De bak is hier knoerthard, zelfs na twee dagen dooi! En natuurlijk nat van de gesmolten sneeuw. Heel jammer want paardje loopt niet optimaal op harde bodem. Ik begin ontwenningsverschijnselen te krijgen argh! Ik wil lekker trainen!
Ik ben me momenteel aan het verdiepen in Karen Rohlf, Dressage Naturally. Ieks.. dressuur? Hahaha. Ik denk dat menig westernruiter er ook wat aan gaat hebben. Ze weet heel mooi te omschrijven hoe ze natural kan laten samengaan met dressuur. Natural is vooral bezig met het mentale verbeteren van een paard, dressuur kan bijdragen in het fysieke welzijn. (in het heel kort gezegd).
Voor mij heeft het allemaal invloed op elkaar, een dressuurruiter kan wat leren van de precisie die komt kijken bij Horsemanship en trail. De westernruiter kan leren van het rechtrichten dat je bereikt met dressuuroefeningen (rijden om het gymnastiseren, niet om de oefening). En alles kan vanuit een Natural basis met zo min mogelijk hulpmiddelen communiceren met je paard!
Het wedstrijdseizoen komt er weer aan.. ik ga dit jaar Level 1 starten. Voor ons de max. we kunnen niet hoger dan dit in nl. Ik verwacht niet heel veel verschillen met de L2. Dat hangt soms ook maar net van de proef af. En daarnaast ga ik dressuur starten. Ik verwacht dat het niet in conflict komt met western, eerder verwacht ik dat het elkaar versterkt. Het is voor mij een nieuwe uitdaging en ik hoop in de dressuurwedstrijden wat meer rust te behouden. Ik hoef daarin niet te presteren en wil me vooral richten op een fijne rijstijl.
Dat is trouwens ook iets wat ik voor de westernwedstrijden wil. Maar omdat ik daar ook wel erg fanatiek in ben kost dat me wat meer moeite. Mijn hart ligt bij de western. En soms maakt dat het juist moeilijker.
Wie vult er het lijstje in van `tinkers in de sport?` Daar zit een (wel 3) gedeelte western in. Is het een idee om hier ook een lijstje bij te houden van tinkers in de westernsport?