[TI] Insuline resistentie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:38

Kootmiradrum: van drainage compositum gaat de insulinespiegel te veel schommelen. Wordt afgeraden bij IR paarden.
Ook weer ergens gelezen, maar waar?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:58

KootMiraDrum schreef:
Okee, pot leegscheppen, met hetzelfde schepje, en dan de schepjes tellen, Roos? ;)
Mijn IR-verdachte geeltje doet het erg goed momenteel, we langeteugelen een 3-4x per week.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YL8Q76NM-G.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-O6JV68XQ-G.jpg

Probiofort + Omega 369 zijn op, sinds een paar dagen begonnen met Drainage compositum.

Koot ziet er goed uit!
De drainage kan idd het bloedsuiker laten spiegelen maar Koot is niet bewezen IR..

Hopelijk gaat het allemaal lekker voor je aan het werk :j

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:59

romeorowan schreef:
Kootmiradrum: van drainage compositum gaat de insulinespiegel te veel schommelen. Wordt afgeraden bij IR paarden.

Staat op de site van nml health bij het product zelf..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:32

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:33

SuperRoos schreef:
Vanmiddag krijgt Fiek een behandeling om afvalstoffen kwijt te kunnen en om wat aan zijn vocht te doen.. Het is een proefbehandeling dus ik ben erg benieuwd..
Zal er later meer over vertellen..

Ben er dus zeker mee bezig hoe ik dit probleem weer aan kan gaan pakken..
Lastige nu is even dat ik maandag bijstand heb ontvangen maar dat rekeningen van dierenarts en van mezelf van het ziekenhuis (eigen risico) zich hebben opgestapeld en dat alles dus gelijk weer op was aan rekeningen..

Ok, dat is mooi. Ben benieuwd naar die proefbehandeling. Alleen zal dit afvoeren ook via zijn nieren/lever/bloed gaan, daar ontkom je niet aan.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:35

KMD, hoe lang ben jij nu bezig om hem te behandelen? Heb je het idee dat hij afvalt?

SuperRoos

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:41

Nieren worden nu behandeld..
En met die proefbehandeling wordt het lichaam geprikkeld om dat beter te gaan doen weer meen ik..

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 14:24

romeorowan schreef:

Hij is niet bewezen IR, en komt goed over, "voelt goed".

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 14:25

singasong schreef:
KMD, hoe lang ben jij nu bezig om hem te behandelen? Heb je het idee dat hij afvalt?

Hij staat momenteel stil qua afvallen, denk ik, maar is een paar weken geleden wel weer gaan afvallen, ruien kost hem energie, dus dat is mooi meegenomen, voer gaat niet omhoog, nog steeds 2 plakjes hooi, 1 schep wiesencobs, en 5-6x per week uurtje op het gras met graaskorf om.
Laatst bijgewerkt door KootMiraDrum op 02-09-09 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 14:26

KootMiraDrum schreef:
Leuke foto's!!!!
Wat heb jij er een zwaar geschut in hangen :=

Het geschut is zo zwaar als de hand die het bedient... ;)

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:14

Ik wil even terug komen op het Drainage Compositum verhaal. Het klopt dat staat aangegeven in de bijsluitertekst dat Drainage compositum in geval van diabetes te veel bloedsuikerschommelingen kan geven. In het geval van insulineresistentie is het paard nog redelijk goed in staat om zijn bloedsuikerspiegel op peil te houden. Iets wat geheel anders is bij honden en katten met diabetes. Daarom zou het in geval van een verder GEZOND paard met insulineresistentie geen probleem mogen zijn. Drainage is zeker in combinatie met Gluco balance goed in te zetten. Gluco Balance zorgt voor een verbeterde suikerbalans en zorgt er ook voor dat er troep vrijkomt uit het bindweefsel, dit wordt door Drainage dan afgevoerd uit het lichaam. Ook is Drainage erg nuttig in te zetten bij hoefbevangen paarden terwijl deze vaak ook insulineresistent zijn.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:35

SuperRoos schreef:
Nieren worden nu behandeld..
En met die proefbehandeling wordt het lichaam geprikkeld om dat beter te gaan doen weer meen ik..

En wil je dan al verklappen waar je het mee doet? Ik denk met 'kruiden'?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:38

KootMiraDrum schreef:
singasong schreef:

Hij staat momenteel stil qua afvallen, denk ik, maar is een paar weken geleden wel weer gaan afvallen, ruien kost hem energie, dus dat is mooi meegenomen, voer gaat niet omhoog, nog steeds 2 plakjes hooi, 1 schep wiesencobs, en 5-6x per week uurtje op het gras met graaskorf om.

Dat is niet veel eten. Ik denk dat Niek meer binnen krijgt en heb toch het idee dat hij nu wat afvalt.
Fijn dat de graaskorf bij jou goed werkt. Bij Niek was het een drama. Mocht je er nog eentje over willen nemen... :D

Hoeveel kilo hooi is 1 schep Wiesencobs, weet jij dat toevallig?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:38

KootMiraDrum schreef:
KootMiraDrum schreef:
Leuke foto's!!!!
Wat heb jij er een zwaar geschut in hangen :=

Het geschut is zo zwaar als de hand die het bedient... ;)

Das een goeie :=

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:41

Madeliefjes schreef:
Ik wil even terug komen op het Drainage Compositum verhaal. Het klopt dat staat aangegeven in de bijsluitertekst dat Drainage compositum in geval van diabetes te veel bloedsuikerschommelingen kan geven. In het geval van insulineresistentie is het paard nog redelijk goed in staat om zijn bloedsuikerspiegel op peil te houden. Iets wat geheel anders is bij honden en katten met diabetes. Daarom zou het in geval van een verder GEZOND paard met insulineresistentie geen probleem mogen zijn. Drainage is zeker in combinatie met Gluco balance goed in te zetten. Gluco Balance zorgt voor een verbeterde suikerbalans en zorgt er ook voor dat er troep vrijkomt uit het bindweefsel, dit wordt door Drainage dan afgevoerd uit het lichaam. Ook is Drainage erg nuttig in te zetten bij hoefbevangen paarden terwijl deze vaak ook insulineresistent zijn.

Bedankt Madeliefjes voor je uitleg.

Ook al is Niek (nog) niet IR, schommelde zijn bloedsuiker ook te veel en heeft hij daar wat voor gekregen. Hoe dit nu is gekomen weet ik niet precies maar wss omdat er zo veel tegelijk bij hem moest worden aangepakt?! Ik zal het nog eens navragen.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 16:18

singasong schreef:
Dat is niet veel eten. Ik denk dat Niek meer binnen krijgt en heb toch het idee dat hij nu wat afvalt.
Fijn dat de graaskorf bij jou goed werkt. Bij Niek was het een drama. Mocht je er nog eentje over willen nemen... :D

Nee, geen idee kilo hooi het is, doe er meestal ook water bij, dan eet hij het beter, maar hij eet het nooit in 1x op. Niet smakelijk genoeg ;) Safe & Sound vindt hij lekkerder, maar daar zit ook wat melasse in, en dat vermijd ik liever.
Genoeg graaskorven op voorraad hier ;) De Tinkermerrie krijgt die van haar volgend jaar ook weer om (dit jaar niet ivm veulen).

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:18

SuperRoos schreef:
Ehh is dat chinees :D haha

Misschien kun jij het voor me zeggen..
Als er dus 18,54 mg in de pot zit, hoeveel ik hem dan per dag geef met dat schepje.. Maar dat is dus erg weinig begrijp ik :)

Ik ga het proberen:
Op de pot staat steeds de hoeveelheid gegeven van alle verschillende ingrediënten, gemeten per 8 gram.
Ik denk dus dat er een maatschepje bij is geleverd, als je dat na zou wegen, dan is de inhoud van één zo'n schepje 8 gram? En elk schepje dat je geeft bevat dan 18 milligram (oftewel 18 duizenste gram) Magnesium.
Magnesium chelaat van paardnatuurlijk.nl geef je in onderhoudsdosering, voor een paard van bijv. 500kg, 15 gram magnesium.
15 gram = 15000 milligram. De extra 18 milligram is dus wel erg weinig "extra" hoor!

Snappu??

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:27

paars, dankje dankje dankje, ik snap het eindelijk!!!
wanneer fiek wat stabieler is ga ik dus gewoon weer voor wat magnesium..

Voor Fiek is Josefien vandaag langs geweest...
Gelijk mn bestelling mee genomen en bij Fiek een proefbehandeling APS gedaan

http://www.natuurlijkinbalans.nl/aps-voor-dieren.htm

Het was erg apart, Fiek liet een keer een dikke boer en ik kon duidelijk aan hem merken dat er wat gebeurde...
Na de behandeling begon hij gelijk enorm te piesen en kwam er veel vocht uit zijn ogen.. Nu eens even afwachten wat er verder gaat gebeuren..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:47

KootMiraDrum schreef:
singasong schreef:

Nee, geen idee kilo hooi het is, doe er meestal ook water bij, dan eet hij het beter, maar hij eet het nooit in 1x op. Niet smakelijk genoeg ;) Safe & Sound vindt hij lekkerder, maar daar zit ook wat melasse in, en dat vermijd ik liever.
Genoeg graaskorven op voorraad hier ;) De Tinkermerrie krijgt die van haar volgend jaar ook weer om (dit jaar niet ivm veulen).

Ik wel het ook. Bij moeten ze een kwart schep delen. Nappie krijgt z'n zandkuur er door en Niek z'n poeders en olie. Ze doen er echt een moord voor. Ik gebruik ze droog als beloningsbrokjes.
Ik zal eens kijken of ik iets kan vinden over het vergelijk met de hoeveelheid hooi. Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:49

SuperRoos schreef:
paars, dankje dankje dankje, ik snap het eindelijk!!!
wanneer fiek wat stabieler is ga ik dus gewoon weer voor wat magnesium..

Voor Fiek is Josefien vandaag langs geweest...
Gelijk mn bestelling mee genomen en bij Fiek een proefbehandeling APS gedaan

http://www.natuurlijkinbalans.nl/aps-voor-dieren.htm

Het was erg apart, Fiek liet een keer een dikke boer en ik kon duidelijk aan hem merken dat er wat gebeurde...
Na de behandeling begon hij gelijk enorm te piesen en kwam er veel vocht uit zijn ogen.. Nu eens even afwachten wat er verder gaat gebeuren..

Interessant, ben benieuwd wat er verder gaat gebeuren!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:58

:wave: komt topic binnenwandelen

2 maanden geleden is bij een van mijn pony's ook insuline resistentie vastgesteld (of in ieder geval een zeer hoge gevoeligheid voor suikers icm grote hoefbevangengevoeligheid). Ik vind dit topic erg interessant en hoop er van jullie ervaringen van te leren. Dus ik dacht ik meld even dat ik met jullie meelees en wie weet krijg ik nog wat goede tips :)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:12

Welkom eline!

Is bij je paardje bloed geprikt ook omdat het is vast gesteld?
Wat voor dier is het?

En wat doe je nu om het stabiel te houden?

(even wat vraagjes waar ik bijna iedereen al mee gebombardeerd heb hier :-))

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:07

Oke hier even een verhaaltje hoe t tot nu toe verlopen is dan :)

Het gaat om mijn 5 jarige Shetlandpony ruin Umpire (foto's zie profiel ;) )
De ellende begon rond mei afgelopen jaar. Umpire wilde niet meer lopen in de training, begon met zn schouder te trekken en was in het geheel heel erg mat en 'ongezellig'. Osteophaat erbij gehaald ivm zn schouder en het niet lekker willen lopen. Die heeft m behandeld maar merkte op dat al zn spieren erg gevoelig waren. Dus DA laten komen om bloed te prikken. Het bloed bleek gelig te zijn wat leek te duiden op een leveraandoening. Dat bleek uiteindelijk niet het geval te zijn, maar wel een lichte verlaging van magnesium in zn lijf.
Magnesium gaan geven, maar de vage klachten bleven. Fysiek ging het wel iets beter maar hij bleef mat en gewoon niet zichzelf.
Toen kwam ik via een vriendin in contact met iemand (weet niet of ik zomaar haar naam mag noemen op bokt) die o.a. een opleiding van/bij Eric Laarakker heeft gevolgd en nog wel meer dingen.
Zij heeft hem helemaal doorgemeten en toen kwamen er een aantal dingen uit.
Zn lever bleek toch niet optimaal te werken, alsmede zn darmen. Ook heeft hij heel dicht tegen een hoefbevangenheid aangehangen waardoor hij nu nog steeds gevoelig is op zn hoeven. Vandaar ook dat moeilijke lopen in het begin. En hij is dus overgevoelig voor melasse/suikers/fructaan etc.
Plan van aanpak:
hij heeft 6 weken lang, magnesium, levercompositum, darmcompositum en een multivitamine gehad.
Afgelopen week is ze weer geweest wederom doorgemeten en gekeken naar een aantal verschillende soorten melassevrij voer die ik verzameld had.
Hij krijgt vanaf komende week:
darmcompositum, HugHo kruidenmix, en gluco en podo compositum? (weet even niet meer precies hoe het heet) voor o.a. zn hoeven.

Ik vind het heel spannend om eerlijk te zijn, was nooit zo bezig met het holistische diergeneeskundige gedeelte. En je hoort zoveel verhalen van mensen die belazerd zijn. Maar heb tot nog toe alleen maar goede dingen gehoord over degene die Umpire nu behandelt, dus wat dat betreft moet het goed zitten. Ik ook weet uit eigen (medische) ervaring dat het heel goed kan zijn om verder te kijken dan de reguliere geneeskunde. DA kon niets schrikwekkends vinden in de bloedtest 'dus zal ie wel gezond zijn' wat overduidelijk niet zo was. En tot nu toe lijkt het heel goed te werken. Pony is alweer een heel eind opgeknapt, levenslust is weer helemaal terug en hij begint alweer een stuk beter te lopen :)

Zo dat was een heel verhaal :=

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:14

Zo te horen is het allemaal wel heel snel in werking gezet en ben je er dus snel bij.. De behandeling klinkt helemaal super

podo comp is idd voor hoefbevangenheid en met gluco bedoel je denk ik de gluco balance? die gebruiken een aantal mensen hier, waaronder is..

had umpire ook overgewicht of viel dat mee? en staat hij nog wel op de wei of is dat ook in mindere mate nu..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 08:11

Eliine, fijn dat het nu beter gaat! Zo te horen laat jij jou pony op dezelfde manier behandelen als ik de mijne ;) Zou toevallig zijn als we dezelfde therapeute hebben :D

edit; kom er net achter dat ik op het Tinkerforum zit en ik heb helemaal geen Tinker :+