[TI] Insuline resistentie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 22:13

oh,wat is joey leuk!!!
een bonte fries!
Oeps....sorry...tinker...ik heb een fries ,maar er zit best wat van een fries in een tinker toch?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:38

Super Janine, dat hij in een Hit-actif stal staat. Ik zou dat ook heel graag voor die van mij willen.
Hij ziet er nu goed uit zeg!

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 12:27

Dank jullie wel voor de complimenten, ik zal ze vanavond aan hem doorgeven...... nu nog hopen dat hij dan niet naast zijn hoefschoenen gaat lopen :Y)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 12:29

Hoi allemaal, ik meld me even in dit interessante topic! Mijn KWPN-er stond 24/7 in de volle wei en was altijd al pittig aan de maat (dacht altijd dat hij dat van z'n moeder had). Toen hij ook nog eens minder bewoog vanwege een zere knie werd hij hoefbevangen. Hij is direct van de wei gehaald en in een ruime zandpaddock gezet, DA erbij, medicijnen, foto's, hoefsmid etc, en hij is op 1,5 kg per 100kg graszaadhooi gezet. Dat krijgt hij in een fijnmazig hooinet, en is daar een héééle tijd zoet mee. De ruif (het hooinet ligt daarin) wordt tweemaal daags gevuld. Weidemaatje ging mee, want die eigenaar vond haar ook te vet worden. De DA verdacht hem van IR, vanwege de typische vetophopingen. Binnen een week was hij zijn plofbuik kwijt. Dat wijtte ik aan het weghalen van de suikers uit zijn dieet. Nu, 8 weken verder is hij een flink stuk afgevallen, krijgt hij aan supplementen alleen nog 15 gram magnesiumchelaat, het dagelijks schepje ijslands zeewier, een handje geweekte ponybrik van Subli en is hij getest. Glucose en insuline waarden zijn beide binnen de normaalgrenzen, dus geen IR (meer?). Ik ben nu op zoek naar tips, want als ik door blijf voeren met graszaadhooi dan wordt hij alleen maar dunner. In de 8 weken heb ik zijn activiteit uitgebreid van rondje wandelen in de rijbak, naar nu om de dag onder het zadel lichte arbeid en longeren. De smid is in die 8 weken 3 x geweest om te bekappen, de voeten groeien snél! Hij loopt al een week of twee op de harde grond net zo zuiver als op zand, het gaat hartstikke goed! Ik ben van plan hem nu om te beginnen een klein uurtje op de wei te zetten, zolang het weideseizoen nog duurt, het graszaadhooi ongewijzigd te laten en dan eens te kijken hoe hij erop reageert. Hebben jullie nog ideeën hieromtrent? Wat is een veilig tijdstip hiervoor? 's Avonds of juist 's morgens?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 17:42

Kijk, dat is een heel verstandige aanpak, die afgewogen hoeveelheid graszaadhooi. Minder hooi, minder rijk hooi, iets minder hooi, veel minder hooi, dat is allemaal zo vaag! Ik weeg mijn hooi ook af, eigenlijk voor de ex-bevangene, die overigens nooit echt dik is, maar nr 2 die zo'n 'ik word dik van de lucht' merrie is, die valt er mooi op af.

Mijn ervaring is dat als je weer wat weidegang gaat geven, ze wel weer wat aankomen, in elk geval van twee uur op de wei wel. Verder heb ik begrepen dat in deze tijd van het jaar de middag geschikter is om te weiden, in het voorjaar, tot halverwege de zomer schijnt dat de ochtend te zijn.

Wat je ook zou kunnen doen is in de herfst weer overschakelen op normaal hooi, maar dan wel heel grofstengelig.

Wel fijn dat insuline en glucose (weer) normaal waren.

Vergeet ik nog: als je op gewoon grof hooi over zou gaan kun je beter iets minder geven, ik geef zo'n 1.2kg per 100 kg lichaamsgewicht.

Als je iets anders bij wilt geven zou je Sanequi Colon kunnen geven ipv ponybrok, is geschikt voor zowel bevangengevoelige als koliekgevoelige paarden.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 19:53

Voor 10 uur en na 5 uur op de wei schijnt goed te zijn ivm het fructaan. In deze tijd van het jaar bij bewolkt weer is er minder fructaan dan als de zon schijnt.
Zie ook de fructaanindex op 'paardnatuurlijk'.

Ik hoorde pas ook dat er in oud hooi net zo veel fructaan kan zitten als ik nieuw hooi. Wat weten jullie daarover?

Niek krijgt nu gewoon nieuw hooi maar wel heel grof en lang. Als het geel was zou je zeggen dat het stro zou zijn :D

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 20:07

In oud hooi kan ook veel fructaan zitten, ja. Het verdwijnt niet naarmate het hooi ouder wordt, vitaminen en mineralen wel.
Wat je kunt doen als je paard echt erg insulineresistent is, is het hooi weken. Ik geloof dat paard natuurlijk nu weer beweert dat het fructaan niet door de dode celwand heenkan, maar vrijwel alle andere deskundigen zeggen van wel. Ik heb het hooi maandenlang geweekt, uit voorzorg. Wel een hoop gedoe.

Als je grof hooi hebt, betekent dat dat het gras langer doorgegroeid is voor het gemaaid werd, daarom kun je er wel enigszins op vertrouwen dat het fructaangehalte daarin niet zo hoog zal zijn.

Maar dan nog: mensen met diabetes mogen ook wel een beetje suiker binnen krijgen, nul-optie bestaat niet.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 21:19

Bedankt Mysa, had van de DA idd ook gehoord van SanEqui Colon. Kon op de website en in de folder helaas geen samenstelling ervan vinden. Dat vond ik wel jammer. Zal er eens naar vragen bij de DA. Heb vanmiddag even met de stalhouder gesproken. Het gras bij ons is momenteel best erg kort. En daar zet ik 'm liever niet op. Dus we gaan wel af en toe wat grazen aan de hand in de berm van de oprijlaan en trekken voor volgend voorjaar een "grasplan". Moet nu wel idd achter een veilige energiedrager aan, want nog veel langer op graszaadhooi alléén gaat ook niet natuurlijk. Dan hou ik geen paard meer over.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 08:53

Dan heeft het dus geen zin om oud hooi te gaan geven :+ eigenlijk iets wat ik onbewust altijd al wist. Belangrijker is dat je naar de structuur kijkt van het hooi en wat ook niet onbelangrijk is, hoe het is bemest.

Als je kleine baaltjes hooi hebt kun je goed bepalen hoeveel hooi je je paard geeft per keer. Ik heb hele grote balen en voor mij is het altijd een probleem om te bepalen of ik iedere keer dezelfde hoeveelheid geef. Ik neem nu een kleine speciekuip en die vul ik. Zo kan ik de hoeveelheid ook goed bepalen, zonder het te wegen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 10:55

Klopt, zoals iemand laatst zei: van oude chocola word ik ook dik.

Ik heb een kofferweegschaal, eens bij de Aldi gekocht voor weinig geld. En verder heb ik van die flexibele plastic bakken met handvat (van de Action) Die vul ik en hang ik aan de haak van de kofferweegschaal. Heel simpel. Maar met een speciekuip die je altijd hetzelfde vult ben je ook vrij nauwkeurig, lijkt me.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 11:22

mysa schreef:
In oud hooi kan ook veel fructaan zitten, ja. Het verdwijnt niet naarmate het hooi ouder wordt, vitaminen en mineralen wel.
Wat je kunt doen als je paard echt erg insulineresistent is, is het hooi weken. Ik geloof dat paard natuurlijk nu weer beweert dat het fructaan niet door de dode celwand heenkan, maar vrijwel alle andere deskundigen zeggen van wel. Ik heb het hooi maandenlang geweekt, uit voorzorg. Wel een hoop gedoe.

Als je grof hooi hebt, betekent dat dat het gras langer doorgegroeid is voor het gemaaid werd, daarom kun je er wel enigszins op vertrouwen dat het fructaangehalte daarin niet zo hoog zal zijn.

Maar dan nog: mensen met diabetes mogen ook wel een beetje suiker binnen krijgen, nul-optie bestaat niet.

Jammere aan spoelen vind ik dat vitamines en mineralen ook verloren gaan... Ik heb dus niet voor deze optie gekozen, en idd.. Mensen met diabetes mogen ook een beetje suiker binnenkrijgen..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 11:24

singasong schreef:
Als je kleine baaltjes hooi hebt kun je goed bepalen hoeveel hooi je je paard geeft per keer. Ik heb hele grote balen en voor mij is het altijd een probleem om te bepalen of ik iedere keer dezelfde hoeveelheid geef. Ik neem nu een kleine speciekuip en die vul ik. Zo kan ik de hoeveelheid ook goed bepalen, zonder het te wegen.

Dit vind ik dus ook moeilijk, helemaal omdat ik nu eigenlijk nooit voer na de operatie haha
Boerin voert gedurende de dag, en wij, ik en mn ouders in de avond..
Is moeilijk te bepalen dan dus gaat echte en beetje op de gok helaas..

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 12:26

Ik voer 's avonds en sta dan met m'n hooi op de weegschaal. Dan zet ik ook meteen voor de volgende ochtend klaar. Gewogen en al. Misschien een idee voor je? Heb ook kleine baaltjes, maar het geicht varieert van 18 kg voor een licht exemplaar tot 24 kg voor een zware. Ik heb helaas geen gevoel voor dat soort dingen. Ik weet nu, na 8 weken van wegen nog steeds niet hoeveel 6 kg weegt ;-) . Misschien als ik alles achter elkaar zou afwegen dat dat wél zou lukken, maar eens per dag, nee, dan lukt niet. Heb een personenweegschaal bij de Kijkshop gekocht van mijn tankpunten (BP). Ik zoek nog steeds een weegschaal met het display op ooghoogte. Kan ik nog nergens vinden. In het begin woog ik met een urster. Maar dan is het net of ik meedoe met een wedstrijd accutillen....en daar is mijn rug het niet mee eens ;-) !
@singasong, heb die index gespot, dankjewel, maar we wachten dus nog even met de wei. Heb op pagina 45 hier een mooi verhaal gelezen van Tug over aanvullende energiedragers. Fijn topic is dit!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 13:57

Ik vraag al zoveel van de mensen die me helpen, medicijnen geven, extra voeren etc... Durf nu nog niet te vragen of ze ook met hooi op de weegschaal willen hihi
Als ik mn paard nou aan huis had staan...

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 18:07

En toch, de voedingswaarde van hooi is niet stabiel. Ik denk dat het oude spreekwoord nog steeds goed van toepassing is: Het oog van de meester maakt het paard vet(of mager).

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 12:44

Je hebt helemaal gelijk... Helaas kan niet alles gaan zoals ik het wil...

Fiek was gister weer erg opgeblazen.... Waar het nou van komt...

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 12:50

Ik las bij hoefbevangen dat het gras weer een groeispurt krijgt, dat zou er wat mee te maken kunnen hebben.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 12:53

Hij staat in een zandpaddock, krijgt absoluut geen gras binnen..

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:04

Nou dan is het niet het gras :D. Tot zover mijn diagnose :o .
Misschien minder beweging?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:06

SuperRoos schreef:
Je hebt helemaal gelijk... Helaas kan niet alles gaan zoals ik het wil...

Fiek was gister weer erg opgeblazen.... Waar het nou van komt...

Balen, geef je hem wel de volle dosis van de drainagecomp.?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:31

jolin, beweging is hetzelfde gebleven..

marit, hij krijgt geen drainagecomp, daar gaat zijn suiker van schommelen...

De kuur voor de hoefbevangenheid was al even op dus heb paar dagen terug een start gemaakt met het kuurtje voor zijn nieren, misschien komt hier de schommeling even van. Ben benieuwd hoe hij er straks bij staat..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:01

O ja, das waar :o zijn het oedeemplekken?

Niek krijgt 'Eichhornia crassipes 200K' om zijn suikerspiegel in balans te houden.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:14

Nee echt over zijn hele lijf gewoon meer gezwollen...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:18

dan houd hij vocht vast....te trage schildklier kan daar de oorzaak van zijn,gaat vaak samen met IR...gek dat de da daar nooit op controleert

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:50

Welke waardes zijn dat waar dan op getest moet worden? Dan laat ik dit de volgende keer doen namelijk..