[TI] Welke hengst voor dekking 2007?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cheveyo

Re: Welke hengst voor dekking 2007?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:07

Ik vraag me af of iedereen ook echt scannen bedoelt bij het gebruik van het woord.

Henk, het staat je goed die korte baard! Knipoog

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:08

Cheveyo schreef:
Enne KMD toch stille hoop op ook al zou een verklaring van haar gedrag ook wel zeer welkom zijn. Dat wordt wachten of scannen Knipoog.

Nee, niet eens stille hoop, 't is goed zo, maar de wens om er achter te komen WAT het is dat ze me probeert te vertellen.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:11

Dus, Ariebren?
Als mijn da toch met zijn arm in haar zit, kan hij net zo goed even dat scanding mee naar binnen nemen. Die golven leveren geen gevaar op voor het veulen, net zo min als een echo bij een zwangere vrouw. Daar heb ik er ook heel veel van gehad zonder schade voor mijn kind.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:29

Marloes_R schreef:
Dus, Ariebren?
Als mijn da toch met zijn arm in haar zit, kan hij net zo goed even dat scanding mee naar binnen nemen. Die golven leveren geen gevaar op voor het veulen, net zo min als een echo bij een zwangere vrouw. Daar heb ik er ook heel veel van gehad zonder schade voor mijn kind.

Toch heb ik altijd meegemaakt dat mijn hengst aangaf, die merrie heeft een kind van mij
Dan heb ik ook al tegen mijzelf gezegd, die merrie is drachtig.
Je ziet het aan de verandering in gedrag van de merrie.
Voor de merriehouder laat ik de merrie dan opvoelen.
Enne dan krijg ik een heel serieus gezicht te zien van mijn DA, met een knipoog.
Enne dan zegt ze: Deze merrie is drachtig.
Enne dan gaat voor de merrie houder de scan er nog even in, fotootje enz.
Mensen waar zijn we mee bezig.
Observeer je paard en je ziet heel veel.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:55

Ik geloof best dat je dat kunt zien als hengst en merrie samen staan.
Maar aan Tosca zie ik helemaal niks! En ik heb echt veel bij haar in de stal gezeten, en naar haar gekeken hoe ze op me reageert. Echt totaal niet anders dan voor de dracht. Hengstigheid geeft ze ook niet aan. En ik ken haar goed hoor, ik heb haar al 3 jaar aan huis.
Nee, ik ben blij dat er gescand kan worden Knipoog

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 22:18

ariebren: over het algemeen geef ik je gelijk...
alleen dit jaar heeft tinkerbell me toch in de luren gelegd...ik had echt het gevoel dat ze drachtig was, bleek het een cyste, zelfs de hele tijd terwijl ze voor een 2de keer bij de HH stond had ik zoiets van "en tóch is ze wél drachtig", bij de scan na die dekkingsreeks, bleek ze dus nu drachtig geworden én een cyste te hebben...

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 22:20

duw ik weer veel te snel op plaatsen Rolleyes

iedereen gefeli natuurlijk Knipoog
zeker marloes Knipoog en duimen OK dan!

KMD: ik begrijp het hoor, dat veulen is het punt niet, maar dat irritante, niet verdwijnende gevoel he Ach gut
vera doet geen readings meer? waarom niet?
Ik ben erg tevree over Shadowflower, maar moet je zelf weten natuurlijk Knipoog

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 22:23

Vera heeft toen Mira d'r reading en vervolgreading gedaan. Ze is gestopt door o.a. tijdgebrek, zag nog wel dat ze "spoedjes" deed, maar ik wil mijn paarden geen "spoedjes" noemen Knipoog

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 22:43

Ariebren schreef:
Marloes_R schreef:
Dus, Ariebren?

Toch heb ik altijd meegemaakt dat mijn hengst aangaf, die merrie heeft een kind van mij
Dan heb ik ook al tegen mijzelf gezegd, die merrie is drachtig.
Je ziet het aan de verandering in gedrag van de merrie.
Voor de merriehouder laat ik de merrie dan opvoelen.
Enne dan krijg ik een heel serieus gezicht te zien van mijn DA, met een knipoog.
Enne dan zegt ze: Deze merrie is drachtig.
Enne dan gaat voor de merrie houder de scan er nog even in, fotootje enz.
Mensen waar zijn we mee bezig.
Observeer je paard en je ziet heel veel.

Niet iedereen heeft helaas de mogelijkheid om bij huis m.b.v. een hengst te kijken of haar/zijn merrie drachtig is of niet.
Mijn merrie heb ik 2 jaar geleden ondanks de aanwezigheid van een 1 jarige al flink hitsige Shethengst moeten laten scannen op hengstigheid. Fayette werd niet warm of koud van Hercules Knipoog
Na de dekking viel een aantal kleine gedragsveranderingen wel degelijk op maar omdat ik haar nog nooit drachtig had meegemaakt heb ik haar op 18 dagen laten scannen en op aanraden van mijn DA rond de 90 dagen weer (om zeker te zijn van geen tweelingdracht).
Aan Hercules heb ik de hele dracht weinig gehad want die had nog steeds flink last van zijn hormonen en bleef verwoede pogingen doen om Fayette te bespringen Clown

Volgend voorjaar zal ik weer eerst mijn DA erbij halen om te scannen op hengstigheid (want Hercules is onderhand geen hengst meer Knipoog ). Dan naar de hengst toe, zolang laten dekken als nodig is, weer ophalen en 18 dagen na de laatste dekking laten scannen door mijn DA.
Als een bekende Shire-hengstenhouder (sherwood) op bokt zweert bij haar en dus ook mijn DA doe ik dat ook Ja

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 00:00

Cheveyo schreef:
SHOW IS DRACHTIG!!!!
We gaan haar dit weekend halen!!

Hoe weten ze dat Chev?
Dmv bloedonderzoek?

Een kennis van mij heeft namelijk een welsh merrietje en die kan niet gescand worden ivm te klein....
Ze is gedekt maar was 3 weken later opnieuw hengstig, dus weer naar d ehengst gebracht maar ze liet zich absoluut niet dekken
Bij haar is nu bloed afgenomen om te bepalen of ze al dan niet drachtig is.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 00:16

kleine merries scannen ze vaak uitwendig. Is niet zo nauwkeurig als inwendig, maar ze kunnen in ieder geval wel een dracht zien..

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 00:21

Kleine merries worden net zo goed inwendig gescand als grote. Alleen niet met de hand erin maar met een soort van bezemsteeltje.

Wil je het laten doen bij een kleine merrie, ga dan echt op zoek naar een DA die er ervaring mee heeft. De eerste keer zijn wij naar een kliniek gegaan (dezelfde als die de lezing op de NSVT ledendag heeft gedaan) met haar en de tweede keer is ze thuis opgevoeld door een andere DA dan onze eigen, hij had ons doorverwezen.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 14:41

Mieke staat ondertussen bij de hengst. Ze vertoonde nog geen hengstigheid, maar daar is het dan ook nog enkele dagen te vroeg voor. En voor alle zekerheid wordt ze woensdag nog gescand om te zien of er een eitje klaar zit.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 00:56

grr ginger begint nu echt goed last te krijgen van zwangerschaps hormoontjes. Ze is echt ongelooflijk chagrijnig en ik moet geregeld uitwijken om niet gebeten te worden, terwijl ze normaal nooit bijt. En ze is ook super sloom. Hoop dat het weer snel overgaat.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 12:19

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 12:23

Zwartbonte merrie, heel duidelijk!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 12:32

haha! dat zou makkelijk zijn he Knipoog als je het zo op de scan al kon voorspellen Haha!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:11

Nou Katinka was niet drachtig (had al een beetje zo`n voorgevoel, weet niet waarom). Jammer jammer.

Heb erg zitten dubben wat nu qua hengst. Ik weet zeker dat het niet aan spikkel ligt, want dat zaad is getest en is superzaad..
Maar ik ben wel bang dat dit misschien wel de laatste keer is dat Katinka drachtig wordt (als dat al lukt). Nu wil ik voor mezelf toch met Falcon gaan dekken... Stel dat Ciara niet meer goed komt en niet meer gedekt kan/mag worden, Fagan is niet homozygoot en met falcon heb ik dus een kans op effen.. en ik wil toch ook nog graag een valkbont merrietje (met een beetje mazzel heb ik 50% kans op valkbont bij Katinka omdat zij tot nu toe altijd bruine veulens heeft gegeven).

Niets zo verandelijk als een mens he Haha!. Maar wel jammer, wou dat ik nog 10 merries had voor al die mooie hengsten Verdrietig

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:23

Balen van Katinka Ja
Maar qua keuze weet ik niet wat ik zou doen eerlijk gezegd!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:36

Leonoor schreef:
Balen van Katinka Ja
Maar qua keuze weet ik niet wat ik zou doen eerlijk gezegd!

Hoe bedoel je, zou jij nu stoppen dan?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:43

Misschien is het de combinatie met Spikkel die gewoon niet klikt met Katinka. En dan zou je dus inderdaad kunnen kijken naar een andere hengst, Falcon in jouw geval.
Stoppen doe ik zelf niet zo snel en zou ik in jouw geval ook niet doen. Je geeft zelf al aan dat het anders wellicht volgend jaar helemaal niet lukt, omdat ze natuurlijk al iets ouder is.
Maar aan de andere kant kan het natuurlijk ook zo zijn dat het lichaam aangeeft rust te willen hebben.

Maar aangezien Katinka niet in mijn achtertuin staat, kan ik ook niet zien en voelen hoe zij is. Jij wel, dus jij weet wat het beste is Ja

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:44

Wat balen Mariska!
Hoef je voor Falcon niet opnieuw dekgeld te betalen? Dan zou ik het doen, maar ik heb nou eenmaal een zwak voor Falcon Knipoog

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:23

Balen Mariska. Zo weet ik van een merrie die -niet drachtig is, -niet hengstig is en -ook geen ei op komst heeft. Gek he?
Met die hengsten idd zowat in je achtertuin zou ik wel doorgaan.
Ienemienemutte... ja, doe Falcon maar Knipoog
Is ze wel hengstig of zit er een hengstigheid aan te komen?

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:03

ik ga hélemaal met KMD mee Ja
ze staan op dezelfde plek én heel dichtbij, dus ik zou verder proberen in jouw geval (leeftijd merrie)
als het nog een keer niet lukt kan je het altijd nog zo laten, ik heb niet de indruk dat Katinka het lichamelijk of geestelijk niet aan zou kunnen, maar dat weet jij zelf het beste.
verder draagt falcon in vergelijking met spikkel zeker mijn voorkeur weg!

Sandy772

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:05

oo