[TI] [HK] Tinker geklets, voor al jullie off-topic behoeften.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

snowdon

Re: [HK] Tinker geklets, voor al jullie off-topic behoeften.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 13:36

Kom ff gauw binnenvaleln... Veel shires zijn iel hoor!

wisky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 13:36

grrr schreef:
Leuke tink whisky! Misschien rare vraag, maar waarom ruilen mensen hem dan om, is er wat mis mee? Gewoon puur nieuwsgierigheid...

Het zijn jonge Tinkers van een handelaar die ik bij mij beleer en als ze klaar zijn haalt hij ze weer op en worden ze verkocht.
Soms komen er al bij mij mensen voor,dan weet ik tenminste waar ze terecht komen en kontakt met die mensen houden over de paardjes.

Ik vind het leuk om die verschillende setjes bij jullie paardjes te zien.

Ik vind een heldere kleur rood erg mooi bij Gawain staan en kobaltblauw bij Charlie.
Ligt ook een beetje aan de kleur van het paardje.

wisky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 13:38

Niet alleen de Shires hoor.
Ik heb afgelopen herfst een Cleydesdale in training gehad.
Alles groot aan dat dier maar niet rond te voeren,hij liep in een volle weide,kreeg extra muesli en brok maar bleef zo'n scharminkel

@Rommulus,zo dat is zeker een erg Shire verwante merrie.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 14:24

Ik zal proberen in mijn vakantie (komende week) wat foto's te maken van de dekjes op mijn vlek (sowieso leuk om te hebben). Bandages laat ik even achterwege denk ik wat dat wordt erg veel gefriemel nu met mijn lijf.

Kortgezegd rijden we (hij is nog geen jaar onder het zadel) in de zomer western en in de winter dressuur. Puur ivm de beschikbaarheid van de rijbakken op verschillende plekken.
Voor mijn gevoel pakt hij het dressuur beter op en kan het wel eens zijn dat de western voor de lol gaat worden (trail/whs etc). Naja eigenlijk is alles voor de lol. We mennen ook nog. Hij reageert goed op de 'teugeldruk' van het mennen en dressuur.

Nu heb ik hem al een maand of 2 niet meer gereden maar dat komt wel weer, rustig aan Knipoog.

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:06

voor onze tink hebbe we geen setjes
ze heeft best veel sok en vind het dan niet mooi als der wat omheen zit steken al die haren der onderuit.
heb alleen voor me haf wel wat setjes
1 noem ik de wortel look, oranje dekje met oranje peesjes.
en dan heb ik nog blauw dekje met blauwe bandages
en zwart dekje, bandages en peesjes
verder hebbe we vanalles wat kleuren dekjes.
ik wil voor tink nog een knal roze dekje haha vind ik echt leuk Haha!

net met tink gehobbelt
en manege eigenaresse kwam langs
ze heeft ons nooit echt zien rijden
meestal kom ik der tegen als ik net weer weg ga
maar ze stond dus even te kijken en kreeg allemaal complimenten
dat ik der echt netjes aan het lopen had enz

zij houd echt helemaal niet van tinkers, fjorden, enz
staan daar ook allemaal sportpaardjes

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:28

Mij gaat het niet om het mooie maar om de bescherming (steun geven bandages niet namelijk Knipoog. Dat die sokken er zitten daar kan hij niks aan doen, elk stukje stof tussen been en trauma kan schelen.

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:34

Cheveyo schreef:
Mij gaat het niet om het mooie maar om de bescherming (steun geven bandages niet namelijk Knipoog. Dat die sokken er zitten daar kan hij niks aan doen, elk stukje stof tussen been en trauma kan schelen.

ja dat weet ik
maar ik vind het niet mooi
en voor bescherming kan je beter peeskappen omdoen Knipoog die beschermen beter
Laatst bijgewerkt door window op 16-02-07 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:35

ik rij trouwens ook zonder bandages en beschermers met murf.. het ziet er niet uit en het ziet er ook een beetje zielig uit...

en ik houuu van shires (en belgen Tong uitsteken heb ik ook alweer foto's van op me site, da's echt eens schatje die belg: http://www.evy.nl/Murphy/Brand/Brand.htm )
Laatst bijgewerkt door guppekop op 16-02-07 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:37

window schreef:
net met tink gehobbelt
en manege eigenaresse kwam langs
ze heeft ons nooit echt zien rijden
meestal kom ik der tegen als ik net weer weg ga
maar ze stond dus even te kijken en kreeg allemaal complimenten
dat ik der echt netjes aan het lopen had enz

zij houd echt helemaal niet van tinkers, fjorden, enz
staan daar ook allemaal sportpaardjes

dat herken ik...
mijn manege eigenaresse houd er ook niet zo van maar dan heb ik wel eens les van haar (elke week ofzo) en dan rij ik soms op murf en dan zegt ze hoe mooi en lichtvoetig ze kan lopen (dan voel je je ook trots he? Tong uitsteken )

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:40

Vind het ook niet mooi, maar das ondergeschikt bij de zuinigheid op zijn benen Knipoog.

rommulus

wisky schreef:
@Rommulus,zo dat is zeker een erg Shire verwante merrie.

ik dacht er pas aan toen ze hier in het forum erover begonnen Bloos daana pas echt gaan nadenken en jullie mening afgewacht
ze is 159 en is in denemarken ook gedekt door een hengst van 159 daar is mijn uk sil dus uitgekomen van 142 (mischien iets groter al) max 145
eingelijk best ongelovelijk iedereen zei dat word een echte knaap met die lange stelten van hem Haha!

window

guppekop schreef:
dat herken ik...
mijn manege eigenaresse houd er ook niet zo van maar dan heb ik wel eens les van haar (elke week ofzo) en dan rij ik soms op murf en dan zegt ze hoe mooi en lichtvoetig ze kan lopen (dan voel je je ook trots he? Tong uitsteken )

ja idd best trots Haha!

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:46

Cheveyo schreef:
Vind het ook niet mooi, maar das ondergeschikt bij de zuinigheid op zijn benen Knipoog.

hoe bedoel je dat? je doet het om zijn benen goed te houden?
ja, zit wat in.. murf moet waarschijnlijk met springen ook beschermers... maar ik vind dat dan zo zielig eruit zien. Die haartjes eroverheen enzo.. dat lijkt me ook trekken en pijn doen weet je...

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:51

Om te beschermen tegen harde dingen van buiten af, dat kan eigen benen/hoeven zijn maar ook een tak op de grond in het bos die per ongeluk zijn been inboort bij het er boven opstappen Knipoog. Ziet er ook niet uit maar dat ik daar nou geen bescherming door geef, nahnah.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:53

als ik lang buiten zou gaan rijden en ik zou gaan springen met aapje of iets anders waarbij tikken aan de benen of druk op de pezen/benen komen te staan krijgt hij ook gewoon bandages om.
ik vrees dat peesjes niet echt zullen passen met die te grote hoeveelheid haar aan de achterkant wat er voor niet zit.
trouwens hij krijgt ook transport bandages om als ie schoon moet blijven voor bv een keuring of toekomstige wedstrijd

en dan krijgt hij gewoon saai zwart om Haha! (mijn blauwe en mijn bordeaux bandages zijn spontaan verdwenen bij een bepaald persoon)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:59

Cheveyo schreef:
Om te beschermen tegen harde dingen van buiten af, dat kan eigen benen/hoeven zijn maar ook een tak op de grond in het bos die per ongeluk zijn been inboort bij het er boven opstappen Knipoog. Ziet er ook niet uit maar dat ik daar nou geen bescherming door geef, nahnah.

Bescherming doe ik eigenlijk niet aan. Gister had Baggio na een flinke rit wel een wondje aan zijn been Bloos
Maar goed, daar geeft hij niets om, dus ik ook niet zo snel Bloos!

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:59

murf past achter de grootste maat transportbeschermers niet eens... (of er is ondertussen een nog grotere maat ondervonden) maar zijn jullie dan nooit bang je paardje JUIST pijn te doen met beschermers, dat trekt aan die sokken en dan beweegt dat ook soms heen en weer

ik ben eerlijk gezecht wel VOOR het gebruik van peesbeschermers omdat ons andere paarje een peesblessuure (op 3 benen) heeft en we zijn daar nu zelf 9 maanden mee bezig geweest maar nu hebben andere mensen hem even overgenomen (die van de belg die ik net stuurde Tong uitsteken )

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:02

phoe jullie kletsen idd hard.
Bij het longeren voor Timo gebruik ik ook peesbeschermers. Ik ben er alleen nog niet helemaal aan uit of ik hier juist aan doe, ik wil zijn benen juist sterker maken. Ben nog niet helemaal overtuigd van het wel of geen nut.
Vroeger reden we altijd de paarden zonder bescherming en ik moet zeggen hoe gek we er ook mee deden, ze zijn nog nooit geen dag kreupel of iets dergelijks geweest.
Met bandages ben ik altijd huiverig dat het te warm word eronder.dat de warmte niet kwijt kan.
of valt dat mee cheveyo?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:07

er is een juiste maniet om die dingen om te doen en als je dat doet geloof ik niet echt dat je dan schade aan brengt.
en daarbij komt ik heb klitterband gemaakt aan mijn viltlappen (die onder mijn bandages komen) dus kan ik ze tehoog aanbrengen en dan naar beneden schuivenzodat het haar niet raar gaat staan.
en natuurlijk vantevoren even de sokken wat uitkammen zodat je geen dikke klitten hebt die gaan iriteren Haha!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:10

@rommulus: heb je het over bandages neem ik aan, de manier weet ik Knipoog maar klopt het dat de warmte wel goed weg kan?
en waarom zou je kiezen voor bandages als peesbeschermer meer bescherming biedden?
(ik vraag het me af, ben niet zo thuis in beenbescherming verder Knipoog )

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:20

eh ja ja

als ie niet zoveel haar had had ik ook voor pees beschermers gekozen
bij mijn vorige ponny kon je altijd duidelijk zien waar die elastieken zaten na het rijden en dat lijkt me niet echt bevordelijk voor paarden met deze grote hoeveelheid haar.

en bandages als je goed bandageerd en de slagen goed doet en de lappen er onder niet te verschrikkelijk dik eronder doet zijn de benen wel wat aan de warme kant maar niet overdadig het stimuleert ook een beetje de bloeds omloop mits je ze niet zo strak doet tot die dus stopt Haha! .
ik heb dus vilt lappen genomen die ze normaal voor transport gebruiken, die heb ik op maat geknipt en zo gemaakt dat er 1 laag om het been zit.
het voordeel van vilt is dat het de druk erg goed verdeeld en dat het makkelijker aan te brengen is zodat je dus minder snel fouten maakt zodat het dus wat veiliger is.

en ik vind het gewoon fijn spul Haha! Tong uitsteken

edit : andwoord op je 2 de vraag teveel bescherming is ook niet zo geweldig, zoals al gezegd word zo'n dier moet ook zelf zijn sterkte / weerstand opbouwen Haha!
met bandages krijgt het toch zijn kans maar word toch beschermd

nu doe ik ze niet voor ieder wissewasje om hoor maar wel bij dingen die wat riskanter zijn maar bij gewone training niet
Laatst bijgewerkt door rommulus op 16-02-07 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:23

haha sorry, niet zo goed over nagedacht. Mijn timo heeft wel sokjes maar natuurlijk niet zoveel als jou volle tink Knipoog

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:25

Goedemiddag weer.. Lachen

Nou.. Vandaag dus bij Amy geweest.. Haha! De hengstigheid was ver over, godzijdank..
Maar met rijden merk je het nog wel, het was een gevecht met die knol.. Nee maar.. Nu ineens weet ze niet meer wat stelling rechts is.. Dus wat doet ze.. Pakt rechts het bit vast, en galopeerd er onstuurbaar bokkend met me vandoor.. Rolleyes
Nou na een tijdje wel weer redelijk voor elkaar gekregen, wilde ze niet meer normaal lopen. Alleen met die kop in de lucht en sjezen.. Plat door de bocht..
Na anderhalf uur had ik haar normaal.. Ik en zij doorweekt van het zweet natuurlijk.. Nou.. Ik (en zij ook) hadden het wel gezien in de bak dus hebben we nog een ronde buiten uitgestapt, waar ze wel heel braaf was en naar me luisterde.. Oortjes naar voor en een actief stapje.. We zijn onderlangs Cadzand gereden, had nog net het lef niet om de duinen op te gaan.. Bloos

Bescherming doe ik ook niet aan.. Ik krijg er niks rond.. Als ik bandages 'omknoop', want zo ziet het er dan uit, trapt ze op haar sokken omdat die eronder uit komen..
Ik denk dat de sokken voldoende beschermen, we doen toch niet zoveel gekke dingen.. Lachen En in de wei kan het net zo goed gebeuren..

Ik weet niet veel van Shires hoor.. Wist ook niet dat ze ielig kunnen zijn.. Een oud klasgenootje van mij had een Shire veulen, Matthew.. Die was altijd lekker bol, dus misschien dat ik niet beter weet.. Knipoog

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:27

tja gelukkig is niet ieder paard hetzelfde Haha!

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:28

zozo... jij dus ook weer je beweging voor vandaag gehad, ik ga zo rijden, oh, nu dus
xxxx