[TI] Insuline resistentie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

hieke_81

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 23:23

Oh, nee, bij Trissa zitten ze niet aan de staartaanzet. Ze zitten echt aan de achterkant en een beetje aan de zijkant. Maar ze zitten ook niet gelijk op beide billen. Maar is die bij haar schouder ook op een vreemde plek dan?

Verder vind ik Trissa niet dik, jullie wel?

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 23:26

Nee schouder is niet zo vreemd. En ik vind haar ook niet dik, dat is mijn paard ook niet. Die heeft een slechte start gehad naar mijn idee en daar pluk ik nu de vruchten van. Onderaan pagina 39 staat een foto van haar mocht het je intereseren.

hieke_81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 23:35

Ik heb der gezien. Ze is zeker niet dik nee, maar zie ook zo goed als geen vetbulten... Hoe heb je die zo goed weg gekregen? Ik krijg die bulten bij Trissa echt niet weg...

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 23:45

Het is mij ook niet gelukt de laatste +/_ 4jaar, maar heb dit jaar voor het eerst magnesium chelaat besteld bij paard natuurlijk, en dat heeft wonderen verricht. Zij was ook HB geraakt , gelukkig nog in een vroeg stadia. Ik had op mijn toenmalige stal niet de mogelijkheid er op een andere manier wat aan te doen, magnesium was mijn enige hoop op dat moment. Nu heeft ze een ander plaatsje en al een paar weken geen magnesium meer nodig en het gaat verbluffend goed, vet zal ze nooit worden.

hieke_81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 23:50

Ik sta bij een boer met Trissa en mijn shet Mímir, samen met mijn zus der 2 ijslanders. Wij mogen helemaal zelf beslissen hoe we onze paarden houden en we voeren ook zelf. We doen eigenlijk gewoon alles zelf. We hebben ze nu op een kaal stukje wei staan. Staat geen gras meer op. En we voeren ze gedorst hooi, wat de boer voor ons heeft ingeslagen. Als het goed is is eind van de week de paddock klaar en dan verhuizen ze naar de paddock. Daar laten we ze dan dag en nacht op staan. Ook daar krijgen ze onbeperkt gedorst hooi. Als het weer en het fructaan in het gras het toelaat gaan ze 1x per week een kwartier tot half uur op de wei. Op veel stallen zou het niet mogelijk zijn Trissa te houden, omdat veel stallen hier niet aan mee zouden werken. Ben dus erg blij met waar we nu staan en dat we alles zelf kunnen doen en kunnen beslissen...

Ze is half juni hb geweest. Dit was de eerste keer sinds ik haar heb (heb haar nog maar sinds november). Sindsdien staan ze op dieet en gaat het goed. Op die vetbulten na dan, die ik er niet af krijg...

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 23:56

Lekker zo'n plek en goed blijven opletten op je paardje vaak leer je de signalen op den duur wel kennen. Hoeven ineens weer terug willen zetten terwijl ze dat nooit deed, duidelijk aangeven dat aanraking van haar lijf niet fijn is enz. het kan namelijk echt pijn doen als het lijf zo opgezet raakt.

hieke_81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 23:58

Wat bedoel je met aangeven dat aanraking van haar lijf niet fijn is?

Sinds ze HB is geweest, is ze wel wat lastiger met hoeven uit krabben. Ze tilt haar benen niet meer zo uit zich zelf op en ze trekt veel met haar achterbenen tijdens het uitkrabben...

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 00:07

Dan zal ze nog gevoelig zijn, denk ik? Op het moment dat je een been optilt krijgt de rest meer te dragen, en dat voelen ze.

hieke_81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 00:08

Hoe lang duurt die gevoeligheid in het algemeen? Vanaf wanneer moet ik er een DA bij halen?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 00:29

Het duurt ong. 9 mnd tot een jaar voordat de hele hoef is vernieuwd, en de witte lijn weer strak kan zijn.

hieke_81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 00:33

Zo lang? En tot die tijd zal ze gevoelig op haar hoeven zijn? Moet je dan nog met bepaalde dingen rekening houden met rijden enzo? Of kan ik gewoon alles met haar doen? Ik ben nu rustig aan het opbouwen met rijden...

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 08:59

Nee, ze hoeft niet al die tijd gevoelig te zijn. Ze is zonder ijzers, toch? Ik zou haar zelf laten kiezen of met buitenritjes op het harde of in de berm wil lopen, losse steentjes zal ze best op reageren. Of met hoefschoenen rijden. Het ligt er ook aan hoe ernstig de ontsteking was en of de hoefbeentjes wel of niet geroteerd zijn/waren.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 11:11

Had een berichtje geplaatst gister maar dat is volgens mij niet helemaal goed gegaan..

Duidelijke foto's Hieke, rotziekte is het toch ook.. :(:)
Je hebt je paardjes wel super staan, fijn dat dat zo kan, bij mij is er gelukkig ook veel begrip

Fiek gister weer opgemeten met het leetmint en hij kan weer een stukje strakker.. Blij Blij Blij, ben ook zo benieuwd naar de insuline want de echt typerende vetbulten heeft hij niet op zn billen.. Wel zn nek en zn schoft/schouders maar niet zo erop liggen als ik bij sommigen zie..

hieke_81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 17:30

KootMiraDrum schreef:
Nee, ze hoeft niet al die tijd gevoelig te zijn. Ze is zonder ijzers, toch? Ik zou haar zelf laten kiezen of met buitenritjes op het harde of in de berm wil lopen, losse steentjes zal ze best op reageren. Of met hoefschoenen rijden. Het ligt er ook aan hoe ernstig de ontsteking was en of de hoefbeentjes wel of niet geroteerd zijn/waren.

Ze staat wel weer op ijzers. Ze is nu een stuk minder gevoelig met lopen dan zonder ijzers... Rijd nu voornamelijk op de wei, op het pad wat wel gelijk is zeg maar...

Als ik buiten rijd kan ze niet in de berm lopen, de berm loopt namelijk meteen af naar beneden naar de sloot...

Ze was licht hoefbevangen, want was er al heel snel bij. Haar hoefbeentjes zijn niet gekanteld. Dus daar ben ik wel erg blij mee.

hieke_81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 17:34

Wat fijn dat Fiek weer wat is afgevallen! Fiek is meer in zijn geheel dik toch? Trissa is niet dik, maar heeft echt van die bulten... Ze is net een koe met die bulten op der kont en dan is ze ook nog bont...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 17:52

hieke_81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 18:03

Ik heb het gezien. Gaat echt de goede kant op! Toppie!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 19:37

mooi is dat he dat je zo duidelijk het verschil kunt zien..

ik verzorg bij mij op stal een tinkermerrie en die is ook echt meeeeega dik.
zo was ze al toen ze kwam en nu zelfs met veulen erbij van 8 weken ( en ze is alweer zwanger!)is ze nog dikker dan dik :+
maar ze zit lekker in haar velletje,is alert en heeft geen vetbulten.
nou ja.geen....op haar schouders.pff dat is echt vol..daar zit dus wel vet

en toch is het wel apart...ze krijgt in verhouding echt weinig eten en het veulen groeit als kool en zij zelf blijft ook echt vol.
ze loopt dus hier:
http://lh4.ggpht.com/_2Spm2aZVrLc/So7Xu ... CT0026.JPG
en zo ziet ze er uit:
http://lh5.ggpht.com/_2Spm2aZVrLc/Sl8rB ... CT0052.JPG

en dat van schraal gras, krachtvoer krijgt ze nu 4x per week, een half schepje,omdat veulie natuurlijk ook moet groeien en er ligt een liksteen..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 19:39

Dat zijn helemaal lastige gevallen, door dracht en zogen kun je zo weinig eigenlijk..
Maar verder idd geen harde hals of iets dus kan ook zo'n paard zijn dat wel erg dik is, maar geen afwijkingen in het bloed heeft nog qua suiker en insuline..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 19:49

geen idee,op zich hoeft ze ook niet getest hoor.( doen de eigenaren denk ik ook niet want er is verder niks mis)
ze is in elk geval lekker fit,dus wat dat betreft is ze echt wel gezond. :j

harde hals heeft ze wel gehad hoor,vlak na de bevalling kreeg ze toch merriebrok en stond ze ook nog op redelijk gras..
maar dat is nu gelukkig wel weg nu ze wat schraler staat..en geen merriebrok meer krijgt.

ik heb wel es de neiging om bij wat zwaardere dieren die toch redelijk schraal staan me af te vragen of die misschien niet toch insuline resistent zijn.
maar denk dat het net als bij mensen is dat de een ook meer eten kan dan een ander zonder daar van aan te komen.,....

Anouk94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 20:08

Mag ik me hier ook melden?

Mijn pony, Ginger is altijd al dik geweest. Te dik. Maarja, wisten wij veel, dit hoorde gewoon bij haar dachten we. Nu ik veel meer lees op bokt weet ik toch wel dat er iets fout is. Ik zou graag wat adviezen van jullie willen krijgen, als dat mag. :)
Ze heeft/had een heel harde nek en een flinke buik. Ze krijgt sinds 'n maand of 2 magnesium bijgevoerd maar dit lijkt niet echt aan te slaan. Ze blijft zo'n harde nek hebben, al lijkt het nu wel iets minder maar ik vind het lastig in te schatten omdat ik haar bijna elke dag voel zegmaar. Ze staat 24/7 op de wei, redelijk schraal maar wel met lang gras erbij (eerst strookbegrazing, nu n heel stuk langer gras erbij). Ze krijgt bijna elke dag een klein beetje subli zonder met een scheutje appelazijn en met magnesium. Er ligt een zoutsteen in de wei, zo'n grote bruinroze van 10kg ofzo, merk weet ik helaas niet.
Ze beweegt bijna elke dag nu (in m'n vakantie) maar niet enorm intensief. Ik heb nu een graasmasker besteld dus even kijken wat die gaat doen.

Hebben jullie verder nog tips of dingen die ik écht wel/niet moet doen om haar af te laten vallen? :)

Alvast bedankt,

Anouk en Ginger

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 20:18

ik heb even in je profiel gespiekt,maar ze is inderdaad wel flink zwaar he?

je kunt via je veearts een bloedonderzoek laten doen.
meer bewegen is altijd goed, en daarvoor krijgt ze genoeg voeding binnen van jou.
( mijn pony is net zo groot,ietsje ouder en krijgt aan krachtvoer hetzelfde)

zelf ben ik wel benieuwd of je een foto kunt maken van de weide waar ze nu staat?
kijk als ze echt veel te veel in het gras staat dan kan het daarvan komen.
meeste echte IR paarden blijven nog dik ondanks dat ze weinig eten en flink bewegen.

soms denken we dat ze niet zo veel gras eten,maar valt me toch best vaak op dat vooral pony's nog in behoorlijke weilanden staan met echt veel gras

Anouk94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 20:29

Ja, van bloedonderzoek heb ik gehoord en overlegt met m'n moeder. Die zegt van we gaan sowiso actie ondernemen nu om haar af te laten vallen en daarvoor hoeven we niet perse te weten of ze echt IR is of niet. Als ze dat wel is doen we tzelfde als nu en als ze het niet is is afvallen ook niet verkeerd. :)
Vandaar..

Ja, foto van de wei heb ik. Nu is er wel n heel stuk van het gras rechts afgesloten zodat dat weer kan groeien, en hebben ze er een flink stuk van het langere gras links bij wat ondertussen al een stuk korter is dan op de foto. Ik denk dat ik maandag wel n recentere foto kan maken, deze is een week geleden ongeveer denk ik.
Afbeelding

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 21:44

Wauw, dat ziet er goed uit Superrroos!! Hoe lang geef je die gluco balance nu? Zijn de resultaten bij de anderen die het geven ook zo goed?

hieke_81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 23:12

Bij ons zijn de paarden (1 met IR en 3 zonder) pas afgevallen toen ze van de wei af gingen... Ze eten (ook op een schrale wei) veel suikerhoudend gras. En in het korte gras zitten meer suikers dan in het lange uitgegroeide gras.