[TI] Insuline resistentie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 23:42

Ireen_ schreef:
Wauw, dat ziet er goed uit Superrroos!! Hoe lang geef je die gluco balance nu? Zijn de resultaten bij de anderen die het geven ook zo goed?

Ik hoor meer goede verhalen idd van veel afvallen en redelijk stabiel blijven.. Durf daar voor mezelf geen uitspraken over te doen nog..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 23:44

hieke_81 schreef:
Bij ons zijn de paarden (1 met IR en 3 zonder) pas afgevallen toen ze van de wei af gingen... Ze eten (ook op een schrale wei) veel suikerhoudend gras. En in het korte gras zitten meer suikers dan in het lange uitgegroeide gras.

Dat is idd het moeilijke en de knop die om moet bij mensen dan..

Anouk, je bent goed bezig meid, volg je gevoel en kijk of dit voor Gin al voldoende is, anders zul je idd meer maatregelen moeten nemen en echt op zand en hooi gaan houden een tijd..

Opvallende bij jullie is ook dat 3 pony's symptomen hebben, andere pony's van stal ook trouwens? (bericht voor A_fotografie, hieke praat ook over 3 paarden :-)) want dan is de kans groot dat het gras bij jullie gewoon erg suikerrijk is en de bodem misschien arm ofzo..
(gras op arme bodem bevat veel fructaan om te kunnen groeien)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 23:59

hieke_81 schreef:
Ze was licht hoefbevangen, want was er al heel snel bij. Haar hoefbeentjes zijn niet gekanteld. Dus daar ben ik wel erg blij mee.

Fijn! Die van mij kon de nagels van de ijzers in de hoefwand niet verdragen, dus die gingen er al heel snel weer vanaf, en we zijn overgestapt op plakbeslag.

Anouk94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 07:02

SuperRoos schreef:
hieke_81 schreef:
Bij ons zijn de paarden (1 met IR en 3 zonder) pas afgevallen toen ze van de wei af gingen... Ze eten (ook op een schrale wei) veel suikerhoudend gras. En in het korte gras zitten meer suikers dan in het lange uitgegroeide gras.

Dat is idd het moeilijke en de knop die om moet bij mensen dan..

Anouk, je bent goed bezig meid, volg je gevoel en kijk of dit voor Gin al voldoende is, anders zul je idd meer maatregelen moeten nemen en echt op zand en hooi gaan houden een tijd..

Opvallende bij jullie is ook dat 3 pony's symptomen hebben, andere pony's van stal ook trouwens? (bericht voor A_fotografie, hieke praat ook over 3 paarden :-)) want dan is de kans groot dat het gras bij jullie gewoon erg suikerrijk is en de bodem misschien arm ofzo..
(gras op arme bodem bevat veel fructaan om te kunnen groeien)

Ja ik wist dat in kort gras juist heel veel fructaan zit, vandaar dat ze telkens langer gras erbij krijgen.
Klopt er zijn er nog 2 zo extreem dik maar er zitten er nog wel meer tegenaan..

SuperRoos

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 09:33

Balen Anouk.. De wei waar Fiek op stond daar hebben de andere paarden dus geen verschijnselen, worden zelfs niet heel snel dik dus dan weet ik dat Fiek echt een uitzondering is met veel meer aanleg zeg maar..

Bij jullie lijkt de aanleg zo hoog door andere omstandigheden omdat er gewoon 'te' veel paarden met kenmerken lopen.. Balen zeg..

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 09:51

vetopslag, insuline resistent of nog niet, ontstaat alleen dan wanneer er via voer meer energie binnenkomt dan er nodig is op dat moment. energie is eigenlijkt ook het enige onderdeel van het voer dat je moet beperken om het lijf te stimuleren de al opgeslagen energie te gebruiken.

het energieverbruik is best wisselend over een dag, tijdens rijden is er even meer nodig, maar bij rustig grazen in de wei is er eigenlijk niets meer nodig dan om het lijf in stand te houden, gras bevat dan al heel snel net even tot veel meer energie dan er op die momenten nodig is en dat wordt voor later gebruik opgeslagen, een deel van de suikers blijft nog een poos in een buffer in de lever, paard gaat er altijd van uit dat het eten zomaar over kan zijn(hij denkt dat niet, maar het lijf reageerd vrij automatisch), komt er nog meer binnen dan volgt al vrij snel het opslaan als vet.

bij afvallen is het beter wat meer controle te hebben over hoeveel energie er nu op welk moment naar binnen komt, om het opgeslagen voer te gebruiken, moet je dus een tekort aan energie inbouwen in het geen hij binnen krijgt.weiland kun je dan beter tijdelijk vervangen door echt kale grond of paddock, stal is te weinig een uitnodiging om zelf te blijven bewegen en zo energie te verbruiken.

daar is vooral ruwvoer geschikt voor met een laag suikers en zetmeel gehalte, paard heeft genoeg aan 10% de rest van de benodigde energie kan via andere bronnen benut worden, die zijn in ruwvoer wat minder snel en goed te verteren, het komt dus wat geleidelijker verdeeld beschikbaar, door ook dat ruwvoer in portie's te verdelen over de dag, kun je dat nog beter controleren, gras is bij vrije keuze eigenlijk even niet geschikt, veel te wisselvallig en er gaat altijd meer naar binnen als je denkt.

krachtvoer is vaak zo bewerkt dat het heel vlug verteerd kan worden, er komt dan in heel korte tijd net even teveel aanbod, ook dat tijdelijke teveel wordt makkelijk vet, door krachtvoer wat echt nodig is ongeveer 1 tot 1,5 uur voor de training te voeren is er een betere kans dat het ook gebruikt wordt voor spiergebruik ipv opslag of verdeel het in zo klein mogelijke portie's, zodat je pieken van hoog aanbod van energie wat beter voorkomt. bekijk goed of het paard deze energie wel nodig heeft.

te snel afvallen brengt extra risico's mee, paard gaat dan sneller vet afbreken dan gebruikt kan worden en dat geeft kans op vet-in-het-bloed, met kans dat dat vet vanalles gaat verstoppen en zo orgaanschade veroorzaakt. probeer niet lager te gaan dan 1,5% aan droge stof van het gewicht van het paard, dat heeft een paard nodig om zijn darmwerking gezond te houden en voldoende eettijd te garanderen wat maag en gedragsproblemen voorkomt. goed over 24 uur verdelen zodat er zo min mogelijk vasttijd ontstaat. bij te streng lijnen schakeld het lijf de minst nodige functie's zoveel mogelijk uit en een van de eerste is beperking van beweging.

beweging is altijd een even belangrijke factor om energie te verbruiken, rustige duurtraining verbruikt meer energie met minder risico's op blessures of stijfheid. stimuleren van welke vorm van beweging dan ook is altijd winst, alle stappen tellen, het geeft energieverbruik, een betere doorbloeding en het onderdrukt de productie van insuline.

vitaminen, mineralen en een brede samenstelling aan eiwitten blijft ook bij een dik paard hetzelfde, deze stoffen zijn nodig voor een gezond functioneren van het lijf, kijk dus niet naar 1 mineraal, maar naar alles in het rantsoen en vul aan wat nog ontbreekt. overtollig eiwit kan ook als energie gebruikt worden, dus is het nodig de samenstelling wel breed te houden en voldoende, maar TE weg te laten.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 11:42

SuperRoos schreef:
Ireen_ schreef:
Wauw, dat ziet er goed uit Superrroos!! Hoe lang geef je die gluco balance nu? Zijn de resultaten bij de anderen die het geven ook zo goed?

Ik hoor meer goede verhalen idd van veel afvallen en redelijk stabiel blijven.. Durf daar voor mezelf geen uitspraken over te doen nog..

Ik geef mijn Haflinger ook de Glucobalans, net zo lang als dat Roos het nu geeft maar bij mijn paard zie je niet dat hij afvalt. Hij heeft (nog) geen IR.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 12:26

Marit, meet je ook met een lint, omdat het soms om zulke kleine beetjes gaat en omdat we de paarden elke dag zien het slecht merken..
In mijn ogen is Fiek namelijk nog steeds zo dik als in November, maar door het meetlint en de foto's weet ik dat schijn bedriegt..
De vergelijking van Fiek, Niek en de Glucobalans is moeilijk omdat ze niet beiden op dezelfde manier gehouden worden..

Tug, duidelijk stuk weer :j

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 14:20

Ben het weer helemaal met je eens Tug, alleen schrijf je: bewegen zorgt dat er minder insuline wordt aangemaakt? Ik denk dat het moet zijn: beweging bevordert de gevoeligheid voor insuline, dus dat er geen enorme hoeveelheden insuline hoeven worden aangemaakt om de suikerbalans te herstellen?

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 19:53

regelmatige beweging beperkt de insulineproductie, vaak lukt dat om dat zelfs nog uren na de beweging in stand te houden, dus twee vliegen in 1 klap, de aanwezige glucose kan gebruikt worden voor spierarbeid en er komt minder insuline bij. over het verbeteren van de insulinegevoeligheid van de cellen wordt niets vermeld.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 20:23

Ik wist en weet natuurlijk allang dat beweging goed is, maar naar aanleiding van dit topic heb ik mezelf en mijn paard Indiana beloofd om toch echt regelmatig wat te doen.
Nu heb ik net, voor het eerst sinds ca. 10 maanden i.v.m. 2 enkeloperaties, weer 20 minuten op haar gestapt. Ik zit helemaal te glunderen en wat hou ik van mijn paardje *D
Ik ben zo blij, ik moest dit even melden.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:28

Romeorowan, fijn voor jullie!

Het lastige vind ik dan weer voor IR dat beweging goed is, maar veel van onze IR paarden kampen regelmatig met bevangenheidsverschijnselen, dan is het advies weer zo min mogelijk bewegen omdat er ander meer risico is voor het hoefbeen..
En dan zat je bij Fiek weer, met extreem overgewicht, wanneer je dan gaat laten bewegen het ook schadelijk kan zijn voor gewrichten.. Ik heb hem een hele tijd niet harder kunnen laten bewegen dan een stapje of een rustige jog.. Andere dingen deden zijn lijf gewoon pijn..

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 15:41

Heel herkenbaar: toen Indiana hoefbevangen was zat ik ook zo ontzettend in tweestrijd. Aan de ene kant moest ze bewegen want ze moest afvallen, aan de andere kant kon ze nauwelijks bewegen.
Indiana heeft vorige maand een paar dagen iets gevoelig gelopen op de stenen, maar dat is nu weer helemaal goed.
Wat ze momenteel dus heeft dat haar knieschijven iets haken bij overgang van draf naar stap. Kortom haar spieren zijn dusdanig verslapt. Ze lijkt hier zelf geen last van te hebben.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 21:14

Luisteren naar het paard is wat ik dan maar probeer op zo'n moment. Wel lopen, maar in het tempo wat hij aangeeft, op ondergrond waar hij naartoe trekt.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 08:36

SuperRoos schreef:
Romeorowan, fijn voor jullie!

Het lastige vind ik dan weer voor IR dat beweging goed is, maar veel van onze IR paarden kampen regelmatig met bevangenheidsverschijnselen, dan is het advies weer zo min mogelijk bewegen omdat er ander meer risico is voor het hoefbeen..
En dan zat je bij Fiek weer, met extreem overgewicht, wanneer je dan gaat laten bewegen het ook schadelijk kan zijn voor gewrichten.. Ik heb hem een hele tijd niet harder kunnen laten bewegen dan een stapje of een rustige jog.. Andere dingen deden zijn lijf gewoon pijn..

Dat vind ik ook lastig vanwege het overgewicht. Je belast je paard nog eens extra met je eigen gewicht. Voor de problemen die Niek nu heeft ben ik begonnen met fietsen met Niek en dat ging echt super. Dat wil ik ook weer gaan oppakken als hij weer beter is. Gisteren en eergisteren ben ik wat grondwerkdingen gaat doen in de paddock en hij vond het erg leuk en deed super mee, wel allemaal in stap want ik wil hem nu niet overbelasten.
Ik heb nu wel het idee dat het de goede kant op gaat, gelukkig :D

Roos, ik heb nog niet gemeten met een lint.

Romeorowan, fijn zeg dat het zo goed gaat. Ik kan me voorstellen dat je daar heel blij mee bent!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:54

KootMiraDrum schreef:
Luisteren naar het paard is wat ik dan maar probeer op zo'n moment. Wel lopen, maar in het tempo wat hij aangeeft, op ondergrond waar hij naartoe trekt.

Precies, zo pak ik het ook aan, maar de 'remedie' voor hoefbevangenheid en IR spreken elkaar daar zo in tegen.. Heb met Fiek lang het gevoel gehad ertussen te blijven hangen.. Door hoefbevangenheid minder bewegen, dan blijft hij zo dik, dus blijft zn IR zo.. maar omdat zn IR zo blijft loopt hij ook het meeste risico om bevangen te raken.. Zo lastig..

Met Fiek idd door gegaan rustig te laten bewegen, niet rijdend want dat is nog meer gewicht maar rustig stappend door een zachte bak...

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:44

Mijn paard kiest voor asvalt, een berm daar is ze zo weer uit.
Hier in Zeeland is er ook veel klei en nu het zo droog is zitten daar allemaal onregelmatige stukken in, ze struikelt dan alle kanten op en op straat gaat het dan weer goed. Loopt ze mooi regelmatig.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 16:46

Dan is vlak asfalt idd prettiger lijkt me..

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 08:03

Ik gebruik ook glucobalance voor onze pony. Hij is eigenlijk heel slank van zichzelf en zal ook niet snel dik worden maar ontwikkeld wel snel van die dikke plekken bij z'n staartinplant en manenkam. Sinds ik glucobalance geef is dat over. Het lijkt idd of eea meer in balans is.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:34

Dat is goed nieuws ook weer over de gluco balance..
Ben je het zelf gaan geven of is het geadviseerd door dierenarts of therapeut..
Het paard is niet getest op IR begrijp ik?

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:08

Even een update over Joey,

Een aantal weken is onze hitactief-ruimte nu geopend, Joey doet het er ziende ogen beter in dan op de wei.
Het eten dat hij krijgt is heel goed te doseren door de computer en de beweging is super.
Onze stal houder heeft het zo aangelegd dat ze kunnen kiezen of ze over de verharding lopen of door het zand.
Steeds vaker zie ik Joey kiezen voor de verharding..... het gaat goed met hem.
Hij is enorm afgevallen en onze bekapper was heel tevreden.

En wij natuurlijk ook.... want paardje gezond is... baasje blij ;)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 13:50

Dat is super nieuws.. Heb je foto's van toen en nu?

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 18:33

Ik moet even gaan zoeken voor foto's

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:09

Oke ik heb een foto van de dikke Joey
Afbeelding

En een filmpje van hoe hij nu is in de hitactief ruimte.... even kijken of het lukt ik heb niet eerder een filmpje hier neergezet.

edit: bokt vond de foto te groot :Y) dus heb hem even kleiner gemaakt dus...... helaas..... onduidelijker

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:36

Mooi hoor, fijn dat het zo goed gaat!