[TI] Verschil ICS en Ned stamboek voor Tinkers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:51

Zou het hebben van sok een generatie over kunnen slaan?
Zoals bij mensen somige eigenschappen dat ook doen?

Het volume van sokken is zeker snel meer te krijgen, zo hier en daar is er echt wel opgefluft.
Laatst bijgewerkt door coydog op 18-01-06 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:51

Maar dat zie je wel als je goed kijkt....

Knollehollen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:54

Monique_2 schreef:
nodidikai schreef:
Het sokkenprobleem is van een heel andere orde dan het wel of niet kunnen keuren van het karakter.
De reden waarom sommige hengsten uit Engeland voor zulke idiote bedragen naar de States zijn verkocht heeft daar mee te maken.
De engelse zigeuners hebben het over een hengst "that shares", met andere woorden ; een hengst die gul is. Die dus ALTIJD veel behang geeft. Is een hengst daarnaast dan ook nog homozygoot voor het bontgen; dan rijzen de prijzen de pan uit. Kijk maar eens naar de nakomelingen van Lion KIng; hebben als 1-jarige allemaal al meer sokken dan mijn volwassen Tinkers.
Wat je bij ons ziet is bijna altijd het tegenovergestelde ( helaas !!!); nakomelingen hebben in heel veel gevallen minder behang dan beide ouderdieren. In Nederland gefokte Tinkers hebben sok; nog wel, maar het zou me niet verbazen dat het per generatie minder wordt.
Daarnaast veranderen veel van de nakomelingen ook van bouw ( dus type) ten opzichte van hun beider ouders. Het lijkt wel of onze veulens altijd wat "luxer"zijn dan hun vader en moeder.
Komt dit door de voeding? Door de wijze hoe de Tinkers hier gehouden worden? Door de manier van gebruik?
Ik weet van zigeuners uit Engeland dat wanneer zij bij hun veulens te veel sok verliezen, zij rustig weer teruggrijpen op een Shire of Clydesdale, of de tussenstap nemen om een Drumhorse te fokken ( is altijd een directe kruising tussen Shire of Clyde en een Tinker).
Wij zijn zo gefocused op het fokken met Tinker maal Tinker dat het bijna niet anders kan dan dat we behang verliezen.
Overigens is dit volgens mij een belangrijke reden om een Tinkerstamboek nooit te kunnen sluiten; anders hebben we over zeg zo'n 15 jaar een geheel ander paard. Zie de haflingers!
Wat overigens heel erg in is bij de Zigeuners op het moment zijn heel kleine cobs ( rond de 1.35- 1.39), maar dan met extreem veel behang en perfect gebouwd. Geen probleem als je ze voor het plezier voor een licht karretje zet.

Ik heb dezelfde, vwb behang, waarneming waargenomen Nodidikai.

Inderdaad kunnen de (meeste)nakomelingen van de Nederlandse hengsten niet tippen aan het type van de ouderdieren. De nakomelingen zijn (bijna)allemaal lichter gebouwd, en zelden heb ik een nakomeling gezien die een zwaardere bouw en meer sok heeft dan zijn of haar ouderdieren. Deze ontwikkeling baart mij zorgen. Vooral omdat er kennelijk een stuk type (bloedvoering) verloren gaat in ons Nederlandse fokprogramma.
Je zag dit afgelopen zaterdag wederom op de JHK. Buiten de hengsten Allart en Premie heb ik geen Nederlands gefokte nakomeling gezien die zijn vader kon evenaren of overtreffen qua type en behang. Wél heb ik hengsten gezien met een correcte bouw en gangwerk. Echter om het tinkertypische te bewaren denk ik dat zij ons een stapje verder weg brengen van hetgeen wat voor mij oorspronkelijk is; kilo's, bone en behang.

Ik moet toegeven dat ik het ook jammer vond dat de typische hengsten Allart en Premie niet werden goedgekeurd tot zoverre. Voor mij waren dit hengsten waarvan je duidelijk kon zien dat zij wel de eigenschappen van behang en bouw hadden ge-erfd. Een teken dat hier de vererving van een type en een hoeveelheid behang in stand is gehouden. En waarschijnlijk een hoge erfelijkheidsgraad bevat bij deze dieren. Ik ben pro-NST maar vind dat hier te weinig rekening mee wordt gehouden. Zo werd de hengst Doran omschreven als de perfecte Cob. Mijns inziens is hij prachtig en compleet, echter zou ik als voorbeeld van rasechte Cob de hengsten Allard en Premie hier beter op hun plaats vinden. Doran was mij te luxe voor de perfecte cob, en met mijn boven beschreven wetenschap denk ik dat ook hij zijn type niet gaat doorvererven. Zelfde geldt voor bijv. Abeltje, ook hem vind ik te luxe voor Cob. Hij zal nooit nakomelingen geven die de Cobs als Chakotay, Peembel, Picco etc. zouden kunnen benaderen. Net zo min als de Vanner types O'Malley, Pablo, KR.. En dit is eigenlijk niet wat we willen toch? We willen verbetering, hengsten die nóg typischer zijn dan een Chakotay of een O'Malley.

Dus keuren op gangwerk is een pré en noodzakelijk voor een gezonde populatie. Echter moet het NST wel iets meer een een oogje dichtknijpen bij het type. Die Cobs zijn geen bewegingstoppers maar o zo belangrijk voor de toekomst en de instandhouding van de andere types.
Ik weet dat er rekening gehouden wordt met het type en daarbij behorende gangwerk, en dat is ook prima. Maar door het wegsturen van de 2 prachtige cobs zaterdag denk ik dat de FTC en de jury dit toekomstige 'probleem' onderschatten.

Vwb het karakter van de dieren. Ik denk dat hierin vooral een rol is weggelegd voor de merriehouder en dat een stamboek hierin weinig invloed kan uitoefenen.

Zat hier vanmiddag al over te denken, maar jij hebt alles correct omschreven. Ben het dus helemaal met je eens !!

Leuk om weer iets van je te vernemen trouwens !!

Poosje81

Re: Verschil ICS en Ned stamboek voor Tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:54

Doran en Abeltje heb ik niet waanzinnig goed kunnen beoordelen omdat die niet bij mij in de groep zaten.
Allart wel en dat vond ik zeker een mooie cob en sowieso een mooi paard! Premie heb ik nog even staan bewonderen in zijn stal.

Citaat:
Misschien heeft de sokgroei van Baggio te maken met het feit dat hij hengst is, en steeds meer secundaire geslachtskenmerken uit? Maar laten we eerlijk blijven, Baggio zal altijd weinig sok houden tov andere hengsten. Dit mag, want dat is zijn type.

Zou goed kunnen, ik heb er helaas nog geen studie naar gedaan Wellicht een mooi afstudeerproject van iemand, kan die persoon meteen de overerving van sokken meenemen in dat onderzoek!
Overigens heeft Baggio wel een enorme staart en als ik niet 2 keer had geknipt, getrokken en uitgedund aan zijn manen, waren die ook meer geweest

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:07

Ik leg ook gelijk weer even de link met genetica, er moet een gen zijn wat zorgt voor sokken, zoals er voor iedere aparte uiterlijke eigenschap van een paard een gen is.
Mijn idee is dat het hebben van sok weleens een onvolledig dominante eigenschap zou kunnen zijn. Net zoals het bij bepaalde kleuren werkt. Bijvoorbeeld het creme-gen, wat de kleur verdund, en dus van vossen palomino's maakt, van bruinen valken en van zwarten smoky blacks. Dit gen is dus ook onvolledig dominant, is een paard heterozygoot voor creme dan is het een enkele verdunning, is het paard homozygoot, dan wordt de kleur dubbel verdund, en krijg je cremello's, perlino's en smoky creams.

Stel dat het bij sokken ook zo werkt, dat een paard wat homozygoot is voor die eigenschap meer sokken zal hebben dan een paard wat heterozygoot is? Dat de paarden die heterozygoot zijn de paarden zijn met extreem veel sok? Dan zou het ook te verklaren zijn waarom sommige paarden minder sok hebben dan beide ouders.
Laat ik voor het 'sokken-gen' als voorbeeld de letter S nemen. Vader heeft extreem veel sok, en is homozygoot en dus SS. Moeder is heterozygoot en Ss. Dan kan het veulen dus krijgen SS (veel sok) of Ss (minder sok). Dan zou dus een hengst met veel sok op een merrie met minder sok geen garantie geven op een nakomeling met meer sok dan de merrie.

Dit is uiteraard maar een hypothese, maar het zou kunnen. Zou eigenlijk onderzoek naar gedaan moeten worden

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:10

nodidikai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 06:53

Is Allart die zoon van Crosby die 2 jaar geleden er ook al uit moest?
Als het inderdaad zo is als ik hier lees dat het een dier is met meer behang dan de ouders, dan is dat dan wel eeuwig zonde voor het tinkerbestand hier; die Lion King heb ik een keer in het echt gezien; heb hem ook op een koopvideo staan; is nou niet bepaalt de beste beweger, maar volgens de engelse fokkers wel de beste hengst van de laatste 10 jaar. Dus beweging is voor het behoud van het type wat bij de meeste mensen zo populair is ( cob en vanner + veel behang) blijkbaar niet alles zeggend.
Is het overigens waar dat Allart er uit is omdat men hem niet als type kon plaatsen? Dat zal toch wel niet?

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 09:31

Ben het helemaal eens met hoe Monique_2 het zegt en uitlegt!
Helemaal gelijk wat je zegt over "wees blij met een paar van die dikbillen" ...

Ik zelf ben heel erg benieuwd naar de redenen van de keurmeesters waarom sommige paarden niet door zijn. Bij sommige keuringen komt daar toch ook wel eens uitleg over?!? Of is dat niet bij het stamboek?!
Zijn toch geen "geheime" dingen, of zie ik het helemaal verkeerd??

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 10:14

Citaat:
Ik zelf ben heel erg benieuwd naar de redenen van de keurmeesters waarom sommige paarden niet door zijn. Bij sommige keuringen komt daar toch ook wel eens uitleg over?!? Of is dat niet bij het stamboek?!

Normaal kreeg je bij de hengstenkeuring altijd tekst en uitleg als je eruit moest, alleen waren het er nu zoveel, dat het opgestuurd wordt.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 10:17

van jean krijgen we vast wel te horen waarom haar mannen eruit moesten. en over allart krijgen we het ook nog wel te horen, toch marlien?

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 15:09

IndianaJones schreef:

Omdat het zoveel hengsten waren, kon de jury niet iedereen in de pauze toelichten. Degene die tot het einde bleven, zijn na de keuring te woord gestaan door de jury. De rest krijgt het thuis gestuurd.

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 15:41

Bonte schreef:
IndianaJones schreef:

Omdat het zoveel hengsten waren, kon de jury niet iedereen in de pauze toelichten. Degene die tot het einde bleven, zijn na de keuring te woord gestaan door de jury. De rest krijgt het thuis gestuurd.

Nee zeg, stel je voor: geheime dingen. Nee hoor, maar de juryvoorzitter neemt de keuringspapieren eerst mee naar huis. Die worden tijdens de keuring staande ingevult en dat levert wel eens een niet leesbaar handshrift op. In de afgelopen jaren hebben we wel eens klachten gekregen dat eigenaren het handshrift niet konden lezen. Henk Jan zal daar maandagavond/dinsdagavond aan begonnen zijn, dan gaan ze naar het stamboek secretariaat die de originelen bewaard en de kopieën komen naar mij en ik stuur ze door met een brief waarin o.a. de datum van de herkeuring gemeld wordt. Daar ben ik nu mee bezig, met de datum voor de herkeuring dat is. Ik probeer die eind februari te laten plaatsvinden zodat ook de hengsten die omdat ze onregelmatig liepen, de tijd krijgen te herstellen.
Maar er zijn ook nog andere stamboeken die van de kliniek in Heerde gebruik maken of van de dierenartsen die daar werken (o.a. het KWPN) dus ja, altijd een heel gedoe met agenda's enzo. Maar we komen er wel uit hoor Er moeten ook andere juryleden komen voor de herkeuring en een andere DA. Hoop in ieder geval begin volgende week alle rapporten de deur uit te hebben.

En net zo als vorig jaar komt er ook nog per hengst een kort verslagje, geschreven door Henk Jan van de Bijl, in de Battie te staan en via de nieuwsbrief.

Hoop zo iedereen een beetje gerustgesteld te hebben

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 15:43

Maar volgens mij gaan we nu off-topic en hoort dit bij Hengstenkeuring NST 14 januari. Toch

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 15:44

HannekeS schreef:
Maar volgens mij gaan we nu off-topic en hoort dit bij Hengstenkeuring NST 14 januari. Toch

Maar volgens mij lopen alle onderwerpen een beetje door elkaar heen....

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 17:17

Klopt Leonoor, hier zou het moeten gaan over:

Verschil ICS en Ned stamboek voor Tinkers

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 00:08

Ach Nikitia, het loopt her en der wat door elkaar heen. We gaan regelmatig off topic, is ook niet heel erg mits het niet te lang duurt.

Wat ik jammer vind, persoonlijk, is dat de uitslagen blijkbaar rechtstreeks naar de eigenaar worden gestuurd. Ik ben geen lid ergens van maar zou ook wel willen weten waarom een bepaalde hengst niet is goedgekeurd. Ik ken de eigenaren lang niet allemaal dus ga ze ook niet mailen. Jean heb ik wel gepeebeed over Falcon dus weet waarom. Ik zou ook wel meer over Allart willen weten.
Nodidikai zegt dat beweging prevaleert boven behang e.d. en misschien is dat ook zo. Ik kan er weinig zinnigs over zeggen maar denk dat dit misschien meer geldt voor de grais dan voor de vanners en cobs.
Bij het ICS wordt er anders gekeurd, ik denk meer op exterieur dan op pure beweging maar de grais worden daar volgens mij niet erkend?

GCofOz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 00:51

[quote="Soxje"]

Wat ik jammer vind, persoonlijk, is dat de uitslagen blijkbaar rechtstreeks naar de eigenaar worden gestuurd. Ik ben geen lid ergens van maar zou ook wel willen weten waarom een bepaalde hengst niet is goedgekeurd. Ik ken de eigenaren lang niet allemaal dus ga ze ook niet mailen.

Nodidikai zegt dat beweging prevaleert boven behang e.d. en misschien is dat ook zo. Ik kan er weinig zinnigs over zeggen maar denk dat dit misschien meer geldt voor de grais dan voor de vanners en cobs.
quote]

Klopt, uitslagen worden direct naar de eigenaren van de hengsten gestuurd. Kan natuurlijk ook niet anders. Het is per slot hun hengst! Dus niet meer dan netjes dat zij eerst te horen/lezen krijgen waarom hun hengst is afgekeurd of doorverwezen is naar de sperma-keuring in Utrecht. MAAR geen zorgen: zoals ik al eerder meldde maakt de jury ook een verslag per hengst voor de Battie en de email nieuwsbrief. Dus iedereen kan lezen hoe de hengsten gekeurd zijn, waarop ze goedgekeurd zijn en waarop ze helaas niet door zijn gegaan.

Enne: Nodidikai weet helaas niet helemaal waar hij het over heeft. En was ook niet bij de afgelopen HK aanwezig!!!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 00:44

Leonoor schreef:
Vasthi schreef:
Zo'n speciale proef om te testen op karakter klinkt goed, maar is voorlopig gewoon niet haalbaar. Denk eens aan de kosten voor de eigenaren?

Gigaduur! Bij KWPN lopen de hengsten ook veel meer rondes door, dat scheelt ook!
Iemand heeft een keer verteld dat het goedgekeurd krijgen van een KWPN-hengst ongeveer een ton in guldens kost, dus zeg 50.000 euro.

Om hier even op terug te komen, heb het vandaag na gevraagd en 50.000 euro kost het niet, ook niet van dekking tot het goedgekeurt krijgen,
Een hele goede hengst die goedgekeurt is kan het wel opbrengen, maar het goedgekeurt krijgen kost daar nog niet de helft van, een kwart komt beter bij, precies kon ze het niet zeggen. spelen verschillende factoren aan mee, eigen opfok of naar een opfok doen welke hengst je neemt voor het dekken,

Kijk haar zwager fokt de hengste zelf op in groepen, dan kost dat al niet zoveel, het dekgeld kost tussen de 1250 en 2000 euro, heb je toch echt een aardige hengst die het heel goed doet, je hebt ook wel de echte top hengsten dan kost dan ongeveer 10.000 euro en zelfs dan redt je de 50.000 euro niet.
De eerste keuringsronde kost rond de 250 euro was 600 gulden de ronde er naar ook zo iets, precies wist ze het niet, derde ronde kost ook zo iets.
en dan als je die derde ronde door komt ga je 70 dagen naar ermelo, kost ongeveer 3000 euro precies wist ze het niet, maar zal niet veel schelen, dus waar je 50 duizend euro vandaan wilt halen,

Ze zij ook al we lopen nu 35 jaar hier in mee en het echt overdreven.

Dit wou ik nog even kwijt,

Ariebren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 00:55

Wanneer het NSvT of ICS deze eisen zou gaan stellen aan de hengsten voor goedkeuring voor de fok.
Dan kleur de plaatjes en vul in de gaatjes.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 10:58

Citaat:
en dan als je die derde ronde door komt ga je 70 dagen naar ermelo, kost ongeveer 3000 euro precies wist ze het niet, maar zal niet veel schelen, dus waar je 50 duizend euro vandaan wilt halen,

Had het ook alleen maar gehoord! En dat zei ik ook hier,dat ik gehoord had dat...
Was dus geen eigen ervaring of wat dan ook.....

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 16:24

Nee maar daarom wou ik het wel even uit de wereld helpen,