[TI] Sokloze Tinkers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 23:47

Ik ben normaal echt van de opgeschoren benen, manen kort en zo min mogelijk haar :+. Mijn beide Shetlanders hebben een sportcoupe (voor sommige ook vreselijk). En ben helemaal niet gek van tinkers maar ik vind een tinker zonder sokken er toch echt niet mooi uit zien. Ik snap dat als ze wondjes of iets anders hebben dat ze eraf moeten maar voor de mooi zou ik ze lekker laten zitten.

M_D_H

Re: Sokloze Tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 06:08

Ligt er aan wat voor een type je hebt (vind ik) als je het zware type hebt dan is het inderdaad niet mooi als de sokken geschoren zijn.
Maar als je een luxe type hebt vind ik het niet lelijk hoor.
Ik heb nu niet de mooiste foto's uitgekozen omdat ik ze zo snel niet kon vinden, maar Gillian ziet er nu keer uit als een sportponytje en ik vind het best mooi :j

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 08:11

Afbeelding

mijn tinker met sok, eigenlijk nooit problemen.
nu wat schilfers bij voorbenen maar dat is talg

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 08:51

woepsie90 schreef:
O, die hunters moeten even op springles :x

Ik vind geschoren sokken ook netter, máár de tinker is dan wel ineens verdwenen en dat is dan weer zo jammer!

Haha, wat een grap... Springles is in niks vergelijkbaar met de jacht. Heb je ooit al eens zo'n hunt gereden? Aardsmoeilijk ;)

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 10:47

Heleennn schreef:
woepsie90 schreef:

Ik vind geschoren sokken ook netter, máár de tinker is dan wel ineens verdwenen en dat is dan weer zo jammer!

Haha, wat een grap... Springles is in niks vergelijkbaar met de jacht. Heb je ooit al eens zo'n hunt gereden? Aardsmoeilijk ;)

Inderdaad in een hunt zijn er zo veel verschillende aspecten waar je aan moet denken en verschillende hindernissen die je moet nemen... Dat is echt niet te vergelijken met springles of een cross.

Verder worden er voor de hunt voornamelijk Irish sport horses gebruikt of kruisingen Tinker, echt volle Tinkers van 1.40 die we in Nederland kennen heb ik daar nog niet aan mee zien doen (alleen bij de mini hunt, lagere hindernissen en vaak jongere kinderen)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 11:20

HopeMyDay schreef:
Verder worden er voor de hunt voornamelijk Irish sport horses gebruikt of kruisingen Tinker, echt volle Tinkers van 1.40 die we in Nederland kennen heb ik daar nog niet aan mee zien doen (alleen bij de mini hunt, lagere hindernissen en vaak jongere kinderen)

Dat gevoel had ik er ook bij, nu begrijp ik beter mijn misverstand en verbazing dat men tinkers zou gebruiken bij een hunt. Irish sport horses zijn inderdaad een heel ander genre dan de gemiddelde tinker die wij in NL kennen. Ik bedoel, mijn tinker springt enorm, maar toch zou ik haar een hele hunt niet gauw doen, en dat is ook niet mijn sport trouwens, ik voor mijzelf vind het te paardonvriendelijk, maar dat is mijn mening, daar hoeft niemand zich iets van aan te trekken. En het gaat hier over sokken natuurlijk. Ik vermoed dat Irish sport horses van zichzelf ook minder sok hebben dan echte tinkers?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 11:27

Monique1963 schreef:
HopeMyDay schreef:

Dat gevoel had ik er ook bij, nu begrijp ik beter mijn misverstand en verbazing dat men tinkers zou gebruiken bij een hunt. Irish sport horses zijn inderdaad een heel ander genre dan de gemiddelde tinker die wij in NL kennen. Ik bedoel, mijn tinker springt enorm, maar toch zou ik haar een hele hunt niet gauw doen, en dat is ook niet mijn sport trouwens, ik voor mijzelf vind het te paardonvriendelijk, maar dat is mijn mening, daar hoeft niemand zich iets van aan te trekken. En het gaat hier over sokken natuurlijk. Ik vermoed dat Irish sport horses van zichzelf ook minder sok hebben dan echte tinkers?

Ik volgde dit topic omdat bij onze fries de sokken eraf moeten ivm CPL.
Maar ik heb zo'n Irish Draught.
Hij heeft meer sok dan een KWPN-er maar totaal niet vergelijkbaar met sokkenpaarden.
Meer als een fjord of Haf.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 11:53

Saar88 schreef:
Monique1963 schreef:
Dat is nieuw voor mij, worden tinkers gebruikt tijdens de jachten? Dat zou ik niet verwacht hebben. Niet alle tinkers hebben springcapaciteiten en bij de jacht wordt toch vaak gesprongen.

Springen bij de jacht is vaak goed te doen voor paarden met wat minder capaciteit. Er wordt veel minder bascule gevraagd; betrouwbaarheid, stevig op de benen en comfortabele zit wordt belangrijker gevonden. Maar wat betreft kracht en doorzettingsvermogen komen ze goed mee :D

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ [url=m/GCsvl0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vaak zijn dit ook coloured cobs, dus gekruisd met Welsh cob.
Als je bij een tinker de sokken scheert vind ik ook dat je de rest strak bij moet houden en een sportcoupe. Dan staat het echt gaaf!! Anders is het inderdaad een wordt op pootjes :P .

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 12:48

Heleennn schreef:
woepsie90 schreef:

Maar ze zitten zo beroerd, daar kan je toch wel aan werken met gewone sprongen? Of komt zo'n heg uit het niets opzetten, die ziet zowel paard als ruiter toch aankomen? Kan me voorstellen dat het lastiger is maar het ziet er echt heel erg onbeholpen uit...

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 12:53

inderdaad ziet het er voor de paarden buitengewoon ongemakkelijk uit.

en dank voor de bevestiging dat irish drafts dus idd niet zulke sokken hebben als tinkers. ik kon me al niet zo goed voorstellen dat die gebruikt zouden worden in de hunt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 12:54

Er is nog wel eens een aardig hoogteverschil tussen landingsplek en afzetplek. Het is niet alleen over iets heen, maar vaak ook nog eens omhoog/omlaag.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 13:14

Bij ons is het elk jaar jacht en degene die niet vallen zijn op een hand te tellen. Dus dat lesje is misschien nog zo gek niet, al komt het misschien ook door alle cherry, port en andere drank onderweg.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 13:26

Ik snap echt niet dat het zo'n doodzonde is om sokken te scheren. Als ik mijn bosaap niet scheer krijgt hij ook krullen aan zijn benen, maar omdat hij vos is en kwpn is het oke dat ik hem iedere 3 weken opscheer, anders word ik uitgelachen. Maar omdat het een tinker is mag dat niet, ik snap daar echt de logica niet van. Het staat gewoon onverzorgd, ze zijn altijd vies

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 14:22

Tinkers zijn voortgekomen uit de fokkerij van heel vrijheidslievende mensen, rebellen: De Zigeuners.

De tinker is hun erfenis. Ik zie het uiterlijk van de tinker en ook het karakter in hen terug.

Vrijheid en soms lekker dwars.

Ik vind het heerlijk als mijn paarden lekker hunzelf kunnen zijn. Dat ze heerlijk vrij zijn en dat een paard gewoon een dier mag zijn.

Wat is er nou fijner om lekker in de blub te rollen?

En het is daarna ook nog eens top om tinkers prachtig te verzorgen met pluizige sokken en zwierige manen van een meter. Als ik met andere ruiters rijd en we komen mensen tegen, dan ben ik degene die complimenten over mijn paard krijg.

Lange sokken en zeker lange manen hebben altijd tot de verbeelding gesproken, kijk naar de geliefde al heel lang bestaande rassen als arabieren, alle barokke paarden etc, allemaal lange manen.

En de tinker heeft dan als plus, lange sokken, als rastypisch kenmerk.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 14:32

Dat is zeker te begrijpen Monique1963, maar waarom mensen meteen aan een doodzonde doen als ze besluiten de sokken te scheren begrijp ik dan niet helemaal.. volgensmij kan een paard niet minder zichzelf zijn als zijn/haar sokken/manen/staart wat korter zijn?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 14:51

Ik wist niet dat sokken scheren er voor zorgt dat een paard niet in de blubber kan rollen. Zal het zo gelijk even tegen m'n paarden zeggen! Bedankt voor de informatie.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 14:51

Monique1963 schreef:
Tinkers zijn voortgekomen uit de fokkerij van heel vrijheidslievende mensen, rebellen: De Zigeuners.

De tinker is hun erfenis. Ik zie het uiterlijk van de tinker en ook het karakter in hen terug.

Vrijheid en soms lekker dwars.

Ik vind het heerlijk als mijn paarden lekker hunzelf kunnen zijn. Dat ze heerlijk vrij zijn en dat een paard gewoon een dier mag zijn.

Wat is er nou fijner om lekker in de blub te rollen?

En het is daarna ook nog eens top om tinkers prachtig te verzorgen met pluizige sokken en zwierige manen van een meter. Als ik met andere ruiters rijd en we komen mensen tegen, dan ben ik degene die complimenten over mijn paard krijg.

Lange sokken en zeker lange manen hebben altijd tot de verbeelding gesproken, kijk naar de geliefde al heel lang bestaande rassen als arabieren, alle barokke paarden etc, allemaal lange manen.

En de tinker heeft dan als plus, lange sokken, als rastypisch kenmerk.

Ik vind je stuk echt heel penny overkomen :o.
Dus omdat andere paarden geschoren worden zijn ze niet meer vrij?
Of dwars?
En door te scheren mogen ze zichzelf niet meer zijn?
Mijn paard mag en kan juist zichzelf zijn omdat ik dat geen wat hem belemmerde in zichzelf te zijn weg heb gehaald.
Hij is niet minder vrij of meer gebonden dan jou tinker is met sokken.

Ik heb altijd complimenten over mijn paard gekregen, met sokken en zonder sokken, geen verschil.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 14:56

Nee hoor, dat heb je mis. Ik krijg ook geen complimenten meer sinds de manen er af zijn.

Alsjeblieft zeg :') :')

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 15:01

Volgens mij is elk paard ook in staat om lange manen te krijgen, alleen zijn zij niet meer in vrijheid :') :')

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 15:19

Jezus zeg.... moeten jullie zo naar tegen haar doen? Ze legt alleen op een nette manier uit hoe ze er tegen aan kijkt en jullie (een aantal) doen vreselijk kinderachtig.... kom op zeg

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 15:20

Anne_GTI schreef:
:Y) is wel een dingetje van mijn bucketlist.... een keertje een tinker of een fries de benen opscheren.

ik heb een keer een fries helemaal geschoren... incl manen *\o/* :D

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 15:24

Nee, alle gekheid op een stokje, ik geloof dat Monique het niet zo bedoelt, maar het komt wel raar over.

Toen ik Gil zijn sokken liet afscheren (en daar was Jester toen niet eens bij) waren die voeten om te huilen. Zijn benen waren zo dik dat zijn hoeven te klein waren voor zijn benen.
En weet je wat dan heel wat tinkereigenaren zeggen? Dat ik er niet alles aan heb gedaan om zijn sokken te behouden.
Dat ik lui was en niet voldoende moeite deed voor mijn paard.

Jester kan bevestigen dat elke keer weer als zij komt om de benen af te scheren dat zijn benen dan weer dunner zijn geworden.

Dus waar zou ik dan niet genoeg mijn best doen voor mijn paard? Ik vond zijn sokken prachtig (en ik onderhield ze ook goed) maar dit was de beste keuze.
waarom moeten we zo panisch doen over die sokken, het is maar haar. dat is niet het enige wat je tinker tot een tinker maakt :n

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 16:01

Ik vind Tinkers zonder sokken een beetje 'ik wil wel maar ik kan niet'. Chique worden ze er niet van, want ze hebben van die dikke gedrongen pootjes en grote hoeven in verhouding. Mijn connemara zijn sokjes gingen er altijd af, sowieso heel zijn benen opgeschoren want hij was veel te harig en hij werd er wel chiquer van.

Maar bij een Tinker kloppen heel de verhoudingen niet meer :+ Snap wel dat het soms noodzakelijk is, je wilt ook niet dat hij helemaal vol mijt en mok zit. Maar het zou bij mij toch vreselijk pijn doen...

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 16:04

HopeMyDay schreef:
Inderdaad in een hunt zijn er zo veel verschillende aspecten waar je aan moet denken en verschillende hindernissen die je moet nemen... Dat is echt niet te vergelijken met springles of een cross.

Ik wel hoor! De voorbeelden zijn ook allemaal volle Tinkers, geen kruisingen :). Maar: de engelse/schotse/ierse fok is wel beduidend anders dan de Nederlandse.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 16:08

Maartje1990 schreef:
Jezus zeg.... moeten jullie zo naar tegen haar doen? Ze legt alleen op een nette manier uit hoe ze er tegen aan kijkt en jullie (een aantal) doen vreselijk kinderachtig.... kom op zeg

Je oogst wat je zaait hoor. Kom op zeg. Net of zo'n paard ineens een karaktertransplantatie krijgt als je een paar haren scheert. Dat slaat toch gewoon helemaal nergens op. We hoeven het echt niet met elkaar eens te zijn, maar die onzin verhalen horen nog niet in de penny thuis, laat staan in een discussie tussen volwassen mensen.