Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Monique_2 schreef:nodidikai schreef:Het sokkenprobleem is van een heel andere orde dan het wel of niet kunnen keuren van het karakter.
De reden waarom sommige hengsten uit Engeland voor zulke idiote bedragen naar de States zijn verkocht heeft daar mee te maken.
De engelse zigeuners hebben het over een hengst "that shares", met andere woorden ; een hengst die gul is. Die dus ALTIJD veel behang geeft. Is een hengst daarnaast dan ook nog homozygoot voor het bontgen; dan rijzen de prijzen de pan uit. Kijk maar eens naar de nakomelingen van Lion KIng; hebben als 1-jarige allemaal al meer sokken dan mijn volwassen Tinkers.
Wat je bij ons ziet is bijna altijd het tegenovergestelde ( helaas !!!); nakomelingen hebben in heel veel gevallen minder behang dan beide ouderdieren. In Nederland gefokte Tinkers hebben sok; nog wel, maar het zou me niet verbazen dat het per generatie minder wordt.
Daarnaast veranderen veel van de nakomelingen ook van bouw ( dus type) ten opzichte van hun beider ouders. Het lijkt wel of onze veulens altijd wat "luxer"zijn dan hun vader en moeder.
Komt dit door de voeding? Door de wijze hoe de Tinkers hier gehouden worden? Door de manier van gebruik?
Ik weet van zigeuners uit Engeland dat wanneer zij bij hun veulens te veel sok verliezen, zij rustig weer teruggrijpen op een Shire of Clydesdale, of de tussenstap nemen om een Drumhorse te fokken ( is altijd een directe kruising tussen Shire of Clyde en een Tinker).
Wij zijn zo gefocused op het fokken met Tinker maal Tinker dat het bijna niet anders kan dan dat we behang verliezen.
Overigens is dit volgens mij een belangrijke reden om een Tinkerstamboek nooit te kunnen sluiten; anders hebben we over zeg zo'n 15 jaar een geheel ander paard. Zie de haflingers!
Wat overigens heel erg in is bij de Zigeuners op het moment zijn heel kleine cobs ( rond de 1.35- 1.39), maar dan met extreem veel behang en perfect gebouwd. Geen probleem als je ze voor het plezier voor een licht karretje zet.
Ik heb dezelfde, vwb behang, waarneming waargenomen Nodidikai.
Inderdaad kunnen de (meeste)nakomelingen van de Nederlandse hengsten niet tippen aan het type van de ouderdieren. De nakomelingen zijn (bijna)allemaal lichter gebouwd, en zelden heb ik een nakomeling gezien die een zwaardere bouw en meer sok heeft dan zijn of haar ouderdieren. Deze ontwikkeling baart mij zorgen. Vooral omdat er kennelijk een stuk type (bloedvoering) verloren gaat in ons Nederlandse fokprogramma.
Je zag dit afgelopen zaterdag wederom op de JHK. Buiten de hengsten Allart en Premie heb ik geen Nederlands gefokte nakomeling gezien die zijn vader kon evenaren of overtreffen qua type en behang. Wél heb ik hengsten gezien met een correcte bouw en gangwerk. Echter om het tinkertypische te bewaren denk ik dat zij ons een stapje verder weg brengen van hetgeen wat voor mij oorspronkelijk is; kilo's, bone en behang.
Ik moet toegeven dat ik het ook jammer vond dat de typische hengsten Allart en Premie niet werden goedgekeurd tot zoverre. Voor mij waren dit hengsten waarvan je duidelijk kon zien dat zij wel de eigenschappen van behang en bouw hadden ge-erfd. Een teken dat hier de vererving van een type en een hoeveelheid behang in stand is gehouden. En waarschijnlijk een hoge erfelijkheidsgraad bevat bij deze dieren. Ik ben pro-NST maar vind dat hier te weinig rekening mee wordt gehouden. Zo werd de hengst Doran omschreven als de perfecte Cob. Mijns inziens is hij prachtig en compleet, echter zou ik als voorbeeld van rasechte Cob de hengsten Allard en Premie hier beter op hun plaats vinden. Doran was mij te luxe voor de perfecte cob, en met mijn boven beschreven wetenschap denk ik dat ook hij zijn type niet gaat doorvererven. Zelfde geldt voor bijv. Abeltje, ook hem vind ik te luxe voor Cob. Hij zal nooit nakomelingen geven die de Cobs als Chakotay, Peembel, Picco etc. zouden kunnen benaderen. Net zo min als de Vanner types O'Malley, Pablo, KR.. En dit is eigenlijk niet wat we willen toch? We willen verbetering, hengsten die nóg typischer zijn dan een Chakotay of een O'Malley.
Dus keuren op gangwerk is een pré en noodzakelijk voor een gezonde populatie. Echter moet het NST wel iets meer een een oogje dichtknijpen bij het type. Die Cobs zijn geen bewegingstoppers maar o zo belangrijk voor de toekomst en de instandhouding van de andere types.
Ik weet dat er rekening gehouden wordt met het type en daarbij behorende gangwerk, en dat is ook prima. Maar door het wegsturen van de 2 prachtige cobs zaterdag denk ik dat de FTC en de jury dit toekomstige 'probleem' onderschatten.
Vwb het karakter van de dieren. Ik denk dat hierin vooral een rol is weggelegd voor de merriehouder en dat een stamboek hierin weinig invloed kan uitoefenen.
Citaat:Misschien heeft de sokgroei van Baggio te maken met het feit dat hij hengst is, en steeds meer secundaire geslachtskenmerken uit? Maar laten we eerlijk blijven, Baggio zal altijd weinig sok houden tov andere hengsten. Dit mag, want dat is zijn type.
Citaat:Ik zelf ben heel erg benieuwd naar de redenen van de keurmeesters waarom sommige paarden niet door zijn. Bij sommige keuringen komt daar toch ook wel eens uitleg over?!? Of is dat niet bij het stamboek?!
Zijn toch geen "geheime" dingen, of zie ik het helemaal verkeerd??
IndianaJones schreef:Ik zelf ben heel erg benieuwd naar de redenen van de keurmeesters waarom sommige paarden niet door zijn. Bij sommige keuringen komt daar toch ook wel eens uitleg over?!? Of is dat niet bij het stamboek?!
Bonte schreef:IndianaJones schreef:Ik zelf ben heel erg benieuwd naar de redenen van de keurmeesters waarom sommige paarden niet door zijn. Bij sommige keuringen komt daar toch ook wel eens uitleg over?!? Of is dat niet bij het stamboek?!
Omdat het zoveel hengsten waren, kon de jury niet iedereen in de pauze toelichten. Degene die tot het einde bleven, zijn na de keuring te woord gestaan door de jury. De rest krijgt het thuis gestuurd.
HannekeS schreef:Maar volgens mij gaan we nu off-topic en hoort dit bij Hengstenkeuring NST 14 januari. Toch
Leonoor schreef:Vasthi schreef:Zo'n speciale proef om te testen op karakter klinkt goed, maar is voorlopig gewoon niet haalbaar. Denk eens aan de kosten voor de eigenaren?
Gigaduur! Bij KWPN lopen de hengsten ook veel meer rondes door, dat scheelt ook!
Iemand heeft een keer verteld dat het goedgekeurd krijgen van een KWPN-hengst ongeveer een ton in guldens kost, dus zeg 50.000 euro.
Citaat:en dan als je die derde ronde door komt ga je 70 dagen naar ermelo, kost ongeveer 3000 euro precies wist ze het niet, maar zal niet veel schelen, dus waar je 50 duizend euro vandaan wilt halen,