[TI] tinker Blaze weer leverproblemen + de shet ook HELP!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Quiro

Re: tinker Blaze weer leverproblemen + de shet ook HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:28

Dat vermoeden had ik al ;)

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 22:32

schrikdraad schreef:
klopt
maar niet als je weinig musli geeft.
Dat gaat op als je voert wat de fabrikanten aanbevelen.
En dan kom je op heel wat meer uit dan een handje tot halve kg per dag.

en als je een volledig supplement geeft , precies afgesteld op het gewicht van je paard ( zie paardnatuurlijk.nl)
waar dan precies de exacte benogde vit/mineralen voor een paardenlichaam inzitten, wil jij beweren dat een handje muesli tot een halve kilo geen extra vit/mineralen bevat BOVENOP je volledige supplement ...

er staat zeer duidelijk bij zulke supplementen op de zak/pot dat je daar absoluut geen krachtvoeders BIJ moet gaan geven !!

hoe weinig vit/mineralen uit die muesli dat in jouw ogen dan ook zijn ....het is overdosering!!!
en google maar eens op wat overdosering met vit/mineralen met je lichaam doet ;)
en hoe slecht dat voor een lever is.....

dus zeg nou niet dat ik op alles overal nee op zeg ...ik zeg nee op dingen die ik onzin vind en nuttige informatie ga ik in mee ;)
dat ik het niet met je eens ben mag toch.....
zo heeft ieder een eigen visie op wat hij bijvoert en waar hij zichzelf en het paard prettig bij voelt

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:02

Paardnatuurlijk is je waarheid?
Dat verklaard een hoop.

Hou jij die site als waarheid aan.
En ik mijn voerbeleid.

Mag ik dan wel zeggen dat ik in 30 jaar tijd geen jeukende- hoefbevangen of paarden met lever aandoeningen heb gehad en jij nu 2 in 4 jaar tijd?

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 23:16

laatste opmerking en dan ben ik klaar met je...dus graag niet meer reageren in mijn topic en reageer anders alleen als je op het ONDERWERP reageert :j
waar zeg ik dat paardnatuurlijk mijn wijsheid is!!!!

graag niet voor mij gaan praten en denken!!!!!!!!!!!!!

daar staat in de webshop het supplement wat ik voer met beschrijving, daar heb ik naar verwezen en anders niet , ik heb mijn wijsheid niet van paarnatuurlijk , daar koop ik mijn supplement, maar het schijnt moeilijk te zijn om een topic goed door te lezen zodat je weet waar het over gaat

en waar in mijn topic staat dan beschreven dat de oorzaak van deze levers voerbeleid is!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
nergens ...juist :n

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:28

Gelukkig was ik al klaar met jou.
Vandaar dit en mijn vorige bericht offtopic.
Maar ga door met je geweldige suplement en je geweldige niet berm hooi.
Het is prima zoals het met je paarden gaat.

En goed gelezen heb ik maar jij wilt niet geholpen worden.
Op iedereen zijn bericht komt een ja maar...
Daarom moet jij dit topic openen en wij niet.
Knoop dat in je oren.

Maar ik ben weg zoals je wilt.
Kan namelijk niet tegen mensen die goedkoop hooi voeren- niks mag het kosten. Dat is tegenwoordig paardnatuurlijk.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:33

Oeh, Schrikdraad, ik begrijp je wel en het is ook niet leuk zoals de TS op jou reageert.
Maar de oplossing van het probleem van TS is volgens mij niet de taak van een Bokker, maar bij een DA of een voedingsdeskundige. Dit is veel te ernstig.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 23:37

als straks blijkt dat de paarden leverbot hebben of giftige stoffen op hebben vanuit het hooi ....gaan we dat niet oplossen met een andere muesli/biks of beter supplement ;) , dus heeft het ook geen zin om nu pagina na pagina over het voer te gaan miepen!

zeer hoogstwaarschijnlijk is dat de oorzaak niet!!!

en hooi aanpassing waren we het al over eens!!

en je hebt gelijk het mag totaal niets kosten en ik wil ook niet geholpen wordenen ik ben O ZO SLECHT voor mijn paarden ....prima

zo gaat het hier op bokt altijd in elk topic altijd gezeverzeik .....mensen die echt in mijn paarden interesse hadden zeer vriendelijk bedankt!!! ik heb er veel nuttige tips uitgehaald ........ dat was ook mijn bedoeling met dit topic
maar nu gaat het topic een vervelende sfeer krijgen en ik kan mijn energie beter in mijn paarden steken dan in mensen die in 1 richtings verkeer denken en verschillenden mensen die denken mij te kennen en hoe ik denk en denken te weten hoe ik met mijn paarden omga....

ik kruip weer lekker fijn onder mijn steen en hou het weer bij in stilte meelezen

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:40

Hoho, Zuzu, nu sla je een beetje door. Iedereen heeft je geprobeerd te helpen in dit topic en als je dat ineens gezeverzeik gaat noemen?

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 23:50

ik vroeg advies en ervaringen over leverbot en schimmels en andere vergiftigingen en waar eindigen we weer...... juist over muesli's en biksen

ik heb dit topic niet geopend met de vraag ' mijn paarden hebben leverproblemen welke muesli's etc adviseren jullie
het hooi was wel een topicvraag omdat de artsen en ik vermoeden dat daar gif in heeft gezeten

en ik zeg niet dat iedereen zeverzeikt ( dat is woorden weer verdraaien) er zijn er zat die hele goede adviezen hebben gegeven waar ik iets mee kan en ook zeker iets mee ga doen ...maar nu verzanden we in een voerdiscussie waar ik geen energie in wil gaan steken, omdat het krachtvoer nu geen betekenis heeft in het hele verhaal ;)

ik was op zoek naar mensen die ook paarden met leverproblemen of vergiftigingen hebben gehad ...en misschien adviezen en tips hadden ... daar kan ik wat mee

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 09:50

Ik begreep ook al enkele opmerkingen niet van je TS..Maar nu is het me wel duidelijk, dat je inderdaad helemaal volgens PN voert..Mag, moet jezelf weten, maar wil je wel even wijzen op 1 ding waar je echt compleet mee naast zit en dat is selenium..Volgens jou en PN zit dit voldoende in het voer. Jij geeft een suplement waar het dan ook niet toegevoegd is en laat nou net selenium ervoor zorgen, dat de lever goed zijn werk kan doen...ondersteunt en beschermt de lever bij het ontgiften..
Je doet net alsof je echt alles weet en dat weet je niet????

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:09

zuzu schreef:
als straks blijkt dat de paarden leverbot hebben of giftige stoffen op hebben vanuit het hooi ....gaan we dat niet oplossen met een andere muesli/biks of beter supplement ;) , dus heeft het ook geen zin om nu pagina na pagina over het voer te gaan miepen!

zeer hoogstwaarschijnlijk is dat de oorzaak niet!!!

en hooi aanpassing waren we het al over eens!!

en je hebt gelijk het mag totaal niets kosten en ik wil ook niet geholpen wordenen ik ben O ZO SLECHT voor mijn paarden ....prima

zo gaat het hier op bokt altijd in elk topic altijd gezeverzeik .....mensen die echt in mijn paarden interesse hadden zeer vriendelijk bedankt!!! ik heb er veel nuttige tips uitgehaald ........ dat was ook mijn bedoeling met dit topic
maar nu gaat het topic een vervelende sfeer krijgen en ik kan mijn energie beter in mijn paarden steken dan in mensen die in 1 richtings verkeer denken en verschillenden mensen die denken mij te kennen en hoe ik denk en denken te weten hoe ik met mijn paarden omga....

ik kruip weer lekker fijn onder mijn steen en hou het weer bij in stilte meelezen

nou,nou....verder alles goed? :7

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 11:16

ik zeg absoluut niet dat ik alles weet ....ik heb de afgelopen jaren van alles gelezen , van alles aan artsen gevraagd enz. en daarop ben ik dus op dit voerbeleid gekomen en dat is niet volgens de site van paard natuurlijk want ik zou niet eens weten wat er daar op de site staat

mij staat tegen dat er nu in dit stadium van onderzoeken en uitzoeken wat de oorzaak kan zijn ...iedereen nu komt met adviezen wat voor musli's etc.ik moet gaan voeren

er staat niet vast dat voedsel nu de oorzaak is , maar dat het voerbeleid vanaf nu wel weer een stevig aandachtspunt is staat vast!!

en dat jij nu komt met sleniumtekorten ...kijk daar heb ik dus wat aan!!!!!!!! en daar sta ik dus voor open voor zulke opmerkingen over denk eens aan of dit of dat soort tekort de oorzaak kan zijn of dat dat meespeelt en dan kan ik gelijk weer naar de dierenartsen met de vraag is dit mogelijk of kan dit onderzocht worden!!

ik ben de eerste die kan toegeven dat er fouten kunnen zijn gemaakt ....het voerbeleid heeft nooit iets opvallends laten zien , maar ik was even vergeten dat de weide/stallings situatie veranderd was en had daar op in moeten grijpen!!!!
die conclusie trokken we hier begin december thuis al en hebben daar op geageerd , alleen op de verkeerde manier met het dijkhooi dus wat blijkt ..... ik vond het hooi mooi groen en lekker ruiken en dacht dus dat het goed was?

zaterdag gaat er gelijk een baal duits kruidenhooi gehaald worden en gaat daarmee voorzichtig aan bijgevoerd worden en aan de hand van de bloedonderzoeken waarschijnlijk opgevoerd worden en misschien moeten ze er wel compleet op in de toekomst .....
en niet omdat het dan nou perse duits kruidenhooi is , maar omdat ik hoor dat dat eiwitarm is en me dat het beste lijkt voor de lever en ik ook zo gauw even geen ander soort hooi meer durf te gaan halen ..... wil ook het leverprobleem niet nog verder gaan vergroten met eiwit toevoer .....

bij dit bloedonderzoek zaten helaas geen mineralen etc. getest ...maar dat gat zeker getest worden in het volgende bloedonderzoek

en nogmals ik doe niet of ik alles weet ....dat weet ik niet en jullie ook niet ....we proberen allemaal het beste voor onze dieren te doen en dat er dan fouten worden gemaakt is menselijk en helaas zijn daar nu mijn arme paarden de dupe van ( als voer de oorzaak zou zijn....)

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:23

setteke schreef:
Maar de oplossing van het probleem van TS is volgens mij niet de taak van een Bokker, maar bij een DA of een voedingsdeskundige. Dit is veel te ernstig.

De spijker op z'n kop! Maar nee, een kliniek is 'een fabriek' en een advies van een voedingsdeskundige is 'niet nodig'...
Het spijt me, maar wat wil je dan? In het rond blijven filosoferen over details? Volgens mij lost dat het probleem niet op.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 11:25

waar heb ik in godsnaam gezegd dat een kliniek een fabriek is?????????????????
als de kliniek had gezegd je moet nu gelijk komen dan hadden we er al gestaan!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:36

zuzu schreef:
waar heb ik in godsnaam gezegd dat een kliniek een fabriek is?????????????????
als de kliniek had gezegd je moet nu gelijk komen dan hadden we er al gestaan!

dat heb ik ook ergens gelezen hoor...utrecht was net een fabriek.
Geef ze gewoon een kuur tegen leverbot en laat dan twee daarna weer eens testen op leverwaarden.
Is het nog dramatisch dan verder zoeken....ik kan niet inkomen dat je paarden ziek zijn door teveel hooi.
Dan zouden zo een beetje alle paarden in nederland met foute leverwaardes staan.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 11:46

dat klopt utrecht ja ....maar andere klinieken niet , daar ben je nog gewoon mens met je dier
zelfs mijn dierenarts en de internist van utrecht zelf raadde mij toen af om met mijn hond daarheen te komen omdat ik dan als een nummer behandeld zou worden en mijn dier als een zeer interessant oefenobject
vandaar mijn opmerking over utrecht...een ander loopt misschien weg met utrecht en ik zou er nooit heen heen willen met mijn dieren ...dat is mijn mening en dat zegt dan niet gelijk dat ik niet naar een kliniek wil ...zo heeft iedereen een eigen mening over een bepaalde arts of kliniek , waarvan een ander weer een andereervaring heeft ...dat is ieder persoon voor zich

en vandaar dat ik ook de kliniek in roosendaal heb gebeld , waar ik in het verleden ook geweest ben
en ik zou graag naar een kliniek gaan met de mannen en ze daar laten en zeggen koste wat kost maak ze aub beter
maar de kliniek heeft de bloedonderzoeken bekeken en van daaruit hun mening gegeven ... hun denken aan leverbot of schimmels
het enige wat ik momenteel kon doen was beginnen met eventuele schimmel factor direct verwijderen ( medicijn bestaat daar niet voor )
eiwitarm gaan voeren om lever te ontlasten
eventueel behandelen tegen leverbot ( vandaag uitslag onderzoek als het goed is en contact met veearts)
en een leverbiopt, maar daar gingen ze niet de oorzaak mee vinden alleen hoeveel schade de lever heeft, dus leverbiopt kon ook best genomen worden als de leverwaardes over 4 weken niet gedaald zijn
en verder was het advies afwachten dan en over 4 weken weer bloedonderzoek en zien of eiwitarm voeren en leverbot behandeling de GGT waardes doen zakken , zo niet dan leverbiopt en verder gaan puzzelen

maar dat verder puzzelen zijn we nu al mee begonnen....

die gedachten over voer had ik ook , als ik soms zie wat sommige mensen hier in de regio voor hooi aan hun paarden geven , vraag ik me ook af dat ze daar niet ziek van worden, want mijn paarden zouden he geeneens opeten ...die van mij zijn zo pietje precies qua hooi , trekken al gauw hun neus ergens voo op en eten het gewoonweg echt niet
vandaar ik het probleem met het vorige hooi ook niet opmerkte ...ze aten het met smaak , want het was mooi groen van kleur en stonk niet

er is ook geopperd bodemanalyse op zware stoffen etc. ...... is een heel goed idee gezien het akkerland naast mij waar ze van de zomer gespoten hebben met een zeer stinkend goedje wat toch met de wind mee mijn weiland op waait.....
en mochten de paarden giftige stoffen hebben opgeslagen in het vetweefsel is het plausibel dat door het afvallen de stoffen in het lichaam terecht zijn gekomen
misschien wel met blaze zijn JKK verleden dat we dat niet helemaal hebben kunnen wegbehandelen en dat dat ook weer meespeelt?
laarakker heeft mij toen verteld dat je JKK nooit helemaal uit het lichaam krijgt verwijderd?

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:03

JKK wordt inderdaad niet afgebroken. Mijn tink stond ook naast landbouwgrond wat bespoten werd toen hij ziek werd. Hij is hersteld nadat hij verhuisd is. Ook hij heeft preventief een fasinex kuur gehad. (en zijn waardes waren nog veel slechter dan die van Blaze)

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 12:08

hoe lang blijven zulke stoffen in de bodem zitten ...altijd?
of worden die op de een of andere manier ooit weer afgebroken?
of kun je zelf de bodem behandelen met het een of ander zodat de bodem weer veilig schoon word?

een dezer weken gaat er namelijk 1 ( van de 3) weitjes opnieuw ingezaait worden .... moet ik eers de bodem nog ergens mee behandelen voordat we gaan zaaien?

alleen houd dat dan verontreiniging in de toekomst niet tegn , want de boer zal ook deze zomer wel weer gaan sproeien en mestkorrels gooien ( die vorig jaar een heel eind mijn perceel zijn ingestrooid)

ringelberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:20

Ik heb t hele topic doorgelezen.Ik ben dus een van die mensen die gewoon voeren en dat gaat altijd goed(gelukkig ;) )/Mijn fjord krijgt 2 keer per dag een flinke hoeveelheid hooi en 2 keer per dag muslie.Verder ruim ik de poep op en zorg dat er geen jkk staat en thats all.Mijn tinkermerrie staat nu nog in pension bij een vriendin,die krijgt s ochtends biks en hooi,dan gaan ze in de winter om 12 uur de wei op en om 5 uur er weer af,dan krijgen ze hooi en om 10 uur biks.Ondanks dat ik daar soms mn bedenkingen over heb gaat t al jaren goed en hebben wij geen koliek gevallen(afkloppen ;) ).

Ik kan me voorstellen dat je een beetje gaat steigeren als je alle voeradviezen hoort omdat je al zo je best doet om ze zo goed mogelijk te voeren.

Wat je net zegt,daar dacht ik dus ook aan,Blaze heeft al beschadigingen opgelopen door jkk en dat is een "stapelgif". dus als hij opeens sterk is afgevallen komen er ook weer afvalstoffen bij.Je weet natuurlijk niet hoe Billy er in zijn leven erbij heeft gestaan en hoeveel hij heeft binnen gekregen.Er hoeft dan maar een verandering te zijn en de leverwaardes gaan misschien sky high.Dit is mijn bescheiden mening hoor,zoveel verstand heb ik er niet van ;)

Als je nu gaat behandelen tegen leverbot,zie je die er dan ook uitkomen?of zie je daar helemaal niets meer van?

Tja,en over klinieken,de een heeft hier een goede of slechte ervaring,de ander heeft daar een goede of slechte ervaring.Ik heb zelf goede ervaringen met Utrecht,zowel met paarden als met honden,en weer mindere met Roosendaal.T is maar net wat je hebt meegemaakt.

Ik wens je iig veel succes

ringelberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:24

Wij bemesten trouwens de weides wel,zowel mn eigen wei als bij mijn vriendin.Daar lopen ze zelfs tussen de mestkorrels door te eten,of dat nou zo goed is vraag ik me af.Weet iemand trouwens of ik nu al kan bemesten voor de lente,of verdwijnen die korrels gewoon?Wij bemesten trouwens zelf met een soort kalk?en wanneer kan je t beste opnieuw inzaaien?

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 15:08

schrikdraad schreef:
Kan namelijk niet tegen mensen die goedkoop hooi voeren- niks mag het kosten. Dat is tegenwoordig paardnatuurlijk.

geld heeft hier geen ene moer meer te maken .....kruidenhooi wat ik nu ga halen kost 165 euro per pak en ben ik dus bijna net zoveel in de maand kwijt als met het graszaadhooi wat ik voer of het dijkhooi wat ik voerde
maar in december was die leverancier van kruidenhooi helemaal uitverkocht, had ook geen ander hooi meer en mijn leverancier van het graszaadhooi had ook rijker liggen zei hij en dat zag er dus mooi groen uit en rook lekker ....dus dat neem je dan mee en dat dat dan dijkhooi blijkt te zijn waarvan jullie zeggen dat dat troep is ....tja daar kan ik dan ook niets doen ...ik handel ook maar naar eer en geweten

weet je wanneer het goedkoop voeren zou zijn en het niets mag kosten en je dus BEWUST verkeerd bezig bent ...als je gewoon dan lekker die troep hooi door blijft voeren ....maar ik heb gelijk na de bloeduitslag en na het lezen dat dat dijkhooi dus troep zou zijn , gelijk de 20 pakken hooi weggegooid en nieuw hooi gehaald afgelopen zaterdag!!!!!!!!!!!!!!!

dus wat kan ik daar dan nog meer aan veranderen aan het feit dat dat dijkhooi dus ook geen goed hooi voor paarden is en ik dat niet wist .....achteraf praten is altijd lekker makkelijk he?

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:31

Ik heb het topic ook doorgelezen en al de adviezen over voer zijn erg nuttig en ook zeker de moeite om je voerpatroon nog eens goed onder de loep te nemen. Ik weet wel dat het toch het beste is om je paard gewoon op een weiland met gras te zetten en als hij dan op stal moet met heel veel kleine porties hooi, zodat hij zo veel mogelijk tijd aan eten besteed. Extra brokken, muesli, vitaminen en weet ik veel wat is nergens voor nodig. Een paard eet van nature 60% van zijn tijd ruwvoer. Door veel muesli en krachtvoer te voeren verstoor je de werking van de darmen van het paard, dus beter zo min mogelijk bijvoeren.
Verder denk ik ook dat het toch een medische oorzaak heeft dat je paarden ziek zijn. Toch gewoon verder zoeken... sterkte

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 15:42

voerpatroon wordt zeker opnieuw onder de loep genomen...

zaterdag wordt er beter hooi gehaald ....en in de loop der maanden zal het graszaadhooi langzaam worden afgebouwd

het voer en alle supplementen worden bij laarakker getest of deze goed/nodig /slecht zijn en van daaruit gaan we verder kijken waar ik mee moet doorgaan, of waar ik mee moet stoppen of wat er bij moet komen

maar dan zullen dat nog steeds hoogstwaarschijnlijk geen muesli's of biks worden ;)

want zoals hier in het topic ook opgemerkt is dat hooi geen natuurlijk paarden voedsel is , maar dat dat gras is in de natuur....zo is ook muesli en biks dus geen natuurlijk paarden voedsel met al zijn onnodige toevoegingen (waarvan in het verleden al bewezen is dat blaze daar ook niet goed op reageert ;) )

er is mij verschillende malen in dit topic gewezen op het feit dat het graszaadhooi niet toereikend zal zijn , dat punt wordt dus inderdaad aangepast ....mede door wat ik nu met eigen ogen zie ....afgelopen 2 maanden met rijker hooi hadden ze dus ook duidelijk steeds minder behoefte aan grote hoeveelheden ...nu ze weer graszaadhooi krijgen kunnen ze wel weer blijven eten ( en poepen)...20 kg hooi is nog niet genoeg ......

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:56

Overleg idd even met Laarakker over selenium, veel paarden hebben daar idd een gebrek aan.

Hooi kun je laten analyseren bij de Gezondheidsdienst voor Dieren (www.gddeventer.com) of bij BLGG in Wageningen (www.wateetmijnpaard.nl). Kosten bij beide iets meer dan 100 euri.
Een stuk goedkoper maar wel veel verder weg is dit lab in de USA: http://www.equi-analytical.com/
26 dollar (+ meer verzendkosten dan naar een NL lab)

bontebles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:37

Ik lees jullie hele verhaal, en ik kom zo binnen vallen. Maar ik heb zelf 2 paaarden waarvan 1 met een hele hoge GGT. Ze viel heel erg af, en haar mest was dan dun en dan weer gewoon. Nu heb ik vorig jaar het bloed laten testen en daar kwam dit uit. Mijn andere paard had ook een hoge GGt, maar niet zo hoog als die andere. Nu was de conclusie al heel snel gemaakt dat het niet aan het voer lag. Ik weet waar het vandaan komt. En ze krijgen alleen goed hooi hooi. En een koek voor de vitamines ect.
Maar wel hebben we alle 2 de paarden fasinex tegen leverbot gegeven. Dit moet je na 6 weken weer herhalen. Ook de selenium was veel te laag. En daar geef ik nu extra selenium voor. Dat is ook te zien in het bloed. En daar krijgen paarden ook problemen van in de spieren en ze worden stijf. Dat kun je ook in het bloed zien. Ook heeft het eerste paard een kuur prednisolon gehad. Dit omdat de levergangen ontstoken kunnen zijn.
Nu een jaar later het bloed weer laten belijken. Nu heeft het paard met de hoogste waarden nog steeds hoge GGT waarden, wel minder als vorig jaar, en is verder erg opgeknapt. Geen dunne mest meer enz.. Het andere paard zijn de waarden nu goed van. We hebben voor de zekerheid nu een echo en een bioptie uit laten doen. Daar kunnen ze toch een hele boel aan zien. Waarschijnlijk zijn de levergangen zo aangedaan door de leverbot die ze in het verleden heeft gehad dat er toch blijvende schade blijft. Maar dat hoor ik over een paar dagen.
Ik heb tussen vorig jaar en nu ook allerlei reinigingskuren ect gegeven. Maar de lever kan wel genezen maar dat ligt toch aan hoever deze beschadigt is. Maar dat hoor ik over enkele dagen. Als ik jou was zou ik nu zo snel mogelijk fasinex geven, en dat over 2 maanden weer. En dan over een aantal maanden weer bloed laten bekijken. Wil je het direct weten dan zal het toch een echo worden met een bioptie. En ik ben in Utrecht geweest, en ze doen het heel voorzichtig. Aan de andere waarden van het bloed is toch ook wel af te lezen of je goed voert of niet. En zelf denk ik dat de leverbot iets is wat niet echt erkend is als een vaal voorkomend probleem is. En dat komt voornamelijk omdat de problemen niet echt duiden op leverbot. Alle paarden hier in de omgeving zijn gestest, en allemaal hadden ze tehoge GGT waarden. En behandeld met fasinex. Geef je zo in mond. En het kost misschien 10 euro. Wij doen het nu allemaal staandaard 2 x per jaar.