[TI] Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 09:30

ellepel schreef:
Ik wil toch even reageren, ik zie dat het advies gegeven word om de kuil door hooi te vervangen,maar misschien ook handig om er bij te zeggen waarom dat moet?
Vaak word het gezegd omdat hooi meer suiker zou bevatten.

Het kuil wat wij momenteel op stal voeren zit lager in suikers dan van hooi van hetzelfde land.
dus ik vind dat dit advies wel degelijk uitgelegd moet worden.
Vaak word er onterecht geroepen dat hooi minder suikers heeft,maar dit is absoluut niet waar.
Ligt allemaal aan bemesting,maaitijdstip etc...

Wat beteft je brok, kijk hier even
http://www.voervergelijk.nl
Staan allerlei soorten voeding op waarbij je zelf kunt kijken wat geschikt is.

In dit geval zou ik gaan ondersteunen van binnenuit.
Misschien een goed supplement voor de darmen er bij, of een ontgiftingskuur?

Ik wil niet beweren dan suikers geen rol hebben bij de symptomen. Het is voor mij niet de reden dat ik hooi voer. Kuil is uiteindelijk geen paarden voer.

Paarden zijn gemaakt om voer te verwerken met een hoog drogestofgehalte. De cellulose in het gras zorgen hiervoor (celwand). Deze celwand wordt afgebroken door microben in de blindedarm. Hierbij komen vetzuren vrij. Dit wordt door het paard opgenomen. Door dit proces komt er veel warmte vrij (paard heeft dan geen deken nodig) daarnaast geven de vetzuren langzame energie vrij. Je paard is dan minder explosief en heeft een groter uithoudingsvermogen. Granen en suikers geven snelle nerveuze energie.

Een paard dient dan ook gevoerd te worden op drogestofgehalte gehalte en hoeveelheid. Paarden hebben 1-2kg droge stof per 100kg lichaamsgewicht nodig. In hooi bezit ongeveer 80% uit droge stof. Mijn paard heeft dus een slordige 15-20kg aan droge stof nodig. Dat wil zeggen 18.75-25kg hooi per dag.

Kuil bevat 35-55% droge stof.ermoet dus veel meer gevoerdworden wil je aan de droge stof voldoen.

Kuil in gefermenteerd gras. Eiwit omgezet in suiker. Hogere zuurgraad en weinig cellulose. Aangeraden wordt om niet meer dan 30% van het rantsoen van je paard uit kuil te laten bestaan.

DarkoFoitzik

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 10:16

Door de verhoogde zuurgraad en het lagere drogestofgehalte gehalte gebeuren er een aantal dingen. Het maagzuur wordt minder geremt door minder aanmaak van speeksel bij het kauwen en door de zuurgraad van het voer. Hierdoor verzuurd de darm uiteindelijk. Demicroben die de cellulose afbreken kunnen hier niet tegen en sterven af. Het paard produceert minder warmte en neemt minder voeding op. De sterfte van de microben heeft een vergiften effect. Dus een zwaardere belasting op de lever en nieren. Met Mok symptomen tot gevolg en vaak ook andere zaken. Meer gas vorming, weke ontlasting, doffe vacht, energie problemen, hoefproblemen, etc.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 10:20

Ik ben het toch niet helemaal met je eens hoor.
Mooie kwaliteit kuil is zelfs nog aan te raden, omdat het kwa structuur en voedingswaarde juist dichter bij gras ligt dan hooi en dus beter te verteren is toch.

Maar het maakt verder ook niet uit, ieder moet voeren wat het zelf wil,
alleen word er soms iets geroepen wat niet klopt.
Internet staat vol met informatie over voeding, :j

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 10:32

internet staat inderdaad vol met vanalles. maar ben het zeker niet met je eens dat voordroog dichter aan gras is.

goed kuil is beter dan slecht hooi maar goed hooi is altijd beter dan goed kuil.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 10:40

Ik denk dat het heel erg aan je voordroog ligt (kuil is altijd slecht voor een paard)
Wij hebben hier voordroog van eigen land. Dat gaat net zo droog de pak in als hooi.
Het is puur voor de handigheid dat het in de grote balen gaat. Hebben we wel tijd gaat er dezelfde dag bijvoorbeeld ook de helft in pakjes.
Wij kunnen een grote baal dan ook gerust een maand open laten staan en dan schimmelt het nog niet.
Voordroog wat aan koeien gegeven wordt en maar een dagje op het land heeft gelegen is natuurlijk een heel ander verhaal, dat is geen paardenvoer.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 19:34

Nou...mocht ik ooit weer mijn paard verhuizen dan wordt het ergens waar echt hooi gevoerd wordt. Het is heel lang goed gegaan. Maar de balen die er nu staan, zijn vanwege het slechte voorjaar niet droog genoeg ingepakt. Gelijk weer dunne mest. Ik denk dat ik zelf maar eens een paar balen hooi insla.

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 20:53

Ik kom hier ook even binnen vallen. Mijn tinker heeft mijten op alle 4 de benen.
Nu kreeg ik de tip om deze vlooienshampoo te kopen.
Afbeelding
Is dat een keer wassen of nog herhalen na 2 weken ?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 22:18

Deze werkt maar 24 uur, dus je moet het wel herhalen.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 23:31

KootMiraDrum schreef:

Hoe kom je daar bij?
Goed inmasseren op de huid, niet al te grondig uitspoelen en herhalen na een week of wat. De permetrine moet in de bovenste huidlaag kunnen trekken om z'n werk te doen.
De werkzame stof wordt voor schurft, mijt, vlo en al dat soort kriebelig bijtend ongedierte gebruikt. (ook bij mensen)

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 23:36

Ik heb hem er vanmiddag mee gewassen en hij heeft vanavond nog niet gestampt. Hopenlijk doet het zijn werk.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 01:26

KootMiraDrum schreef:

Herstel, maximaal 1 week is de nawerking, ik dacht ergens 24 uur gelezen te hebben, maar het is jaren geleden dat ik het heb gebruikt.

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 10:55

Iemand ervaring hier mee?
Sioskin Horse Spray
Kwam het op de bokt markt tegen

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 16:16

Iemand ervaring met zwavel met olijfolie. De mijten schijnen dood te gaan van de zwavel.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 16:40

ik gebruik het nu al een paar weken. werkt prima. hij krabt niet en stampt niet. zelf nu niet met de overgang. ik heb de sokken gewoon lang. echt super spul dat zwavelpoeder/zwavelbloem

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 17:03

En heb jij ook gewoon zwavelbloem met olijfolie gemengt. En iedere dag gesmeerd ?

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 19:09

Ja ben ik ook wel benieuwd naar
En wat zijn de hoeveel heden ongv?

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 08:51

En waar haal je die zwavel

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 11:17

Je kan de zwavel ook in uiercreme doen. Smeert makkelijker.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 11:23

Ik haal het op internet.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 12:31

bertine37 schreef:
En heb jij ook gewoon zwavelbloem met olijfolie gemengt. En iedere dag gesmeerd ?

Yup, gewoon mengen dat het een papje wordt. Dan dep ik het op de aangedane plekken met een verfkwast. Goed erop. Paar dagen echter elkaar.

Nu ben ik een mengsel van uierzalf, sudocreme, ballistiek en zavelbloem. Hopelijk werkt het.

Ik heb het besteld via viatheek.nl geloof ik

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 09:09

Hallo hier een vraagje voor een stalgenootje.
Haar pony heeft aan de achterkant van haar achterbeen (stukje boven de kogel) een soort harde kloof met witte korsten/schilfers.
Wanneer ze wast met betadine en behandelt met zinkzalf of zalf met antibiotica van de DA wordt het duidelijk minder en gaat het bijna helemaal weg.
Maar zodra ze een tijdje niets doet komt het weer terug.
Hebben jullie nog een idee wat eraan gedaan kan worden?

Karlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 16:07

Bijna vergeten, maar ik had beloofd om een berichtje te plaatsen wanneer Finecto Horse te koop was bij de Welkoop. Sinds December ligt Finecto Horse in de schappen bij Welkoop ;-).

Pumps & Paarden heeft er laatst ook een blog over geschreven: https://pumpsenpaarden.nl/2016/12/09/mu ... s-gezocht/

deb_tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:30

Kleemans schreef:
Bijna vergeten, maar ik had beloofd om een berichtje te plaatsen wanneer Finecto Horse te koop was bij de Welkoop. Sinds December ligt Finecto Horse in de schappen bij Welkoop ;-).

Pumps & Paarden heeft er laatst ook een blog over geschreven: https://pumpsenpaarden.nl/2016/12/09/mu ... s-gezocht/

Heb je hier zelf ervaring mee?? Hoe
Lang duurt het voorda het werkt en vinden paarden het wel smakelijk? Ik ben vooral ook benieuwd naar wat erin zit, kruiden en aromatische ingrediënten is niet heel specifiek.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 01:46

deb_tink schreef:
Kleemans schreef:

Heb je hier zelf ervaring mee?? Hoe
Lang duurt het voorda het werkt en vinden paarden het wel smakelijk? Ik ben vooral ook benieuwd naar wat erin zit, kruiden en aromatische ingrediënten is niet heel specifiek.

Ik wil dat ook wel graag weten

racebiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 23:57

Ik kom ook maar even binnenvallen, maar wil graag een goede ervaring delen, mijn tinker had op een been flink rasp, heel vervelend, al vanalles geprobeerd, maar 's winters een terugkerend probleem. In de winkel eens gevraagd en de verkoopster adviseerde mij de paardenzalf van equiprotecta. Zij had de ervaring weer van een klant en aangezien zo potje misschien 12 euro was kon ik deze ook nog wel proberen. Ik heb nog nooit zo snel de huid zien opknappen, het is echt helemaal weg en ik heb 2 weken gesmeerd. Misschien werkt het niet voor alle gevallen, maar mijn paard is er iig bij gebaat