[TI] Insuline resistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperRoos

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 18:37

Ik reed met Fiek 35km 2 dagen in de week en daarnaast ook trainen... Extra bewegen is bij Fiek geen oplossing...
Laat hem nu zo'n 20/30 minuten per dag bewegen en verder beweegt hij in de paddock, meer kan ik niet doen...

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 18:52

Superroos: ik snap je heel goed hoor, maar laat je nu alsjeblieft niet lam slaan door de dierenartst.
Hij zal er vast heel erg veel verstand van hebben maar jij kent je paardje het best en je hebt foto's als bewijs dat je duidelijk op de goede weg bent.
Ik heb Indiana 9 jaar moddervet gehad, nooit lukte het haar af te laten vallen, niet door dieet en niet door extra beweging.
Volgens mij is de magnesium toen bepalend geweest voor het afvallen, maar oh wat gaat dat ontzettend langzaam. Ongeveer 2 jaar nadat de diagnose IR is gesteld kon ik zeggen dat ze slank was.

Kortom: Houd Moed!!!

Wie heeft er hier nog meer 'normaalwaarde' voor IR paarden?
Dierenarts van Superroos hanteerd een waarde van 10 is gezond, 20 is IR.
Ik heb een normaalwaarde van <40 is gezond. Deze komt van het laboratorium in New Market, Engeland.
Volgens mij heb ik nog een keer een refentie/normaalwaarde gezien.

Superroos: als jij mijn referentiewaarde aanhoud dan ben je echt al een heel eind op weg.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:09

Is volgens mij een andere eenheid, waar ze in Engeland mee rekenen.
10 gezond en 20 IR wordt het meest gehanteerd op het vasteland van Europa, in Duitsland in elk geval ook.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:12

Mysa: klinkt niet erg logisch. Hanteren ze in Engeland voor mensen en honden ook andere waarden?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:18

Geen idee, er is een yahoo groep, daar zitten voornamelijk Amerikanen, maar ook wel Engelsen, zal eens kijken of ik daar wijzer kan worden.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:20

Ik heb gezocht op: normaalwaarde insuline paard en daar kwam ik een site tegen van Piet Loof. Hij is hier in gesprek met Frans Veldman van Paardnatuurlijk en ze hebben het over een paard met een waarde van 129.
Dat is wel enorm veel.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:21

Mysa: ja zou mooi zijn als het wat duidelijke wordt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:29

Die 40, als dat 4 is, wordt er waarschijnlijk glucose mee bedoeld, daar kom ik een waarde van 4 vaak tegen. Glucose zegt natuurlijk ook wat, maar een paard kan een redelijk glucosegehalte hebben, maar daar veel meer insuline voor moeten produceren dan een niet-IRpaard. Ik kijk nog even op paardnatuurlijk, daar staat ergens een kolom met waarden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:30

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:48

Ik heb hier 2 formulieren van Beaufort Cottage Laboratories, High Street, Newmarket, Suffolk CBB BJS, England.
Endocrinology Test Report:
Basal Cortisol
Insulin 63,3 ..U/ml (Equine 'normal' reference range = <40..U/ml)
Thyroxine (T4)
Triodothyroxine (T3)

Comments: This figure is modestly elevated but higher figures than this are expected in cases with significant peripheral insulin resistance and we have seen levels such as this in horses within two hours of a short feed.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:01

Wel ingewikkeld, ik lijd aan dyscalculie, kun jij hier wat mee?

1. Insulin and Glucose. Once get to lab, Glucose results in 1 day, Insulin results in 2 days.

a.Normally after a meal, Insulin levels of baseline 5-20 u/U/ml will go up about 40-50. When levels are above 60, this is abnormal. We have had several over 400 which is slam dunk Insulin Resistance. If over 60, you are Insulin Resistant. Some labs use pmol/L for Insulin - if so, divide this number by 7.175 to get to u/U/ml.
b.Glucose – Normally and in most Insulin Resistance horses, 80-100 mg/dl. In very rare cases of early-stage Type II Diabetes, over 200. If your lab uses mmol/L as Glucose unit, divide this number by .055 to get to mg/dl.
c.Glucose/Insulin ratios are of little value because Insulin Resistance Horses have normal Glucose ranges. High Glucose is very rare and low Glucose from improper testing procedures throw off this ratio. Do not count on this too heavily as a diagnostic tool.
Dr Divers, Cornell University, 2008 J. of Equine Veterinary Science. "Because most horses with EMS maintain glucose within the normal range when fed only low NSC forage, the change in Insulin is the primary determinant of any ration change".

Here is an example of why it is not helpful.
Glucose levels are considered normal between 80 and 120.

Horse A- glucose of 80, insulin of 40 has a 2:1 ratio.
Horse B- glucose of 120 and an insulin of 30 has a 4:1 ratio.

Both horses are normal but ratios are double on Horse B.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:22

Wat ik lees is dat na een maaltijd insuline kan oplopen van 5/20 tot 40/50. Boven de 60 is abnormaal. Ze hebben meerdere gehad met waarden van 400 wat is 'slam dunk' IR.
Sommige labaratoria gebruiken pmol/L voor insuline als dat het geval is deel met 7,175 om tot de ..U/ml te komen.

Dat van paard A en paard B snap ik niet.

Je hebt dus gelijk dat er verschillende normen worden gebruikt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:24

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:39

Bij de GD deventer gebruiken ze mU/L.
In Engeland dus U/ml.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:45

Equine Metabolic Syndrome [ hyperinsulinaemie 111, [ 4.2 - 26 uU/ml ]

dit staat op het rapport dat ik gekregen heb.
bij mijn pony is het bloed via Duitsland naar Engeland gegaan.

ik heb dan weer een andere benaming. uU/ml

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 22:03

Die benaming heb ik vanuit Engeland ook uU/ml, en dan heeft het eerste u-tje een pootje. Geen idee hoe je dat noemt.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 22:20

Even tussendoor, wordt Insuline automatisch getest als je bloed laat prikken bij je paard? Ik ga ns kijken of ik t formulier nog kan vinden met alle waardes van Umpire. Al weet ik nog wel dat toen alles binnen de normale waarde viel behalve dus de magnesium. Maar t kan natuurlijk dat ze t niet getest hebben.

Klinkt wel heel ingewikkeld allemaal

Jeetje dat klinkt niet best van Fiek :oo Wist niet dat het ook zulke ernstige vormen aan kon nemen zeg.

Dan komt Umpire er zo te zien nog goed van af eigenlijk. Heb nog even t stuk door zitten lezen op paardnatuurlijk en hij heeft eigenlijk alle symptomen wel, behalve dan dat (extreme) overgewicht. Hij mag meer op conditie komen maar is niet veel te dik.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 22:58

Dat uutje is microgram volgens mij

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 23:02

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 08:57

maar wat kun je meer doen dan anders te voeren?
hoe hoog de levels ook zijn...er is volgens mij geen andere remedie dan de suger/starch te bannen (voor een groot gedeelte) uit het voer...(dat kan bij mensen trouwens ook geen kwaad...teveel zetmeel en ik word iedergeval moddervet..)

Het is natuurlijk wel fijn om te weten dat de levels gezakt zijn,dan weet je dat je op de goede weg bent...

laurenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 08:59

Meld me hier ook weer eens (lees wel nog steeds mee hoor ;) ), dit maal met heel goed nieuws!

@ Superroos, kom op... :+: niet koppie laten hangen.

Ergens op pagina 11 staat het hele verhaal van Jasmijn, even in het kort nogmaals 2x fiks hoefbevangen laatste keer uitgemond in gekantelde hoefbeentjes voor, na herstel hoefbevangenheid laten prikken op IR (na 12 uur vasten en min 10 dagen medicijnen vrij).
Uitkomst slecht: Insuline 89 mU/L en Glucose 6,9 mmo/L

Enkele maanden niet gewerkt vanwege hoefzweren en kreupelheden (wel vrije beweging op landje zonder gras), ) een streng dieet aangehouden van geweekt arm hooi en kleine porties over de hele dag, wilgentakken, zelf was ze druk met kantjes knippen van brandnetels, kleefkruid en riet (ze moest zoveel moeite doen dat het waarschijnlijk al verbrand was voor het binnen was :D ). En als supplement magnesium en pro-biotica + volledig vit/min supplement ivm uitspoelen hooi. Voor de hoeven heb ik haar in overleg met arts en smid op de podocomplex gehouden, ivm goed doorbloeding van de hoeven.

Ze is heel langzaam nog wat afgevallen (ze was nooit echt heel dik) haar vetopslag is ze kwijt en ook haar hoeven herstelden langzaam maar zeker. Inmiddels is ze weer geheel rad, en een zeer vrolijk paard!

Vorige week de insuline+ glucose waardes laten testen.

Uitkomst: Insuline < 2,0 mU/L en glucose 4,6 mmo/L, we hadden wel verwacht dat de waardes lager zouden zijn....maar dat ze zo gezakt zouden zijn en binnen de normaal waardes zouden liggen hadden we niet durven dromen *\o/* .

Ze blijft op dieet, en gras doen we al drie jaar niet meer aan ivm de hoefbevangenheid (laatste keer is ze ook bevangen geraakt op een dieet van hooi) en ik heb niet het idee dat ze dat nu vreselijk mist (soms mag ze buiten wel even aan de hand grazen) Mits je er andere dingen voor in de plaats geeft. Bij ons is het landje omzoomt door bomen, riet en allerlei onkruiden waar ze ook de hele dag naar hapjes kunnen scharrelen zonder dat ze zich de hele dag meteen vol proppen met gevaarlijke grassen.
Afbeelding

En zo ziet Jasmijn er nu uit, sommige mensen vinden d'r te 'schraal' maar ze is helemaal gezond en happy (heb tevens een algehele bloedtest laten doen en alles was helemaal in orde) ... en niet te vergeten dat we gewend zijn aan het beeld van te dikke paarden ;) .

Afbeelding

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 09:04

Laurenta, wat een super goed nieuws!
En wat heb je daar een mooie uitloop/paddock voor je paard.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 09:07

ze is niet schraal hoor!
zo hoort een paard er uit te zien...om geen risico te lopen op allerlei problemen..

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 09:10

Wat ziet jou haflinger er ondsettend goed uit!

Je ziet ene klein beetje de ribben. Klein beetje vet, mooie spieren rond de botten. Perfect!

Ze ziet er echt heel erg goed uit!
Ik zou willen dat Mara er zo uit ziet!

Nog even een vraagje. Ik wil dus ook uitgespoeld hooi gaan geven. Maar ik wil ook dat ze alle benodigde vitaminen en mineralen binnen krijgt. Nou zeggen een heleboel mensen `geef haar een pavo summerfit koek!´ Maar ik ben zo bang dat ze daar weer zo achterlijk dik van word. Of maak ik me nu gewoon zorgen om niks? En kan ik haar gewoon zo'n summerfit koek geven voor de suplementen?

Zo nee, wie weet er dan wel een goed suplement dat niet door brok oid gemengt hoeft te worden? Ze heeft nu een KNZ blok in de wei hangen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 09:31

Laurenta: wat ziet ze er super uit! En wat geweldig dat de waarden zo ontzettend gedaald zijn.

Hebben jullie al eens gegoogled op hyperinsulinemie? Heb ik gisteravond nog gedaan.
Volgens mij hebben wij ook bijna allemaal IR. Moeten jullie voor de aardigheid maar eens lezen.