ellepel schreef:Ik wil toch even reageren, ik zie dat het advies gegeven word om de kuil door hooi te vervangen,maar misschien ook handig om er bij te zeggen waarom dat moet?
Vaak word het gezegd omdat hooi meer suiker zou bevatten.
Het kuil wat wij momenteel op stal voeren zit lager in suikers dan van hooi van hetzelfde land.
dus ik vind dat dit advies wel degelijk uitgelegd moet worden.
Vaak word er onterecht geroepen dat hooi minder suikers heeft,maar dit is absoluut niet waar.
Ligt allemaal aan bemesting,maaitijdstip etc...
Wat beteft je brok, kijk hier even
http://www.voervergelijk.nl
Staan allerlei soorten voeding op waarbij je zelf kunt kijken wat geschikt is.
In dit geval zou ik gaan ondersteunen van binnenuit.
Misschien een goed supplement voor de darmen er bij, of een ontgiftingskuur?
Ik wil niet beweren dan suikers geen rol hebben bij de symptomen. Het is voor mij niet de reden dat ik hooi voer. Kuil is uiteindelijk geen paarden voer.
Paarden zijn gemaakt om voer te verwerken met een hoog drogestofgehalte. De cellulose in het gras zorgen hiervoor (celwand). Deze celwand wordt afgebroken door microben in de blindedarm. Hierbij komen vetzuren vrij. Dit wordt door het paard opgenomen. Door dit proces komt er veel warmte vrij (paard heeft dan geen deken nodig) daarnaast geven de vetzuren langzame energie vrij. Je paard is dan minder explosief en heeft een groter uithoudingsvermogen. Granen en suikers geven snelle nerveuze energie.
Een paard dient dan ook gevoerd te worden op drogestofgehalte gehalte en hoeveelheid. Paarden hebben 1-2kg droge stof per 100kg lichaamsgewicht nodig. In hooi bezit ongeveer 80% uit droge stof. Mijn paard heeft dus een slordige 15-20kg aan droge stof nodig. Dat wil zeggen 18.75-25kg hooi per dag.
Kuil bevat 35-55% droge stof.ermoet dus veel meer gevoerdworden wil je aan de droge stof voldoen.
Kuil in gefermenteerd gras. Eiwit omgezet in suiker. Hogere zuurgraad en weinig cellulose. Aangeraden wordt om niet meer dan 30% van het rantsoen van je paard uit kuil te laten bestaan.