[TI] Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkermuts

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 06:26

Waar heb je dat gekocht?

racebiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 07:57

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:14

Thanks

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 01:16

Josien_ schreef:
Hallo hier een vraagje voor een stalgenootje.
Haar pony heeft aan de achterkant van haar achterbeen (stukje boven de kogel) een soort harde kloof met witte korsten/schilfers.
Wanneer ze wast met betadine en behandelt met zinkzalf of zalf met antibiotica van de DA wordt het duidelijk minder en gaat het bijna helemaal weg.
Maar zodra ze een tijdje niets doet komt het weer terug.
Hebben jullie nog een idee wat eraan gedaan kan worden?

Mijn merrie heeft iets soortgelijks. Been loopt ook af en toe op. Ik ga vd week eens met badedas wassen, kijken of dat wat doet. Iemand verder nog tips?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 13:19

Mijn Tinker heeft af en toe last van mijt. Weg krijg ik het nooit helemaal, maar wel dat ze er geen last van heeft. De langste periode dat ik niet heb hoeven te behandelen, is anderhalf jaar. Ze is ooit al behandeld met Sebacil, anti vlooienshampoo voor honden, Neocidol, Bye Mite, en afgelopen november en begin december met een injectie met Dectomax. Die laatste was een duur grapje want daarvoor moest de DA 2x langskomen.

Helaas heeft mijn Tinker sinds een week weer jeuk. Ik word er niet goed van. Heeft er iemand nog tips? Ik heb haar sokken er al eens af gehad, maar dat had niet het gewenste effect.

Na behandeling is het tot nu toe altijd een paar maanden weggeweest. Heb ik nu gewoon pech gehad? De reden dat ik al zoveel verschillende middelen heb gehad, is omdat het voorgaande middel niet meer werkte / niet meer verkocht mocht worden. De injecties waren omdat ik niet kan wassen met de kou; staat 24/7 buiten en heb hier alleen koud water.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 13:32

Benen gaan bij mij ook met vorst gewoon in een emmer, hier altijd sebacil/bye mite gebruikt naast een kuur vaak lekker naar zee.

Dus als je het voor de kou doet even kijken of ze nu wel stopt met stampen op bymite of een ander middel dat je kan krijgen

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 19:52

Iemand hier ervaring met de Finecto+ voor paarden?
Ze beweren dat dit fantastisch werkt van binnen uit, zonder gifstoffen.
Klinkt fantastisch, maar ja, dat klinken de dingen wel vaker :Y)

LouiseJen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 11:00

Finecto werkt bij onze tinker niet. Kan er aan liggen dat het het potje voor de kippen was, en ze daardoor te weinig binnen kreeg...

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 12:47

Na lang sukkelen toch maar eens een berichtje hier.
Mijn Tinker heeft altijd wel wat last van mijt gehad. Maar altijd prima onder controle, hij had plekjes die niet groter zijn als een vingernagel. Ik ben ook behoorlijk streng behandelen. Hij heeft het overigens ook alleen aan de voorbenen
Echter is voor de winter 1 been erger geworden. En ondanks mij inspanningen blijft het ook verergeren.

Ik heb hem een hele periode gewassen met Sebacil ( alleen de sokken wel, in de winter helemaal wassen is mij iets te koud) en hij is in november ingespoten met Dectomax.
Op zijn linker voorbeen worden de korsten steeds erger, beginnen vanaf de binnenkant knie naar beneden.
Het rare is wel dat hij geen jeuk lijkt te hebben. Staat niet overmatig te stampen of te bijten in zijn sokken.
Ook is het been nergens dik.
En het is 100% zeker mijt.

Kan het zijn dat de mijten resistant worden van sebacil? ( ik gebruik het al 10 jaar met enige regelmaat)
Iemand enig idee wat ik nog kan doen? De veearts komt sowieso in maart terug voor zijn tanden dus dan wordt dat ook weer nagekeken

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 13:34

Ik denk inderdaad dat ze er resistent voor worden. Bij mijn paarden werkt het ook lang niet meer zo goed als vroeger.
Van onze nieuwe DA kregen we laatst te horen dat sebacil echt rotzooi is, en hij raadde aan om alleen nog cydectin te gebruiken en alleen rechtstreeks op de benen. Volgens hem was het ook minder giftig en werkt het een stuk beter.
We gebruiken het al een paar jaar, en inderdaad alleen goede ervaringen met cydectin, dus ik zou dat ook gaan gebruiken als ik jou was :j

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 01:02

Ik ben dus duidelijk niet de enige met die ervaring, kun je dat spul ook zo krijgen of moet je dat vragen aan de DA?

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 07:41

8nnemiek schreef:
Ik denk inderdaad dat ze er resistent voor worden. Bij mijn paarden werkt het ook lang niet meer zo goed als vroeger.
Van onze nieuwe DA kregen we laatst te horen dat sebacil echt rotzooi is, en hij raadde aan om alleen nog cydectin te gebruiken en alleen rechtstreeks op de benen. Volgens hem was het ook minder giftig en werkt het een stuk beter.
We gebruiken het al een paar jaar, en inderdaad alleen goede ervaringen met cydectin, dus ik zou dat ook gaan gebruiken als ik jou was :j

Doe je dat rechtstreeks op de benen of vermengen met water en dan het hele Been in spuiten of?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 10:05

Rechtstreeks en puur/onverdund op de benen :j
Is het makkelijkst met een spuit (zonder naald), dan heb je ook meteen een maatverdeling bij de hand. Gewoon op meerdere plekjes tussen de sokken spuiten en een beetje inmasseren op de huid.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 10:47

dank je!

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 13:48

Hoihoi
Ik heb een fries, geen tinker maar loopt de laatste tijd ook flink met de achterbenen te stampen. Ook wat kale plekjes nu op binnenkant benen en in de lies. Da denkt mijt. Kan sebacil halen om te wassen. Deze gaan per 5l jerrycans, er werd mij gezegt dat ik er daar 2 van nodig heb, kan dat kloppen? Geen idee hoeveel je er normaal voor gebruikt maar het klinkt als zoveel..
Als ik hier terug lees kan ik de sokken dus gewoon laten zitten? Voel wel iets van korstjes in de kootholten maar kan door alle haren verder niets zien.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 16:34

5l jerrycans? Die zijn dan al aangelengd neem ik aan? Vreemd! De flesjes zijn zo'n 100 of 200 ml gok ik, en je mengt dan 10ml sebacil met 10 liter water.

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 16:41

Durf het niet te zeggen. Ben niet bekend verder met het middel. Weet de prijs niet wat het voor een klein flesje kost. Dit was 35 voor een jerrycan bij de paardenkliniek.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 16:53

Dan denk ik dat het inderdaad aangelengd is en dat je er véél te veel voor betaalt.
Zo'n flesje kost rond de 60 euro dacht ik. Volgens mij zit er 200ml in, genoeg dus voor 200 liter en dat zijn zo'n 20 behandelingen.

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 17:16

Pff dan ga ik nog eens wat verder zoeken.. waar ik het nog meer kan krijgen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 17:29

Ik kan je wel het adres van een praktijk in zuid-limburg sturen als dat niet te ver is, die verkopen zowel sebacil als cydectin (en die laatste vind ik persoonlijk fijner en beter en schijnt ook gezonder te zijn).

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 07:00

8annemiek, mag ik dat adres? Sturen zij ook op? Welke cydectin heb jij, foto?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 08:53

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 09:57

8nnemiek bedankt maar zuid limburg is voor mij nog behoorlijk ver. Ik ben even rond aan het kijken wat voor middelen er nog meer zijn :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 10:12

Ik heb vorig jaar Tectonik geprobeerd en dat is me ook goed bevallen.

Dat is op meerdere plaatsen zonder recept te verkrijgen.
https://www.dierapotheker.nl/Rund/764-V ... on-1-liter.

Ik ben hier mee begonnen omdat ik 2 veulens had staan waar echt goed wassen nog niet ging.
En eentje die echt schuurde en beet aan de benen is er helemaal mee gestopt.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 10:23

Dat laatste heb ik ook. Heb dam paar wkn een smurf in het land na behandeling haha. Dankjewel 8nnemiek