[TI] DNA profielen vastleggen Tinkerpopulatie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:33

Mariska_28 schreef:
frenia schreef:
Angel is trouwens ook EeaaTT ;)
denk dat haar mams een rabicano zwartbonte geweest is :+
(pure gok natuurlijk :P kan net zo goed een vosbonte of bruinbonte of schimmelbonte zijn geweest)
Angel is geschat van 2000, the midget staat bij ICS van 1998

Dan moet hij 1 jaar zijn geweest toen hij er al flink op los aan het dekken was... denk het toch niet.. :D

Zeg nooit nooit... sommige 'mensen-jongens' kunnen "het" ook met succes op 12 jarige leeftijd ;)

Caira

Re: DNA profielen vastleggen Tinkerpopulatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:35

aan de andere kant, ik ken genoeg verhalen van amerikanen die zich in de luren hebben laten leggen door de Gypsy's als het gaat om leeftijden. We kennen allemaal het voorbeeld van the boss nog wel.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 22:19

Weet je, ik vraag me eerlijk gezegd af of 17 markers wel voldoende is om op te testen...
Ik vind het namelijk best vreemd dat Scott op 16 van de 17 markers matched met een in Amerka geboren hengst en dat die 'verkeerde' 17e dan ook nog net een marker is die vaker 'fouten' geeft.
Het kan zijn vader gewoonweg niet zijn, uitgesloten, punt.
Maar wel vraag ik em af moet hoeveel anderen hij nog bijna gaat matchen :D

Eigenlijk moet je denk ik echt de moeder er ook bij hebben om met zekerheid iets te kunnen zeggen realiseer ik me nu, want de overeenkomstige letters met het profiel van de bijna match kunnen natuurlijk ook gewoon van moeders kant komen....
Dat wisten jullie natuurlijk al lang maar bij mij valt het kwartje soms wat traag en ik begrijp dingen pas echt als ik ze zelf beredeneer en niet gewoon aanneem wat er word gezegd 8-)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 22:27

Lien, 17 markers is wel voldoende om te testen. Maar je moet je realiseren dat testen iets heel anders is dan letters vergelijken ;)

Enkel het vergelijken van letters is niet voldoende.
Als ik Scott en dat paard door het lab laat vergelijken, dan komt daar uit dat hij geen zoon is van dat paard. Zij kijken naar de werkelijke DNA string en niet naar de letters.

De letters zijn er enkel om een DNA test om te zetten in een leesbaar document. Er is dus een manier gecreëerd om een DNA string om te zetten in letters. Daarvoor zijn marges gecreëerd. Een gen op de ASB17 marker bijvoorbeeld dat zich bevindt tussen 0 en 1 krijgt bijvoorbeeld een K. (dit is een fictief voorbeeld!)
Als een gen zich in dat geval op 0,001 bevindt wordt het dus een K. Maar een gen op 0,009 is ook een K.
Op het rapport zie je het verschil niet, maar in de DNA string zie je dat wel degelijk!!!

17 markers is dus ruim voldoende. Sterker nog, ook 13 markers is voldoende voor een goede DNA test.
Maar om mogelijke matches te vinden d.m.v. alleen schriftelijke profielen cq. lettervergelijking hebben we 17 markers nodig, want anders vinden we te weinig (of eigenlijk teveel overeenkomsten in letters). Kwestie van kansberekening.

Wat wij doen is niet de normale manier om familiebanden aan te tonen. Wij zoeken een speld in een hooiberg, en daarom maak ik een eerste schifting op letters. Wat er overblijft check je d.m.v. achtergrondinformatie.
Klopt die absoluut niet zoals bij Scott? Dan is het gewoon geen match.
Klopt die wel? Dan is het nuttig om het lab verder te laten testen. Maar ook dan kan de match dus niet kloppen, dat komt dan uit de labtest pas
boven.

Als de labtest bevestigt dat de match klopt, dan zit daar een zekerheid aan van 74%. En als de andere ouder er ook bij bekend is, dan stijgt dat naar 99%.

Ohja de LEX3 is een marker die vaker niet overeenkomt op letters. Ook bij bewezen ouder-kind combinaties. Op de DNA string komt die wél naar boven hoor, maar ik denk dat die marker niet handig is verdeeld en misschien moeilijk meetbaar is. Als een gen zich bijvoorbeeld in bovenstaand voorbeeld precies op de 1 bevindt, dan zal er de ene keer een K uitkomen maar de andere keer misschien wel een F (tussen de 1 en 2). Bij de LEX3 komt dit vaker voor, dus voor het lettervergelijken wat wij doen negeer ik 'm soms. In de werkelijke DNA string kun je zien dat er echter wel een match is.

Nogmaals, mijn voorbeelden van markerindelingen zijn fictief en enkel bedoelt om e.e.a. duidelijk te maken :)

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 22:39

Dat duidelijk maken is wel heel duidelijk :j

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 22:44

Caira schreef:
aan de andere kant, ik ken genoeg verhalen van amerikanen die zich in de luren hebben laten leggen door de Gypsy's als het gaat om leeftijden. We kennen allemaal het voorbeeld van the boss nog wel.

Ach joh, dat scheelde zo'n 10 jaar, toch? Da's maar een kleinigheid ;) Vautje bedankt.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 23:54

Muds schreef:

Fijn om te horen :) Het is zo moeilijk om deze materie via internet goed uit te leggen.
En dan leg ik het ook nog eens Jip en Janneke uit en daar moet ik mee oppassen. Een laborante zal waarschijnlijk een rolberoerte krijgen omdat mijn uitleg natuurlijk véél te simpel is voor de werkelijkheid :D
Maar het is puur bedoeld om de "klik" te krijgen en het verschil te snappen tussen profiel en werkelijke DNA string, en waar de letters vandaan komen.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 07:56

Nuage schreef:
Muds schreef:

Fijn om te horen :) Het is zo moeilijk om deze materie via internet goed uit te leggen.
En dan leg ik het ook nog eens Jip en Janneke uit en daar moet ik mee oppassen. Een laborante zal waarschijnlijk een rolberoerte krijgen omdat mijn uitleg natuurlijk véél te simpel is voor de werkelijkheid :D
Maar het is puur bedoeld om de "klik" te krijgen en het verschil te snappen tussen profiel en werkelijke DNA string, en waar de letters vandaan komen.

Janneke meld zich :D ik begrijp je prima Esmé, ik had in mijn eerste zin alleen niet het woord testen moeten gebruiken maar vergelijken misschien.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 14:32

Maar dan denk ik nog steeds dat 17 markers wel genoeg zijn hoor :) Want jij schrijft dat je denkt dat het er niet genoeg zijn, dus dan vraag je je af of de databank wel werkt?
Want zo vat ik het op, dus daarom de reactie :D

17 markers is voldoende, er komt maar zelden een mogelijke match uit. En die mogelijke match die kan dan óf kloppen, of meteen duidelijk niet waar zijn. In het geval van Scott, daar is duidelijk dat het niet klopt. Dus dat is dan wat mij betreft prima.

Maar ik ben wel blij dat je erover begint. Ik twijfelde namelijk heel erg of ik mensen ook ging informeren over matches die mogelijk niets betekenden. Zo'n vage match kan namelijk nog steeds een familieband betekenen, maar dan bijv. neef/oom, etc. dus is het leuk om te weten. Maar dat is het alleen als ik goed kan overbrengen dat het niets hoeft te betekenen.

Dit lukt minder goed dan ik had verwacht. Dus ik denk erover om voortaan enkel de mogelijke matches te melden die waarschijnlijk ook testbaar zijn.

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:03

Toch zou ik dat best jammer vinden hoor. Ik zou het best leuk vinden om te weten wanneer er een 'vage' match zou zijn en dat er dus mogelijk een familieband zou bestaan. ;) Denk dat je het toch duidelijk genoeg vermeld hebt hoe een en ander werkt? Als mensen duidelijk lezen zouden er volgens mij geen problemen hoeven te zijn.....

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:22

je kan het ook doen als mensen er om vragen ik heb ze ook maar de meeste paarden kunnen geen match zijn net als nuadhua (nuala x drum). Is toch echt geen familie omdat ze niet match met zowel nuala als drum

Dan weten mensen het en misschien zien hun dan wel een verband en is dat eigen verantwoording.

Als mensen allemaal eens goed zouden lezen zou het een stuk makkelijker zijn voor iedereen en alles. Je leest vaak wat je wilt lezen

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:35

Heb jij het nu over jouw Bonnie, momo_lover?

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 17:55

Nu vraag ik me toch af hoe ik me goed uit moet drukken :D
Ik bedoelde niets verkeerds hoor!
Ik kan heel goed lezen maar het was een overpeinzing van mij, ik had die beter naar Esmé kunnen pb-en natuurlijk 8-)

Ik ben er van overtuigd dat de testen kloppen, geen twijfel mogelijk, dat wat ik bedoel kan ik blijkbaar schriftelijk niet goed uitdrukken, Sorry voor de consternatie, dat was echt geheel mijn bedoeling niet, en zeer zeker wilde ik geen twijfel zaaien Y;(

bontebles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 18:09

Even een vraagje. Esmé heb je al wat per post ontvangen van van Haeringen.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 19:26

Lien maak je geen zorgen hoor. Wilde het alleen even rechtzetten :D

@Bontebles: Bedoel je de uitslagen van de ouderschapstesten? Nee die liggen nog bij het lab helaas.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 19:32

KootMiraDrum schreef:
Heb jij het nu over jouw Bonnie, momo_lover?

Ja die heeft een stel op 16 markers en heb ze even gewoon opgevraagt bij esmee en daar zat haar kleine spruit bij maar dat kan dus nooit kloppen gewoon een stukje kansberekening zoals ze het zelf zegt.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 19:38

Hoezo kan dat niet kloppen momo-lover? Sorry, maar ik vind het niet erg duidelijk wat jij zegt.
Kwam Bonnie op 16 markers overeen met Nuadhu?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 19:41

okee ze kwam op 16 markers overeen behalve bij de lex 3. Dan kan het dus voorkomen omdat er wel vaker een afwijking wordt gevonden op die marker.

Maar zowel de moeder (Nuala) en vader (drumshamboo) heeft ze geen match. Dus door puur toeval heeft ze dezelfde markers. Dus gevalletje kansberekening en dat het niet klopt.

Hopelijk klopt het zo een beetje anders even de uitleg in jip en janneke taal aan Esmee vragen die kan dat netjes

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 20:09

Nuadhu kwam idd op 16 markers overeen met Bonnie. Dan kijk ik dus meteen naar Nuala en Drumshambo, maar die matchen allebei echt niet. In dat geval kun je dus meteen zeggen, precies zoals momo_lover zegt; dit is toeval. Niets meer dan dat.
Nuala en Drumshambo kwamen op letters allebei gedeeltelijk overeen met Bonnie en hebben precies díe letters (genen) doorgegeven aan Nuadhu waardoor hij op bijna alle markers matched.

Pak echter de DNA string erbij en de streepjes/genen van Nuadhu begeven zich op een andere plek dan die van Bonnie binnen de markers. Dus geen match, enkel toeval.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 01:33

Lijst bijgewerkt op de site :)

julian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:21

Esmeralda,

Bodine en Miss King zijn onderweg,betaling is gedaan.

Ben benieuwd.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 14:38

Ik kijk er al naar uit! :)

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 16:32

Hoever staat het nu momenteel met de volgende batch? Had je nog kunnen regelen dat die eerder heen kan? (ja ik weet het, ik ben ongeduldig haha).

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 16:35

Het loopt niet al te hard met de nieuwe batch, zit rond de 20 profielen. Het verzoek om de batchgrootte te veranderen naar 25 ligt al bij het lab. Maar het is weekend he? :P

Resultaat is wel dat de prijzen omhoog zullen gaan. Afhankelijk van het verschil zal ik dit of zelf bijleggen voor de profielen die al zijn betaald, of mensen moeten bijbetalen (daar hou ik niet van, om later om meer geld te vragen) of we moeten deze batch nog per 50 versturen. Maar die keuze laat ik even afhangen van wat de prijsverhoging zal zijn. Zal enkele euro's zijn per profiel verwacht ik.

Zodra ik meer weet hoor je het uiteraard.

Dat geldt ook voor alle vergelijkingen. Dit weekend heb ik nieuwe profielen binnen gekregen uit Amerika en hier kwamen 2 hele bijzondere matches uit. Alles gaat nu z.s.m. naar het lab toe :)

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 16:37

Ah oké.... ik snap het, ik vind het zelf niet zo erg als ik een paar euro extra bij zou moeten betalen hoor ;).