[TI] been/sok/mok??? probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 00:29

Antheman schreef:
Hai, ik zit normaal op het andere Subforum nl. die van Naturals.

Ik heb een Haf die ook al jaren tobt met rasp in zijn knieholte.
ik hield het redelijk onder controle door sober te voeren en met Teatree te sprayen.

Van de week zag ik echter dat de schilvers en kloofjes zijn uitgebreidt met een bloedend stukje. Dit is ter grote van een klein dubbeltje.

Herkennen jullie dat ,dat de huid zo geirriteerd is dat het zelfs kan gaan bloeden?

hoi AM ja ik herken het wel hoor, gam had dit ook, zelf in zijn knieholten waar hij amper bij kan met zijn tanden.
bij gam verergerde zijn klachten op zijn nieuwe landje. het blijkt hier uit het slootwater te komen. nu hij voornamelijk kraanwater drinkt gaan de plekjes langzaam aan dicht.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 12:54

Hoi Pel, en smeer je er nog wat op?

Ik he bnl weinig invloed op het voer, das gras en gras en oud hooi.
Wil ik dit niet ,zal ik moeten opkrassen. En dat wil ik niet, want Merrit heeft het heel erg goed naar zijn zin!

DianneM

Re: been/sok/mok??? probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 21:01

Helaas heb ik vandaag de dierenarts met spoed moeten laten komen. Leken de mokplekken bijna weg te zijn, vandaag trof ik Bonita met etterende en bloedende grote mokplekken aan Het arme paard had er veel pijn en jeuk van en uit haar sokken liepen druppels bloed en haar benen dik en warm... Ze had ietsje verhoging, 37,7.

De dierenarts was er binnen het uur en heeft de plekjes die etteren kaalgeschoren, zodat ik het beter kan behandelen. Ik heb hydrocortiderm en antibioticazalf gekregen. Ook moet ik de plekjes wassen met Betadineshampoo en gewoon doorgaan met de Sebacil, maar nu moet ze met haar benen in een emmer weken daarin..

Ben me echt helemaal rot geschrokken vandaag en heb ook even een paar traantjes weg moeten pinken

Vandaag ben ik begonnen met de Hoba Cultura Mokthee en heb alle andere vitaminepreparaten maar even gelaten voor wat het was.

Groetjes Dianne

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 23:10

Tjee Teuntje111, klinkt slecht zeg. Misschien een idee om foto's van te maken om het genezingsproces goed vast te leggen?
Sterkte en een aai voor Bonita!

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 09:25

Vasthi heeft ook weer verergerde rasp in de knieholtes. Ik had nog Hydrocortiderm staan van vorig jaar. Dat heb ik nu een week gebruikt en volgens mij zijn alle korsten weg, maandag kijkt de DA (m'n schoonzus) even of ik hier nog mee door moet gaan. Vorig jaar rond deze tijd had ze er zelfs tot bloedens toe last van, gelukkig hebben we dat nu kunnen voorkomen.

Leon, dat verhaal over verergering van rasp door zwangerschapshormonen, heb je dat van een DA?????
Vorig jaar had Vasthi nl. voor de eerste keer rasp en was ze drachtig. Nu denk ik dat ze niet drachtig is, maar heeft ze dus wel weer rasp in dezelfde periode............

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 11:12

Dus je zou bijna blij worden van de rasp, Vasthi....

DianneM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 12:04

fjordkootje schreef:
Tjee Teuntje111, klinkt slecht zeg. Misschien een idee om foto's van te maken om het genezingsproces goed vast te leggen?
Sterkte en een aai voor Bonita!

Ik zal er vanmiddag eens foto's van maken, goed idee! De plekjes zijn nu toch kaal.. Ziet er trouwens wel gek uit, zo van die happen uit haar sokken..

Groetjes Dianne

Vasthi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 12:06

fjordkootje schreef:
Dus je zou bijna blij worden van de rasp, Vasthi....

Ik vind het in ieder geval wel opvallend! Binnenkort wordt ze opgevoeld dus dan weet ik meer.....

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 14:15

Diny, bij die merrie ging het danwel om mok in de kootholte, maar het zou denk ik ook goed voor rasp kunnen gelden. Ik heb het idd direct van de DA. In eerste instantie alleen van de eigenaresse van die Tinkers, maar ik was er ook bij toen de DA ter controle langskwam en nogmaals medicijnen voorschreef en toen hadden ze het erover, terwijl ik dus aan dezelfde tafel zat.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 15:59

Hier zijn de foto's, dus na 1 keer smeren het Hydrocortiderm.

Linksvoor
Afbeelding

Rechtsvoor
Afbeelding

Linksachter
Afbeelding

Rechtsachter buitenkant
Afbeelding

Rechtsachter binnenkant
Afbeelding

Vandaag weer twee nieuwe plekjes erbij op haar voorbeen

Groetjes Dianne

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:12

Poeh, dat ziet er niet fijn uit Teuntje111. Heb je Bonita gewoon in de wei staan of juist binnen? Heeft de DA nog gevraagd wat je voert en de hoeveelheden? Ben je onlangs overgegaan van hooi naar kuil of iets dergelijks?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:14

Nee, er is niks veranderd. Ze staat sinds augustus op stal en ik ben heel proper met haar stal. Ze is ook niet veranderd van dieet en ook niet van mokzalf.. En ik voer goed zegt hij, daar kon het niet aan liggen.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 23:13

Het moet toch ergens aan liggen. Op een gegeven moment worden paarden ook resistent tegen al die mokzalven. Mijn DA heeft ook nooit gezegd dat bijvoorbeeld hooi beter is voor tinkers dan kuilvoer. Maar het is wel zo. Sox gaat straks ook weer aan het voordroog en ik ben benieuwd. Mok en rasp zijn heel vervelende kwalen waar moeilijk een afdoende oplossing voor te vinden is. Ik hoop dat de hydrocortiderm helpt, zo niet dan kun je misschien eens aan alternatieve methodes gaan denken.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 00:44

inderdaad, dit is wel een hele bizarre explosie!! wat krijgt ze te eten en drinken teuntje?
ga niet teveel op de kennis van een DA af, wat voer betreft. Als ik gam's voer en water niet laat controleren zoals ik doe is er geen haan noch kip die er naar kraait. maar toch krijgt hij van zijn voer en slootwater mok!!

ik bedoel te zeggen: hoeveel mokpaarden zijn er wel niet in nederland en hoeveel eigenaren en DA's doen aan symtoombestrijding en zoeken niet naar de oorzaak? niet verder kijken dan je neus lang is.

ik wil niet zeggen dat de mok/rasp bij alle paarden hierdoor komt, genoeg die inderdaad door omstandigheden van buitenaf (modder oid) maar let goed op wat ze binnen krijgt!!

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 10:59

Merrit heeft ook wel zulke plekjes geahd hoor. Ik weet dat zodra hij niet meer uitsluitend gras krijgt, maar voordroog of hooi, dan zit het zó weer in zijn knieën. Jammer, maar niks aan te doen.
Ik hou t onder controle met teatree.

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 15:16

Ik ben er net achter gekomen wat het is wat Mira zo'n jeuk bezorgt..... ja hoor, toch een mokachtig iets, rode huid en beschadigingen in beide achterkootholten.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 16:04

Dianne, dit is hetzelfde dat Irish heeft! Uitwendig bestrijden lukt niet, trust me, heb ik allemaal al geprobeerd. Alleen ondersteunen met hydrocortiderm ( pas op bij dracht). Verder zonnebloemolie over het eten, geen kuilgras maar hooi! En ik heb bij de paardendrogist Drainage compositum van de groene os. Dit om van binnen uit te reinigen en te helpen de afvalstoffen af te voeren. Zorg dat je de inname van eiwitten zo veel mogelijk beperkt! Dit is de grootste boosdoener. Irish doet het tot nu toe redelijk, ik hoop dat ik het zo zo veel mogelijk onder controle kan houden. Ik pb mijn tel. even mocht je nog meer willen weten of vragen!

Lon

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 16:18

Afbeelding

Lon, je schrijft dat Irish het redelijk doet, bedoel je dat ze minder of geen jeuk meer heeft?

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 17:38

Ze heeft veel minder jeuk, ze stampt natuurlijk nog wel, maar de wonden zijn grotendeels niet meer teruggekomen. Bij haar is het inmiddels chronisch en zal het nooit helemaal over gaan. Maar ze heeft er gewoon veel minder last van dan voordat ik deze behandeling startte.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 01:08

AM, je vroeg of ik er nog iets opsmeerde, ik heb spray van de Silverlinde, maar dat heb ik er alleen in het begin op gedaan. Nu ik weet dat het door het water kwam kan ik wel smeren of sprayen maar dat helpt toch geen biet.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 10:22

Pellie schreef:
AM, je vroeg of ik er nog iets opsmeerde, ik heb spray van de Silverlinde, maar dat heb ik er alleen in het begin op gedaan. Nu ik weet dat het door het water kwam kan ik wel smeren of sprayen maar dat helpt toch geen biet.

Dank je.

De teatree houdt t wel een beetje rustig bij Merrit, Dat maakt t verschil tussen wel of niet bloeden.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 20:41

Bonita haar plekjes zijn nu redelijk tot rust gekomen en de plekjes op haar voorbenen zijn nu bijna genezen. Helaas ben ik mijn cam vergeten..

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 21:52

Teuntje111 schreef:
Bonita haar plekjes zijn nu redelijk tot rust gekomen en de plekjes op haar voorbenen zijn nu bijna genezen. Helaas ben ik mijn cam vergeten..

Maar wel een fijn bericht!

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 22:12

Dat is zeker een fijn bericht!

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 22:16

Dat is wel supersnel genezen. Hopelijk blijft het nu een tijdje goed gaan. Fijn bericht!