[TI] Stampende Tinkers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:28

Dat ga ik ook is proberen :) haal je dat gewoon bij de DA ?

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:19

Ik ga vrijdag langs de DA om mokzalf met antibiotica op te halen. Anouk heeft behoorlijke korsten aan haar benen, maar stampt niet. Heb ook niet het idee dat ze er heel erg veel last van heeft (zit er niet aan te krabben/bijten). Toch besloten om de DA ernaar te laten kijken. Ga ook weer even wassen met Neocidol.

Oona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:54

Flynneman schreef:
Ik wilde jullie toch laten weten dat mijn liefste Flynneman niet meer stampt! Het is nu al bijna 3 weken "stil". Sarnacuran (Sebacyl) werkt bij ons dus echt wel ...
Ik vind hier en daar nog wel bultjes, maar geen korstjes en volgens mij heeft 'm echt geen jeuk meer. Ben hééél happy! :D

Moet je echt wassen met sarnacuran of is sprayen voldoende?
En kan dit kwaad voor merries met een veulen aan de voet?

Reckless86

Re: Stampende Tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 18:17

Bij mijn tinker gaat de rasp (en mok ook) weg door het een paar dagen te wassen met betadine shampoo en het met een dun laagje zinkzalf in te smeren (en dit een maal per week te blijven doen). Ik heb de sokken van mijn tinker er sowieso al af geschoren. Ze stampt daar al echt veel minder door en er blijft veel minder troep in hangen. Ik kan me voorstellen dat veel mensen dit niet willen, maar het scheelt echt enorm. Ze heeft ook last van mijt en sebacil werkte bij mij ook niet, ben nu aan het zoeken naar een middel wat wel goed werkt, dus ik volg dit topic even :)

Flynneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 22:23

Oona : Ik heb het product verdund in water, had een plastiek bak van ongeveer 20L. Daat heb ik één voor één zijn benen ingezet gedurende enkele minuten. Flynn had er geen probleem mee. Maar als dit niet lukt, kan je volgens mij de sokken ook gans insprayen met de verdunde oplossing. Als ze goed nat zijn, is het wel ok, denk ik. Ik heb echt helemaal happy met het resultaat!

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 21:26

chaatje16 schreef:
Dat ga ik ook is proberen :) haal je dat gewoon bij de DA ?

Sebacil haal je gewoon bij de DA inderdaad.

Ik zet Tirs 1x per week met haar voetjes in een emmer (10ml Sebacil/10L water) en dan sop ik de sokken flink in, dat het echt op de huid komt. Dit is bij die van mij best makkelijk, want ze heeft weinig sok en vind het ook wel lekker met haar voetjes in 't water. Dit heb ik nu 2x gedaan en de stalhouder zegt dat ze niet meer stampt! Ik heb het haar zelf ook niet meer zien doen, dus ben er echt heel tevreden mee.

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:56

Ik heb mijn stamper gisteren geschoren, alleen zijn benen, en vandaag gewassen met een duur wit spulletje van de DA.Een middel officieel bedoeld voor schapen stond op het flesje.
Wassen na een week herhalen,ik hoop dat het dan weg is.
Zo niet,dan ga ik ook die pour on eens proberen.

Luisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:42

Ik heb een vraagje. Mijn tinker heeft ook last van mijten, stapt veel en bijt in haar sokken. Maar helaas heeft ze ook last van mok, met hier en daar echt open wondjes. Met de mok gaat het steeds beter, alleen doordat ze elke keer weer bijt en stampt, springen de plekjes elke keer weer open.
Ik wil volgende week sebacil halen en een keer of 3 ermee wassen, en daarna aan ieder been een pipetje frontline voor 60 kg en meer honden.
Alleen nu mijn vraag, kan de sebacil in haar mok wondjes irriteren? Of de frontline?

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 12:36

Heeft iemand wel eens ivomec pour in gebruikt?

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:39

Vorige week cydectin pour on gebruikt bij Sjim. Ik merk al wat verschil....maar hij schuurt nog steeds. Morgen nog een keer geven. Hoe lang duurde het bij jullie voor de mijt weg was met de cydectin?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 15:34

Binnen een kwartier was het jeuken over.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:14

Oei Sjim is nog steeds aan het jeuken hoor. Heb vorige week maandag een streep van schoft tot staartwortel gedaan. Onverdund 60 ml.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 17:18

Zo werkt het niet.
Je moet de pour on verdunnen met water en met de plantenspuit in de sokken spuiten.
Liefst op de huid.
Daar zitten de beestjes.
Zie mijn openings post.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:47

Waarom werkt het niet zo volgens jou?
Als het wel zo werkt bij andere tinkers?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 19:28

Wil je mijt in de sokken aanpakken via de officiele rug giet methode, dan moet je 3 tot 4 keer een overdosis geven.
En lees nu het hele verhaal.

De mijt dodende stof moet je doseren op de plaats waar de mijt zit
De honden pipetten, de sebacil. en de pour on.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:37

Mijn paarden hebben een allergische reactie gekregen door ivomec pour on. Komt er hier niet meer in.

Hoe meer je smeert, spuit en doet hoe dunner en slechter de huid wordt. En hoe meer kans de mijt krijgt. Ik behandel alleen nog met Frontline als ze het open krabt. Bij wat kleine plekjes doe ik niks en dat bevalt goed, Jessie heeft sinds ik op deze manier bezig ben ontzettend mooie, droge en rustige benen.

Mijn DA gaf overigens 5 jaar geleden al aan dat het een fabeltje is dat je mijt 100% weg krijgt. En dat onderstreep ik. Ik heb alles geprobeerd, liters Sebacil, sokken eraf en elke vorm van gif wel geprobeerd. Werd alleen maar erger, huid werd dunner en vatbaarder en de mijt vierde feest na een paar maanden afwezigheid.

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:53

Dus de pippetjes tegen vlooien op een hond werken ook tegen de mijt ??
Hoe vaak moet je dat dan herhalen ?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 19:56

Een bijwerking van pure "pour on" is dat de paardenhuid kan "verbranden".

Daarom verdun ik de pour on als het in de sokken gespoten wordt.

Klopt, over het fabeltje, er zijn mijten die overleven in de stalbodem en de houten wanden.
Wil je het mijt probleem echt goed aanpakken ??

Dan moet je alle paarden behandelen.
Alle stallen behandelen.
Alle weides behandelen.
Eigenlijk het hele gebied behandelen waar je paarden komen.
Enne vergeet dan niet de borstels en poetskistjes.
Je schoenen en kleding.
De kantine waar je koffie gaat drinken.
De auto waar je mee naar huis gaat.
enz, enz, enz.

De mijt eitjes kunnen overal inzitten.

En dit bestrijden moet je een aantal keren om de 10 dagen herhalen.

En dan komt er weer een paardje op stal die een paar mijt eitjes bij zich heeft.
Of een bezoeker die een keertje komt kijken.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:01

Dus als je wilt dat je je paard mijtvrij houdt moet je hem in een steriele box zetten, zelf met een ruimtepak (gedesinfecteerd natuurlijk :j ) elke keer met nieuwe borstels poetsen en buiten die box komen? :n Geen sprake van.
Nou mogen mijn paarden graag buiten spelen met andere paarden, en neem ik de mijten maar voor lief. Ze zijn op deze manier onder controle en dat is het meeste waar ik, rationeel gezien, op kan hopen.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:14

Ja het is een ellende. Nu is Sjim ook eens een enorme aansteller. Als meneer een vliegje op zijn huid heeft loopt hij al te piepen tijdens het rijden. In de zomer maak ik altijd een buitenrit met een lange zweep voor als meneer weer last heeft van vliegjes onder zijn buik.

Het is gewoon een gevoelig kereltje. En voor elk jeukje gaat hij helemaal door het lint.

Ik ga om de 10 dagen zijn sokken en lichaam behandelen. Sjim heeft namelijk ook mijt op zijn lichaam.

Morgen weer behandelen. Ik ga dan wel eerst sokken wassen in de zee en daarna de pour on opspuiten.

Over een maand ga ik een afkrabsel nemen op verschillende plekken en onder de microscoop bekijken.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:16

Nixxs schreef:

Onder andere. Ik zou dan alleen niet voor frontline gaan. Heb vorige week nog een lezing gehad van de fabrikant en er is teveel resistentie tegen. Als ik jou was zou ik dan voor advocate of advantage voor de grote hond gaan.

Bij mij werkt het in ieder geval niet. Ook omdat Sjim vooral jeuk heeft op zijn rug.

Luisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:30

Iemand toevallig een antwoord op mijn vraag? :o

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:33

Bij sebacil en Frontline wordt niet voor niets aangeraden om zelf handschoenen aan te trekken. Het is geen fraai spul. Het zal zeker prikken in de open plekken ja.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:43

Berdien, spray je het door de hele sokken, of plekgewijs?

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:44

Sharmila schreef:
Nixxs schreef:

Onder andere. Ik zou dan alleen niet voor frontline gaan. Heb vorige week nog een lezing gehad van de fabrikant en er is teveel resistentie tegen. Als ik jou was zou ik dan voor advocate of advantage voor de grote hond gaan.

Bij mij werkt het in ieder geval niet. Ook omdat Sjim vooral jeuk heeft op zijn rug.

Het is het proberen waard. Mijn paardje heeft ook op meedere plaatsen jeuk. Vooral zijn heupen zijn doelwit, hij bijt,krabt en stampt. Ik heb zijn achterbenen tot aan zijn billen laten kaalscheren,arm paard, maar het verlicht wel. Verder nu 1 x gewassen met een spulletje van de DA en ik moet zeggen dat hij er erg rustig bij staat. Zelfde dag zijn box leegehaald en geschrobt en de borstels ontsmet.
Zaterdag nogmaals wassen en dan maar afwachten.Gaat hij weer jeuken ga ik die pippetjes eens proberen !