[TI] NSvT Hengstenkeuring 2007

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cheveyo

Re: NSvT Hengstenkeuring 2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 11:43

oh oke, dank je wel daar ben ik dan wel benieuwd naar Lachen.

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:18

Leonoor, ik ben het helemaal met je eens. Ik maak me ook meer zorgen om de eerste en tweede ronde en vind het alleen maar goed dat als Ryon er wel doorkomt dat hij een keer op de foto gaat, want dat is de eerdere keuring namelijk niet gebeurt, dat was toen nog niet van toepassing.

En KMD leuk dat je positief bent Bloos

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 16:27

Tuurlijk, 't is een lekkere vent met een bijzondere uitstraling die hij aan zijn kids lijkt door te geven.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:55

Cayusejuhh schreef:
GOED NIEUWS??

Nee dat is verkrachting van het ras vind ik Bloos
Bedoel. zo kom je nooit achter of een hengst een erfelijke iets heb.. IN DE ZIN VNA.. goedgebouwde etc etc
Laag sperma gehalte.. duid vaak op inteelt etc. Dus grote kans op afwijkingen..

ZO moet je dus een GOED ras fokken>???

Silas, offie, baggio etc.. Hebben een HELE DURE keuring ondergaan.>
Waar is dat dan goed voor geweest?? bedoel.. kom dan terug op de kosten die gemaakt zijn.

Er zin in verleden hengsten afgekeurd op sperma.. Draai het terug.. en neem ze dan op

Ieder z'n eigen mening natuurlijk.

Ik kan me zeer goed voorstellen dat mensen met een hengst die eerder is afgekeurd op sperma, zeer teleurgesteld zijn als ze nu niet meer de mogelijkheid hebben om het nogmaals te proberen...

Ik vind het goed nieuws omdat zoals al meerdere malen gezegd is, de eerste 2 ronden zwaar zat zijn en de rontgen blijft ook gewoon. Ik vind het wel belangrijk dat de hengsten op sperma getest worden, maar zooo enorm zonde als ze daar op afgekeurd worden... Hengsten zoals Rowan, Ryon O'Malley, Rocky Mountain en Thunder.... en ga zo maar door... prachtige hengsten die bij diversen goed in de smaak vallen en zeer zeker goed zijn voor de fokkerij.

Als de (zoals Leonoor in elk geval beschreef) rubrieken of eventueel de waarden per hengst niet werden vermeld, zou ik het wel zonde van het geld vinden en dan de spermakeuring overbodig achten. Maar zo op deze manier, zie ik wel een toekomst voor de Tinkerfokkerij.

Overigens ben ik wel erg benieuwd naar het hoe en waarom, maar tot nu toe vind ik het verrassend positief.

@ Mariska: in 2005 zijn er 2 afgekeurd op sperma (Rowan en Cayuse) en van afgelopen jaar heb ik zo mijn bedenkingen.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:56

afgelopen jaar zijn er niks afgekeurd op sperma

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 19:02

Maar Nadine, vergeet niet, elke hengst die door alle ronden in Heerde komen moeten alsnog naar Utrecht voor die (peperdure Knipoog ) spermakeuring. Als een rapport niet ingeleverd is voor het begin van het dekseizoen, heb je gewoon pech.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:30

Nadine, ik moest gelijk aan Cayuse denken toen ik het "spermabesluit" (wat in de komende Battie wordt gepubliceerd) las, voor jullie is dit echt sneu! Ik kan me heel goed voorstellen dat jullie enorm balen (en zo zullen er meer zijn...)

Maar...verder vind ik het eigenlijk wel positief! De strenge 1e en 2e ronde blijven van kracht, ook op de rontgen moet alles goed zijn en de merriehouders zijn echt niet gek, die kijken heus wel naar de klassificatie waar het sperma van een hengst in valt.

Heel goed nieuws dat Ryon ook naar de HK komt!

De naam van die O' Malley nakomeling is Lancelot, een bruinbonte.

Is er al een lijst met alle hengsten die komen??????

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:24

vasthi.. merriehouders van tinkers.. zijn hobbyfokkers Knipoog en geen bloedfokkers.
Er zijn heel weinig mensen die doelbewust naar rasverbetering kijken.
Maar meer.. o leuk veulentje.. Leuke hengst.. hoppa Haha!
Dat soort krijg ik helaas vaak over de vloer. Kijken naar overeenkomst vlekken van offie naar merrie Rolleyes

Bedoel.. echt GOEDE bloedfokkers.. vind je maar weinig in tinkerendnederland.

snap je?

Tja.. elke discussie heb je wellus en nietus Haha!

Ik weet mijn mening en standpunt.. tja Knipoog Ik vind het kolder.. meer kan ik er niet van maken Lachen

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 22:52

snowdon schreef:
...Hengsten zoals Rowan, Ryon O'Malley, Rocky Mountain en Thunder.... en ga zo maar door... prachtige hengsten die bij diversen goed in de smaak vallen en zeer zeker goed zijn voor de fokkerij.

Thunder is nooit getest op sperma. Hij was goedgekeurd en moest toen alleen nog voor sperma. Door de MKZ uitbraak kon hij niet op tijd naar Utrecht, en was hij 2 weken te laat daarvoor. Toen is er gezegd dat hij het jaar daarop maar terug moest komen...

snowdon schreef:
@ Mariska: in 2005 zijn er 2 afgekeurd op sperma (Rowan en Cayuse) en van afgelopen jaar heb ik zo mijn bedenkingen.

Hoe bedoel je dat snowdon? mag ook via PM.

Vraag me trouwens af, hengsten zoals Rocky Mountain en Ryon O`Malley, die goedgekeurd waren voor het stamboek, maar alleen op sperma geweigerd zijn.. Die zouden ze toch zo met terug werkende kracht goed kunnen keuren? Nu moeten de eigenaren weer veel kosten maken voor een keuring die ze eigenlijk al gehaald hebben.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 23:11

precies mariska dat zou eigelijk moeten ja, maar ja dat is dus niet het geval, helaas voor de eigenaren van die hengsten.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 09:36

dobbel schreef:
precies mariska dat zou eigelijk moeten ja, maar ja dat is dus niet het geval, helaas voor de eigenaren van die hengsten.

Ik ben het daar ook volledig mee eens,die rapporten zijn toch al gemaakt.....

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 11:43

annelot schreef:
Leonoor, ik ben het helemaal met je eens. Ik maak me ook meer zorgen om de eerste en tweede ronde en vind het alleen maar goed dat als Ryon er wel doorkomt dat hij een keer op de foto gaat, want dat is de eerdere keuring namelijk niet gebeurt, dat was toen nog niet van toepassing.

waarschijklijk is het mede hierom dat de betreffende hengsten (die eerder op sperma eruit lagen) toch de volledige keuring moeten doorlopen....

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 11:46

ze kunnen dan ook gewoon zeggen van dat ze als nog op de foto moeten, en hengsten die 2 jaar geleden afgekeurd waren op sperma, die hebben al wel de foto`s laten maken,

het zou eerlijker zijn door te zeggen hup als nog op de foto en is dat goed gewoon alsnog aanemen voor de dekdienst.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 11:49

silas schreef:
annelot schreef:

waarschijklijk is het mede hierom dat de betreffende hengsten (die eerder op sperma eruit lagen) toch de volledige keuring moeten doorlopen....

Maar als dat de reden zou zijn, hoe zit het dan met de hengsten die toen ook goedgekeurd waren, en wel de spermaeis haalde? Die zijn toch ook niet alsnog op de foto gezet/getest later?

Lijkt me dat dat de reden dus niet zou kunnen zijn, toch?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 14:32

snowdon schreef:

Dat was ook direct het eerste wat ik dacht toen ik dit besluit hoorde!

Sidney

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 15:54

Is het in Heerde hhmm lekker dichtbij is het de Heerde in gelderland?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 17:14

Caira schreef:
snowdon schreef:

Blond

(mijn kortste posting ooit volgens mij Haha! )

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 10:24

Mariska_28 schreef:
Caira schreef:

Blond

(mijn kortste posting ooit volgens mij Haha! )

Als ik denk waarover het gaat dan moet ik helaas met Snowdon en Caira eens zijn

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 18:33

Dat ze denken dat ze hengsten hebben door gelaten die officieel mischien afgekeurd hadden moeten worden op Sperma??
Om een gezeik in deze trend te om zeilen die nu aan de orde is??

Lijkt mij niet.. Het stamboek wordt als 2e ingelicht namelijk Knipoog als eerste de hengsten houder wat de waardes is Lachen
Het is onze hengst. dus het gaat ons als eerste aan Knipoog

Mensen van inside.. kunnen ontkennen dat dit zo is.. maar ik heb gelijk Knipoog
Heb het al 2 keer mee gemaakt namelijk.
Ze zegegn alleen de waardes aan de foon EN schriftelijk. Later hoor je van stamboek of hij is ggk of niet.

Dit is dus heel onafhankelijk.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 18:42

Ik snap niet helemaal wat je daar mee wilt zeggen, Nadine?

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:56

reactie op bovenstaande vraag :
Dat ze denken dat ze hengsten hebben door gelaten die officieel mischien afgekeurd hadden moeten worden op Sperma??

Dat wij als zijnde hengstenhouders als eerste de uitslag van de sperma keuring binnen krijgen VOOR het stamboek het hoort. Knipoog
Dus het stamboek zelf kan geen beslissing nemen met hengsten af te keuren als ze wel een goed sperma rapport hebben. Dus ze zijn onbeinvloed Knipoog

Geen vriendjes politiek. Ik doelde eigelijk op jou zin.

Over hengsten die dit jaar zijn door gelaten allemaal heb jij je twijfels over Knipoog ze je eerder

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 22:53

Er zijn meerdere hengsten die dit jaar eerst geoefend hebben voor dat de echte sprongen gedaan werden. Sommigen daarvan in Utrecht, is dat wat jullie bedoelen? Is toch niets mis mee, een paar keer ehhhhh....... doorspoelen om 't geheel weer even uit de winterstand te krijgen?

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 17:25

nee Knipoog dat bedoel IK iig niet

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 17:28

KootMiraDrum schreef:
Er zijn meerdere hengsten die dit jaar eerst geoefend hebben voor dat de echte sprongen gedaan werden. Sommigen daarvan in Utrecht, is dat wat jullie bedoelen? Is toch niets mis mee, een paar keer ehhhhh....... doorspoelen om 't geheel weer even uit de winterstand te krijgen?

quoten even een andere post hier onder

snowdon schreef:

Hier onder mijn opmerking op bovenstaande post Knipoog

Cayusejuhh schreef:

Lijkt mij niet.. Het stamboek wordt als 2e ingelicht namelijk Knipoog als eerste de hengsten houder wat de waardes is Lachen
Het is onze hengst. dus het gaat ons als eerste aan Knipoog

Mensen van inside.. kunnen ontkennen dat dit zo is.. maar ik heb gelijk Knipoog
Heb het al 2 keer mee gemaakt namelijk.
Ze zegegn alleen de waardes aan de foon EN schriftelijk. Later hoor je van stamboek of hij is ggk of niet.

Dit is dus heel onafhankelijk.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 12:01

Maar waar doelen Snowdon, flettie en Caira (en dat zijn absoluut niet de minsten) dan op?