[TI] DNA profielen vastleggen Tinkerpopulatie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

draaakje

Re: DNA profielen vastleggen Tinkerpopulatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 20:27

vind dat ook een hele rare zaak. ik ben zelf nu geen lid omdat ik met avelyn de eerst komende tijd geen plannen heb, en ik weet niet om welk stamboek het gaat. maar kan het niet tijdens een ledenvergadering besproken worden? ik zou de rede wel eens willen weten waarom. het is toch in het belang van iedereen?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 20:27

tja ik weet het niet
ik weet wel dat ik hemel en aarde hem moeten bewegen om sil te laten vergelijken met 2 hengsten (volgens fokker de enige 2 mogelijkheden).

om er dan stom verbaast achter te komen dat wel voor een dna profiel betaald word maar dat alle haren op een plank verdwijnen.
en dat met tegen zin mee gewerkt word om er dan toch nog profielen van te maken.
om dan vervolgens 1 ggk hengst te laten testen (nadat daar eerst nog haar van verzameld moet worden).
en het dan maar te gooien op dat niemand kan weten wie de ouders zijn en ze dan maar niet meer mee willen werken....

waarschijnlijk omdat het geld kost :+ .... daar hadden we toch al voor betaal ????

mensen daar betalen we voor

zo he he dat zat al jaren op mijn lever

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 20:33

Het is frustrerend idd, maar helaas niets aan te doen.
Hou er rekening mee dat een stamboek veel meer geld voor een profiel moet betalen dan wij nu doen. Zo rond de 45 euro.

Het DNA wordt alleen steekproefsgewijs vastgelegd, volgens de regels. Daarom verdwijnen een hoop haren dus in de kast. Ik vraag me af of iedereen ook echt die 45 euro betaald hoor in het keuringsgeld.
Nu worden die profielen door derden opgevraagd terwijl het stamboek heeft betaald daarvoor. Dat vinden ze dus niet goed meer nu dit op grotere schaal voorkomt dan ooit tevoren.

Dat is de enige theorie die ik kan verzinnen waarbij ik begrip kan opbrengen voor de reactie.

Maar laten we gewoon met frisse moed doorgaan :)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 20:40

ik heb er toen wel voor betaald ;)

Het meeste waar ik me gewoon zo over verbaasde is dat van de ggk dekhengsten dus geen profielen gemaakt zijn
dit is toch zeer belangrijk in mijn ogen als je inteelt wil voorkomen "lijkt mij"

maar helaas
ik vind het een zware teleurstelling
erg jammer

maar ik ben blij met dit initiatief :D
edit : ga ook niet meer verder gal spugen hierover anders lopen we de dans dat het weer zo'n rel topic word, terwijl dit nu juist zo belangrijk is
Laatst bijgewerkt door rommulus op 23-04-10 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 20:43

Scannen word iets later :+

Moet eerst ff de paarden binnen zetten :o Bijna vergeten dat die ook nog buiten lopen :o

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:36

Nuage schreef:
Hou er rekening mee dat een stamboek veel meer geld voor een profiel moet betalen dan wij nu doen. Zo rond de 45 euro.

Het Stamboek betaald de rekening van het VHL omdat het stamboek de monsters opstuurt.
Maar de eigenaar krijgt weer een rekening van het stamboek voor het laten doen van DNA onderzoekek.

M.a.w. niet het stamboek is de eigenaar van het DNA maar de eigenaar van het paard. Want die heeft er voor betaald......

Maar idd, gewoon positief doorgaan.

Ik heb hier in ieder geval weer een aantal plastic zakjes voor je liggen :D Komen een dezer dagen je kant op.

Vraagje: wanneer komen de blauwe VHL stickers van de vastgelgde profielen mijn kant op? Wil ze graag in de paspoorten plakken.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:05

Shayla schreef:
Moet eerst ff de paarden binnen zetten :o Bijna vergeten dat die ook nog buiten lopen :o

IETS later, San? ;)

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:09

Ik heb dus bij de rastoelating ook betaald voor DNA :j en er zijn haren getrokken waar vervolgens dus idd niks mee gedaan is...
Kwam ik net als Rommulus ook pas later achter :=

O en zag pas bij de stamboek-online van ICS een inteeltpercentage staan :?
Quote v site: Hierbij worden ook de inteeltfactoren (C.O.I) van de voorouders getoond.
Afgeraden wordt met paarden te fokken die een inteeltfactor van 6% of meer hebben

Wel knap dat ze dat kunnen bepalen zonder profiel O:) hij zal wel standaard gewoon op 0 staan bij onbekende ouders, maar toch...

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 19:28

HannekeS schreef:
Nuage schreef:

Ik heb hier in ieder geval weer een aantal plastic zakjes voor je liggen :D Komen een dezer dagen je kant op.

Vraagje: wanneer komen de blauwe VHL stickers van de vastgelgde profielen mijn kant op? Wil ze graag in de paspoorten plakken.

Daar zitten du sook haren van Scott bij, maar die heeft al een profiel.
Aangezien je bij het ICS Ltd niet betaald voor een dna profiel neem ik aan dat je deze haren gewoon bewaard voor ooit?

En begrijp ik goed dat het feit dat er een dnaprofiel bestaat van je paard dit door een sticker kan worden aangegeven in het paspoort?

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 19:35

desillies schreef:
Aangezien je bij het ICS Ltd niet betaald voor een dna profiel neem ik aan dat je deze haren gewoon bewaard voor ooit?

En begrijp ik goed dat het feit dat er een dnaprofiel bestaat van je paard dit door een sticker kan worden aangegeven in het paspoort?

Nee je men betaald wel degelijk voor het DNA profiel. Bij dekhengsten verplicht tenzij er natuurlijk al een DNA profiel is gemaakt. Maar nu een stamboek besloten heeft die DNA profielen niet aan derden over te maken moeten we even gaan nadenken hoe we dit gaan oplossen. We willen lieven niet de mensen op extra kosten jagen maar tja, het DNA profiel moet natuurlijk wel openbaar zijn.
Scott zijn haren zijn getrokken maar aangezien hij geen elite hengst is, kunnen wij niet van je eisen dat je zijn DNA profiel laat vastleggen. Dat moet je zelf doen. En dan het liefst via Esmeralda omdat Ierland en haar affilations helemaal blij zijn met deze DNA databank en daar dus ook aan meewerken.
Mocht je al een DNA profiel van Scott hebben, wil je mij dan de gegevens daarvan doormailen. Dis registratienummer en VHL_ID.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 19:44

HannekeS schreef:
desillies schreef:

Nee je men betaald wel degelijk voor het DNA profiel. Bij dekhengsten verplicht tenzij er natuurlijk al een DNA profiel is gemaakt. Maar nu een stamboek besloten heeft die DNA profielen niet aan derden over te maken moeten we even gaan nadenken hoe we dit gaan oplossen. We willen lieven niet de mensen op extra kosten jagen maar tja, het DNA profiel moet natuurlijk wel openbaar zijn.
Scott zijn haren zijn getrokken maar aangezien hij geen elite hengst is, kunnen wij niet van je eisen dat je zijn DNA profiel laat vastleggen. Dat moet je zelf doen. En dan het liefst via Esmeralda omdat Ierland en haar affilations helemaal blij zijn met deze DNA databank en daar dus ook aan meewerken.
Mocht je al een DNA profiel van Scott hebben, wil je mij dan de gegevens daarvan doormailen. Dis registratienummer en VHL_ID.

Aha dan heb ik verkeerd gedacht....
Van Scott is namelijk zaterdag wel haar getrokken maar ik heb nergens voor betaald :D
Was ie dus goedgekeurd geweest dan had ik dus later een rekening gekregen denk ik?
In dit geval niet nodig want dat profiel heb ik al, en jij ook :D heb het je net via pb gestuurd.

Trouwens Esmeralda, wanneer krijg ik het profiel van Tess toegestuurd?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 20:30

Het profiel van Tess, Mira en Fayette liggen klaar om te worden gescand. Ga het deze week regelen.

Hanneke ik heb geen stickers gehad... ik zal er eens om vragen of ik die kan krijgen anders. Had er nog niet bij stil gestaan.

Als ik dan toch ga scannen zal ik meteen het artikel van de Bit ook inscannen :)

Het staat voor morgen op mijn agenda, maar hou er rekening mee dat ik volgende week ga trouwen en een beetje hectisch ben momenteel ;) Maar het gaat zeker deze week gebeuren!

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:58

KootMiraDrum schreef:
Shayla schreef:

IETS later, San? ;)

Als ik nou zeg dat ik m'n paarden niet kon vinden ... geloof je me dan ? :P

:o :o :o :o Sorry , was er gewoon helemaal doorheen geschoten in de drukte hier :o :o :o :o

Maar hier is ie alsnog :D

Afbeelding

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 22:45

Thanks Shayla!!

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:24

ow ow ja ik zou ook wel graag een sticker van Letje willen voor in t paspoort

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:25

phhh en nu ga k dan hard sparen om alles van ferreiro meteen te laten testen dan maar

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:00

Wachten kan best lang duren :Y)

Van hoeveel paarden wordt op dit moment een match gecontroleerd door het lab? Ik dacht dat er meerdere matches gevonden waren in de eerste batch en als het goed is ook vergeleken worden?

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:26

*D Weet je ook al meer over het laten testen van haar zonder wortels Esmeralda?

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:38

Muds schreef:
Van hoeveel paarden wordt op dit moment een match gecontroleerd door het lab? Ik dacht dat er meerdere matches gevonden waren in de eerste batch en als het goed is ook vergeleken worden?

Van één match in iedergeval :D ik wacht in spanning af :D

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:40

hier ook 1 die in spanning op een matchcontrole wacht :D

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 14:55

Op dit moment liggen er 7 matches bij het lab die worden nagekeken :)

Sorry Diny ik dacht dat ik dit al had verteld in dit topic! Helaas is het niet mogelijk om op een andere manier een DNA profiel te verkrijgen. De enige mogelijkheid is d.m.v. nakomelingen een profiel te herconstrueren maar dan heb je meerdere nakomelingen nodig.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:49

Volgens mij zit Mira bij die 7, toch?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 17:37

Ja Mira zit er zeker weten bij :)

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 19:49

Ik moet ook nog steeds... :o :D

(half)broertje Glenn/Diablo van Gam is gevonden, zonder ouders had het niet veel nut om dit via DNA te checken hè?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 20:17

Klopt idd Pel, zonder 1 vd ouders kan ik dit niet bevestigen met DNA.