[TI] Insuline resistentie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

KootMiraDrum

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 08:54

Leuk he, mijn tinkers hebben (nog) geen IR problemen, en mijn Fjordo wel, maar het topic begon met Tinker Rosa, toch?
Welkom Eliine, ik ben een jaar of 14 geleden begonnen met het inschakelen van een holistisch geschoolde dame (van huis uit Klassiek Homeopathe), heeft ook met Laarakker samengewerkt, en heel veel andere dingen bijgeleerd. Weet nietof ze nu nog paarden doet, het laatste wat ik van iemand hoorde was dat ze voornamelijk mensen doet nu. 3 jr geleden heb ik haar nog bij mijn toen net gekochte Tinkerhengst gehad.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:02

singasong schreef:
edit; kom er net achter dat ik op het Tinkerforum zit en ik heb helemaal geen Tinker :+

Heb weken geleden moderators benaderd of dit topic beter op zijn plek is op medisch zodat nog meer mensen het kunnen vinden (mensen die nog niet goed overweg kunnen met de zoekfunctie..)

Helaas nog steeds niks gehoord verder..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:21

Dat is jammer, zou idd een betere plek zijn.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:25

Hadden we tijdje terug 'discussie' over..
Op zich staat het hier ook prima.. Maarja, soms gaan we offtopic of plaatsen we veel foto's...
Dus was ook nog de vraag of er niet een HK topic moest komen waar we erg offtopic zouden kunnen gaan over IR en dan daarnaast bij medisch een stuk...

Mijn voorkeur zou uitgaan naar medisch, 2 foto's per bericht

Maarja, berichten van mij zoals, oehh hopelijk vandaag de insuline uitslag van Fiek en verder niets is daar volgens mij officieel niet toegestaan :-)

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:50

denk dat het handig is dat het hoefbevangen-topic en dit topic op eea manier naar elkaar verwijzen... een heeft vaak met het ander te maken >;) heeft voor mij best een tijdje geduurt voor ik deze had gevonden met m'n hoefbevangen pownie...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:54

Hoe zit het trouwens met het fructaan in takken/bladeren? Krulwilg, lei-linden vinden ze hier erg lekker maar weet niet of ik dat nu wel kan geven?

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:59

geen idee... wilgen werken pijnstillend (soort asprine) en dus wel fijn als ze pijn hebben, maar misschien idd veel suikers... :? :\

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:14

Dat zou ik ook niet weten..

Ik heb net met de dierenarts gebeld.. Reden dat het zo lang duurt is omdat het helemaal naar Engeland is gestuurd zoals ze dat op grote klinieken ook doen met IR onderzoek.. Helemaal super dus!
Dierenarts zelf belt me op, assistent mocht er geen uitspraak over doen..

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:24

Embe schreef:
geen idee... wilgen werken pijnstillend (soort asprine) en dus wel fijn als ze pijn hebben, maar misschien idd veel suikers... :? :\

Voor wat ik gelezen heb heeft het alleen een LICHT pijnstillende werking, het is niet zo dat het gelijk een goede dosis pijnstiller is hoor ;)

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:25

romeorowan schreef:
Ik heb nog even het mailtje opgezocht van Josefien Hagenaars van Natuurlijk in Balans en daarin schrijft zij dat ze een pensionpony (haar vroegere pony) Gluco Balance geeft met daarbij de magnesium van Paardnatuurlijk.nl.

Het nadeel van erg veel lezen is dat je soms niet meer precies weet hoe, wat en waar. Ik heb dus ergens gelezen dat glucosamine helemaal niet goed is bij IR of hoefbevangenheid. Dat zijn dus de 2 dingen waar ik momenteel het meest over lees. Of was het nou dat glucosamine niet goed is bij diabetes?

Glucobalance is wat anders dan glucosamine hoor, glucobalance is juist voor paarden met IR. ;)

Ik lees hier veel twijfel over het feit of drainagecompositum gegeven zou mogen worden aan paarden met IR. Je kan het gewoon geven. Als je paard suikerziekte heeft wordt het een ander verhaal, dan wordt het afgeraden.
Maar IR is (nog) geen suikerziekte ;)
Jaren terug werd bij onze pony IR vastgesteld door Eric Laarakker, daarna is ze nog 1 keer hoefbevangen geweest, ze heeft toen oa drainage compositum voorgeschreven gekregen door Eric ;)

KootMiraDrum schreef:
Embe schreef:

Voor wat ik gelezen heb heeft het alleen een LICHT pijnstillende werking, het is niet zo dat het gelijk een goede dosis pijnstiller is hoor ;)

Ook ik heb destijds ontzettend zitten twijfelen of er inderdaad niet teveel suikers in zouden zitten. Maar ik heb het toch gevoerd, had ze meteen iets te doen ;)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:05

Zwaertepaard, zo heb ik het idd ook begrepen over het draineren en IR en Suikerziekte.

Ze hebben hier net lopen smikkelen van een hele grote krulwilgtak. Toen ik een uur later ging kijken lag er alleen nog maar een wit/gelige stok met een heleboel speeksel ernaast. Niek is altijd zo'n kwijlebalk :D

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:28

Zwarte paerd: ik reageer in mijn eerdere post op 2 verschillende dingen.
Het ene gaat inderdaad over Gluco Balance in combinatie met magnesium.
Het andere gaat over het feit dat glucosamine (voor de gewrichten) niet goed zou zijn bij IR of diabetes.
Ik haal het dus niet door elkaar, hoewel ik me voor kan stellen dat het voor een heleboel mensen wel wat verwarrend zal zijn.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:30

Ik heb de Gluco Balance ontvangen.
Ik wil straks even foto's maken van Indiana en dan over een aantal weken weer en dan hoop ik dat de Gluco Balance zijn werk laat zien.
Ik geef ook nog multivitaminen/mineralen Formula4Feet aan Indiana. Zou ik dat gewoon door moeten geven of moet ik daar mee stoppen?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:46

SuperRoos schreef:
Mijn voorkeur zou uitgaan naar medisch, 2 foto's per bericht

Maarja, berichten van mij zoals, oehh hopelijk vandaag de insuline uitslag van Fiek en verder niets is daar volgens mij officieel niet toegestaan :-)

Daar wordt in het Cushing topic (en over spat) ook niet moeilijk over gedaan, zo lang het over de aandoening blijft gaan lijkt me dat ook prima kunnen ;) De topics bevatten ontzettend veel informatie, ik vind dat gewoon bij medisch horen. Dit topic ook, eigenlijk!! Zonde als mensen het niet kunnen vinden omdat het in een ander forum staat.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:58

In het hoefbevangen topic wordt ook niet moeilijk gedaan over foto's en ook niet als we af en toe een beetje off topic gaan.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:06

@singasong, ik heb geen idee waar je woont, maar als t bij mij in de buurt is zou je zomaar dezelfde kunnen hebben ;) Ze zijn niet heel dik gezaaid heb ik het idee toch? Iig de mensen die écht verstand van zaken hebben.

Tis idd wel n beetje vreemd dat dit in t Tinkerforum staat := ik heb jullie ook maar bij toeval gevonden eigenlijk.

SuperRoos schreef:
Zo te horen is het allemaal wel heel snel in werking gezet en ben je er dus snel bij.. De behandeling klinkt helemaal super

podo comp is idd voor hoefbevangenheid en met gluco bedoel je denk ik de gluco balance? die gebruiken een aantal mensen hier, waaronder is..

had umpire ook overgewicht of viel dat mee? en staat hij nog wel op de wei of is dat ook in mindere mate nu..

Ja ik merkte het vrij snel omdat Umpire echt een werker is met een grote will to please. Als hij niet wil lopen dan is er iets mis.. dus meteen dingen in werking gezet om te kijken wat er scheelde, want hij was overduidelijk niet happy met zichzelf :(:)
Het is inderdaad gluco balance, had t even nagekeken :)

Umpire heeft geen overgewicht gelukkig! Hij heeft wel een aardige Shettenbouw (dunne rug ronde buik) maar nu hij weer in training staat begint hij alweer meer in vorm te komen.
Hij staat momenteel niet op het gras, maar 24/7 in een paddock met uitloopstal samen met onze 3 andere pony's. Zo kan ik prima in de gaten houden hoeveel hij binnenkrijgt, en dat er niet teveel suikers aan te pas komen.

Tot grote spijt van Umpire hebben we helaas ook de wortels van het menu moeten schrappen :(:) Hoe doen jullie dat met belonen met iets lekkers? Ik gebruikte altijd stukjes wortel of een paar snoepjes. Maar wortels mag hij nog maar in hele kleine hoeveelheden af en toe, en snoepjes zijn helemaal uit den boze. Brood is ie niet echt dol op, en het voer wat ik geef is niet praktisch omdat het hele kleine brokjes/graantjes zijn wat dus niet makkelijk uit de hand te geven is.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:10

Hoe kan ik er achter komen of mijn paard insuliene resistend is? Ik verdenk haar er namenlijk van.

Tijdens de dracht (dit jaar) is ze ENORM!! aangekomen. Het veulen loopt er nu al 2 maanden naast ze is vlak na dat hij er uit was ook weer aangekomen. Daarna is ze wel weer wat afgevallen en daarna bleef ze een beetje hangen. Ik was allang blij dat ze niet aan kwam.
Nu heb ik heb idee dat ze GELUKKIG!!! weer wat is afgevallen.

Ze is nu zo zwaar dat ze gewoon rugklachten heeft. De ostheopaat is afgelopen maandag geweest en heeft haar ruggengraat weer los gemaakt.

Ze staat op heel kort gras (zie zoek de nog af te bijten spietjes) en ze scharreld daar lekker op rond.

Ik ben begonnen met fietsen en ben bezig mara te beleren voor de wagen. Zaterdag gaan we een trekkenband ophalen en gaan we daar mee slepen. Verder ijd ik haar nu zo af en toe. Maar nog niet veel omdat ik haar zo min mogen boven op de rug wil belasten vanwegen de klachten.

Maargoed, waar het dus om gaat, zou mijn haf insuliene resistent kunnen zijn? En zo ja, wat kan ik er aan doen?

Ps. ze is niet hoefbevangen en niet spierbevangen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:38

Eliine, ik beloon die van mij met Wiesencobs van Marstall. Hier meng ik ook de poeders door die hij moet krijgen, dan 'wel' ik de Wiesencobs.

Peelie, je kunt het laten testen dmv een bloedonderzoek.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:40

OK en wat als daar uit komt dat ze insuline recistend is.

Ik heb er wel wat over gelezen maar er staat nergens echt hoe je het kan verhelpen of nog beter, kan voorkomen...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:43

Peelie schreef:

Ik heb er wel wat over gelezen maar er staat nergens echt hoe je het kan verhelpen of nog beter, kan voorkomen...

Als ze het heeft kun je het niet meer voorkomen :+

Maar als eerste zal gezegd worden dat ze geen suikers/fructaan/melasse meer mag.
Glucobalans wordt o.a. voorgeschreven bij IR paarden.
Wat er voor reguliere medicijnen zijn weet ik niet.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:45

ok, nee ik snap dat als ze het heeft dat ze er nooit meer vanaf komt.

Maar ik heb nog een haffie staan. Hoe ga ik er voor zorgen dat die in de toekomst geen IR krijgt!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:55

Peelie schreef:
ok, nee ik snap dat als ze het heeft dat ze er nooit meer vanaf komt.

Maar ik heb nog een haffie staan. Hoe ga ik er voor zorgen dat die in de toekomst geen IR krijgt!

volgens mij is je paard er gevoelig voor óf niet.
Sommige paarden reageren heel gevoelig op de suikers die in het gras/voer/voordroog etc. zitten. Andere paarden hebben daar geen last van. Soms komen de klachten later, maar áls je paard het heeft kun je dat eigenlijk niet voorkomen. Hooguit ervoor zorgen dat de klachten zo min mogelijk zijn. Tenminste dat is wat ik ervan begrepen heb :)

@singasong, bedankt voor de tip ik ga ns kijken wat het precies is en of het hier in de buurt te krijgen is (ook niet geheel onbelangrijk)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 20:13

zwartepaerd schreef:
Ik lees hier veel twijfel over het feit of drainagecompositum gegeven zou mogen worden aan paarden met IR. Je kan het gewoon geven. Als je paard suikerziekte heeft wordt het een ander verhaal, dan wordt het afgeraden.
Maar IR is (nog) geen suikerziekte ;)
Jaren terug werd bij onze pony IR vastgesteld door Eric Laarakker, daarna is ze nog 1 keer hoefbevangen geweest, ze heeft toen oa drainage compositum voorgeschreven gekregen door Eric ;)

Ben het zeker met je eens maar ondanks dat Fiek geen suikerziekte heeft en alleen IR had hij een half jaar geleden wel enorme schommelingen in zijn bloedsuiker, gelijkend aan hypo's en hyper's hoewel artsen nog steeds beweren dat dit niet voor kan komen...
Bij paarden die geen stabiel bloedsuiker hebben zou ik het zekere voor het onzekere nemen..
Inmiddels is Fiek ook stabiel en denk ik erover hem over enkele maanden toch een kuur te gaan geven..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 20:17

Eliine schreef:
Tot grote spijt van Umpire hebben we helaas ook de wortels van het menu moeten schrappen :(:) Hoe doen jullie dat met belonen met iets lekkers? Ik gebruikte altijd stukjes wortel of een paar snoepjes. Maar wortels mag hij nog maar in hele kleine hoeveelheden af en toe, en snoepjes zijn helemaal uit den boze. Brood is ie niet echt dol op, en het voer wat ik geef is niet praktisch omdat het hele kleine brokjes/graantjes zijn wat dus niet makkelijk uit de hand te geven is.

Wortels zijn echte fructaanbommen dus die zou ik ook niet in hele kleine hoeveelheden geven.. Evenals paardensnoepjes en dergelijke..
Als je paard toch perse een snack of beloning moet hebben zou ik altijd kiezen voor een biologische groente, dan weet je dat je goed zit...
Fiek krijgt heel af en toe een rood bietje, een knolselderij of een stukje bleekselderij..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 20:18

Peelie schreef:

Laatste paar pagina's van dit topic staan vol met manieren om je paard stabiel te houden en af te laten vallen..
Een IR paard valt niet af door beweging alleen..