[TI] Welk voer voor (mokgevoelige/chronisch zieke) tinker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Re: Welk voer voor (mokgevoelige/chronisch zieke) tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:27

Connor is import en is met flinke moklidtekens hier gekomen.Ook dikke ribbels in zijn achterkootholtes. Hij kan wel in de glijmodder staan zonder mokproblemen. het ligt bij hem echt aan het eten.

Het enige dat hij krijgt van de modder is verweekte sporen. Maar dat is met een goede kwak teer te voorkomen.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:57

Ariebren schreef:
Ik heb toch nog een vraag.
Degene die een paardje hebben met mok problemen.
Is dat een paardje wat gefokt is in Nederland bij een normale goede fokker. ??
Of is het een paardje uit Engeland / Ierland??

Daarnaast is stro nu niet zo goed voor een paard met mok problemen.
Ga je zelf maar na als je een wagentje stro op het handje gelost hebt.
Dan zitten je armen vol met rode spikkels, of te wel je hebt een goede huid irritatie.
Dit kan ook gebeuren bij de paarden die in een dik stro bed staan. de harde stro stengels irriteren de kootholte en geven daar de huidbeschadiging. zodat een of andere bacterie of schimmel de kans krijgt om in de huid te komen.

Dus de vraag is, wie heeft mok en staat op stro.??

Wie zijn veearts neemt een afstrijkje van de mok plek en onderzoekt dat??

Drie vragen en wil iedereen daar een normaal antwoord opgeven.
Het gaat hier niet om de discussie maar gewoon een soort mini onderzoek.

Mijn paarden staan op de weide en dus af en toe modder, op stal (ongeacht de bodembedekker, tenzij ik de stal leegliet) hadden ze standaard allebei ernstig mok.

Afschrapsels hebben bij mijn paarden nooit wat uitgewezen

Bonita komt uit Engeland, is met haar 9 jaar naar Fam Kanters gegaan, waar ze een goed leven heeft gehad, daarna helaas de handel ingegaan, waaruit ik haar heb weggekocht.

Kato komt uit België, is als jonge merrie naar Nederland verkocht, waar ze behoorlijk verwaarloosd is geraakt, niet door onwil of onkunde, maar vanwege een teveel aan paarden, waardoor ze te kort schoten in aandacht en verzorging.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 18:11

Snowdon is import en er is nooit een afstrijkje van de mok/rasp afgenomen door dierenartsen. Is hier ook niet gebruikelijk (zoals wel meer Clown )
Stro of buiten heeft geen verschil gemaakt.

MSM zwavel over het voer???? Da's nieuw voor mij. Ik ken het alleen als zalf. Geen resultaat hier overigens.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 18:21

Heb geen foto's meer gevonden van Kato haar benen als ze natte mok cq pusbenen heeft, wel een gevonden van Bonita in haar "rustige" periode vorig jaar

Afbeelding

Zelfde been, maar dan onrustig, net schoongemaakt en ontsmet
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WGSVIMIG.jpg

En dit is dus zo'n vliegenmade die bij Kato in de sok zat.
Afbeelding

Oude foto van de vorige eigenaar, hier was ze net behandeld met ivermectinespuiten voor schapen. Ze heeft hier nog erg dikke benen, je kan ook bijna geen overgang zien tussen de hoef en de kogel, het loopt in de zelfde breedte door.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OVNDJKWG.jpg
Laatst bijgewerkt door DianneM op 04-12-07 18:28, in het totaal 2 keer bewerkt

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 18:22

Zou het nou echt heel veel uitmaken of een tinker geimproteerd is of niet?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 18:26

in veel gevallen wel. Paarden uit deze landen zijn altijd erg sober gevoerd en worden bij aankomst in nederland vetgemest en in de watten gelegd, wat ze dus totaal niet gewend zijn. Wat ook kan zijn: De paarden in ierland en engeland hebben vaak blootgestaan aan JKK, dat daar erg veel gewoon in de ruige natuur voorkomt. Hierdoor zijn soms leverbeschadigingen opgetreden welke dus niet direct aan het licht komen, omdat men het hier niet verwacht.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 18:30

Eigenlijk moeten sommige tinker eigenaren meer kijken naar wat voor ras de tinker is, ipv ze te behandelen als warmbloed.

Ik ben erg blij dat mijn tinker geen last hebben van mok. Voor de tinker eigenaren die wel tinkers hebben met ernstige mok: Heel veel sterkte. Ik begrijp helemaal dat jullie je soms hopenloos voelen omdat niets helpt. Heel veel sterkte!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:13

geerke schreef:
jeetje die foto's wat een ramp,gek dat dat altijd mensen overkomt die goed voor hun paarden zorgen,ik heb altijd de indruk dat mensen die nooit goed opletten de minste problemen hebben

nee hoor, kweenie waar je die wijsheid vandaan haalt of refereer je nu naar o.a. teuntje en mij? zo is hij door indiana jones hier op bokt van de handelaar gekocht, zijn geschiedenis is niet duidelijk maar er is ergens niet goed voor hem gezorgd, nu dus idd wel Knipoog en heus, genoeg tinkermensen hier die niet spreken over de mok bij hun paarden hoor. wat niet weet, wat niet deert.
en de goede zorg beperkt zich hier tot het inwendige paard, het uitwendige gepoets zal mij een zorg zijn Lachen

ik heb zelfs zo'n groot ego dat ik denk dat het enige goede plekje wat napoleon kan hebben bij mij is Haha!
toen ik hem kocht zat hij met 4 stinkende puspoten en de schilfers stonden hem in de hals... na 3 maanden homeo en schoon voer was het ergste al weg!

ellepel, de feel good mineralen komen van de welkoop en heeft hij een tijdje goed kunnen gebruiken Ja idem als de laminaze wat idd vaak wordt gegeven aan paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangen maar ook ter compensatie voor rijk, bemest weidehooi. (laatste heb ik niet van mezelf hoor)
gam heeft lang last van gevoelige dunne hoefzolen gehad, vanwege zijn immuunsysteem.

de zwavel is idd een wit kristal achtig poeder wat over het voer moet.

kingsley niet meteen grienen. wat hier geschreven wordt zijn geen meningen maar, door ervaring, onderbouwde feiten. alleen heel veel mensen hebben die kennis nog niet. ik zou als advies geven; neem het met je mee want wie weet heb je er nog eens wat aan of in ieder geval je tinker-stalgenootje. misschien wil die wel al deze tips eens proberen Ja

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:15

Wit kristal achtig?
Hmmz ik ken het als creme-kleurige zalf en als felgeel poeder, maar wit... echt weer iets nieuws haha
Ik was altijd in de veronderstelling dat zwavel puur vergif was, als ze het binnen kregen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 22:59

ik refereer helemaal naar niemand,maar ik zie zoveel voorbeelden hier in frankrijk van mensen waarbij alles altijd maar goed gaat...
afrasteringen op de grond,landbouwwerktuigen in het land,paarden waar echt nooit naar omgekeken wordt en dat gaat allemaal maar goed(of ik mis het net als er wel iets gebeurd,dat zal het zijn....sorry was even off-topic...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 23:03

snowdon schreef:
Snowdon is import en er is nooit een afstrijkje van de mok/rasp afgenomen door dierenartsen. Is hier ook niet gebruikelijk (zoals wel meer Clown )
Stro of buiten heeft geen verschil gemaakt.

MSM zwavel over het voer???? Da's nieuw voor mij. Ik ken het alleen als zalf. Geen resultaat hier overigens.

vreemd dat er nooit een schraapseltje is genomen,dan weet je toch meer of zie ik dat nu verkeerd?
Als je dat vraagt doen ze dat toch gewoon??

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:08

Hier kijken ze je echt maar raar aan en heb er zelf dan ook geen vertrouwen in. Maar het scheelt ook dat Snowdon er over het algemeen geen echte last van ondervind en het is ook niet zoals bij Kato en Napoleon.
Maarja nu heeft het geen zin meer, want weg = weg. Nu wil ik nog proberen het weg te houden. Of in elk geval minimaliseren als het weer opkomt.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:31

En ik word weer aardig moedeloos, ben nu ruim een week met de mokthee van Pellie bezig, maar het is gewoon weer verschrikkelijk. Alle 4 de benen zitten helemaal vol. Als iemand toch maar eens de oplossing wist, pfff.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:43

ciara: heel veel sterkte! Ik had goede verhalen gehoord over de mok thee, jammer dat het niet bij jou tinker werkt.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 19:46

heb jij al eens cat's claw geprobeerd Caira? Misschien dat je dat eens uit kan laten meten of Irish dat mag hebben ivm haar lever..

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 20:20

Bij die mokthee is het een standaard verschijnsel dat het in eerste instantie verergerd en daarna afneemt.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 20:21

Laten we het hopen Leon

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 20:22

Ik hoop het voor je Lachen
Hier was het iig wel zo en naar andere verhalen ook.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 12:06

inderdaad, doorzetten lonneke!! bij nap zag ik na 3 weken goed resultaat! Ja

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 11:10

whihoe! inmiddels bijna 3 weken bezig en verdomd het werkt echt! De natte plekken zijn op 1 na opgedroogd en het ziet er verder rustiger uit. Paard is ook veel vrolijker, stampt bijna niet meer, ik ben echt superblij!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 11:32

whooohoeeeeee vet cool lonneke!!! Go jij! Go jij! Rock-on, dudes! OK dan! ik ben echt heel blij voor jou en irish!!! super nieuws dus!

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 17:42

Bij king begint eindelijk de pilletjes van mok-care te helpen. na gebruik van vier weken en twee keer wassen met sebacil. is het nu rustig en wordt het minder. Dus ik ben erg blij dat dit bij king werkt, ik hoop dat het nog minder wordt en of helemaal weggaat. Maar zo als het nu is vind ik het ook goed als het maar niet weer erger wordt. Pling

fijne feestdagen en sterkte met jullie paardjes allemaal OK dan!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:46

Hier is het bij Snowdon weer lichtelijk terug helaas, maar van het voorjaar doen we weer een kuurtje thee Lachen

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 19:49

Caira: wat een geweldig goed nieuws! Wat fijn dat het zo goed werkt!

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:19

caira geweldig! tof hoor! mijn snowdon krijgt in het nieuwe jaar een kuurtje thee Lachen