Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
snowdon schreef:Mja dat soort mensen snap ik gewoon nietDaar hebben ze het ruinen voor uitgevonden...
Tot een bepaalde leeftijd hengst laten ok, ook mijn idee.... een papier bij je paard, willen weten wat anderen ervan vinden, ok, zou ook mijn idee kunnen zijn... Maar je paard zn ganse leven hengst laten, terwijl die niet is goedgekeurd voor de dekdienst vind ik in vele gevallen onbegrijpelijk. Let wel.. in vele gevallen, dus niet in alle gevallen! En het is mijn persoonlijke mening, die ik hier neertyp.. niet om iemand aan te vallen of om het beter te weten ofzo.
Vasthi schreef:maar ik las dat ze op de B-keuring niet willen primeren. Dat leek mij nu juist nuttig voor een hengsteneigenaar. Als je een hoge 2e of een 1e premie krijgt zou je de hengst het jaar erop kunnen aanbieden voor de A-keuring.
Coydog schreef:Maar.... het gaat hier om de B-keuring, dus om de hengsten die NIET voor de dekdienst zijn gekeurd.Maar juist als je je merrie wil verbeteren is het wel handig als je de goede en slechte punten van een hengst weet.
Primering is voor mij dan niet noodzakelijk maar een score van de hengst zou wel handig zijn.
Dat mensen liever een hengst met een eerste premie gaan vind ik ook niet onlogisch, je fokt toch om te verbeteren.
coydog schreef:je fokt toch om te verbeteren.
Bonte schreef:coydog schreef:je fokt toch om te verbeteren.
Dat vind jij, maar de veel Tinkermensen zijn leken en kijken toch meer naar een premie, dan denken ze meteen dat dat een goede hengst is.
De anderen krijgen dan geen dekkingen meer en dat is niet goed voor de fokkerij
Leonoor schreef:volgens mij heb je me ook wel eens verteld dat de hengsten die voor de dek gekeurd worden geen premie krijgen omdat dat niet fair is tegenover de al reeds goedgekeurde hengsten. Of ben ik nou gek.
Bonte schreef:Leonoor schreef:volgens mij heb je me ook wel eens verteld dat de hengsten die voor de dek gekeurd worden geen premie krijgen omdat dat niet fair is tegenover de al reeds goedgekeurde hengsten. Of ben ik nou gek.
Sorry, maar je bent dan gek![]()
Dit heb ik nooit gezegd of beweerd. 100% zeker
Chubby schreef:Ben ik met je eens Cayuse!!
En wat ik ook ontzettend mis is een overzicht met de goede en mindere punten van een hengst. Want met mijn lekenoog heb ik geen idee van bepaalde bouw- punten.
Of een hengst aanspreekt of niet is persoonlijk en iets waarover niet te discussieren valt (kwestie van smaak). Maar of een paard correct gebouwd is, dat hoor ik graag van een jury...
Cayusejuhh schreef:eigelijk vind ik dat alle de hengsten allemaal een 1e premie moeten krijgen voor de dekdienst. zo neit pech. dan geen dekhengst.
Bij friezen kom je er niet met een 2e premie hengst.
Daar moet je echt een 1e premie hebben als je in aanmerking wilt komen voor dekdiest
Opzich vind ik dit een goede methode. Dan heb je dus echt alleeen maar goed foktprpduct. want beetje jammer als je een 3e premie hengst heb die voor de dekdienst goed is gekeurd
Ze krijgen niet voor niks een lage premie.