Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
mysa schreef:In oud hooi kan ook veel fructaan zitten, ja. Het verdwijnt niet naarmate het hooi ouder wordt, vitaminen en mineralen wel.
Wat je kunt doen als je paard echt erg insulineresistent is, is het hooi weken. Ik geloof dat paard natuurlijk nu weer beweert dat het fructaan niet door de dode celwand heenkan, maar vrijwel alle andere deskundigen zeggen van wel. Ik heb het hooi maandenlang geweekt, uit voorzorg. Wel een hoop gedoe.
Als je grof hooi hebt, betekent dat dat het gras langer doorgegroeid is voor het gemaaid werd, daarom kun je er wel enigszins op vertrouwen dat het fructaangehalte daarin niet zo hoog zal zijn.
Maar dan nog: mensen met diabetes mogen ook wel een beetje suiker binnen krijgen, nul-optie bestaat niet.
singasong schreef:Als je kleine baaltjes hooi hebt kun je goed bepalen hoeveel hooi je je paard geeft per keer. Ik heb hele grote balen en voor mij is het altijd een probleem om te bepalen of ik iedere keer dezelfde hoeveelheid geef. Ik neem nu een kleine speciekuip en die vul ik. Zo kan ik de hoeveelheid ook goed bepalen, zonder het te wegen.