[TI] been/sok/mok??? probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DianneM

Re: been/sok/mok??? probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 23:14

Helaas zitten er wel weer korstjes op de mokplekjes van Bon, maar gelukkig heeft ze er nu minder last van en bijt ze ook niet alles weer kapot.. Ze heeft nog wel kriebel eraan soms. Ze stampt niet meer! Heb nog wel een filmpje gemaakt van haar gekriebel, is best wel een beetje zielig

Groetjes Dianne

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 23:16

Wrijf die korstjes in met Sudocreme en blijf er verder vanaf. Korstjes zijn een teken van genezing over het algemeen.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 23:18

Ik moet nog een paar dagen blijven smeren met de hydrocortiderm, vrijdag laatste dag... Daarna aan de sudo inderdaad!! Of babybillenzalf met zink

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 23:31

als het terugkomt zit er nog of weer iets in het lichaam wat niet oke is??

gam is er ook zo goed als vanaf, wat kraanwater al niet kan doen!

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 23:48

Zo zie je maar, kraanwater ipv slootwater.....zalfjes of groene biotex. Maar van binnenuit oplossen is natuurlijk het beste. Wat ga jij nu voor hooi voeren Pellie?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 20:05

hooi van eigen land sox 96 baal onbemest en lang doorgegroeid gras...

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 20:52

Dat klinkt prima. Helaas worden de weilanden op mijn pensionstal straks wel bemest. Het voordroog dat ze deze zomer van eigen land hebben gehaald is gelukkig van de 2e snede, ook wel vrij lang geloof ik. Ik ben benieuwd hoe het eruit ziet. Als ze nu op stal staan krijgen ze nog hooi maar de kwpn'ers komen per 1 december en vanaf dan wordt er voordroog gevoerd.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:35

ik ben benieuwd hoe dat bevalt, of ze gedragsmatig ook veranderd of lichamelijk iets van krijgt. is ze gevoelig voor dat soort dingen?

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:54

Volgens mij niet echt maar op een vorige pensionstal hadden ze ook het land bemest en een paar weken daarna kregen een paar paarden last van behoorlijke verbranding op hun neus (witte blessen). Daarna heeft ze dat nooit meer gehad. Sox staat nu weer 24/7 op het land en het gras is daar nog zo lang dat er geen ruwvoer bijgevoerd hoeft te worden. Als het weer een natte periode wordt zet ik haar 's-nachts op stal en gaat ze voordroog krijgen 's-avonds. Even afwachten hoe dat gaat. Ze heeft vorig jaar ook voordroog gehad en er waren geen gedragsveranderingen of lichamelijke klachten. Persoonlijk vind ik het heerlijk ruiken en het is veel minder stoffig dan hooi.

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 21:10

Mira's rasp is ineens veel erger, 3 van de 4 achterkanten van de pijpbeenderen. Kan zijn dat het door de homeopatische middelen eerst verergerd is, en omdat 't meestal van binnen uit komt en ze een drainagekuur krijgt waardoor alles meer gereinigd wordt, en 't toch ergens naar toe moet ... 't "Voelt" in ieder geval niet verkeerd. Heb groene biotex in de auto, daar gaat ze morgen maar even in badderen.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 21:28

Kan best hoor FK. Ga maar gewoon door met die kuur en die biotex zou ik ook doen. Sox d'r rasp aan één achterknie is zowat weg, ik heb er niet eens meer zoveel aan gedaan. Dus ze is dan raspvrij. Mok heeft ze al 3 jaar niet gehad, goddank.

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 00:00

snowdon schreef:
Ik heb Snowdon twee keer behandeld met die zwavelbloempoeder/meel... en morgen ga ik z'n sokken uitkammen, ik kreeg het idee met smeren vandaag dat alle korsten loshingen en de huid vrij egaal was!

Hoe gaat het nu met Snowdon?

Pietnhoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 13:59

ik moet quincy's rasp weer behandelen, want het is weer terug
maar ik zou niet weten waar k dat zwavelbloemmeel kan halen....
iemand...help?

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:33

fjordkootje schreef:
snowdon schreef:
Ik heb Snowdon twee keer behandeld met die zwavelbloempoeder/meel... en morgen ga ik z'n sokken uitkammen, ik kreeg het idee met smeren vandaag dat alle korsten loshingen en de huid vrij egaal was!

Hoe gaat het nu met Snowdon?

Het is behoorlijk verbeterd, maar ik ga het volgende week herhalen, want het is bij Snowdon wel heel erg nukkig deze maal. Ga vanavond of morgen ook nog zijn sokken uitkammen, want er hing gisteren weer heel wat los.

@ stees: Ik heb het bij een kruidenierswinkel laten bestellen... na veel gedoe had die man het eindelijk gevonden in het computerbestand. Het is behoorlijk onbekend schijnbaar in de homeopathie(winkels). Origineel is het voor planten... druiven/tomaten etc voor iets.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 18:30

@Stees, je kunt het bij de DA krijgen en als ze het niet hebben pakken ze "het grote boek" en bestellen ze het voor je.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:09

Hier gaat t gelukkig (nog) goed met de mok/rasp --> hopelijk bij jullie ook snel beter of op beheersbaar niveau !

Even beetje offtopic

Sox --> hou je wel in de gaten dat als het kouder wordt het gras zijn voedingsstoffen in de wortel verstopt en dat er dus eigenlijk weinig in t gras zit ookal is het lang
Je ziet dan ook aak dat paarden pollen gaan trekken om toch bij de voedingstoffen te komen, waardoor ze trouwens ook weer meer zand binnen kunnen krijgen

Als de bomen hun bladeren verliezen gaat t gras hun voedingsstoffen beschermen het is dan dus verstandig om bij te gaan voeren, zodat de paarden al t benodigde binnen krijgen want ookal is t gras nog lang alle voedingstoffen zitten dus verstopt

Ik weet natuurlijk niet precies wat ze nu krijgt, maar omdat je schrijft dat er nog geen ruwvoer bijgevoerd wordt ...

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:56

Heee leon vertel eens meer over die meel van je? Hoe heb je dat nou precies aangebracht. Werkt het tegen de mok EN rasp???

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 22:19

Ja Grid, ik weet het. Maar ik sta met een NH-stalgenote in de wei die zegt dat er zat voedingsstoffen in zitten en de pensionbazin neemt dat voor waar aan. Ik kan Sox alleen ruwvoer geven als ze 's-avonds op stal komt en dan staat ze dus de avond en nacht in haar eentje want de haf van de pensionbazin blijft buiten bij de NH pony. Gisteren heeft ze alleen gestaan maar vanavond ben ik speciaal terug gefietst om haar na haar eten en opdrogen toch maar bij de andere 2 in de wei te zetten. Buiten lopen doet ze het liefst en vooral met een volle buik
Maar nu we buien gaan krijgen komen die 2 ponies 's-avonds ook op stal en vanaf 1 december komen er 2 kwpn'ers bij die zeker op stal komen dus dan is het alleen staan over. Ik moet ook zeggen dat ze de avonden/nachten dat ze op stal stond haar hooi lang niet op at. Straks krijgt ze voordroog, ik denk dat ze dat wel weer een stuk lekkerder vindt.....

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 22:25

Sharmila schreef:
Heee leon vertel eens meer over die meel van je? Hoe heb je dat nou precies aangebracht. Werkt het tegen de mok EN rasp???

Ik gebruik het tegen rasp.

ZwavelbloemMEEL of POEDER mengen met wat baby-olie of amandelolie of zoiets dergelijks tot een vla-achtige substantie. En dan kan je het met een kwastje/stokje/lepeltje or what ever op de plekjes smeren. Het is wel wat lastig smeren, dus je moet soms wat creatief zijn.

Na 4 dagen herhalen...

En de losgelaten korstjes eruit halen.

Bij Snowdon zie je duidelijk verschil, maar het werkt echt maar tijdelijk. Ik gebruik het wel, omdat het bij Snowdon vrij extreem is en dit is het enige wat enigzins werkt. Het gaat dus niet helemaal weg, maar je ziet duidelijk een vermindering.

Bij Snowdon was de rasp echt zwart gekleurd, vormde grote klompen op de huid en ging IN de huidgroeven zitten, het zat verspreid over het heel pijpbeen dmv kleine plekjes, maar in de 'knie'-holtes van de voorbenen waren dus die grote klompen. Na gebruik van het zwavelmengsel zijn het witte korreltjes op de huid, waar ik liever vanaf blijf. Om te voorkomen dat ik de huid beschadig etc.

Ter preventie dat het weer erger wordt, smeer ik er volgende week weer het zwavelmengsel op.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 22:54

Leon, als het van die klompen worden kun je die het beste om de paar dagen wassen met groene biotex. Als je geen warm water op stal hebt kun je een thermosfles heet water meenemen en die vermengen met koud water. Lekker soppie maken en met een sponsje (zachte kant van schuursponsje bijvoorbeeld) wassen of gewoon met je handen. Dan uitspoelen en drogen. Na het drogen kun je de rasp opnieuw behandelen met meel of betadine or whatever of een dag overslaan. Ik vergelijk het een beetje met roos bij mensen, dat komt en gaat ook. Ik heb ook wel eens zonder aantoonbare reden behoorlijke roos gehad, met bultjes op mijn hoofd. Selsun shampoo hielp heel goed. Misschien trouwens ook een idee voor bij onze tinkers met rasp?

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 22:56

Soxje, heb echt vanalles al geprobeer in die vier jaar... en bij heel veel anderen afgekeken. Het verschilt echt per paard... Van Biotex worden de klompjes wel week, maar het is veel sneller terug en veeeel meer werk.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 23:16

Het is een lastig verschijnsel die rasp. Het is wel even werk die biotex maar het wordt er wel heel schoon van vind ik. Betadineshampoo of scrub is net zoveel werk. Alleen zalfjes geeft troep want het wordt een zootje in die beharing en trekt alleen maar meer bacteriën aan lijkt me. Ik pulk in ieder geval ook niet aan korstjes maar kam af en toe wel de schilfers uit de haren. En heb toen de rasp in die ene knieholte erg was behoorlijk wat haren weggeknipt om er goed bij te kunnen. Ik maak me er niet meer zo druk over, hou het in de gaten en behandel het dan korte tijd. Sox heeft er geen jeuk aan, zit er ook nooit aan te schuren en ik denk echt dat het gestamp van de zomer een heel andere oorzaak had. Dat is toen ze van het pachtland afging helemaal verdwenen. Ik geef echt de schuld aan de vele vliegjes/muggen maar zeker niet aan die kleine raspbultjes in één achterknieholte.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 09:12

hm soxs wel balen dat ze geen ruwvoer bijkrijgt omdat de anderen denken dat er nog voldoende in gras zit, maar je geeft er dus nu wel brok bij of zo ... als t niet anders kan moet t maar zo idd je moet het beste van de mogelijkheden kiezen.
Zal dadelijk dan wel de voordroog langzaam op moeten voeren omdat ze dus een tijdje weinig uit ruwvoer heeft kunnen halen, maar dat snap je denk ik zel ook al
succes ermee

en idd zoals jij ook doet wordt bij winnie ook altijd de schilfers tussen de sokken uitgekamt zodat het niet 1 grote prop of schilferige haarmassa wordt.
Verder als t erger wordt dus ook wassen met biotex of betadineshampoo (als wat open is) en dan paar dagen sudocreme smeren... dat werkt bij hem het beste ...

maar idd zoals leon zegt, ze reageren er allemaal anders op ...
succes ermee allemaal!!

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:28

Morgen gaat er zo'n groot pak voordroog open. Paarden staan nu met dit slechte weer 's-avonds op stal dus dan krijgen ze in ieder geval ruwvoer. En biks met muesli kreeg ze al 2x per dag + wortels.

Ik heb ook sudocreme standaard op voorraad. We klooien wat af met die schilfers

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 12:10

Ik weet niet of het al gezegd is, maar volgens een ander topic (wat ik niet meer kan vinden) hielp dit heel erg goed:

Maak zelf een zalf van zwavelbloem en zonnebloemolie. Zwavelbloem is te koop bij de apotheek en bij de DA drogist. Zeef eerst de zwavelbloem boven een bakje totdat alle klonten eruit zijn. Doe er daarna een beetje olie bij en meng het door elkaar zodat het een stevige pasta wordt. Smeer het er een keer per dag op, het lost dan in die 24 uur vanzelf op. Houd dit net zolang vol totdat de mok weg is (meestal een paar dagen).