[TI] Insuline resistentie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 23:02

Deze informatie kwam ik tegen op de site van holistisch dierenarts Eric Laarakker, ik weet niet of het al eerder genoemd is, daarom zet ik het hier dus toch maar neer : http://www.holistischdierenarts.nl/algemeen/insulineresistentie_bij_het_paard/menu_id_83.html
Onderaan het artikel kun je doorklikken om het volledige artikel te lezen ;)

Zoals je kunt lezen kan IR ontstaan door zeer verschillende oorzaken. Ook worden er symptomen genoemt van IR, zoals in sommige gevallen het mager blijven van je paard of pony. Iets wat ons shetje dus ook heeft en waar in eerste instantie niet zo snel wordt gedacht aan IR.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 08:44

SuperRoos schreef:
Nee echt over zijn hele lijf gewoon meer gezwollen...

Je weet toch wel zeker dat het hooi wat hij krijgt vrij is van JKK of ander giftig onkruid?
Ik las gisteren ergens op bokt dat paarden bevangen kunnen raken van JKK en dat dat gepaard kan gaan met vochtophopingen.

singasong

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 08:44

Interessant Zwartepaerd. Dat ga ik zo eens uitgebreid lezen.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 08:49

Marit, alle JKK wordt hier verwijderd, boer heeft echt het beste hooi uit de omstreek. Fiek heeft van deze vochtophopingen nu al jaren last, ook op de andere stal al dus het is gewoon een symptoom dat echt bij Fiek hoort..
Gister was het weer een stuk minder..

Zwartepaerd, het had hier idd al eens gestaan maar soms vallen stukjes op hun plaats wanneer je ze vaker leest :j

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:53

SuperRoos schreef:
Marit, alle JKK wordt hier verwijderd, boer heeft echt het beste hooi uit de omstreek.

Dat is mooi!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:53

Fiek was vandaag weer goed te pas..
Ben nu sinds 3 dagen aan het proberen hem elke dag 10 minuutjes wat vlotter te laten bewegen, doorstappen en lekker drafje..
Eens kijken of we dit wat uit kunnen bouwen en het meehelpt in het afvallen...

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:17

Ik ben sinds 1,5 week bezig Indiana meer te laten bewegen. Net zoals Fiek wat vlotter laten stappen en steeds iets langer joggen en draven.
Vandaag zelfs een stuk of 6 keer over 2 balkjes laten draven. Indiana moet nl. van achteren weer sterker worden, want sinds ze IR is haken haar knieschijven een beetje.
We zitten nu op 20 minuten longeren. Helaas doet het tot nu toe nog niets met haar harde manenkam.

Ik heb de Gluco Balance besteld (of had ik dat hier al vermeld?)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 22:05

Niek die 'knoept' ook zo met z'n gewrichten. Vind het maar een akelig gehoor.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:09

romeorowan, ook aan de gluco balance, hopelijk doet dat wat aan haar hals.. bij IR is idd helaas bekend dat alleen bewegen niet veel doet aan alle symptomen..
Fiek heeft met de IR ook een slappere achterhand gekregen...

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:36

Dat van die slappere achterhand stond jaren geleden vermeld op de site van paardnatuurlijk bij het hoofdstuk IR.
'Onverklaarbaar kreupel van achteren', ik weet niet of dat nu nog in het rijtje staat maar het klopt bij Indiana wel.

Singasong: Indiana 'knoept' niet, tenminste ik neem aan dat jij met knoepen dat geluid in de gewrichten bedoeld. Indiana maakt af en toe (vooral in de overgang van jog/draf naar stap) een glijertje, alsof er een glad plekje in de bak ligt.

Ik hoop de Gluco Balance vandaag of morgen binnen te krijgen. Geven jullie daarnaast ook nog magnesium? Dat werd door Josefien ... (ben de naam even kwijt) waar ik het spul besteld heb geadviseerd.
Indiana en haar 1,5 jarige zoon krijgen momenteel 2 pilletjes echinaforce van Vogel om de weerstand wat op te krikken, hoewel die bij Indiana wel goed is. Utah, haar zoon, blijft iets snotterig en iets aan de diarree. Ik hoop hem hiermee wat te ondersteunen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:41

romeorowan schreef:
Dat van die slappere achterhand stond jaren geleden vermeld op de site van paardnatuurlijk bij het hoofdstuk IR.
'Onverklaarbaar kreupel van achteren', ik weet niet of dat nu nog in het rijtje staat maar het klopt bij Indiana wel.

Singasong: Indiana 'knoept' niet, tenminste ik neem aan dat jij met knoepen dat geluid in de gewrichten bedoeld. Indiana maakt af en toe (vooral in de overgang van jog/draf naar stap) een glijertje, alsof er een glad plekje in de bak ligt.

Ik hoop de Gluco Balance vandaag of morgen binnen te krijgen. Geven jullie daarnaast ook nog magnesium? Dat werd door Josefien ... (ben de naam even kwijt) waar ik het spul besteld heb geadviseerd.
Indiana en haar 1,5 jarige zoon krijgen momenteel 2 pilletjes echinaforce van Vogel om de weerstand wat op te krikken, hoewel die bij Indiana wel goed is. Utah, haar zoon, blijft iets snotterig en iets aan de diarree. Ik hoop hem hiermee wat te ondersteunen.

Ik dacht dat er ook magnesium in de glucobalans zat.

Niek krijgt er glucosamine speciaal bij. Was in eerste instantie niet de bedoeling omdat hij dan te veel magnesium binnen zou krijgen maar achteraf bleek dat hij het toch nodig had.

Ik bedoel idd het knoepen van de gewrichten. Ik hoop dat het niets ernstigs is, hij loopt er niet kreupel van ofzo maar vind het een naar gehoor.

Echinaforce is volgens mij altijd wel goed.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:43

Magnesiumcitraat zit er in.
Volgens mij heb ik een poosje geleden een foto gemaakt van de ingredienten die op de bus staan en in het topic geplaatst. Daar kun je kijken wat er allemaal inzit.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:45

romeorowan schreef:

Dit klinkt echt precies als Fiek, idd dat wegglijden soms ineens..
Ik heb Fiek een half jaar magnesium gegeven.. Paar weken terug kwam hij op het punt van nog meer opgeblazen zijn en begon ik ook met de gluco balance,
Kreeg toen het advies zijn nieren even wat rust te geven en even te stoppen met de magnesium... Zal dit later weer oppakken maar omdat Fiek zn vochtprobleem toch wel bij zijn nieren weg lijkt te komen ben ik daar even extra voorzichtig mee..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:46

marit, ah dat heb ik even niet zo goed gezien, even de hoeveelheid op zoeken want misschien is het dan beter dat ik Fiek dan tijdens gluco balance helemaal geen extra magnesium geef.. moeten zn nieren nog harder werken om overschotten weg te krijgen..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:46

Afbeelding

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:48

18,54 gram..
Ik zag het al op de site, hoe reken ik nu uit hoeveel hij dagelijks binnen krijgt met dat ene schepje :+
(Ik ben op de havo gezakt op wiskunde met een 1.2 dus HELP :D)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:49

SuperRoos schreef:
marit, ah dat heb ik even niet zo goed gezien, even de hoeveelheid op zoeken want misschien is het dan beter dat ik Fiek dan tijdens gluco balance helemaal geen extra magnesium geef.. moeten zn nieren nog harder werken om overschotten weg te krijgen..

Als idd blijkt dat z'n nieren niet goed werken lijkt me 2x magnesium te veel.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:49

Precies, daarom ook gelijk gestopt toen ik de gluco ging geven..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:50

SuperRoos schreef:
18,54 gram..
Ik zag het al op de site, hoe reken ik nu uit hoeveel hij dagelijks binnen krijgt met dat ene schepje :+

Hoef je aan mij niet te vragen, ik heb m'n MBO nog niet eens afgemaakt :+

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:53

Het lijkt me toch niet echt goed dat Fiek zo veel vocht blijft vasthouden. Dat zijn wss de afvalstoffen die hij niet kwijt kan.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:54

Vanmiddag krijgt Fiek een behandeling om afvalstoffen kwijt te kunnen en om wat aan zijn vocht te doen.. Het is een proefbehandeling dus ik ben erg benieuwd..
Zal er later meer over vertellen..

Ben er dus zeker mee bezig hoe ik dit probleem weer aan kan gaan pakken..
Lastige nu is even dat ik maandag bijstand heb ontvangen maar dat rekeningen van dierenarts en van mezelf van het ziekenhuis (eigen risico) zich hebben opgestapeld en dat alles dus gelijk weer op was aan rekeningen..

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:01

SuperRoos schreef:
18,54 gram..

milligram!
8 gram = 8000 milligram. Hiervan is 18,54 milligram magnesium (=erg weinig ;-) ). Hebbu daar iets aan?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:02

Ehh is dat chinees :D haha

Misschien kun jij het voor me zeggen..
Als er dus 18,54 mg in de pot zit, hoeveel ik hem dan per dag geef met dat schepje.. Maar dat is dus erg weinig begrijp ik :)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:23

Ik heb nog even het mailtje opgezocht van Josefien Hagenaars van Natuurlijk in Balans en daarin schrijft zij dat ze een pensionpony (haar vroegere pony) Gluco Balance geeft met daarbij de magnesium van Paardnatuurlijk.nl.

Het nadeel van erg veel lezen is dat je soms niet meer precies weet hoe, wat en waar. Ik heb dus ergens gelezen dat glucosamine helemaal niet goed is bij IR of hoefbevangenheid. Dat zijn dus de 2 dingen waar ik momenteel het meest over lees. Of was het nou dat glucosamine niet goed is bij diabetes?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:31