[TI] scheren van een tinker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Re: scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 00:48

Jordy is wel helemaal goed kort geschoren, en staat ook met een 150 grams regendeken op, anders heeft hij het veel te warm. Gisteren stond hij zelfs nog in zijn blote kont in de wei Nagelbijten / Gniffelen
Jordy krijgt als het overdag onder de 10 graden komt een 200 grams deken op, en als het gaat vriezen gaat daar een dunne onderdeken onder.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 22:16

Maxum is vandaag ook geschoren. Ik dacht dat kan wel zonder verdoving maar niet dus. Maar het is gelukkig gelukt. Ik doe hem gewoon de 300 grams deken op. En hij zweet niet. Dat lijkt mij beter want een paard zonder deken krijgt toch ook niet als het kouder word een steeds dikkere vacht? hihi. Of zie ik het nou helemaal verkeerd? Wie doet ook na het scheren gewoon 1 deken op en houd het daarbij? De andere paarden die niet geschoren zijn houden deze deken ook gewoon de hele winer op.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 08:57

Citaat:
Dat lijkt mij beter want een paard zonder deken krijgt toch ook niet als het kouder word een steeds dikkere vacht?

Als een paard het koud krijgt, gaat de vacht iets uitstaan. De lucht tussen de haartjes van de vacht warmt op en vormt op die manier een extra warme laag...

Bij de temperaturen zoals vorige week is een paard echt niet blij met een 300 gr. deken. Maar zodra het gaat vriezen kun je die wel opdoen. In het voorjaar als de temperaturen weer stijgen, geef ik dan normaal weer een dunnere deken op..

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 10:31

biancanij schreef:
Maxum is vandaag ook geschoren. Ik dacht dat kan wel zonder verdoving maar niet dus. Maar het is gelukkig gelukt. Ik doe hem gewoon de 300 grams deken op. En hij zweet niet. Dat lijkt mij beter want een paard zonder deken krijgt toch ook niet als het kouder word een steeds dikkere vacht? hihi. Of zie ik het nou helemaal verkeerd? Wie doet ook na het scheren gewoon 1 deken op en houd het daarbij? De andere paarden die niet geschoren zijn houden deze deken ook gewoon de hele winer op.

Djowy heeft nu een 150 grams deken op, is echt genoeg voor hem.
Als het gaat vriezen overdag krijgt hij een 200 grams onderdeken erbij.
Daar redt ie het mee ben ik van overtuigt Knipoog

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 11:44

Ik heb dit topic grotendeels gelezen en wilde nog een vraagje stellen: wie scheert zijn paard helemaal bovenop de rug en wie laat een 'shabrakje' zitten? Ik wilde het deze keer helemaal weg laten halen, maar kwam vandaag iemand tegen die zei dat je dat nooit mag doen.....

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 11:52

Je mag het wel weg halen, het is toch jouw paard. Clown

Alleen beschernt het nog enigzins tegen druk van het zadel Knipoog

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 11:59

Connor heeft alleen een deken op tegen de wind en om zijn spieren droog te houden. maar hij wordt dan ook niet helemaal geschoren dat scheelt.

het voordeel van een dekje laten staan is dat je minder snel last krijgt van schuur en drukplekken van je zadel als je met een te dun dekje rijdt. Dan hebben de achter gebleven haren nog een functie. Vaak wordt helemaal geschoren omdat het sneller is, gemakkelijker scheren en het er voor het oog "netter"uitziet.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 12:12

Ik laat het normaal staan.. Heb nu ook de halspartij zo ver geschoren dat de schouders deels bloot zijn - tot daar waar het zadeldekje begint..

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 12:25

PS: ik rijd met een barefoot (cheyenne) met physiopad. Zou dat nog uitmaken mbt het helemaal wegscheren?

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 12:33

Ik zou het mooi laten zitten.
Het is een extra bescherming en met zadel niemand die het ziet.
Waarom zou je het weg halen,als het voor je paard ook nog eens prettiger is,en met betrekking tot schuurplekjes.
Tis even een kunstje om het mooi uit te scheren Haha!

Ik ben niet zo voor om de rug helemaal kaal te scheren Knipoog

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 17:48

Jordy krijgt juist eerder schuurplekken als ik een dekje laat staan, en als ik het weg haal nergens last van.
Vorig jaar heb ik ook geen dekje laten staan, en heeft heeft geen enkel kaal plekje gehad, en nu ook niet Lachen

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 17:50

ik denk dat ik mijn westernpad er in laat staan, heb gewoon het idee dat die korte haartjes voor irritatie gaan zorgen..

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 19:59

nog 1.5 dag en dan is Lowara de pineut Nagelbijten / Gniffelen
heeft iemand wat duidelijkere foto's van hoe jullie dat met de benen hebben gedaan?
ik kan het slecht zien en wil graag dat het er normaal uitziet, die overgang van geschoren naar sokken zonder ineens olifants poten te krijgen Knipoog

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 20:19

Je kunt het beste de overgang maken door laatste gedeelte met de haren mee te scheren, dan is de overgang niet zo bot. En aangezien de benen van jou paard wit zijn is het helemaal ideaal.
Ik zelf stop (voorbenen) waar de benen aan het lichaam zitten en scheer dan het been gedeelte met de haren mee tot aan het knie gewricht. Bij achterbenen doe ik dat ongeveer op dezelfde hoogte en dan tot aan het sprong gewricht. Tenslotte zweten ze niet zo enorm op de benen zelf. En is het ook idd niet zo kaal onder het dek uit, en toch iets meer beschermt.

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 21:09

Lowara schreef:
nog 1.5 dag en dan is Lowara de pineut Nagelbijten / Gniffelen
heeft iemand wat duidelijkere foto's van hoe jullie dat met de benen hebben gedaan?
ik kan het slecht zien en wil graag dat het er normaal uitziet, die overgang van geschoren naar sokken zonder ineens olifants poten te krijgen Knipoog

Nou dan is ze gelijk met Kayleigh a/d beurt! Haha!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 21:26

dit weekend is Connor ook aan de beurt met zijn driehoekjes als het droog is.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 22:34

Ik heb bij Maxum de haren onder het zadel laten zitten. Dat stond in paard&sport dat het beter is om drukkingen te voorkomen. En dat kan ik mij ook wel goed voorstellen.

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 18:22

Ik neb bij Ryon ook alles afgeschoren op zijn rug, enne als je zadel GOED past krijg je toch geen drukkingen????

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 20:17

Dat klopt,op een goede paardenvacht niet nee.
Maar niet door een afgeschorenvacht door toe doen van de mens Haha!

Waarom moet het weg??
Zo moeilijk is het toch niet om een zadel uitsparing te scheren.
Je ziet het toch niet,maar je heb wel een extra bescherming.
Mooie winter haren zijn zacht,geschoren haren zijn dat niet.

Het gaat bij mij om de functionaliteit van het scheren,dat het mooi staat is mee genomen maar daar scheer ik mijn paard niet voor.

Dus laat ik het zadel model zitten.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 20:20

bij Tom hebben we het haar onder zadel ook laten zitten....
lijkt mij zelf prettiger.

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 14:45

roosa schreef:
Zo moeilijk is het toch niet om een zadel uitsparing te scheren.
Je ziet het toch niet,maar je heb wel een extra bescherming.
Mooie winter haren zijn zacht,geschoren haren zijn dat niet.

@ Annelot, misschien een idee om de volgende keer wel een zadeluitsparing te laten zitten. Wij hebben het chabrak op Djowy's rug gelegd en toen met roze stoepkrijt erom heen getekend. Was dat meteen duidelijke grens Haha!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 16:06

sneppie schreef:
Je kunt het beste de overgang maken door laatste gedeelte met de haren mee te scheren, dan is de overgang niet zo bot. En aangezien de benen van jou paard wit zijn is het helemaal ideaal.
Ik zelf stop (voorbenen) waar de benen aan het lichaam zitten en scheer dan het been gedeelte met de haren mee tot aan het knie gewricht. Bij achterbenen doe ik dat ongeveer op dezelfde hoogte en dan tot aan het sprong gewricht. Tenslotte zweten ze niet zo enorm op de benen zelf. En is het ook idd niet zo kaal onder het dek uit, en toch iets meer beschermt.

mmm dit ga ik hem eens voorleggen dan!
hij is er over 10 minuutjes, dus ik sta met het fototoestel al klaar. ben benieuwd hoe Lowara erop gaat reageren. vermoed niet zo heel erg, ze is al vaak zat drooggeblazen door onze zeer luidruchtige fohn namelijk Nagelbijten / Gniffelen

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 22:29

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 22:40

Lowara is ondertussen ook geschoren. na lang overleg toch besloten om de benen harig te laten, anders moesten de sokken eraf, of zouden de benen raar worden.
De meneer keek wel raar op dat ik de oren gewoon aan de binnenkant harig wilde laten, hij wilde ze het liefst van binnen en buiten scheren Clown

Hier een foto van haar geschoren koppie Lachen

Afbeelding

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 22:42

Lowara schreef:
Hier een foto van haar geschoren koppie

Wat geweldig!! Haha!

Mooi hoofdje hoor *LOL*