[TI] overstap van warmbloed naar tinker ? wie nog meer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 13:31

Het is harstikke moeilijk hoor
Maar ik kijk morgen ook wat ik er voor een gevoel bij heb
als mijn ruin gehaald word voor te worden getest

hij merkt wel aan me dat er iets kookt en hij is nerveus
ik Krijg vandaag ook te horen hoe groot de tinker nu is op dit moment vanuit daar kan ik ook schatten hoe groot ze mischien kan worden of niet..

@ gooya ja ik ben ook bang dat ik een misstap zet maar ze trekt me enorm aan hoe het kan geen idee.

Dus al met al een erg moeilijke keuze

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:59

hoi,
Ja kan me voorstellen dat het moeilijk is. Afscheid nemen van de één, een nieuwe kopen, verwarrend en spannend! Wens je er veel sterkte mee. Maar fijn dat je er een goed gevoel bij hebt!

Junia

Re: overstap van warmbloed naar tinker ? wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:45

Ik heb nooit een warmbloed gehad, Tirzah is mijn eerste paard, maar ik heb toch een soort van 'overstap' gemaakt.
Ik was altijd helemaal weg van die pittige warmbloedjes en stond er ook om bekend dat ik gek was op hard rondcrossen en hoge hindernissen springen, maar mijn eerste eigen pony is toch een tinker geworden, omdat ik een paard zocht waar ik veilig mee over straat kon rijden.
Tirzah zal nooit bokken, maar alle leuke dingen zoals crossen en springen doet ze prima. Ik heb er geen moment spijt van gehad dat ik geen warmbloed heb gekocht.
Het lijkt me wel echt een heel moeilijke keus als je echt je eigen paardje ervoor moet gaan verkopen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 19:36

het is ook erg moeilijk ja
ik heb net het verlossende antwoord gekregen ze is nu 1,50 m
dus ik denk wel dat ik het ga doen.

ik krijg haar niet uit me hoofd en mijn pard verdient iemand die met hem aan de slag gaat en hem ook vertrouwt

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:40

heidi1973 schreef:
leuk paardje

ook ik ben van eer warmbloed (draver) over gestapt naar een tinker
en heb er geen dag spijt van gehad
je moet je wel bedenken wat je wil met de tinker
ze blinken meestal niet echt uit in de wedstrijden

Ligt er toch aan hoe de tinker gebouwt is en hoe je hem traint ed.

Ik heb als eerste ponytje gehad een NRPS en dat was echt heel link en helemaal 10x niks. Toen hebben we een tinker gekocht (ik was destijds maar 8 dus) Maar ik ben ZO blij met die keuze, m'n tinker blijft hier tot zn allerlaatste dagje.

Ik heb vorig jaar er wel een kwpner bijgekocht.
Maar geen enkel paard kan voor mij tippen aan mn tinkertje.

Dus ja, ik zou er zeker voor gaan! :j

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:45

Veel meer recreatie ruiters zouden een Tinker moeten aanschaffen. Veel warmbloed paarden zijn voor recreanten eigenlijk helemaal niet geschikt. Warmbloed paarden zijn ook gefokt om aan een bepaald doel te voldoen. Staan veel hoger in het bloed dan een koudbloed Tinker!!
Recreanten neem een Tinker! Fijn te rijden, wel met goede begeleiding, vaak rustig, makkelijker in het bos, etc. Een aanrader!!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:45

MelanieB schreef:
heidi1973 schreef:
leuk paardje

ook ik ben van eer warmbloed (draver) over gestapt naar een tinker
en heb er geen dag spijt van gehad
je moet je wel bedenken wat je wil met de tinker
ze blinken meestal niet echt uit in de wedstrijden

Ligt er toch aan hoe de tinker gebouwt is en hoe je hem traint ed.

Ik heb als eerste ponytje gehad een NRPS en dat was echt heel link en helemaal 10x niks. Toen hebben we een tinker gekocht (ik was destijds maar 8 dus) Maar ik ben ZO blij met die keuze, m'n tinker blijft hier tot zn allerlaatste dagje.

Ik heb vorig jaar er wel een kwpner bijgekocht.
Maar geen enkel paard kan voor mij tippen aan mn tinkertje.

Dus ja, ik zou er zeker voor gaan! :j

ben ik het half mee eens...
het ligt ook voor een groot deel aan je karakter...
ze moet voor je willen werken,
en bereid zijn te geven wat je van ze vraagt...
en bij springen...
hebben ze ook nog een grote dosis lef en doorzettings vermogen nodig(al zal melanie dat ook weten :D)
ze meoten er immers wel over heen willen.

niet elke tinker is geschikt voor de wedstrijd sport...
maar dat heb je met elk paard...
en dat is dan meestal meer te wijten aan het karakter van het paard dan aan de bouw

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:50

M_D_H schreef:
en bij springen...
hebben ze ook nog een grote dosis lef en doorzettings vermogen nodig(al zal melanie dat ook weten :D)

en dat is dan meestal meer te wijten aan het karakter van het paard dan aan de bouw

Haha idd. Vooral in't begin :') (en de ruiter ook, om er mee op wedstrijd (springen tussen de kakkers haha, vooral hier) te verschijnen :D )

het ligt idd ook wel aan karakter ja, ik heb gewoon erg veel mazzel dat Bon alles voor me doet.
Maar met een tinker die gewoon absoluut geen zin heeft om zn benen op te tillen, dan zul je toch harder moeten werken :P

Maar zoals je zegt, niet elk paard is geschikt voor wedstrijdsport ongeacht het ras. :j

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:49

MelanieB schreef:
M_D_H schreef:
en bij springen...

Haha idd. Vooral in't begin :') (en de ruiter ook, om er mee op wedstrijd (springen tussen de kakkers haha, vooral hier) te verschijnen :D )

het ligt idd ook wel aan karakter ja, ik heb gewoon erg veel mazzel dat Bon alles voor me doet.
Maar met een tinker die gewoon absoluut geen zin heeft om zn benen op te tillen, dan zul je toch harder moeten werken :P

Maar zoals je zegt, niet elk paard is geschikt voor wedstrijdsport ongeacht het ras. :j

die kakkers rijden bij ons in de dressuurring ook ;)

Al moet ik wel zeggen,
dat de springen ruiters je makkelijker waarderen met een tink dan de dressuurruiters :D

en gil zijn karakter werkt makkelijker met springen dan met dressuur :D

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 21:25

ik heb ook contact gehad met de fokker van Mena en beide ouders zijn super brave tinkers die graag voor je werken.
Zo is Mena als veulen verkocht aan mensen die er iets minder verstand van hebben zei ze.

het kan dus gewoon nu die stoer heid zijn geweest dat ze brutaal overkwam. maar de opvoeding heeft ze dus wel gehad.

maar goed ik wacht morgen af mochten die mijn ruin willen hebben is die zowieso verkocht, en dan haal ik Mena op proef.
:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:35

Fijne mensen die voor je ruin komen? Krijgt ie daar een fijne plek of weet je dat nog niet? Ze zullen hem ook wel op proef willen hebben.
Ik zou echt een goede plek uitzoeken en het niet overhaasten omdat je de tinker zo graag wilt. Kijk je hebt nu een nieuw paardje gezien en nu lijkt het contact met je ruin opeens nog minder, zoek wel een goed huis. Van het moeilijk vinden om je ruin te verkopen om dat hij al zo lang bij je is en een hoop twijfel, naar al een potentiele koper in 4 dagen en de knoop doorhakken voor de tinker, vind ik best snel. Ik zou er de tijd voor nemen en er zeker van zijn dat mijn geliefde paard op een echt goede plek kwam. Persoonlijk zou ik ook wat meerdere volwassen tinkers gaan bekijken.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 22:42

Mindim schreef:
Fijne mensen die voor je ruin komen? Krijgt ie daar een fijne plek of weet je dat nog niet? Ze zullen hem ook wel op proef willen hebben.
Ik zou echt een goede plek uitzoeken en het niet overhaasten omdat je de tinker zo graag wilt. Kijk je hebt nu een nieuw paardje gezien en nu lijkt het contact met je ruin opeens nog minder, zoek wel een goed huis.

ja die mensen waar die terrecht zou komen wonen hier 5 minn verder
hebben een eigen stal en zijn erg aardige mensen,
doe ook met alle rust de paarden rijden.

Ik vermoed dat ze hem willen gebruiken voor de springsport.
nou ja ik zie het morgen wel

heb ik er geen goed gevoel bij gaat die daar dus niet heen.
Ik laat dus niet over meheen lopen of zo
het blijft toch mijn maatje hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:43

Sorry ik had de post aangevuld. Fijn dat je weet hoe de mensen met hun paarden omgaan.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 23:23

nou ja dit alles gaat niet over een tijd van 4 dagen ik loop er al zeker 3 jaar mee om hem te verkopen
zoals gezegd is dit geen impuls ding omdat ik haar zo mooi vind of wat.
Ik loop echt al waanzinnig lang ermee te kampen om hem weg te doen omdat hij te hoog gegrepen is voor mij
ik ben zijn deksel niet die op het potje hoort.

keer op keer maakt hij me onzeker en angstig wat echt niet goed werkt bij hem.
en het heeft gewoon zijn toppunt bereikt.
Dit is dus geen beslissing wat ik maak over 1 nacht over ijs te zijn gegaan.
hier loop ik al erg lang mee. En ergens heb ik al afscheid genomen van hem.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 23:29

En wat heeft de merrie waar je nu voor wilt gaan wat je zo aanspreekt? Je zei dat ze wat lomp is, hebt geen idee hoe ze straks onder het zadel is... Ik blijf bij mijn eerdere opmerking... kijk eens verder rond in Tinkerland..

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 08:23

ja mariksa dat is moeilijk uit leggen
wat hebben jouw tinkers dan waardoor jij ze hebt gekocht,
de stal waar ze staat zei dat ze echt heel braaf is en nu enkel zo overkwam omdat ze al 1 jaar in die groep staat en toch wel haar mannetje moet staan daar.

Ik heb overigens de hele nacht wakker gelegen en ben helemaal op. ik ben benieuwd hoe het dadelijk gaat.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 08:45

Ik weet dat iemand hier op bokt deze merrie eerst had gekocht (ik was namelijk naar haar wezen kijken bij jevdh maar toen was ze net verkocht) zei hebben haar echter weer terug gebracht, misschien handig om uit te zoeken waarom ze dat gedaan hebben.
Mena vind ik wel een errrrrg gaaf dier hoor :D Toen ze weer op de site stond baalde ik wel een beetje want inmiddels had ik een andere tinker gekocht :+

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 09:21

sterkte voor straks met je ruin..
zou wel, als je voor mena gat, haar laten keuren

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 09:41

Ik ben al jaren bijrijder, heb dus geen paard in mijn bezit.

Heb hiervoor jaren alleen maar bloedpaardjes gereden, arabische kruisingen en meer van dat soort hittepetitten. Tot ik het zat was.

Nu rij ik een tinkerruin en het bevalt me ontzettend goed!
Het is zo heerlijk om gewoon lekker aan een lang teugeltje buiten te kunnen stappen zonder om elke hoek je schrap te moeten zetten voor rare acties.

En het is geen doetje hoor, hij kan ook ontzettend heet zijn en hard gaan. Maar hij blijft wel eerlijk :) Dat waardeer ik erg in dit ras.

mesastamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 09:46

hey lin wat een beslissing zeg ik weet dat je altijd al naar bont aan het kijken was en een merrie ligt je ook wel, vind versace wel mega gaaf en zonde maar ik heb deze beslissing ook ooit gemaakt en snap je standpunt...!

ben benieuwd ga dit volgen

Bear95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 10:21

hier een stille meelezer
heel veel succes vandaag ga ook voor je duimen ik heb precies hetzelfde meegemaakt heb een haflinger gekocht bleek toch niet het juiste paard (ging aan de riedel en er zat geen stop knop meer op 3 min door de bak gerend en trappen naar iedereen die hem probeerde te pakken) ben met dat hele verhaal naar jansen van den hout gereden en het gezegt daar ging ik natuurlijk eerst kijken voor de haflingers (wow wat was er eentje mooi alleen met proefrijden begon ze al kwaaltjes te hebben die de mijne ook had) toen zei ik ik hou eigenlijk het meeste van tinkers en toen zeiden zei ja we hebben nog wel een tinker staan (mijn huidige paardje balou) maar die is net hengst af dus ik uitproberen was er natuurlijk meteen voor gevallen wat een super paard! ik geniet er nu nog steeds van trouwens ik heb mijn haflinger daar ingeruild en die tinker 1/2 jaar op proef moest wel binnen 2 weken beslissen of ik me haflinger nog terug wilde en binnen 2 dagen is hij verkocht naar een super huisje dus alles is weer op zijn pootjes terecht gekomen iedereen is nu blij!!! terwijl ik dat de eerste dagen niet was

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 10:31

zow ik ga nu hopelijk krijg ik hartverzakking :o

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 12:13

stalnijmegen schreef:
sterkte voor straks met je ruin..
zou wel, als je voor mena gat, haar laten keuren

Mena is gekeurd
rapport hiervan is aanwezig

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 12:14

zow die leuke man is dus niet op komen dagen

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 12:18

cp112 schreef:
Ik weet dat iemand hier op bokt deze merrie eerst had gekocht (ik was namelijk naar haar wezen kijken bij jevdh maar toen was ze net verkocht) zei hebben haar echter weer terug gebracht, misschien handig om uit te zoeken waarom ze dat gedaan hebben.
Mena vind ik wel een errrrrg gaaf dier hoor :D Toen ze weer op de site stond baalde ik wel een beetje want inmiddels had ik een andere tinker gekocht :+

weet je dan wie dat was hier op bokt? :+