[TI] Tinkervoeding en TinkerBrok

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yarka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 15:45

Vanaf begin januari 2006 is de TinkerBrok ook verkrijgbaar in Zeeland, bij Faasse in Westkapelle. Kijk voor adres gegevens op www.tinkerbrok.nl

yarka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 16:02

Wederom is er een aanvulling op de tinkerbrok dealerlijst!
Het nieuwe verkooppunt zit in Sevenum (Limburg)
Kijk voor adres gegevens op www.tinkerbrok.nl

Ariebren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:19

Ik heb ook een zak Tinkerbrok gehad.
En natuurlijk het label bekeken.
Wat is Tapioca. Daar heb ik nog nooit van gehoord.
En er zit wel veel Tapioca in dit voer.

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:23

ik heb er nog nooit van gehoord eigelijk even googlen

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:24

ok het is engels.. daar begrijp IK niks van

maar goed dit is :

Tapioca is basically a root starch derived from the cassava, or yuca plant. It's often used to thicken soups and sweeten the flavor of baked goods, and it makes a dandy pudding.
The cassava plant is native to South America and the West Indies, where its thick, fibrous roots are used in a variety of forms: bread flour, laundry starch, an alcoholic brew, and of course, tapioca pudding. As the Encyclopedia Britannica tells us, it was probably first harvested by the Mayans.

Budi Acid Jaya, a tapioca starch producer in Indonesia, uses processed cassava roots to make raw materials for crackers, toothpaste, paper, and textiles. Visit the site for an overview of the starch production process. It involves lots of heat and water.

We suggest you don't try making your own tapioca at home. Cassava roots have traces of cyanide in them! The ever-resourceful Mayans figured out how to extract this poison for their blow darts, leaving the uncontaminated roots free for eating.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:11

Een snelle vertaling:

Tapioca is feitelijk een 'zetmeel-iets' ontrokken uit de wortels van de Casava, ook wel de Yucca-plant. Het wordt vaak gebruikt als verdikker voor soep, en als zoetmiddel voor gebakken zaken, ook maakt het een 'dandy' pudding.
De casava is inheems in Zuid-Amerika en West-Indië, waar de dikke wortels gebruikt worden voor gevarieerde zaken, broodmeel, wasmiddelversterker, alcholische brouwerijen, en vanzelfsprekend Tapioca-pudding. Zoals de 'Encyclopedia Britannica' ons leert, is het als eerst verbouwd door de Maya's.

Buci Acid Jaya, een tapioca-zetmeel-producent in Indonesië gebruikt verwerkte cassava wortels, voor het vervaardigen van de grondstoffen voor crackers, tandpasta, papier en stoffen. Bekijk de website voor een overzicht van het zetmeel-productie proces. Er komt veel water en hitte bij kijken.

Wij raden u ten sterkste aan om zelf geen tapioca thuis te maken. Cassava-wortels hebben sporen van Cyanide in zich. De altijd vindingrijke Maya's, hebben een manier uitgevogeld om het middel te ontrokken uit de wortels, en te gebruiken als gif voor op hun blaaspijlen. Zodat ze daarna de ontrokken wortels konden gebruiken om op te eten.

Een iets duidelijkere link naar wat Tapioca is : http://nl.wikipedia.org/wiki/Tapioca

Sita_

Re: Tinkervoeding en TinkerBrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 17:52

Amy krijgt per dag:

7.00 uur --> 1 plak hooi
10.00 uur --> 0.5 kg Basisbrok
0.5 kg Muesli
13.00 uur --> 1 kg basisbrok
15.00 uur --> 0.5 plak hooi
19.00 uur --> 0.5 kg muesli en een halfje bruin brood
22.00 uur --> 1 plak hooi

Bij goed weer gaat Amy van 13.00 tot 18.00 op de wei of naar buiten dan wordt er dus niet gevoerd..

Het lijkt veel.. Maar ze loopt iedere dag een uur soms 2 uur..

Verder heb ik dit rantsoen zelf samengesteld naar aanleiding van het aantal Ewpa (energie paard) en Vrep (eiwitten)
Incl toeslagen voor de arbeid die ze dagelijks verricht..

Als ze een aantal dagen niet loopt. Krijgt ze smiddags geen brok maar nog een half plakje hooi.. Maar meestal loopt ze gewoon buiten.

Ariebren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:37

Ik heb ook nog wat door gezocht op internet.
Tapioca wordt geimporteerd om hoofdzakelijk te gebruiken als varkensvoer.

yarka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 15:50

Neem een kijkje op de tinkerbrok site, dealerlijst is uitgebreid!

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 16:00

Maya schreef:
Een snelle vertaling:

Tapioca is feitelijk een 'zetmeel-iets' ontrokken uit de wortels van de Casava, ook wel de Yucca-plant. Het wordt vaak gebruikt als verdikker voor soep, en als zoetmiddel voor gebakken zaken, ook maakt het een 'dandy' pudding.
De casava is inheems in Zuid-Amerika en West-Indië, waar de dikke wortels gebruikt worden voor gevarieerde zaken, broodmeel, wasmiddelversterker, alcholische brouwerijen, en vanzelfsprekend Tapioca-pudding. Zoals de 'Encyclopedia Britannica' ons leert, is het als eerst verbouwd door de Maya's.

Buci Acid Jaya, een tapioca-zetmeel-producent in Indonesië gebruikt verwerkte cassava wortels, voor het vervaardigen van de grondstoffen voor crackers, tandpasta, papier en stoffen. Bekijk de website voor een overzicht van het zetmeel-productie proces. Er komt veel water en hitte bij kijken.

Wij raden u ten sterkste aan om zelf geen tapioca thuis te maken. Cassava-wortels hebben sporen van Cyanide in zich. De altijd vindingrijke Maya's, hebben een manier uitgevogeld om het middel te ontrokken uit de wortels, en te gebruiken als gif voor op hun blaaspijlen. Zodat ze daarna de ontrokken wortels konden gebruiken om op te eten.

Een iets duidelijkere link naar wat Tapioca is : http://nl.wikipedia.org/wiki/Tapioca

jij bent echt gevaarlijk dus!

rommulus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 18:41

ik heb vorig jaar ook al ge reageerd op zo iets maar sil krijgd van mij heel veel
hij is een hengst doet nix loopt dag en nacht in het land met een dek op en krijgd :

1,5 kg basis brok (voedding)
handje vol appels (vitamientjes)
gedroogd brood +- 2 grote handen (vulling)
lijnzaad er over heen
en ongeveer 5 kg wortels ik vul de bak gewoon vol
en hooi zoveel hij wil
dat krijgd hij 1 x per dag en hij ziet er super ruig en gezond uit.
persoonlijk heb ik het niet zo op sobere brok wat geschikt is voor alle sobere dieren hengsten, sport paarden, ruinen, fok of gewone merries het ene dier heeft van het een meer nodig dan het andere en daarom voer ik gewone basis brok

Pellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 18:45

irish_lady schreef:
Maya schreef:
De altijd vindingrijke Maya's, hebben een manier uitgevogeld om het middel te ontrokken uit de wortels, en te gebruiken als gif voor op hun blaaspijlen.

jij bent echt gevaarlijk dus!

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:22

Ik heb een vraagje. Ik zag vandaag een advertentie voor muesli. Daar stond bij dat het voor eiwit gevoelige of paarden met een eiwit allergie geschikt was. Dus met bijzonder laag eiwit gehalte en dan riepen ze nog wat.
Nou vermoed ik dat Jessie overgevoelig reageert op eiwitten. Sinds ze kuil krijgt (kreeg) barsten haar benen open van de kale plekken met schilfers, nou staat ze op uberkaal land met hooi en Tinkerbrok en hoopppaa mevrouw krijgt er geen plekken meer bij.
Alleen vind ik het Tinkerbrok te prijzig, en ben op zoek naar een goedkoper alternatief.
Wat vinden jullie ervan? Kan desnoods de advertentie overtypen, maar het leek mij wel wat.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:26

Berdien, Muesli is vaak nog duurder dan brok. Toevallig heb ik deze week een zak Equiral structuurmix gekocht om te proberen. 20 kilo was bijna 14 euro! Ik geef hiervan maar een kwart kilo per dag en vul het aan met Tinkerbrok. Ik wil eens kijken of het bevalt.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:31

Ik heb ook een pasjes muesli gevoerd, maar ik ben er mee gestopt.
Lucy ging er zo ontzettend naar van hoesten.... De anderen vinden het wel lekker en die hoor ik niet, maar bij Lucy gaat het vast zitten in haar keel of zo.... Heel rottig om te horen.... Ze krijgt nu gewoon basis brokken....

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:33

Dit is de *gaat Bit halen* Reform - Kruiden Muesli van Havens. Zou sterk op de luchtwegen werken.
Moet maar eens gaan kijken wat het moet kosten dan. Anders zet ik denk ik Jessie over op de pony brok van Subli.

yarka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 09:49

die muesli van havens kost bij ons in de buurt E13,75 per 15 kg.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 10:34

NATUURLIJK en GEZOND.
Reform-Kruiden-Muesli bestaat hoofdzakelijk uit hydrothermisch ontsloten granen (gerst, tarwe, mais, haver), wortelvlokken, lucerne (ook wel alfalfa genoemd; in het arabisch "vader van alle voedsel") en vitaminekorrel.
Daarnaast zijn een coctail van natuurkruiden en etherische olien (van natuurkruiden) toegevoegd.

WERKING KRUIDEN en ETHERISCHE OLIEN
Over de werking van kruiden en etherische olien zijn weinig theoretische of wetenschappelijke gegevens bekend. De werking bij paarden wordt vooral vanuit de praktijk bepaald:

1. Bevorderen spijsvertering:
De prikkelende werking op de zenuwen en het zenuwstelsel stimuleert de uitscheiding van verteringsenzymen. Hierdoor is de kans dat schadelijke microben in de dunne of dikke darm van het paard aanslaan minder groot.

2. Anti-bacterieel:
Binnen het verteringsstelsel hebben de etherische olien ook een flora-sturend effect, vooral gericht tegen de Gram-negatieve bacterien (zoals Salmonelle en E Colli), omdat deze een dunnere celwand hebben dan de Gram-negatieve bacterien. Hierdoor worden weerstand en conditie van het paard verbeterd.

3. Effect op luchtwegen en welzijn:
Een aantal kruiden werkt stimulerend op lucht- en ademwegen (o.a. eucalyptus, thijm, basilicum), werkt rustgevend en heeft een ontsteking-remmende werking.

Reform-Kruiden-Muesli bevat onder andere Pepermunt (Mentha x pipertita), Polei (Mentha pulegium), Marjolein (Origanum vulgare), Tijm (Thymus vulgaris), Gomboom (Eucalyptus), Basilicum (Ocimum basilicum).

Als dit de voormalige prairiemix is van Havens, dan kost hij hier rond de 8 euro voor een zak.
Baggio heeft dit ook regelmatig gehad en vindt het ook erg lekker! Het ruikt verrukkelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 11:10

Leonoor schreef:
NATUURLIJK en GEZOND.
Reform-Kruiden-Muesli bestaat hoofdzakelijk uit hydrothermisch ontsloten granen (gerst, tarwe, mais, haver)

Gezien ik niet echt zeker begrijp wat hydrothermisch ontsloten betekent Heb wel een vermoeden, maar vraag het effe na.

Die gerst, tarwe en haver, was die geplet, gebroken of gepoft, of in hele vorm, of zag het er nog anders uit?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 11:14

Gepoft volgens mij, het leek een beetje op smackies van Kellogs. Die ontbijtgranen zeg maar.

Dewi heeft het ook gehad en ook zij vond het heerlijk.

Hydrothermisch lijkt mij iets met warm water te maken te hebben???

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 11:17

Ja, zover was ik ook nog.. en dat er iets was, waardoor het niet meer heel was, maar zo slim ben ik niet dat ik er een beeld bij heb hoe het er dan uitziet

Maar ik begrijp je uitleg nu, grappig beschreven

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 11:20

Goed zo!!

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 12:02

ik geef nu hippostar polo en daar zit relatief WEINIG eiwit in. Dat krijgt Offie
En dan hippostar muesli ZONDER haver. haver bevat heel wat eiwit.
En nu ik ZONDER haver voer ( eerst met) zijn zn hoeven heel wat verbetert en ook zn mok
ik betaal voor me bix 6.50 euro voor 25kilo
en voor 20 kilo muesli 7.50

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 12:08

ik voor ook muslie van havens zonder haver, kost me ook rond de 7,50 per zak. en verder basis brok van havens kost ook rond de 6.50 per zak maar dat zit nu bij het stalgeld in,
En aangezien me dit goed bevalt hou ik het zo,

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:36

Wauw wat een uitleg.
Je hebt dus de kruiden muesli mét haver, een de muesli zonder haver. Die zónder haver zou ook voor "nerveuse, termperamentvolle ( ) of allergie gevoelige paarden, voor alle pony-rassen enz enz enz"
Ik geloof dat ik van allebei maar een zak haal, en dan kijk wat het beste bevalt haha. Beetje afwisseling in de Nederlandse bixton!