[TI] ik heb het zó gehad met die knol..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Re: ik heb het zó gehad met die knol..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 12:22

Oke.. En hoe draai je je paard om wat stronteigenwijs en zeer zelfverzekerd keihard rechtdoor loopt en zeker niet meer op de normale manier te sturen is..?

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 12:27

Tja, daar zat ik net ook aan te denken Chubby......als Nikita zo hard gaat, krijg ik haar echt niet meer omgekeerd. Nee, nu snap ik het ineens. Wanneer je voelt dat ze iets harder willen, boven jouw tempo, gelijk omdraaien.

Ja ja, het kwartje valt..........

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 12:28

zo gauw je het hoofd de andere kant op hebt kan je wat doen. Ik kan me nog een foto herinneren van een bui van Chubby waar wendy op zat.
Het is iets wat natuurlijk opgebouwd moet worden voor het allemaal zo lekker zal gaan. Moet nu weg helaas maar het gaat er om dat je naar de wand toe draait, tenminste zo doet mijn trainer het en dat gaat goed. Al moet je om de 2 passen draaien dat maakt niet uit als dat nodig is, net zolang tot je de gang hebt die je wilt.
Je kunt er al mee beginnen in de stap als je te iets te vlot vind gaan.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 12:36

weet je wat het ook is, zodra ze het bit beetpakken en er van tussen gaan dan ben je eigenlijk al te laat. ik heb ook 100x deze ervaring met gam gehad maar ik moet leren anticiperen op zijn lichaamstaal en daarop handelen. als hij bovenstaand al voor elkaar heeft gekregen dan ben ik gewoon te laat.
wat bij ons ook erg heeft geholpen is om te gaan rijden in rust, als dat er niet is, gewoon niet gaan, in ieder geval niet de weg op. en door mezelf innerlijke rust te brengen, geef ik dat ook door aan gam.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 13:00

Pellie - wat je zegt klopt ook helemaal....

Ik ben van plan om weer les te nemen en mijn Duitse vriendin ga ik vandaag vragen om mijn paarden voortaan wekelijks te rijden (uiteraard tegen betaling) anders is voor haar de lol er snel af..... Hopelijk is dit voor mij een goede investering voor de toekomst.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 13:04

Citaat:
wat betreft dat hard aanpakken:
als ik tegenwoordig met Tinkerbell een eerste keer buitenga, dan zet ik het bit op snoeihard (en dan écht )
als ze dan ook maar durft dénken aan dwaas doen,
krijgt ze meteen een ferme ruk aan de teugel...desnoods een tweede keer...en dan loopt ze mak als een lammetje verder
dat klinkt misschien heel hard, maar anders is er dus geen land met haar te bezeilen...het heeft lang geduurd voor ik dat doorhad, maar nu ik het dus over mn hart kan krijgen, kan ik eindelijk weer zonder levensgevaarlijke situaties in de hand te werken, de straat op.
Soms moet je gewoon van je hart een steen maken

Naar aanleiding van deze uitspraak zou ik je nog niet eens met mijn paarden laten lopen, als ik op zo`n manier met paarden om moet gaan dan maar liever niet, een keer op de plek zetten oke maar om nou bij voorbaard het bit als op zijn scherpst strakst of wat dan ook te zetten dan ben je imo in mijn ogen zeer verkeerd bezig.
Paard krijgt dus bij jou al op de flikker als jij denkt dat zij denkt aan gek doen.
Ik heb het idee hier door dat je zelf onzeker bent en dus daarom die dingen nodig hebt, maar je paard voelt dat zeer zeker aan, ga wat aan het vertrouwen werken wat grondwerk om het te verbeteren.

Ik ben het verder dan ook geheel eens met de uitspraken van cheveyo.

Ik ben het dan ook verder eens met pellie is ook zeker aan te raden, als ik niet goed in mijn vel zit dan voelt Lonan dat en dan gaat het rijden zeker niet lekker en stap ik dus meestal ook weer af want op zo`n moment ken je Lonan ook niet terug en dan heb ik niet de behoefte om hem omdat ik niet lekker in mijn vel zit op zijn donder te geven, dat vind ik niet eerlijk tegen over me zelf en niet eerlijk tegen over Lonan, leer dus kijken naar je zelf doe je het echt wel goed of laat je zelf nog wat steken vallen waardoor een paard een bepaald gedrag heeft, ik denk namelijk wel dat dat van wezelijk belang is.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 14:45

dobbel schreef:
Naar aanleiding van deze uitspraak zou ik je nog niet eens met mijn paarden laten lopen, als ik op zo`n manier met paarden om moet gaan dan maar liever niet, een keer op de plek zetten oke maar om nou bij voorbaard het bit als op zijn scherpst strakst of wat dan ook te zetten dan ben je imo in mijn ogen zeer verkeerd bezig.

Paard krijgt dus bij jou al op de flikker als jij denkt dat zij denkt aan gek doen.

Ik heb het idee hier door dat je zelf onzeker bent en dus daarom die dingen nodig hebt, maar je paard voelt dat zeer zeker aan, ga wat aan het vertrouwen werken wat grondwerk om het te verbeteren.

Hoe bedoel je scherp.....

Klinkt allemaal leuk en aardig maar je moet eens met een hengst gaan freestylen en grondwerk gaan doen.... Dat gaat op zich vast allemaal goed, maar ik geloof dat er ook een moment komt dat je ze flink op hun d*nder moet geven..... Tenslotte lopen ze in de natuur ook niet met touwtjes en lange lijnen achter elkaar aan, maar is het of dreigen of in 1x pats boem een rot trap..... Daarbij in de gaten houden dat elk karakter verschilt van een paard, er is er geen 1 hetzelfde.....

Dus volgens mij kan je Frenia best met jouw paarden laten lopen, alleen hebben jouw paarden die correctie niet nodig....dus zal Frenia die ook niet geven....

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 15:37

Indezz schreef:
dobbel schreef:

Ik ben het wel met dobbel eens, moet er niet aan denken dat dat met het mondje van mijn merrie gebeurt, kan ik dressuur rijden wel vergeten. trouwens ik zou haar heel diep beledigen en kan ik het voorlopig wel vergeten met haar, denk ik.

Citaat:
Klinkt allemaal leuk en aardig maar je moet eens met een hengst gaan freestylen en grondwerk gaan doen.... Dat gaat op zich vast allemaal goed, maar ik geloof dat er ook een moment komt dat je ze flink op hun d*nder moet geven.....

Ik heb 3 jaar les gehad op de ISPH (www.isphorse.com) van Emiel Voest maar tijdens of na het freestylen een hengst op zijn donder geven heb ik nog nooit van gehoord, als je dat toch moet doen, doe je iets niet helemaal goed.

Citaat:
Tenslotte lopen ze in de natuur ook niet met touwtjes en lange lijnen achter elkaar aan, maar is het of dreigen of in 1x pats boem een rot trap..... Daarbij in de gaten houden dat elk karakter verschilt van een paard, er is er geen 1 hetzelfde.....

Dan heb het freestyle niet helemaal goed begrepen want die touwtjes en lange lijnen zijn hulp middelen en geen strafwerktuigen. De leadrope is bedoeld om duidelijkheid naar je paard te scheppen zodat het makkelijker communiceren is. Het paard zal op zijn beurt ons beter gaan begrijpen, wat de basis vormt voor wederzijds respect en vertrouwen. Zodoende groeit een relatie waarin mens en paard hun eigenheid hebben behouden en waarin de dominantieverhouding voor beiden duidelijk is, zonder gebruik van enig geweld ook niet bij hengsten.
Als je door middel van bijv. freestyle communiceerd met je paard (hengst of merrie) heb je in principe geen geweld nodig, althans dat is mijn ervaring.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 15:38

Goede instructeur, of opnieuw zadelmak maken

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 15:57

sax89 schreef:
Goede instructeur, of opnieuw zadelmak maken

WenK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:11

Cheveyo schreef:
zo gauw je het hoofd de andere kant op hebt kan je wat doen. Ik kan me nog een foto herinneren van een bui van Chubby waar wendy op zat.
Het is iets wat natuurlijk opgebouwd moet worden voor het allemaal zo lekker zal gaan. Moet nu weg helaas maar het gaat er om dat je naar de wand toe draait, tenminste zo doet mijn trainer het en dat gaat goed. Al moet je om de 2 passen draaien dat maakt niet uit als dat nodig is, net zolang tot je de gang hebt die je wilt.
Je kunt er al mee beginnen in de stap als je te iets te vlot vind gaan.

Ik zie dat ik aangehaald word in deze discussie, mag ik vragen wat je precies bedoelt met het aanhalen van de betreffende foto?

Ingrijpen voor een paard te hard gaat moet altijd, reageer je te laat zal niets werkelijk helpen. In principe is het maar net wat je je paard aanleert. De een zal reageren op een simpele ophouding op de buitenhand, de ander moet je een volte opsturen en weer een ander draai je om.

In het ideale geval zou je iets dieper gaan zitten en komen ze daar al op terug.

Een paard met een flinke tik corrigeren, ja ben ik het wel mee eens. Maar pas NADAT het vriendelijk gevraagd is. Dat wil dus zeggen dat je bijvoorbeeld eerst diep gaat zitten, vervolgens je hulp versterkt door een ophouding, dan een keer een flinke ophouding met beide handen en dan pas zet je hem tegen een muur of enig ander noodrem-achtig iets.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:17

WenK - Nikita is er dus 1 met een tik. Het harde lopen doet ze al vanaf dat ze 3 jaar is, ze is nu 11 jaar. Als ik haar werkelijk moet laten stoppen, dan moet ik de noodrem gebruiken. En als ik merk dat ze versnelt in haar gang, dan ben ik al veel te laat. Soms open ik mijn handen net iets te veel en dan loopt ze weer onder je uit. Die ontspanning geven is dus een heel gevoelig moment. Soms gaat ze dan super en soms loopt ze onder je uit.

Hengsten moet je aanpakken en altijd elke seconde allert blijven, anders nemen ze een loopje met je letterlijk een figuurlijk. Terwijl het berijden van een hengst onder het zadel me makkelijker afgaat, dan het rijden van een merrie met een eigen wil, die kunnen zich zo sterk maken. Natuurlijk is de volgende aktie dat jij moet zorgen dat je handiger bent, maar dan moet je wel het 'knopje' weten te vinden.

Mijn ervaring is dat er verschillen zijn met omgang 'aan de hand' met hengsten en merries en het berijden van merries en hengsten.

Aan de hand is Maxolo een etter, als je hem berijdt is hij zo mak en meegaand als een lammetje. Zo was Chester ook is mijn ervaring. De merries zijn 'aan de hand' mijn trouwste metgezellen en kijken waar ik heen ga. Met het berijden tonen ze hun eigen wil.

WenK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:28

Ik ben het met je eens dat er een verschil is tussen het rijden van hengsten of merries. Ik heb beiden gereden en bij een hengst ben je meer op je "hoede". Een hengst is dat over het algemeen zelf ook, een hengst is vaak alerter op zijn omgeving. Persoonlijk vind ik merries vaak fijngevoeliger in het terugzetten op een ophouding of dieper gaan zitten. Een hengst wil naar mijn gevoel nog wel eens een pasje extra willen zetten waarop je dan weer moet corrigeren. Overigens maakt het voor mij verder niet uit of ik op een hengst, merrie of ruin rijd als ik vraag wil ik een onmiddelijke reactie.

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:36

Mee eens wenk ik hoef Viane ook niet iets verkeerd aan te pakken dan is ze zwaar beledigd, Lonan juist die wil naar een hulp rustig nog even doordrammen.

Verder ben ik het geheel met sneppie eens.
Verder gaat het bij frenia om haar merrie en niet om de hengst, ik ben ook van mening dat je een hengst af en toe harden moet aanpakken maar ik doe dat alleen wanner het ook echt verdiend is en vraag het altijd eerst aardig dan iets strenger en dan pas echt even op de plek zetten.

Verder Indezz kun je je ook afvragen waarom die van frenia dat wel nodig heeft en de 3 die ik hebben het niet, komt voor een groot deel echt uit je zelf.

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 19:03

Cheveyo schreef:
Leren loslaten en toch nog controle houden over je paard. Vergelijk het met dat 'trukje' van het zand in je handen houden, vastklampen of losjes en een beetje ruimte geven.

Bij opkroppen is er voor het paard maar 1 weg vrij en dat is omhoog, of helemaal stilstaan natuurlijk. Bij het loslaten kiezen ze makkelijker voor vooruit maar dan wel in het tempo wat jij toestaat

Is ook mijn manier van rijden...
Is mischien niet de snelste manier om je paard onder controle te hebben(kost echt even tijd om op een andere manier te leren rijden) maar voor mij DE manier om met mijn tink om te gaan.

Enne ik heb ook 500 kilo onhandelbaar onder mijn kont gehad....maar we zijn nu bijna 5 jaar verder en die is op stem en zit te rijden....zeg niet dat hij nooit meer moeilijk doet of dat het altijd lol is...maar daar weet ik nu mee om te gaan.

Als je het met rijden van je kracht moet hebben is het naar mijn mening tijd om op een andere manier aan de slag te gaan.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:23

Bedoel ook niet dat je een paard moet afraggen met bit, maar een goede correctie op zijn tijd is niet verkeerd hoor...... En ieder paard is anders en heeft een ander verleden..... en moet anders aangepakt worden....

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:33

Volgens mij heeft iedereen een beetje gelijk, maar gaat het om 1 ding. Je paard goed observeren en daar naar handelen. De paardentaal spreken. Ieder paard is anders en heeft dus ook een andere behandeling nodig. Belangrijk is om te proberen (het liefst zonder geweld) je paard altijd net iets slimmer af te zijn en consequent te zijn.
En als het nodig is.....heb je in de natuur wel eens gezien hoe paarden elkaar op de plaats zetten. Liever 1x goed en duidelijk dan 10x een beetje. Als je band goed is en je hebt respect verdient, heb je die afstraffing echt niet of nauwelijks nodig.
Denk dat we de discussie of het wel/niet goed is of dat we het er wel/niet mee eens zijn niet zo zwart/wit kunnen voeren.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 22:53

Inderdaad Boya, elk paard is anders en ieder mens reageert weer anders op zijn paard en bezit een bepaalde dosis kennis waar hij zijn paard mee moet opvoeden of berijden.

Maar je kunt wel je kennis vergroten met allerlei cursussen, je kunt rijles nemen, maar ook een ander er een keer mee laten stoeien. Met het laatste daar leer ik zelf het meeste van over hoe te handelen met mijn paarden.

AriebrenJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 23:28

Toch wil ik in deze discussie ook mijn mening geven.
Het grootste probleem waar de meeste ruiters mee te maken hebben is dat het paard GEEN KANS krijgt om zijn balans te vinden onder de ruiter.
Het paard wordt gelijk in de bekende houding gedwongen maar weet nog niet zijn evenwicht of balans te vinden.
Dus wat doet het paard, hij zoekt zijn balans en gaat alleen maar versnellen. valt naar links of naar rechts weg en de ruiter kan niets meer beinvloeden. Vergelijkbaar met motor rijden.
Probeer op je motor, brommer of fiets maar eens heel langzaam bochten te rijden. Je bent constant bezig je evenwicht te vinden.
Dit heeft een paard ook.
Er is maar één oplossing voor deze problemen.
De ruiter moet zich volledig kunnen ontspannen.
Geen teugel druk
Geen circels, maar rechte stukjes rijden.
De schouder van het paard continu corrigeren met je sporen zodat hij recht op blijft lopen.
Waarom liep Cochise zo mooi tijdens de ICS hengstenshow??
Omdat Yvonne en Cochise dit samen geleerd hebben.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 08:39

Arie ik ben het gedeeltelijk met je eens.
Ook ik dacht wel te kunnen rijden in den beginnen 4,5 jaar geleden
On bestuurbaar in galop,snoei hard in draf,ik bestempelde dit als lastig en stom van mijn paard!
Tot ik les van mijn instructrice kreeg.

Roosje was niet eigenwijs,en wilde niet hard,en was niet lastig neeee roosje had geen balans!
Roosje ging alleen maar hard omdat ze harstikke bang was en alles lekker vast zette.

Hoe meer ik in stuurde,en op de volte lekker aan die binnen hand trok des te meer trok ik haar uit balans.

ook wij krijgen les op schouders,constant op die buitenschouders letten zodat ze niet uit zeilt.
De voor hand moet mee draaien niet alleen die hals.

2 jaar heb ik er over gedaan om constant bezig te zijn met haar balans.
Het is een onderschat probleem.

En nog moeten we vaak terug naar de basis,het recht richten en de balans.

Dus in mijn ogen is goed les zeer belangrijk,altijd fijn om iemand naast je te hebben die je op punten wijst waar je nooit en te nimmer zelf bij zou komen,op wat voor manier dan ook.

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 09:07

Dienie schreef:
Maar je kunt wel je kennis vergroten met allerlei cursussen, je kunt rijles nemen, maar ook een ander er een keer mee laten stoeien. Met het laatste daar leer ik zelf het meeste van over hoe te handelen met mijn paarden.

Kijk daar sla je de spijker op de kop net zoals Ariebren en Roosa.
Als MM nu eens aan de slag zou kunnen gaan met de instructie van Roosa is haar probleem ook van de wereld.

Schafstall

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 09:49

Ariebren schreef:
Het grootste probleem waar de meeste ruiters mee te maken hebben is dat het paard GEEN KANS krijgt om zijn balans te vinden onder de ruiter.
Het paard wordt gelijk in de bekende houding gedwongen maar weet nog niet zijn evenwicht of balans te vinden.
Dus wat doet het paard, hij zoekt zijn balans en gaat alleen maar versnellen. valt naar links of naar rechts weg en de ruiter kan niets meer beinvloeden. Vergelijkbaar met motor rijden.
Probeer op je motor, brommer of fiets maar eens heel langzaam bochten te rijden. Je bent constant bezig je evenwicht te vinden.
Dit heeft een paard ook.
Geen teugel druk
De schouder van het paard continu corrigeren met je sporen zodat hij recht op blijft lopen.

Mooi gesproken, niets meer aan toe te voegen.

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 11:27

MM - heel veel succes hiermee. Ook ik heb zo m'n dips met Jessie gehad, en nou zitten we in de galop dip. Maar ook daar gaan we vast wel uit komen.
Je hebt hier al heel veel tips gehad, en al gaat de discussie nou de andere kant op, ik hoop dat je er wat mee kunt!

Ik ken het probleem met ouders, al staat Jes op mijn naam, mijn ouders hebben haar betaald, en betalen de stalling. Ik neem haar steeds meer over dmv een deel van de stalling te betalen, DA is voor mijn rekening etc. Ik heb dan ook de meeste zeggenschap over haar.

Zoals al gezegt is, blijf ook naar de ups kijken! Laat je niet verblinden door de downs, want dan zul je in de beruchte vicieuze cirkel raken.

Vind het sowieso goed van je dat er mee door blijft gaan, want je had haar ook net zo makkelijk in de wei kunnen zetten en je handen er van af kunnen trekken. Heel veel succes en sterkte ermee!

Voor de andere discussie hier, het stoppen van Tinkers. Ik ga bij Jessie een "noodrem" inbouwen. Het hoe en wat staat op www.paardnatuurlijk.nl Daar staat het ook beter uitgelegt dan ik ooit zal kunnen doen. *bladert door de site*
Ah hier heb ik hem gevonden: de one rein stop. Ik kan jullie aanraden om daar het hele verhaal te lezen. Het is te vinden onder het tabblad "Kennis" en dan naar beneden scrollen tot je de one rein stop vind.

Pellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 12:36

Ariebren schreef:
Dit heeft een paard ook.
Geen teugel druk

'de bekende houding' ís je paard in balans te laten lopen, alleen is het belangrijk inderdaad hoe je dit een paard leert en wat jij noemt, rechte stukken laten lopen is inderdaad de meest gemakkelijke manier voor een paard om zijn balans te vinden. maar dit kan met kuitdruk, sporen is een verfijning van hulpen en kun je beter pas gebruiken als je al verder gevorderd bent.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 15:26

Ik zeg niets meer dan dit:

iedereen die mijn uitspraak "erg" vindt: kom gerust eens op Tinkerbell een buitenritje maken
als je nadien, zonder in je broek te hebben gepist, afstapt, wél dàn zullen we elkaar nog eens spreken.

En laat één ding duidelijk zijn: hier zijn bijna 4 jaar overgegaan waarin ik ALLES geprobeerd heb en een paar keer écht in mijn broek heb gedaan van de schrik, waarin ik meerder paarden omver gekegeld heb, twee auto's geramd heb, met kar en al de beek ingedoken ben en verder ook nog meerdere keren in volle galop op het beton ben geland,... (is gewoon teveel om allemaal te gaan opsommen )
Tinkerbell is geen paard dat schrik heeft of iets dergelijks, maar gewoon keikop is en als je dat combineert met de power die dr achter zit... Ze gaat ook nooit in rechte lijn aan de kletter, maar keert zelf om en owee als je haar daarin probeert tegen te houden, dan wil ze je gewoon nog kapot...zonder ernaar te kijken of ze zichzelf verongelukt...
Dus ik doe wat jullie zo prediken: op het moment dat zij dénkt aan dwaas doen, grijp ik in, alleen niet door haar te draaien.
Het is een lange weg geweest om te komen waar we nu staan...en op die weg heb ik geleerd dat Tinkerbell iemand nodig heeft die bikkelhard is.
Probeer geen oordeel te vellen als je er toch geen flauw idee van hebt!

En nog wat: tinkerbell is het enige paard dat ik zo rijd, als ik dit bij Angel deed, dan had ik binnen de twee dagen een compleet verangstigd paard.

edit: ik wou nog even aanvullen dat ik in principe buiten altijd volledig los rijd. Tinkerbell luistert in principe perfect op stemhulpen en zit, behalve als ze de kolder in haar koppie krijgt maar ze weet dus verdomde goed dat alles losjes loopt zolang zij niet gevaarlijk gaat doen.