[TI] tinker x fries kruising Bonte Jaopie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

snowdon

Re: tinker x fries kruising Bonte Jaopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:34

Je zegt het zelf al.... Knipoog
Laat het geen obsessie worden, je bent echt niet de enige die vastloopt bij zo'n zoektocht.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 21:40

SNOW... al weer online? THANK YOU, soms moet je de dingen maar laten voor wat ze zijn, ook. Ik geef op. Betekent dit dat we dit topic over Jaopie nou ook moeten sluiten, of zullen we nog even wachten? Hoe dan ook, ik heb in elk geval veel an je gehad qua commentaar en (vooral nuchtere) opmerkingen. Zo iets kan inderdaad een obsessie worden, vooral als het niet lukt. Nou zeg, ik heb wel wat anders te doen, vooral met het peerke!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 03:19

Nog 1 mogelijkheid, volgens mij had je dat nog niet gedaan. Zoals je zelf al aangeeft: de vader is ingeschreven bij het FPS. Als het goed is weten zij wie de eigenaar is.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 19:48

Nuage schreef:
Nog 1 mogelijkheid, volgens mij had je dat nog niet gedaan. Zoals je zelf al aangeeft: de vader is ingeschreven bij het FPS. Als het goed is weten zij wie de eigenaar is.

Helaas voor 'terpentijn' was dat, zo te lezen, ook een doodlopend spoor, aangezien de database daar niet geheel up-to-date is.
Citaat:
terpentijn schreef:
ik belde Friesch Paarden Stamboek, fokker van de vader van Jaopie (Remco S.) is dhr Smulders it Berlicum, huidige geregistreerde eigenaar: shr. Rene van Dijk uit Harreveld.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 20:58

Balen zeg... nee dan weet ik het ook even niet meer.
Bij de tinkers weten we vaak onderling nog heel veel maar het FPS is zoveel groter dat het moeilijker wordt.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:06

Heeft het FPS niet een ledenblad? Daar ene advertentie in zetten?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 09:07

Nee, voor nu geef ik het even op, het wil gewoon niet. Niemand kent dat paard onder zijn naam Remco S., zelfs uit de Friezenhoek geen ENKELE reactie, ja, dan houdt het op. Misschien ooit, bij toeval, dat er nog eens iets "loskomt" maar voor nu hou ik me maar aan de raadgeving van Snowdon: laat het vooral geen obsessie worden, inderdaad. Geen Remco S., ach, tenslotte heb ik dan toch zelf een "halve" Remco S., hahaha. Ga ik straks weer eens lekker op zitten (gisteren vrij springen gedaan, nou ja ...springen.... drie kruisjes achter mekaar .. die van mij slaagt er geloof ik nog in om over een stoeprand te struikelen ... nee gekheid, het was 'n eerste keer, maar hij vond het leuk...en ik ook).
Vandaag ga ik vooral voorwaarts-neerwaarts halsstrekken en schijnovergangen doen. Tenminste dat is mijn -altijd weer aanpasbare - plan.En vanmiddag wee achter de schildersezel, nu bezig met een prachtig mooi drssuurpaard in uitgestrekte draf (met de eignaresse er op). Paard is helaas overleden, na een concours liet men hem even los in de weide, gek sprongetje en KRAK kootbeen meervoudig gebroken, afgemaakt ..... Dus het is een aandenken. Dat legt een zware verantwoording op je schilders-schouders. Vrijdagmiddag komt eigenaresse kijken ... pffff.....

crazymolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 09:29

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 09:06

Nou, het was maar goed dat ik de laatste keer nog zei dat mijn trainingsprogramma met Jaopie "aanpasbaar" was. Het was K.. en meer van dat soort gezeik. Meneer was een plank, was er eigenlijk helemaal niet, kon ook opens niet meer halthouden, afbuigen was dus opeens ook je hand een halve meter van zijn hals af doen, hij reageerde alleen eigenlijk nog heel gevoelig op miniscule zithulpen en gewichtsverplaatsingen, zoals ik dat ook van hem ken. Verder geklooi met het bit, teugels uit mijn handen willen werken, bij het aandraven ineens hoofd omhog gooie ... zo heb ik het nog nooit meegemaakt! Nou ja, hij z'n dag niet zeker, misschien ik ook wel niet, maar een feest was het niet.
Heb een dubbelgebroken kneveltrens met koperen rolletje gekocht, ga ik straks eens bij hem inhangen,
misschien vindt hij dat wat makelijker (hij is altijd moeilijk met bitten geweest, gerommel met die mond, meestal ... jaja, de tandarts is al eens langsgeweest, doppen en haken verwijderd). Toe ik het bit uitdeed zag ik wel dat er om het middenstuk een prop kuilvoer vastgedraaid zat, de schrokop heeft dus kennelijk nadat ik hem opgetoomd had nog ergens gauw kans gezien iets mee te snaaien. Hopenlijk was dit een eenmalig fiasco, maar met jonge paarden moet je ook wel GEDUUUUUULLLDDD hebben. Jaopie is niet zo geduldig, maar ik zelf ok niet, dus ja ....
De eigenaresse van het overleden paard is gistermiddag naar het schlderij komen kijken en ging huilen. Dat was dus raak! Zo heeft ze haa paard toch nog min of meer een beetje terug, meer kun je ook niet hopen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 21:29

Ik weet niet of dit hier hoor: vrijdagmiddag eerste echte buitenrit Met J. gemaakt. Was toch iets heftiger dan ik had verwacht. Maar ja, 3,5, stormwind, maar ja. Wanneer kan ik nou ooit eens ALLEEN met hem naar buiten. Zijn twee weidematen liepen er links en rechts voor (om hem, bij gekkigheden, evtl, in te kunnen sluiten, dat was nit nodig, gelukkig). Ik wil nu proberen 1 keer in de week met hem (met 1 bomvast weidemaatje) buiten te rijden. erder denk ik, dat dit Topic wel kan worden SLOTJE, want ik heb net een eigen printer/scan? etc. gekocht, dus daar ga ik lekker mee experimenteren, omdat ik SO JEALOUS ben op al die mensen die maar allemaal foto's en zo op Bokt kunnen zetten, em ik heb daar gigantische moeite mee, als het mij es lukt, is het meer geluk dan wijsheid, ik ga me nu tot de techneuten wenden, want ik wil ook meedoen, ik heb inmiddels ZULKE leuke foto's van mijn paard!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:08

Succes ermee Haha!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 23:11

Haha, Snow, met dat paard of met die print/scan/copy toestand?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 17:12

Een slotje op het topic is in principe niet nodig, wanneer er niet meer wordt gereageerd zal het vanzelf uit de topiclijst naar beneden zakken. Lachen

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 22:25

Voor diegenen die nog evtl geinteresseerd zijn hoe het nou met Jaopie gaat; het gat ZEER goed. Meneer is lekker los, links, rechts en voorwaarts. Meneer houdt niets vast (qua bit: dat hoor je toch zo vaak?). Meneer is inmiddels "lekker aan het been" (ook zonder kleine knopspoortjes, die hij trouwens toch trachtte te negeren), meneer "buigt nog niet helemaal lekker af, in de hals" zegt men dan, maar hahaha, "meneertje" is dan ook pas 3,5 dus voor mij hoeft dat verder ook niet. Ik en meneer Jaopie zijn verder lekker afwiselend bezig, dan weer eens buiten (EEN ROTS!) dan wweer eens binnen- of buitenbak, "we take it easy". Hij is happy ( denk ik), nou, dan ben ik het ook. Er komen wat spiertjes op, hier en daar, maar ik wil het met hem vooral heel erg rustig aan doen. Hij KAN wel wat, maar ja, denk ik dan, moet dat er NU allemaal uitgeperst worden? Ik hoop dat paard nog zo lang mogelijk in goede gezondheid te houden. "Op de grond: een verschil van dag-en-nacht! We zijn niet twee verschillende iemanden die daar lopen, we lopen nu "samen", heerlijk. Wij zijn elkaar lekker elkle dag beter aan het begrijpen (of dat probeer ik dan, bij mijn paard). Elke dag gebeurt er wel weer iets. Iets leuks, iets minder leuks, maar in elk geval iets, dat ik zeg: ja, zo moet het, zo leren wij. Op een dag, HEB ik hem, voor mij, dan kan iedereen wel denken: maar heb je hem dan NOG niet, nou, je hebt hem al zo lang! Jaja, hebben is weer iets anders dan op papier, huh? Nu hebben dat paard en ik iets van " een knipoogje" tegen mekaar, iets van: wij kennen mekaar wel. Prachtig, vind ik dat. Ik ga met hem lekker doorwerken, dat is echt een type voor mij: stronteigenwijs, heel eerlijk, heel confronterend: gewoon heel erg leuk paard voor mij dus. Gekke bonte koe! Mooie zwartwitte vrijheidsstrijder! Ja, mijn paard, Jaopie!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 09:51

Update: kreeg toevallig een E-mail van de eigenaar van de halfzus van Jaopie, die op Marktplaats mijn oproep las, dat ik de vader van Jaopie, de Friese hengst Remco S. zocht. Zij hebben: Donna van de Keurhorst, die dezelfde vader heeft als mijn Jaopie, en zoeken zich ook al suf naar Remco S.! Het is overigens de ENIGE reactie die er op mijn oproep op Marktplaats (al weer enige tijd terug) gekomen is. Bizar, niet? De mail was van Hendriek Brink te Gasteren, zelf lukte het mij niet Donna op te sporen,dus dit contact is mooi meegenomen.
Ik ben dus niet de enige die Remco S. zoekt .....!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 23:18

Wij gaan meedoen aan de RALLY PAPER RIT op 24 maart, Tweede Paasdag, vanuit Annen, 25 km (of de helft, als je een jong paard hebt die het niet trekt, kun je na de pauze stop met je of de trailer weg). Wie doet hier nog meer aan mee? Of wil misschien meedoen?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 23:21

Rally Paper was dus afgelast wegens verwacht slecht weer: hagel, sneeuw etc. Achteraf: stralende dag. lang leve de weermannen.
Iets anders: Bonte Jaopie komt 27 april weer "naar huis" in Zuidlaarderveen. Hij heeft 8 maanden om de hoek gestaan, zeg maar, voor "de belering" en begeleiding voor mij. Nu breekt het zomer- en buitenrij seizoen weer aan, dus als er mensen in de buurt van Zuidlaarderveen zijn, die ook zin hebben in een buitenrit of iets dergelijks .... Call me! jaopie is heel makkelijk met andere paarden
Moderatoropmerking:
telefoonnummer verwijderd
, of kijk anders, ook voor het E-mail adres op http://www.atelierterpentijn. com

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 23:03

Bonte Jaopie van de Weideblick is sedert 1 april jl. weer thuis in Zuidlaarderveen. Hij staat lekker 24/7 in de wei. Ik train dressuur, maar buitenritten, krijg les, we zijn blij! Iedreen, die hem eens wil zien of wat wil weten, kan contact opnemen. Hij is, zoals bekend, kruising Tinker x Fries en we maken graag buitenritten. Dus als iemand zich (ook) geroepen voelt, neem contact mij p, rijden we samen!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 22:17

Voor de mensen die dit nog interrsant vinden: Bonte J. had een slokdarmverstopping, vandag, Waardoor kwam dfat? Hij had 5 minuten tioegang, tot een bergje afgemaaid vers grad, dat is in "zijn strot blijven steken. Dierenarts, slaan op, die zgn luchtpijp, dat paard staat dan met zijn hoofd zowat op de grond, de groene troep (het kort afgemaaide grad, wat ik hem NOOIT had mogen geven!) kwam zo ongeveer door zijn neusgaten nar buiten. Hij begon te trilen en beven en viel bijna om. Ik heb hem aan het lopen gehouden, naar de overkant meegnomen ( de mebnsen van VANDENBOSDRIVING, menfiguren, maar ook Z2 dressuurmensen, met dus paarden die niet dood moete, of klinkt dit luillig?) heen gerend, en : Jaopie moest (de PROP zaklte van zeldf, maar we wisten natuurlijk niet hoe ver, most ook niet in de maag blijven zitten, dus, de hele middag in zandpaddock met langstengelig kuil; of hooi,m daarna pas weer in de weide, ik mocht nog wel rijden (trainen), maar is het heel erg als ik zeg, dat mij dar de lust even toe verghaan was? Moprgenochtend dan maar weer, om 13.00 (het "gebeured" eigelnlijkom een uur of 9.00 in de morgen) heb ik hem maar weer terugggezet in zijb wei. PFFTTTT. Bah. Hijg. Zucht. Tot morgen dan maar weer, hoop ik.

vuurtorenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 23:17

ach wat een verhaal wat zal je geschrokken Ach gut zijn soms denk je goed te doen en pakt het anders uit verwijt jezelf niets mensen maken fouten Ja .
ik hoop dat het snel door zijn systeem is en dat hij gauw weer opknapt sterkte en verwen hem maar met veel aandacht Ach gut

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 08:03

Jaopie is weer helemaal "de oude" (of jonge, haha). Maar zo zie je dat een ongeluk in een heel klein hoekje steekt. Een goede les; hij moet ontzettend hebben staan schrokken en niet gekauwd hebben, vermoed ik, waardoor er geen of nauwelijks speeksel is gevormd. Ja halve Tinker, dus: vreetmonster.
Inmiddels hebben we weer gewoon gereden, we hebben zelfs wijken in draf gedaan, dat pat hij toch maar mooi op, terwijl hij dat op zijn leeftijd helemaalniet hoeft te kunnen, maar bij wijze van experiment probeer je eens wat uit, of hij al aan een volgens leermomentje toe is. Moet je je geen Grand Prix beeld bij voorstellen, hahah, hij wordt 30 juni pas 4 jaar, en is ook niet bepaald een Trakehner, Westfaler of zo, met mooie verende zweefgangen. Maar daar gaat het nauurijk ook niet om, je kijkt af en toe gewoon of hij open staat voor iets nieuws of iets aan wil nemen. Daar is-ie wel vrij sterk in, alleen is de accu wel vrij snel leeg, een half uur trainen, heb je het echt wel gehad, dan valt hij snel in tempo en reactie terug, en dat is dan vaak nog inclu opwarmen.... Ook is zoals bij zijn leeftijd gebruikelijk, de aandacht niet altijd bij de ruiter, vooral niet als er andere paarden in de weide worden gezet of als in dezelfde bak met bijv. een menwagen wordt getrained. Niet door mij hoor, hij heeft (nog) nooit voor de kar gestaan. Zijn spieren beginnen nu mooi tot vorm en ontwikkeling te komen, hij wordt nu alleen de laatste week opeens dikker, dus zal ik van de week (morgen) zijn grasland halveren, want dat grote stuk rijk grasland waar-ie op staat is duidelijk te veel van het goede. Tsja, mei-gras, he? Anders moet hij overdag in de zandpaddock staan, maar dat doe ik liever toch niet. Je kunt wel zeggen: train het er dan maar af, maar dat gaat niet met zo'n jong paard, zo veel en zwaar kun je daar niet mee werken. Drie keer in de week een half uur en 1 ker buitenrit, verder kun je toch niet gaan met hem. Zijn gedrag is wel met sprongen verbeterd, alleen is hij de laatste weken nogal "jumpy", soms is hij wel erg kijkerig en schrikkerig. Ja, niet na het trainen meer, dan is hij gewoon moe, en zal de buitenwereld hem verder een zorg zijn. Ik rijd i.p.v. uitstappen na het traienen ook wel eens naar buiten, een rondje om de velden hierachter, dan is hij toch al van PFFFTTT, zo kun je ook een soort cooling down doen, als het warm is. Maar alleen er op uit als je hem bijv. na een of twee dagen rust vers uit de wei trekt, dat is een beetje link. Dan neem ik een ander op een 20-jarige Haflingermerrie mee, die kent hij vanuit de wei, en kalmeert altijd goed.
Had overigens nooit verwacht, dat zo'n Tinker x Fries kruising , ruin, nog zo heftig zou kunnen reageren, je zou toch (volgens de algemeniteitsregels "in de boekjes" dan...) een soort laconiek, cool paard verwachten. Maar af en toe denk ik: hee, ben je vergeten dat je een koelbloedige kruising bent, Jaopie? Is met trainen en basisdressuur wel weer meegenomen, soms, dan werkt hij voor je, in plaats van jij aan hem. Ik heb ook een mooi wit hoofdstel voor hem gekocht, zal het snel op de foto zetten, en via een ander proberen op Bokt te krijgen, het wort wel weer eens hoog tijd voor nieuwe foto's!

vuurtorenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:15

gelukkig dat hij weer hersteld is en je bent op de goede weg en ook koelbloedige rassen kunnen heftig zijn alleen kalmeren ze een stuk sneller.
ben benieuwd naar de foto's en misschien kan je ook rij foto's maken vind ik ook altijd leuk Haha!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 23:39

Leuk progiel trouwens, Vuurtoren, ik kan wel een end weg zitten te zwetsen, maar i k moet nu gewoon MET FOOTOOTJES komen, ik kn dat zelf absoluut niet, wel geprobeerd, mar ik heb meer verstoord, of onbedoeld gewist (zelfs was ik in staat, mijn eign website te wissen, kun je nagaan: www.atelierterpentijn.com
at is een prestatie op zich, niet? Maar ja, even geduld, iemand gaat het voor mij er op zetten. Mi kleine 1,58 Jaopie.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:25

Na overleg met de andere TImod is besloten een slot op dit topic te zetten. Ondertussen gaat het topic allang niet meer over waar het oorspronkelijk voor is gestart, en worden er zo eens in de paar maanden een update over hoe het met het paard gaat geplaatst. Het omhoog schoppen van topics is niet de bedoeling op Bokt.
Mocht je nou nog wel een voor de zoektocht interessante update hebben, dan kun je mij of Ann een PB sturen, dan openen wij het topic weer, of je kunt een nieuw topic over de zoektocht openen.