dat je te hard bent hoor, wat Dienie ook al zei (en ik ook al een paar keer) als paarden onder elkaar zijn, dan gaat het er veel harder aan toe. Ik zou daar niet graag tussenstaan als ze aan het knokken (of spelen zijn). Dan werkt het "bekrossen" echt niet hoor, want dan voelen ze niks.

Je doet het toch ook niet constant... Het is iets van uiterste noodzaak als het echt niet meer te doen is. Nou als dat de noodrem is... dat moet dan maar!!

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 22:41

is het rukken in de bek dan paardentaal, begrijpen paarden dat van oh ja dat mag niet daarom krijg ik een ruk in mijn bek? Of is het een handgreep van de ruiter om op die manier grip op het dier te krijgen? Dat pijnigen in de mond is juist hetgene waar ik niet zo goed tegen kan en ook niet zal toepassen op mijn paard. Wil niet zeggen dat jij dat niet mag doen van mij, ik zou het alleen niet kunnen.

Begrijp me niet verkeerd, ieder behandelt zijn/haar paard naar eigen mening en ervaring. Ik bedoel alleen te zeggen dat ik geen excuus weet om een paard in de bek te rukken, om maar van het woord rossen af te zijn. What's in a name, when the acting is the same (ofzoiets..).

Genoeg meemaken maakt inderdaad niet uit, elk paard kan weer anders zijn. Echter was het een reactie op dit: Probeer geen oordeel te vellen als je er toch geen flauw idee van hebt! Waarop ik zei dat ik inmiddels wel genoeg had meegemaakt.

Dit stukje van Bianca snap ik even niet, bekrossen (door mensenhand) in combi met het knokken van paarden (door paarden?):
@Frenia Ik vind ook niet dat je te hard bent hoor, wat Dienie ook al zei (en ik ook al een paar keer) als paarden onder elkaar zijn, dan gaat het er veel harder aan toe. Ik zou daar niet graag tussenstaan als ze aan het knokken (of spelen zijn). Dan werkt het "bekrossen" echt niet hoor, want dan voelen ze niks.

Moet spontaan weer denken aan het arme tinkertje waar ik op reed in Portugal, met zwaar geschut in de mond, en dat voor het plezier van de ruiter of het zakgeld van de manegehouder?

Maar goed, volgens mij way off topic. Ben inmiddels wel benieuwd of MM al wat tips heeft toegepast en of het wel/niet helpt?

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 22:42

Vandaag nog een staaltje gezien wat paarden elkaar kunnen aandoen.
jeanie losgegooid met haar buurman ook een tinker wel een ruin.
Eerst spelen later toen ik dacht dat de rust er was hebben ze kont aan kont gestaan en elkaar het leven uit willen slaan.
Ik ben me rot geschrokken, ze met een bezem uit elkaar gejaagd.

Schade ; allebei hebben ze op hun eigen staart gestaan dus veel haar weg en zullen ze morgen stijf zijn.....
Weet je een ophouding meer of minder maak dan ook niet uit waar ik heen wil is dat ieder zijn haar eigen paard het beste kent en soms moet je gewoon optreden klaar.
Als ruiter weten we ook wel onze tekortkomingen zie mijn verhaal boven dat kan je bijstellen zoals Frenia en Dienie ook hebben gedaan.

Eigenlijk heb ik wel respect voor mensen die zo kunnen doorzetten met moeilijk gedrag bij hun paard.We weten niet allemaal de geschiedenis van onze tinkers.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 22:47

paarden onderling weten dondersgoed wat de ander bedoelt.

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 23:02

Cheveyo schreef:
is het rukken in de bek dan paardentaal, begrijpen paarden dat van oh ja dat mag niet daarom krijg ik een ruk in mijn bek? Of is het een handgreep van de ruiter om op die manier grip op het dier te krijgen? Dat pijnigen in de mond is juist hetgene waar ik niet zo goed tegen kan en ook niet zal toepassen op mijn paard. Wil niet zeggen dat jij dat niet mag doen van mij, ik zou het alleen niet kunnen.

Begrijp me niet verkeerd, ieder behandelt zijn/haar paard naar eigen mening en ervaring. Ik bedoel alleen te zeggen dat ik geen excuus weet om een paard in de bek te rukken, om maar van het woord rossen af te zijn. What's in a name, when the acting is the same (ofzoiets..).

Genoeg meemaken maakt inderdaad niet uit, elk paard kan weer anders zijn. Echter was het een reactie op dit: Probeer geen oordeel te vellen als je er toch geen flauw idee van hebt! Waarop ik zei dat ik inmiddels wel genoeg had meegemaakt.

Dit stukje van Bianca snap ik even niet, bekrossen (door mensenhand) in combi met het knokken van paarden (door paarden?):

Moet spontaan weer denken aan het arme tinkertje waar ik op reed in Portugal, met zwaar geschut in de mond, en dat voor het plezier van de ruiter of het zakgeld van de manegehouder?

Maar goed, volgens mij way off topic. Ben inmiddels wel benieuwd of MM al wat tips heeft toegepast en of het wel/niet helpt?

Ik bedoelde meer te zeggen, dat paarden dus elkaar heel wat meer aandoen, dan wij hun dat aan kunnen doen vanwege hun kracht. En dat bekrukken of ze het begrijpen, nou als het paard van Frenia, daarme stilstaat... ehh denk ik wel dat ze het snapt.

Ik heb hiervoor een haflinger gehad, ook lekker stronteigenwijs, ik reed met een gewone trens, en met ophouding maken, kreeg ik hem goed in stilstand. Ook als hij onder me uitbrak, ik zorgde ervoor dat ik zijn hoofd kon draaien en dan maar rondjes laten draaien... dat werkte bij mij altijd goed. Maar ik kan me dus voorstellen, als je een paard hebt die dat niet kan of waarbij je het niet lukt, je soms wat harder moet aanpakken. En dus niet constant "bekrossen" want dat is inderdaad niet goed, dat schrijf ik er ook onder. Alleen in uiterste noodzaak en als noodrem. De mond is denk ik 1 van de gevoeligste onderdelen van een paard, dus dat is geen pretje als hij (of zij) daar hard aangepakt wordt. Maar zoals eerder... ik kan me het wel voorstellen.

Ik heb het gelukkig nooit (nog nooit) hoeven meemaken en mijn haffie was erg makkelijk. Met af en toe een schijnbeweging en zijn uitbraak tot galop (wat ik dus helaas niet mocht). Dus bij mij werkte een gewoon bit goed en heb ik geen scherpe bitten nodig gehad.

Ik hoop ook, dat ik dat bij mijn veulens, over een poos, ook niet nodig zal hebben.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 23:21

ze weten alleen dat er pijn in de mond is, puur omdat ze het voelen en niet omdat ze het begrijpen/snappen. Ze hebben volgens mij geen speciaal woordje in de paardentaal om dat uit te leggen als paardjes onderling. Ik wil niet muggenziften maar probeer mijn idee er achter uit te leggen . Pijn doen in paardentaal is iets anders dan pijn doen in mensentaal in de mond, hoe zullen ze dat opnemen, als angst? Misschien wel/niet en is dat wat je je dier wilt aandoen/laten voelen? maar ik ga nu niet langer off topic hier .

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 00:32

Cheveyo schreef:

Het grote verschil is Nicole, jij hebt (gelukkig voor jou) een veulen bij Monique gekocht, jij kent zijn verleden of dan Monique wel. Dat weet Frenia waarschijnlijk niet van Tinkerbell, maar ik die van Nikita ook niet. Weet jij wat ze in hun jeugdjaren mee hebben gemaakt ?? Ik niet, vandaar dat onze merries enigzins 'verknipt' zijn en wij anders dan normaal moeten reageren en rijden moeten met onze paardjes.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 08:25

Om ongelukken te voorkomen moet er soms hard ingegrepen worden. Ik ben ook geen voorstander van het pijnigen van paarden op welke manier dan ook. Maar als ze het op die manier wel uit hun hoofd laten (of het nu uit respect is, of uit angst voor pijn, of whatever) dan moet het maar.

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Beter 3x goed straffen en van het probleem af zijn, dan een jaar lang aanmodderen en het probleem nog niet opgelost hebben.

Overigens zou ik met een paard wat zo ontzettend onbetrouwbaar is niet m'n paard, mezelf en andere weggebruikers in gevaar brengen! Uiteraard, aan blinde paniek doe je gewoon niets en dat kan de beste overkomen, maar dan helpt ook helemaal niks meer natuurlijk. In de andere gevallen zorg je er gewoon voor dat je je paard op een veilige manier kunt trainen.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 12:33

Chubby - met mijn 'handleiding' kan ik Nikita nu zo veilig rijden als ieder ander paard en Frenia ook denk ik als ik het zo mag concluderen.

Verder blijft elk paard een vluchtdier, zelfs het meest betrouwbaarste paard......

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 12:38

Citaat:
Chubby - met mijn 'handleiding' kan ik Nikita nu zo veilig rijden als ieder ander paard en Frenia ook denk ik als ik het zo mag concluderen.

Dat bedoel ik ook! En nu is dat straffen wrs niet of nauwelijks meer nodig. Dus de boodschap is aangekomen, al was het op een vervelende manier misschien..

Morhwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 12:40

'Bekrossen' doet mijn tinkertje meer slecht dan goed. Er is dan geen land meer mee te bezeilen. Bij die van mij werkt de rustige aanpak stukken beter. Ik doe alles op mijn dooie gemak, mij maakt het niet uit. Het is mijn paard, dus ik doe het op mijn manier in mijn tempo (oei wat klinkt dat kattig )

Alleen buiten rijden, dat gaat niet. Ik heb altijd iemand bij me die mee loopt. Het eerste stuk zitten we aan een halstertouw, en als dat goed gaat rijden we los. Als ik dat vertel kijken ze me aan met een gezicht van 'je bent toch geen klein kind meer'? Nee, ik heb gewoon geen zin om met zo'n 10tonner op de klepper te gaan. Zeker niet in het verkeer. Als mevrouw ergens niet langs wil, ga ik er af en wandelen we er langs, net zolang tot ik weer op kan stappen en het wel kan.

Dit was ook niet mijn aanpak, ik was ook van het 'bekrossen' en een luide stem gebruiken. Dit is mij door mijn tinkertje afgeleerd. Met geduld bereiken we veel meer. Klinkt allemaal erg softie, maar het werkt bij mijn paardje nu eenmaal het beste.