[TI] Insuline resistentie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 09:46

singasong schreef:
Ik ga denk ik ook maar eens iedere week een foto maken. Wie weet zie ik dan ook een keer een verschil :+

Soms zien we het zelf niet goed, omdat we de paarden elke dag zien.. Maar ziet een ander wel degelijk verschil...
Ik probeer niet te vaak foto's van Fiek te maken, dat vertekend ook weer.. Maar gewoon af en toe, en dan een standfoto, stapfoto, draffoto en foto van voorkant met de buik erop.. Dan kun je ook goed vergelijken..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 09:49

Eline, Umpire lijkt een typisch voorbeeld van de uitzondering op de regel... Nauwelijks overgewicht en toch zo gevoelig.. Ik zie idd ook wat het stijve, iets wat Fiek ook tijdens de IR erg liet zien en wat nu beter begint te worden...
Misschien is het iets dat er toch bijhoort, wat in ieder geval die hoge gevoeligheid laat zien..
Bij IR wordt ook wel de gevoeligheid voor verzuring genoemd..
Blijft moeilijk. maar het is een super leuk dier zeg!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 09:54

Nog even een vraagje aan jullie!

Ik heb het HugHo voer laten testen en die kwam er positief uit. Echter moet ik dat 40 km van mijn huis af halen. Nu is dat niet een enorm probleem maar ik ben er achter gekomen dat ik 2 km van mn huis Marstall voer kan laten bezorgen (bedankt voor de tip singasong!!! ben er even achteraan gegaan net :) ) en die hebben ook een melassevrije variant. MarstallVito.
Heeft hier iemand toevallig ervaring met dat voer? Want dat zou veel praktischer zijn, laat k gewoon eens per maand een zak bezorgen en ben k binnen 5 minuten heen en weer :D

@superroos: ja klopt helemaal wat je zegt :j kwam mn DA (de holistische dan, hoe noemen jullie zulke mensen eigenlijk, vind het lastig uitleggen aan mn omgeving hier) ook al mee. Dat hij heel gevoelig is op zn spieren (kwam ook uit de behandeling van de osteophaat). Hij is snel 'overbelast' zowel fysiek als mentaal, en zn hele karakter is wat 'wiebelig'.
Hopelijk vermindert t als k kan starten met de glucobalance, die schijnt echt 'wonderen' te verrichten

SuperRoos

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:03

Dat was ook heel typisch bij Figor..
Zijn karakter veranderde van een stabiel en onverschrokken paard naar een dier dat energiek, onzeker en soms zelf heftig reageerde..
Sinds een paar weken, eigenlijk sinds de gluco balance, merk ik dat ook zijn persoonlijkheid weer stabieler wordt en dat dat dus ook in evenwicht komt..

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:11

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:15

Eliine schreef:
Hahaha tis wel echt een droppie zeg :+: maar helaas alle plekjes zijn hier al bezet ;)

Nee hij is niet spierbevangen. Hij is bijna 8 weken uit training geweest, en door zijn bouw (hoge achterhand) is het niet makkelijk voor hem om zn achterhand er goed onder te plaatsen. Hij duikt naar voren en gebruikt op die manier zn rug niet goed. Zeker niet als hij lang uit training is geweest. Ben hard aan het werk samen met instructrice om m weer lekker soepel en actief te krijgen :)

Droppie? :+ Nou, tis dat hij ergens rond de 90 cm. is maar hij denkt zelf dat hij een groot paard is hoor :D Hij is wel lief, op zijn manier, maar het blijft een hengst ;)

Kan me voorstellen dat dat moeilijk is. Vind het wel heel knap wat je met hem doet aan de lange teugel, ik doe het je niet na ;)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:18

Eliine schreef:
Nog even een vraagje aan jullie!

Ik heb het HugHo voer laten testen en die kwam er positief uit. Echter moet ik dat 40 km van mijn huis af halen. Nu is dat niet een enorm probleem maar ik ben er achter gekomen dat ik 2 km van mn huis Marstall voer kan laten bezorgen (bedankt voor de tip singasong!!! ben er even achteraan gegaan net :) ) en die hebben ook een melassevrije variant. MarstallVito.
Heeft hier iemand toevallig ervaring met dat voer? Want dat zou veel praktischer zijn, laat k gewoon eens per maand een zak bezorgen en ben k binnen 5 minuten heen en weer :D

Ik ken het niet, maar waarom vraag je niet eerst een proefverpakking aan. Dan kun je laten uittesten. Ik denk dat ze daar niet moeilijk over doen als je het uitlegt.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:20

singasong schreef:
Droppie? :+ Nou, tis dat hij ergens rond de 90 cm. is maar hij denkt zelf dat hij een groot paard is hoor :D Hij is wel lief, op zijn manier, maar het blijft een hengst ;)

Kan me voorstellen dat dat moeilijk is. Vind het wel heel knap wat je met hem doet aan de lange teugel, ik doe het je niet na ;)

hihi wij hebben hier n merrie van 98 cm (Pippi) staan met hengstentanden en een hoop hengstenmanieren := Die laat op zn zachts gezegd niet over zich heenlopen, en is van mening dat ze minsten 1.80 moet zijn want alle paarden zijn bang voor dr :')

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:24

http://www.marstall.nl/pdf/vito7.pdf
Marstall Vito bevat o.a. wortel- en knoflookvlokken. Okee, in kleine hoeveelheden, maar wortel = fructaan, knoflook ben ik zelf niet voor om continue te geven ivm darmflora (als kuur van 4-6 weken o.a. tegen vliegen e.d. zou ik dan weer wel mee kunnen leven maar mijn keuze is het niet). Heb laatst zo'n knoflooksnipper geproefd en heb er heel de dag last van gehad, heel heel heel scherp van smaak.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:27

Ja over knoflook heb ik ook niet zulke hele goede dingen gelezen. Maar de vraag is in wat voor hoeveelheid het erin zit. In het HugHo voer zitten ook gedroogde wortelvlokken, en dat is op zich geen drama.
Nou mss moet k even een proefzak aanvragen en even laten testen

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:29

Eliine schreef:
singasong schreef:
hihi wij hebben hier n merrie van 98 cm (Pippi) staan met hengstentanden en een hoop hengstenmanieren := Die laat op zn zachts gezegd niet over zich heenlopen, en is van mening dat ze minsten 1.80 moet zijn want alle paarden zijn bang voor dr :')

Hahaha... zie het helemaal voor me :D
Nappie is hier als veulen gekomen van een half jaar en is daarna best goed opgevoed door Niek. Hij is nu 4 jr. vind het heerlijk om hier een daar een hapje te geven (velletje pakken) en klimt vaak achter op Niek omdat Niek aan die kant niet zo vlug is met reageren. Meestal negeerd hij het ook en Nappie bijt hem vaak net onder zijn staart, daar waar dat gevoelige velletje zit bij z'n anus. Wat een rotzak hè?! Maar hij zal nooit slaan of steigeren naar je.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:39

Eliine schreef:
Ja over knoflook heb ik ook niet zulke hele goede dingen gelezen. Maar de vraag is in wat voor hoeveelheid het erin zit. In het HugHo voer zitten ook gedroogde wortelvlokken, en dat is op zich geen drama.
Nou mss moet k even een proefzak aanvragen en even laten testen

Knoflook is een scherp kruid, en dat is niet goed voor de darmflora om continue te geven. Eet eens zo'n knoflookvlok, gedroogd zijn ze echt erg scherp van smaak.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:03

KootMiraDrum schreef:
http://www.marstall.nl/pdf/vito7.pdf
Marstall Vito bevat o.a. wortel- en knoflookvlokken. Okee, in kleine hoeveelheden, maar wortel = fructaan, knoflook ben ik zelf niet voor om continue te geven ivm darmflora (als kuur van 4-6 weken o.a. tegen vliegen e.d. zou ik dan weer wel mee kunnen leven maar mijn keuze is het niet). Heb laatst zo'n knoflooksnipper geproefd en heb er heel de dag last van gehad, heel heel heel scherp van smaak.

Zelfde redenen hier, anders had ik het graag willen voeren wanneer Fiek stabiel was geweest...

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:12

hm dus jullie raden het eigenlijk af? Ik vind het lastig, het staat wel te boek als hét voer voor hoefbevangengevoelige paarden en paarden met IR.
Maar heb zelf idd al vaker gehoord dat continu knoflook in het voer niet goed is voor je paard.

Nouja anders zal k toch voor HugHo moeten gaan..

lastig!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:22

Safe & Sound van Dodson & Horrell staat ook bekend als zeer geschikt voor hb-gevoelige paarden, toch zit er ook suikerriet melasse in en krijgt mijn Fjordenman er een hardere manenkam van. Dus hij krijgt het niet meer, alleen hooi en 1 schep Wiesencobs.
Safe and Sound

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:26

safe & sound vind ik geen prettig voer :n onze oudere merrie heeft t gehad en reageerde er slecht op. Terwijl ze nu allemaal pasture mix krijgen van dodson en horrel en dat gaat voor de rest van de pony's prima :j

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:27

Hij vindt het heerlijk, dat wel.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:38

KootMiraDrum schreef:
Hij vindt het heerlijk, dat wel.

Alles wat niet goed voor ze is vinden ze lekker, net als wij mensen :+ :D

Eliine, waarom geef jij je shet krachtvoer? In principe zou hij aan alleen goed ruwvoer genoeg hebben.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:40

Ik geef m krachtvoer omdat ik merk dat hij anders echt niet genoeg energie heeft voor de training.

Toen hij vorig jaar gewoon in volle training stond (voorzover dat kan natuurlijk voor n 4jarige) had hij echt zn voer wel nodig hoor.
Ik gebruik m niet als grasmaaier, maar als sportpony ;)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:53

Eliine: Ik geef Indiana (IR) al een aantal jaren Marstall Vito naar volle tevredenheid. Sinds ongeveer een 1/2 jaar krijgen ook de andere volwassen paarden dit. 1 hiervan schuurde altijd wat (exceem is een te groot woord in haar geval), maar afgelopen zomer heeft ze niet of nauwelijks geschuurd.
De hoeveelheid is voor een paard van ca. 550 kilo niet noemenswaardig, nl. 1/3 gele schep en dat is ongeveer 200 gram per dag.

Over de gevoeligheid van de spieren: Indiana heeft ca. 3 jaar geleden in de herfst koliek gehad. Niet heel heftig, maar het duurde al met al ongeveer een week. Toen heb ik bloedonderzoek laten doen, ik dacht aan bijv. een darmontsteking, kwam er dus flinke spierbevangenheid uit.
Of het een voortkwam uit het ander of andersom heeft niemand me kunnen vertellen.
Verder is Indiana, zo kolossaal als ze was, altijd enorm soepel geweest en is ze een van de meest stabiele paarden die ik ken. Ik ben erg benieuwd of ik iets kan merken aan haar karakter door de Gluco balance.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:06

Eliine haar 'therapeute' en instructrice is degene waar ik hier eerder over verteld heb, die dus GlucoBalance voor haar eigen paard heeft gebruikt :)
Ze stelt het alleen niet zo op prijs om met naam en toenaam op bokt te verschijnen :)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:34

Ik denk dat je hiermee verwijst naar een eerdere post van mij: Excuses hiervoor, ik heb mij totaal niet gerealiseerd dat de bewuste mevrouw dat niet zou kunnen waarderen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:43

Afbeelding
Zo ziet Mara er nu uit, ze heeft een veulen aan de voet!

sing a song Wat een snoepertje!!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:44

romeorowan schreef:
Ik denk dat je hiermee verwijst naar een eerdere post van mij: Excuses hiervoor, ik heb mij totaal niet gerealiseerd dat de bewuste mevrouw dat niet zou kunnen waarderen.

Ze komt niet uit jouw regio :)
Maar maakt niet uit hoor :)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:48

Gelukkig maar, pak van mijn hart ;)