[TI] Verschil ICS en Ned stamboek voor Tinkers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 14:23

nodidikai schreef:
Het sokkenprobleem is van een heel andere orde dan het wel of niet kunnen keuren van het karakter.
De reden waarom sommige hengsten uit Engeland voor zulke idiote bedragen naar de States zijn verkocht heeft daar mee te maken.
De engelse zigeuners hebben het over een hengst "that shares", met andere woorden ; een hengst die gul is. Die dus ALTIJD veel behang geeft. Is een hengst daarnaast dan ook nog homozygoot voor het bontgen; dan rijzen de prijzen de pan uit. Kijk maar eens naar de nakomelingen van Lion KIng; hebben als 1-jarige allemaal al meer sokken dan mijn volwassen Tinkers.
Wat je bij ons ziet is bijna altijd het tegenovergestelde ( helaas !!!); nakomelingen hebben in heel veel gevallen minder behang dan beide ouderdieren. In Nederland gefokte Tinkers hebben sok; nog wel, maar het zou me niet verbazen dat het per generatie minder wordt.
Daarnaast veranderen veel van de nakomelingen ook van bouw ( dus type) ten opzichte van hun beider ouders. Het lijkt wel of onze veulens altijd wat "luxer"zijn dan hun vader en moeder.
Komt dit door de voeding? Door de wijze hoe de Tinkers hier gehouden worden? Door de manier van gebruik?
Ik weet van zigeuners uit Engeland dat wanneer zij bij hun veulens te veel sok verliezen, zij rustig weer teruggrijpen op een Shire of Clydesdale, of de tussenstap nemen om een Drumhorse te fokken ( is altijd een directe kruising tussen Shire of Clyde en een Tinker).
Wij zijn zo gefocused op het fokken met Tinker maal Tinker dat het bijna niet anders kan dan dat we behang verliezen.
Overigens is dit volgens mij een belangrijke reden om een Tinkerstamboek nooit te kunnen sluiten; anders hebben we over zeg zo'n 15 jaar een geheel ander paard. Zie de haflingers!
Wat overigens heel erg in is bij de Zigeuners op het moment zijn heel kleine cobs ( rond de 1.35- 1.39), maar dan met extreem veel behang en perfect gebouwd. Geen probleem als je ze voor het plezier voor een licht karretje zet.

Ik heb dezelfde, vwb behang, waarneming waargenomen Nodidikai.

Inderdaad kunnen de (meeste)nakomelingen van de Nederlandse hengsten niet tippen aan het type van de ouderdieren. De nakomelingen zijn (bijna)allemaal lichter gebouwd, en zelden heb ik een nakomeling gezien die een zwaardere bouw en meer sok heeft dan zijn of haar ouderdieren. Deze ontwikkeling baart mij zorgen. Vooral omdat er kennelijk een stuk type (bloedvoering) verloren gaat in ons Nederlandse fokprogramma.
Je zag dit afgelopen zaterdag wederom op de JHK. Buiten de hengsten Allart en Premie heb ik geen Nederlands gefokte nakomeling gezien die zijn vader kon evenaren of overtreffen qua type en behang. Wél heb ik hengsten gezien met een correcte bouw en gangwerk. Echter om het tinkertypische te bewaren denk ik dat zij ons een stapje verder weg brengen van hetgeen wat voor mij oorspronkelijk is; kilo's, bone en behang.

Ik moet toegeven dat ik het ook jammer vond dat de typische hengsten Allart en Premie niet werden goedgekeurd tot zoverre. Voor mij waren dit hengsten waarvan je duidelijk kon zien dat zij wel de eigenschappen van behang en bouw hadden ge-erfd. Een teken dat hier de vererving van een type en een hoeveelheid behang in stand is gehouden. En waarschijnlijk een hoge erfelijkheidsgraad bevat bij deze dieren. Ik ben pro-NST maar vind dat hier te weinig rekening mee wordt gehouden. Zo werd de hengst Doran omschreven als de perfecte Cob. Mijns inziens is hij prachtig en compleet, echter zou ik als voorbeeld van rasechte Cob de hengsten Allard en Premie hier beter op hun plaats vinden. Doran was mij te luxe voor de perfecte cob, en met mijn boven beschreven wetenschap denk ik dat ook hij zijn type niet gaat doorvererven. Zelfde geldt voor bijv. Abeltje, ook hem vind ik te luxe voor Cob. Hij zal nooit nakomelingen geven die de Cobs als Chakotay, Peembel, Picco etc. zouden kunnen benaderen. Net zo min als de Vanner types O'Malley, Pablo, KR.. En dit is eigenlijk niet wat we willen toch? We willen verbetering, hengsten die nóg typischer zijn dan een Chakotay of een O'Malley.

Dus keuren op gangwerk is een pré en noodzakelijk voor een gezonde populatie. Echter moet het NST wel iets meer een een oogje dichtknijpen bij het type. Die Cobs zijn geen bewegingstoppers maar o zo belangrijk voor de toekomst en de instandhouding van de andere types.
Ik weet dat er rekening gehouden wordt met het type en daarbij behorende gangwerk, en dat is ook prima. Maar door het wegsturen van de 2 prachtige cobs zaterdag denk ik dat de FTC en de jury dit toekomstige 'probleem' onderschatten.

Vwb het karakter van de dieren. Ik denk dat hierin vooral een rol is weggelegd voor de merriehouder en dat een stamboek hierin weinig invloed kan uitoefenen.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 14:25

Huh??? Ik zie overal quotes van mij staan...maar datgene wat erin staat heb ik helemaal nooit geschreven, maar Dobbel

@cayusejuhh: soms lijkt het wel alsof je het gewoon niet WILT begrijpen hoor (niet al te slecht opvatten, maar het moest er nu eens uit) Er staat toch nergens dat paarden met slechte gangen worden toegelaten?!
En verder heb ik ook geschreven dat ik dat van die gangen ook begrijp bij arabieren, kwpners, grais,... maar dat ik dat voor een cob minder van toepassing vind, vandaar dat het dus bij de ICS ook zo is als het is.

edit: en ik sluit me dus ook aan bij monique

Poosje81

Re: Verschil ICS en Ned stamboek voor Tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 14:29

Al met al is het redelijk offtopic, want met de verschillen tussen ICS en NSvT heeft het niet veel te maken

Ik heb te weinig ervaring met het ICS om er echt een goed antwoord op te geven.

Citaat:
Ik moet toegeven dat ik het ook jammer vond dat de typische hengsten Allart en Premie niet werden goedgekeurd tot zoverre. Voor mij waren dit hengsten waarvan je duidelijk kon zien dat zij wel de eigenschappen van behang en bouw hadden ge-erfd.

Hier ben ik het mee eens, maar....

Citaat:
werd de hengst Doran omschreven als de perfecte Cob. Mijns inziens is hij prachtig en compleet, echter zou ik als voorbeeld van rasechte Cob de hengsten Allard en Premie hier beter op hun plaats vinden. Doran was mij te luxe voor de perfecte cob, en met mijn boven beschreven wetenschap denk ik dat ook hij zijn type niet gaat doorvererven. Zelfde geldt voor bijv. Abeltje, ook hem vind ik te luxe voor Cob.

Wat is het leeftijdsverschil tussen Allard/Premie versus Abeltje en Doran?? Hebben die hengsten niet gewoon de tijd nodig om uit te zwaren?
Als je het verschil ziet tussen Baggio als 3 jarige en nu als 5 jarige.....

Citaat:
En dit is eigenlijk niet wat we willen toch? We willen verbetering, hengsten die nóg typischer zijn dan een Chakotay of een O'Malley.

Silas is een O'Malley en vond ik behoorlijk zwaar/stevig met flink behang! Maar dat kan aan mij liggen! En zijn gangen zijn ook prima!!

overigens heeft dit weinig te maken met hetverschil tussen ICS/NSvT. Dit is kritiek op het fokbeleid van het NSvT. Als je dan de positieve punten erbij zou zetten en de + en - minpunten van het ICS, dan kan je pas echt vergelijken....

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 14:35

Bij het ics heb je een rijtje van bv 15 kenmerken( preciese aantal weet ik niet zo uit mijn hoofd) daarvan is er 1 stap en 1 draf overal krijg je punten voor dus krijg je hele hoge punten op bouw en beenbehang maar bv een 5 voor stap en/of draf kan je intotaal nog wel genoeg punten hebben voor die eerste premie, dus paarden met slechte gangen kunnen wel degelijk een eerste premie krijgen,

Verder vind ik het van premie ook erg jammer dat hij niet goedgekeurt is en snap het dan ook echt niet, dat is wat we graag willen zien.

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 14:40

dobbel schreef:
Bij het ics heb je een rijtje van bv 15 kenmerken( preciese aantal weet ik niet zo uit mijn hoofd) is .

Dat had ik al begrepen uit eerdere posts. Maar wie zet nou, qua fokbeleid (dus ook merries!!) een duidelijke rij onder elkaar van welk stamboek wat en eventueel waarom? Dus niet alleen de keuringsrapporten en de inhouden daarvan.

Overigens kregen we bij de keuring in Vlissingen van het NSvT het compliment dat de Zeeuwse Tinkers goed in de sokken zaten....

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 14:42

Monique, zouden Premie en Allard geen Vanners zijn?

Persoonlijk vind ik Doran wel een prachtig Cobtype, net als Falcon en Raven trouwens en die hebben natuurlijk net dat beetje extra haar!

Silas is trouwens nog geen eens drie, die kan nog behoorlijk verder uitzwaren. alhoewel ik de nakomelingen van O'Malley altijd al vrij jong volwassen vind ogen. Dus wie weet veranderd hij niet eens meer zo heel veel.

Abeltje sprak mij persoonlijk ook niet zo aan, maar die is denk ik ook nog geen drie.

Even hardop denken: Zou het behang trouwens te maken hebben met het klimaat en de omstandigheden? Misschien is het in Ierland/Engeland kouder en drassiger dan het hier is en ontwikkelden de paarden die daar geboren zijn daarom meer sok?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 14:43

Monique_2 schreef:
Dus keuren op gangwerk is een pré en noodzakelijk voor een gezonde populatie. Echter moet het NST wel iets meer een een oogje dichtknijpen bij het type. Die Cobs zijn geen bewegingstoppers maar o zo belangrijk voor de toekomst en de instandhouding van de andere types.
Ik weet dat er rekening gehouden wordt met het type en daarbij behorende gangwerk, en dat is ook prima. Maar door het wegsturen van de 2 prachtige cobs zaterdag denk ik dat de FTC en de jury dit toekomstige 'probleem' onderschatten.

Ondanks dat ik altijd maar weer knikkende knietjes krijg van een mooi gebouwde Grai ben ik het wel met je eens.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 14:47

Citaat:
Even hardop denken: Zou het behang trouwens te maken hebben met het klimaat en de omstandigheden? Misschien is het in Ierland/Engeland kouder en drassiger dan het hier is en ontwikkelden de paarden die daar geboren zijn daarom meer sok?

Dit roep ik dus al jaren!!
Omdat ik namelijk zag dat er diverse veulens geboren werden uit ouders met véél sok en minder sok hadden als ze volgroeid waren.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 14:53

Misschien is het dan een gedachte die ik van jou gejat heb

Wat staan de paarden hier nu op een drassige wei? Maken we ons heel druk over het fokken van sokken en dan ligt het aan het klimaat.

Mero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 14:57

[quote="flettie.]

Ondanks dat ik altijd maar weer knikkende knietjes krijg van een mooi gebouwde Grai ben ik het wel met je eens.[/quote]

Oh maar begrijp me niet verkeerd; ik vond Black Jack ook . En ik heb ook een Grai hier thuis.. Maar dat staat even los van wat ik hierboven heb geschreven. Wilde alleen even een punt maken vanwege de nakomelingen die ik zie.

@ Leonoor, ik begrijp dat dit beter in een ander topic past. Wat mij betreft zetten we de discussie elders voort als dat moet.
Het leeftijdssverschil tussen Allart/Premie en Abeltje/Doran is volgens mij vrij gering. Een Doran/Abeltje zal nooit zo'n Cob worden als Allart of Premie. Het is gewoon een wat sierlijkere Tinker, gelukkig wel mét flinke sokken.
Over gangwerk niks te klagen bij het NTS. De hengsten die bij de 2e bezichtiging liepen konden allemaal bovengemiddeld lopen m.i.

@ Dienie, ik vind Doran een heel mooie Tinker. Ook wel Cob, maar wel met Grai neiging. Raven en Falcon bijv. vind ik meer uitgesproken Cobs.
Abeltje wordt dit jaar 4 volgens mij. Kan nog uitzwaren natuurlijk. Maar zal altijd anders blijven dan een Premie, Raven of Falcon.
Ik weet niet of het behang komt door weersomstandigheden, ik denk het niet. Ik denk dat het te maken heeft met genetische aanleg.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 15:01

Hahaha, misschien wassen wij ze te heet met Sebacil????

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 15:11

ben het helemaal eens met Monique_2 . Goed en duidelijk verwoord ook!

Had dezelfde gedachte over Abeltje. Kan dan nog wel jong zijn. Maar je kunt wel al zien wat voor type paard het is. Een echte zwaardere Cob is ook als jong paard al zwaarder. Dat zie je ook wel aan beenwerk enzo. Dat wordt niet nog heel erg fors nu. Ook zo hoog op de benen, dat vind ik ook niet echt bij een Cob-type horen.
Vindt inderdaad een Falcon, Smitwicks etc ook meer echte Cob types.

Ja...wij poetsen en wassen vast te veel !

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 15:14

Monique_2 schreef:
Het leeftijdssverschil tussen Allart/Premie en Abeltje/Doran is volgens mij vrij gering. Een Doran/Abeltje zal nooit zo'n Cob worden als Allart of Premie. Het is gewoon een wat sierlijkere Tinker, gelukkig wel mét flinke sokken.
Over gangwerk niks te klagen bij het NTS. De hengsten die bij de 2e bezichtiging liepen konden allemaal bovengemiddeld lopen m.i.

Allart heb ik 2 jaar geleden gezien (toen was ie 3) en dat was echt nog niet wat hij nu is!
Overigens denk ik dat het erg moeilijk is om dit te bepalen wanneer de nakomelingen van sommige hengsten nog zo jong zijn. Baggio wordt nu 5 en zijn sokken gaan eindelijk groeien. Damian begon ook afgelopen winter.

Abeltje is toch vorig jaar ook bij de jonge hengstenkeuring geweest als twenter? Die is dan toch ook pas 3?
2 jaar op die leeftijd verschilt veel meer dan 15 en 17 natuurlijk!

Overigens was die offtopic opmerking over het KWPN gebeuren

Citaat:
Ik weet niet of het behang komt door weersomstandigheden, ik denk het niet. Ik denk dat het te maken heeft met genetische aanleg.

Ik wijt het toch deels aan evolutie. Waarom sokken kweken als het niet nodig is?
Damian van Annick hier komt uit een merrie met heel veel sok (en ik ken die merrie erg goed), de vader is King Rocky.
Nou heeft Damian echt wel lekkere sokken hoor, maar bij lange na niet wat vader en moeder hebben.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 15:14

IndianaJones schreef:
Ja...wij poetsen en wassen vast te veel !

Ik was Flet helemaal niet veel en nog heeft ze (naar mijn smaak) veels te weinig sok...

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 15:30

ik zelf eigenlijk ook niet. Indy eet ze zelf op...mijt ...of hij houdt niet van dikke slobbersokken! hahahaha

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 16:12

Ik kan het niet anders dan volledig eens zijn met monique! prachtig verwoord, ik ben het ook helemaal eens wat je zegt over premie en allart, ik heb zelf een halfbroertje van Premie en ook bij hem merk ik dat hij meer sokken gaat ontwikkelen dan zijn beide ouders, ik ben het dus niet eens met de opmerking dat dat met het klimaat te maken heeft.

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 16:19

irish_lady schreef:
Ik kan het niet anders dan volledig eens zijn met monique! prachtig verwoord, ik ben het ook helemaal eens wat je zegt over premie en allart, ik heb zelf een halfbroertje van Premie en ook bij hem merk ik dat hij meer sokken gaat ontwikkelen dan zijn beide ouders, ik ben het dus niet eens met de opmerking dat dat met het klimaat te maken heeft.

maar waarop baseer je dat hij meer sok gaat ontwikkelen tov zijn vader/moeder?
Ik zie wel eens foto's langskomen en zo enorm spectaculair zijn ze nog niet. Daarbij moet hij nog 2 worden en vind ik niet dat jouw hengstje dus geschikt is als argument om een onderbouwde mening te geven. Als hij uitgegroeid is én in zijn zomervacht staat, wil ik wel gaan vergelijken.

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 16:24

Precies daar ben ik het mee eens leonoor,

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 16:57

Inderdaad zie je hier op keuringen e.d. veel meer tinkers met weinig sok. Maar zou dat ook niet komen omdat je erdan gewoonweg meer bij elkaar ziet? De tinkers op de foto's uit ierland e.d. hebben bijna allemaal mega-sokken, maar die foto's zijn natuurlijk ook wel geselecteerd, je ziet er niet zoveel bij elkaar als je hier ziet.
Daardoor is het beeld ook wel wat gekleurd naar mijn mening.
Ik ben zelf regelmatig in ierland geweest, en heb daar ook tinkers gezien. En dat waren echt niet allemaal zwaar behaarde tinkers, op een paar echt spectaculaire na.

Ik zie trouwens ook genoeg import tinkers die niet bepaald zwaar zijn (en ook genoeg veulens waarvan de moeder drachtig naar nederland was gehaald), en niet veel sok hebben.
Ik heb zelf ook een import tinker, en die is erg luxe, maar hij heeft voor zijn type (grai) wel veel sok.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 17:12

dobbel schreef:
Bij het ics heb je een rijtje van bv 15 kenmerken( preciese aantal weet ik niet zo uit mijn hoofd) daarvan is er 1 stap en 1 draf overal krijg je punten voor dus krijg je hele hoge punten op bouw en beenbehang maar bv een 5 voor stap en/of draf kan je intotaal nog wel genoeg punten hebben voor die eerste premie, dus paarden met slechte gangen kunnen wel degelijk een eerste premie krijgen,

Idd 15 kenmerken. Als je paard ergens minder dan 6 heeft, komt het helemaal niet meer in aanmerking voor een premie (ook geen tweede of derde). Bovendien zou je bij 15 onderdelen en 1 vijf, op alle 14 andere onderdelen een 10 moeten halen om nog een eerste premie te krijgen...lijkt me sterk...

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 17:16

Supertje schreef:
Trouwens, ik heb even bij de ICS site zitten kijken, en daar staan toch aardig wat paarden op die een 1e premie hebben en (erg) weinig sok en een vrij lichte bouw. Ik kan de foto's helaas niet kopiëren, dus zelf even zoeken voor degenen die willen weten welke ik bedoel op www.irishcob.nl -> stamboek -> stambomen online en dan de volgende namen:
*
Bontje (zo te zien exceem, en ook niet veel sokken, wel cob-type)

Deze paarden zouden naar mijn idee niet echt onder de cobs vallen, met uitzondering van de 2e.

Bontje staat hier op stal en zij heeft idd zomerexceem, zij is tegelijkertijd met Shakyra (van Mazzel-meid) en de moeder van Shakyra (Kyra van melvin en sappie op bokt) gekeurd en ze hadden alledrie een 9 voor het behang. Shakyra kreeg een tweede premie ivm haar gangen en Kyra en Bontje kregen een eerste premie.

Bij Shakyra staat in het rapport 'maaiend en kort'... Nou Kyra maait 2x zo erg en Bontje loopt veel korter en dan hebben we nog niet eens naar de uitstraling gekeken van deze 3 merries...

Ik snap er gewoon echt niets van hoor.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:10

Als er inderdaad eentje een cobtype is is het Shakyra wel....
Ik heb net ook even de foto van Kyra opgezocht op de ICS site, en ik vind Shakyra meer cobtype dan Kyra. Kyra heeft een wat lange rug en lijkt me minder zwaar dan Shakyra.

Ik vind de rasomschrijving w.b.t. de gangen niet erg duidelijk trouwens bij het ICS, ik kan er niet uithalen wat nou graag gezien wordt. Letterlijk:

In draf is een tamelijk overdreven hoge frontaktie vanuit zowel de schouders als het voorbeen wenselijk om de voor de Irish Cob typische beweging laten zien. Deze aktie wordt ook wel “step” genoemd en geeft een wat opgerichte houding waardoor ook de zwaardere paarden een indruk van lichtheid in de beweging geven.
Sommige Irish Cobs hebben in draf de neiging iets naar buiten te “tikken” met hun voorbenen. Dit “tikken” moet niet worden verward met “maaien”, wat een minpunt is. Zolang het “tikken” bij beide benen gelijk is en niet te veel wordt overdreven, wordt dit beschouwd als tamelijk typisch en acceptabel. De algemene beweging en aktie van een Irish Cob moet vlak zijn met een rechte en aktieve ruime stap.

Vooral de eerste en de laatste zin spreken elkaar compleet tegen; hoge frontactie <-> vlakke beweging. En het verschil tussen maaien en tikken kan ik ook niet bedenken, dat is IMO dezelfde beweging.

Mero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:30

Leonoor schreef:
Allart heb ik 2 jaar geleden gezien (toen was ie 3) en dat was echt nog niet wat hij nu is!
Overigens denk ik dat het erg moeilijk is om dit te bepalen wanneer de nakomelingen van sommige hengsten nog zo jong zijn. Baggio wordt nu 5 en zijn sokken gaan eindelijk groeien. Damian begon ook afgelopen winter.

Allart heb ik 2 jaar geleden ook gezien. Klopt, hij was toen ieler maar gaf wel duidelijk zijn type aan en heeft dit ook volbracht.
Als ik naar mijn eigen Tinkers kijk hebben die vanaf hun 4e a 5e jaar geen groei gehad van sokken. De sokken zijn altijd van dezelfde omvang gebleven. Ik geloof niet dat er van sok-groei sprake is bij oudere Tinkers. Het zit erin of het ziet er niet in, dat zie je bij de geboorte al. Ik kan na 2 weken de sokomvang van mijn veulens op oudere leeftijd wel voorspellen. Ook, voornamelijk, doordat ik de ouders en andere nafok ken.
Misschien heeft de sokgroei van Baggio te maken met het feit dat hij hengst is, en steeds meer secundaire geslachtskenmerken uit? Maar laten we eerlijk blijven, Baggio zal altijd weinig sok houden tov andere hengsten. Dit mag, want dat is zijn type.

Abeltje is toch vorig jaar ook bij de jonge hengstenkeuring geweest als twenter? Die is dan toch ook pas 3?
2 jaar op die leeftijd verschilt veel meer dan 15 en 17 natuurlijk!

Nee, Abeltje was 2 jaar geleden op de JHK.

Damian van Annick hier komt uit een merrie met heel veel sok (en ik ken die merrie erg goed), de vader is King Rocky.
Nou heeft Damian echt wel lekkere sokken hoor, maar bij lange na niet wat vader en moeder hebben.

Ik heb zelf ook een KR van 3,5 jaar oud. Leuke sokken hoor, maar niet te evenaren aan KR. Als ik kijk naar andere nakomelingen van KR dan kun je concluderen dat hij geen mega-sokken doorgeeft, hoe de merrie ook is.
De reden dat ik Premie uit het verhaal haalde was vanwege zijn vader. Ryon, een mooie ietwat luxe hengst die mijns inziens niet megaveel behang heeft. Hij zit goed in de sokken, maar niet ala Raven, Drumshamboo, Pablo etc. De moeder van Premie, is volgens foto's ook niet bijzonder ruimbehaard. Tóch heeft Premie een mooi cobtype met veel sokken. Hoe het zit met de jaarling van Lonneke weet ik niet, die ken ik niet zo.
Hetzelfde geldt voor Allart. Crosby is ook niet enorm behaard, maar Allart heeft er leuk behang en een mooi type aan overgehouden. Zodoende denk ik dat de genetische invloed groter is dan de milieuomstandigheden.
Een extra aandachtspunt voor de eigenaren van de stamboekdieren en de FTC. Afgelopen zaterdag bleek dat wij hengsten hebben die heel aardig kunnen lopen . Maar laten we onze ogen goed gericht houden op verdere kenmerken van de Cob en Vanner, want dat zijn eigenlijk de 2 pilaren van het stamboek. Grai's beschouw ik meer als afgeleiden van deze 2. Ik denk dat we nog genoeg nafok met Grai kenmerken krijgen. Laten we dus even 2 keer nadenken voordat we 2 van die mooie typische dikbillen de ring uitsturen. Van Cob naar Grai fokken lijkt namelijk makkelijker dan andersom.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:37

Ben het helemaal met je eens dat er hengsten zijn uitgestuurd die wellicht wel hadden mogen blijven. Maar ik neem aan dat je de jury er een goede reden voor had?

Citaat:
Als ik naar mijn eigen Tinkers kijk hebben die vanaf hun 4e a 5e jaar geen groei gehad van sokken. De sokken zijn altijd van dezelfde omvang gebleven

Die van mij juist wél!

Citaat:
Ik heb zelf ook een KR van 3,5 jaar oud. Leuke sokken hoor, maar niet te evenaren aan KR. Als ik kijk naar andere nakomelingen van KR dan kun je concluderen dat hij geen mega-sokken doorgeeft, hoe de merrie ook is.

Baggio komt uit een merrie met nauwelijks tot geen sokken en de groei van zijn sokken begint nu pas echt door te zetten...

Ik denk toch dat je nakomelingen van reeds goedgekeurde hengsten én te jong én te schaars zijn om een goed en duidelijk beeld te kunnen vormen.

Mag ik er overigens bij zeggen dat er plenty trucs zijn om de volume van sokken te verdubbelen voor een keuring? Niet dat ik iemand beschuldig, maar ik weet hoe het kan!

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:42

Ik vond Abeltje en Doran ook niet echt typische Cobs. Ze zijn even oud als Falcon en Falcon is toch duidelijker meer Cob en heeft meer behang.

Ik ben het eigenlijk volledig eens met Monique!