[TI] Hengsten Keuring 3jaar en oudere hengsten NST

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cheveyo

Re: Hengsten Keuring 3jaar en oudere hengsten NST

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 20:24

Sommige mensen kunnen misschien gewoon makkelijk hun paard hengst houden zonder er last van te hebben voor mens en dier. Wellicht hebben ze thuis een ruintje en een hengst en is er niks aan de hand en kan het dier gewoon naar buiten.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 21:11

dat je het in ieder stamboek hebt dat er gedekt word snap ik wel maar daarom moet je dat niet als stamboek nog wat meer in de hand helpen door te doen wat het NST nu doet, ik snap wel dat dit niet hun bedoeling is, maar het gaat wel gebeuren daardoor.

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 21:43

snowdon schreef:
Mja dat soort mensen snap ik gewoon niet Daar hebben ze het ruinen voor uitgevonden...

Tot een bepaalde leeftijd hengst laten ok, ook mijn idee.... een papier bij je paard, willen weten wat anderen ervan vinden, ok, zou ook mijn idee kunnen zijn... Maar je paard zn ganse leven hengst laten, terwijl die niet is goedgekeurd voor de dekdienst vind ik in vele gevallen onbegrijpelijk. Let wel.. in vele gevallen, dus niet in alle gevallen! En het is mijn persoonlijke mening, die ik hier neertyp.. niet om iemand aan te vallen of om het beter te weten ofzo.

Tja ik hou wel van hengsten zeker om te rijden. Ik vind ze toch een stuk heftiger/levendiger/meewerkender. En het voordeel van een tinker tegenover een hevtiger enz kwpner beoorbeeld is toch wel een cool/relex karakter. Als ik Mauricio niet nodig was voor klanten wat hij zeker nu nog hengst en zou hij dat ook blijven tot het niet meer veilig en ontspannen zou kunnen. Heerlijk zo'n brulboei onder me.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 21:54

Ik persoonlijk vind een hengst ook veel fijner om te rijden en alles hoor.. Maar de situatie is er vaak niet naar om een hengst te houden.

Aan de ene kant jammer... aan de andere kant behoed het wellicht vele amateuren, die niet altijd weten waar ze precies mee bezig zijn.

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 22:08

Gelukkig heb ik eventueel die mogelijkheid wel. Dus later als het goed loopt komt er zeker een hengst voor mij.

Ja amateuren. Tegen mij werd ook gezegt dat ik geen hengst kon houden en ik deed ook altijd alles fout volgens de "kenners". Deze mensen hadden zelf geen hengst dan die zijn toch gevaarlijk. Dus dat zei mij al genoeg. Maar ik had wel al ruim een half jaar met dravers dekhengsten gewerkt in het dekseizoen dus ik wist heel goed waar ik aan toe was en het is ook heel goed gelukt maar dit komt ook grotendeels door Mauricio's karakter.

Maar Leon ik ben het wel met je eens. Een hengst is niet niks. Het is heerlijk maar ook een stuk meer verandwoording en werk dan een ruin. Ik ken iemand die een hengst heeft (kan ook al inmiddels ruin zijn) die was toen 2 jaar oud en al lekker link. Haar man of kennis moesten alles met die hengst doen want zei kon hem niet aan en ze sch**t ook gewoon in haar broek. Maar ze ging hem als hij drie was wel rijden enzo. Ja dream on. De keren dat ze er mee liep werd ze gewoon omver getrokken enzo.

Even weer ontopic. Ik vind de keuring niet zo verkeerd. Vooral omdat het de mensen een kans geeft om met een drie jaar of oudere hengst te oefenen voor het echte werk. Dit is ideaal voor de mensen die weten dat hun hengst laat rijp is maar het alvast willen laten meedoen zodat hij het jaar er op het een beetje kent en zei weten wat zijn slechte punten zijn en die misschien iets beter kunnen laten uit komen door daar dus flink aan het werken en ze hebben dan ook een beetje een idee hoe hij zich daar gaat gedragen.

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 22:28

Vasthi schreef:
maar ik las dat ze op de B-keuring niet willen primeren. Dat leek mij nu juist nuttig voor een hengsteneigenaar. Als je een hoge 2e of een 1e premie krijgt zou je de hengst het jaar erop kunnen aanbieden voor de A-keuring.

Maar dan krijg je juist dat de mensen dan gaan zeggen van: we hebben een 1e of 2e premie hengst. Dat willen we dus juist niet, omdat de merriehouders dan naar de hengsten met een goede premie gaan

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 12:12

Maar juist als je je merrie wil verbeteren is het wel handig als je de goede en slechte punten van een hengst weet.
Primering is voor mij dan niet noodzakelijk maar een score van de hengst zou wel handig zijn.
Dat mensen liever een hengst met een eerste premie gaan vind ik ook niet onlogisch, je fokt toch om te verbeteren.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 12:19

En wat ik denk is, mensen dekken toch wel met hun hengsten,dat gebeurt toch ook... of ze nou wel of niet gekeurd zijn.zoiets heb je niet in de hand, we leven in een vrij land.. Als deze hensgten gewoon gekeurd worden, en er wordt mee gedekt ,worden de ouders toch niet op papier gezet..en blijven deze veulens gewoon registerveulens met onbekende ouders...want er moet altijd een dekovereenkomst zijn...en die krijg je niet als je geen voor de dekdienst goedgekeurde hengst hebt.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 12:20

Coydog schreef:
Maar juist als je je merrie wil verbeteren is het wel handig als je de goede en slechte punten van een hengst weet.
Primering is voor mij dan niet noodzakelijk maar een score van de hengst zou wel handig zijn.
Dat mensen liever een hengst met een eerste premie gaan vind ik ook niet onlogisch, je fokt toch om te verbeteren.
Maar.... het gaat hier om de B-keuring, dus om de hengsten die NIET voor de dekdienst zijn gekeurd.
Dan wekken premies toch valse verwachtingen bij de merriehouders?

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 12:38

coydog schreef:
je fokt toch om te verbeteren.

Dat vind jij, maar de veel Tinkermensen zijn leken en kijken toch meer naar een premie, dan denken ze meteen dat dat een goede hengst is.
De anderen krijgen dan geen dekkingen meer en dat is niet goed voor de fokkerij

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 12:40

Bonte schreef:
coydog schreef:
je fokt toch om te verbeteren.

Dat vind jij, maar de veel Tinkermensen zijn leken en kijken toch meer naar een premie, dan denken ze meteen dat dat een goede hengst is.
De anderen krijgen dan geen dekkingen meer en dat is niet goed voor de fokkerij

volgens mij heb je me ook wel eens verteld dat de hengsten die voor de dek gekeurd worden geen premie krijgen omdat dat niet fair is tegenover de al reeds goedgekeurde hengsten. Of ben ik nou gek.

Overigens ga ik er vanuit dat een goedgekeurde hengst gelijk staat aan 1e of een hoge 2e premie

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 12:54

Dat neem ik ook aan Leonoor, maar een hengst met een eerste of een hoge tweede premie is natuurlijk nog geen dekhengst. Ik snap wel dat er daarom liever niet aan hengsten een premie wordt gegeven, maar er moet gewoon streng in de gaten gehouden worden dat de eigenaren van slechts opgenomen hengsten ze niet gaan aanprijzen als goedgekeurde hengsten.

Ik heb begrepen dat de dekhengsten geen premies krijgen omdat er nog veel te weinig zijn en als er dan van de 30 zeg maar 10 een eerste premie krijgen er veel te veel mensen bij dezelfde hengsten gaan dekken.

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 12:57

Leonoor schreef:
volgens mij heb je me ook wel eens verteld dat de hengsten die voor de dek gekeurd worden geen premie krijgen omdat dat niet fair is tegenover de al reeds goedgekeurde hengsten. Of ben ik nou gek.

Sorry, maar je bent dan gek
Dit heb ik nooit gezegd of beweerd. 100% zeker

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 13:38

Bonte schreef:
Leonoor schreef:

Sorry, maar je bent dan gek
Dit heb ik nooit gezegd of beweerd. 100% zeker

dan was het iemand anders of word ik écht gek

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 18:36

eigelijk vind ik dat alle de hengsten allemaal een 1e premie moeten krijgen voor de dekdienst. zo neit pech. dan geen dekhengst.
Bij friezen kom je er niet met een 2e premie hengst.
Daar moet je echt een 1e premie hebben als je in aanmerking wilt komen voor dekdiest
Opzich vind ik dit een goede methode. Dan heb je dus echt alleeen maar goed foktprpduct. want beetje jammer als je een 3e premie hengst heb die voor de dekdienst goed is gekeurd
Ze krijgen niet voor niks een lage premie.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 18:39

Ben ik met je eens Cayuse!!

En wat ik ook ontzettend mis is een overzicht met de goede en mindere punten van een hengst. Want met mijn lekenoog heb ik geen idee van bepaalde bouw- punten.

Of een hengst aanspreekt of niet is persoonlijk en iets waarover niet te discussieren valt (kwestie van smaak). Maar of een paard correct gebouwd is, dat hoor ik graag van een jury...

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 18:41

Chubby schreef:
Ben ik met je eens Cayuse!!

En wat ik ook ontzettend mis is een overzicht met de goede en mindere punten van een hengst. Want met mijn lekenoog heb ik geen idee van bepaalde bouw- punten.

Of een hengst aanspreekt of niet is persoonlijk en iets waarover niet te discussieren valt (kwestie van smaak). Maar of een paard correct gebouwd is, dat hoor ik graag van een jury...

idd.. sommige merries hebben zwakke punten. en de hengst sterkte punten. Als dat vast staat wat van de hengst de zwakke en sterkte punten zijn. komt het precizie fokken meer tot zn recht. IVP.. de kleur waar mensen voor vallen of de afstand,

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 19:23

De punten per onderdeel mis ik ook wel bij de hengsten maar als je ze zelf bij een hengst niet kunt zien dan toch ook niet bij je eigen merrie? Maar ik zou geen punten willen zien maar opmerkingen zoals b.v. lange rug enz.

Dat van die premie's vind ik een goed punt van het NTS. Anders zullen er toch wel veel mensen lopen naar het paard. En als ze punten gaan geven voor onderdelen kun je die ook weer optellen en dan gaan vergelijken. En je moet gewoon kijken wat mist ik bij mijn merrie en dan daar een hengst bij zoeken ook als is dat nou net de hengst met de minste punten.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 19:29

kijk daarom hebben ze bij de friezen een catalogus, Met alle onderdelen van een paard. en dan een schema met zwak en sterk. goed in minder. en ieder hengste heeft zn eigen schema.
En met de zwakke punten van een hengste en de goede.
En dan kan je zo zien wat je aan spreekt en zo,
Vid het een goed systeem
IK zal eens een plaatje er van zoeken als ik kan vinden

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 19:37

Cayusejuhh schreef:
eigelijk vind ik dat alle de hengsten allemaal een 1e premie moeten krijgen voor de dekdienst. zo neit pech. dan geen dekhengst.
Bij friezen kom je er niet met een 2e premie hengst.
Daar moet je echt een 1e premie hebben als je in aanmerking wilt komen voor dekdiest
Opzich vind ik dit een goede methode. Dan heb je dus echt alleeen maar goed foktprpduct. want beetje jammer als je een 3e premie hengst heb die voor de dekdienst goed is gekeurd
Ze krijgen niet voor niks een lage premie.

Maar er zijn ook veeel meer Friezen-hengsten dan Tinkerhengsten... En bij de Friezen kan er ook nog eens naar afstamming gekeken worden door de merriehouders.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 19:42

Een merrie krijgt wel een overzicht als ze gekeurd is, daaraan kun je zien wat haar minder goede punten zijn.
Verder ken je je eigen merrie vaak beter dan een hengst die je misschien alleen op een show ziet.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 19:44

ja klopt ,.. maar ik heb het dan ook over de norm die de friezen krijgen.
En alleen een zuiver product willen fokken. met GOEDE paarden
En dat is het streven van de tinkers ook denk ik.
De afstamming word ook bekeken bij de tinkers ( dit jaar gaan ze er nar kijken begreep ik )

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 19:52

ik bedoel dat omdat er zoveel friezenhengsten zijn kunnen ze die waarderen.... als dat bij tinkerhengsten gedaan wordt, blijft er een nog kleinere hoeveelheid over en zo'n kleine keus is niet echt een voordeel...

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 22:09

Dat van die goedkeuring bij alleen een 1e premie ben ik helemaal voor. Zal wellicht ook wel komen wanneer het stamboek wat groter is en wat langer bestaat.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 05:45

Bij het ICS worden de hengsten dus wel geprimeerd (aub even in het midden gelaten wat je v/h ICS vind en of er wel of niet eerlijk gekeurd word, gaat ff om de uitleg), alleen hengsten met een 1e en 2e premie mogen gebruikt worden voor de dekdienst en je krijgt een hele lijst waarop staat wat de goede en minder goede punten zijn van de hengst, op zich wel fijn want dan weet je ook wat dus de zwakke punten van je hengst zijn en aan welke puntjes je nog kan werken met je hengst.