[TI] Hengsten Keuring 3jaar en oudere hengsten NST

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caye

Re: Hengsten Keuring 3jaar en oudere hengsten NST

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 14:52

paasei is boktcensuur voor ter*ing

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 14:56

ooooooooohhhhhhhh ik heb de boktcensuur uitstaan dus ik zie gewoon t*ring staan paasei dus hahahhaaaa

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 15:02

Graag ontopic blijven, dames.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 17:23

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 20:06

Dat zijn bij sommigen al vast de zenuwen!

Maar goed, Ontopic, opvoeding is erg belangrijk. Maar ik weet wel dat Baggio geen seconde kan stil staan die dag. 2 jaar terug draaide hij al constant rondjes om mee heen. Of zou dat door de haver gekomen zijn?

Lang leve de gehuurde box!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 20:24

Jammer dat het zo ver is... meer dan 3uur rijden...
anders kwam ik misschien wel eens kijken!

Is het al geweten waar de show gaat plaatsvinden???

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 20:32

frenia schreef:

Houten 8 april 2006

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 20:39

frenia schreef:

maar de keuring is in Heerde. ik denk dat je dat bedoelt

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 21:31

Cayusejuhh schreef:
frenia schreef:

maar de keuring is in Heerde. ik denk dat je dat bedoelt

Dat weet ze al, want dat is 3 uur rijden voor haar

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 06:17

maarre, wat zou jij dan doen leonoor?

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 08:38

oké,ik heb gisterenavond dus ook maar via demail Tommie opgegeven,ik wist nu mijn lidmaatschapsnummer,dankzij Bonte, en kon de boel dus posten.
nu word het helemaal echt ik moet alleen nog een trailer regelen....

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 15:18

Goed nieuws.

De Hengstenkeuring wordt komend jaar 'gesplitst'. Het zal op 14 januari 2006 ook mogelijk zijn je hengst voor alleen Registerboek- of Stamboekopname te laten keuren.

Er komen dus 2 keuringen op 14 januari 2006.

Keuring A: is de keuring voor hengsten van 3 jaar en ouder die voor de dekdienst in aanmerking willen komen. En natuurlijk worden de hengsten bij deze keuring ook opgenomen in het Registerboek of het stamboek.

Keuring B: is de keuring voor 3 jaar en oudere hengsten die alleen opgenomen willen worden in het Registerboek of het Stamboek. Dus die NIET goedgekeurd worden voor de dekdienst.

Een nieuw aanmeldingsformulier komt een deze dagen op de Stamboeksite evenals meer info over beide keuringen.

Alle info is al naar de webmaster gezonden, het moet alleen nog geplaatst worden.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 15:58

heh das een leuk nieuwtje. Heb er zelf niks aan maar anderen wel denk ik.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 18:04

Wat heeft het voor nut om je hengst wel te laten registreren, maar niet als dekhengst?

Mij lijkt dat je zo indirect stimuleert dat er registerveulens komen van een niet goedgekeurde hengst....?

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 18:06

Ja dat vraag ik me ook af snowdon,
Lonan is nu ook een register hengst maar wat heb je er aan,

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 18:32

Misschien is het wel handig dat je weet of je hengst goed scoort op de B- keuring. daar ga je heen met een 3- jarige hengst.

Scoort 'ie goed, dan blijft 'ie hengst en kun je 'm een jaar later (en verder volwassen) aanbieden voor de A- keuring. Scoort 'ie niet zo goed, dan kan 'ie nog redelijk op tijd geruind worden.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 18:37

maar ik las dat ze op de B-keuring niet willen primeren. Dat leek mij nu juist nuttig voor een hengsteneigenaar. Als je een hoge 2e of een 1e premie krijgt zou je de hengst het jaar erop kunnen aanbieden voor de A-keuring.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 18:40

Hoeveel duurder is zo'n A-keuring t.o.v. van een B-keuring vraag ik mij dan af.. Maar dat antwoord zal voorlopig nog wel niet komen...

Want als je hengst goed genoeg wordt bevonden, is het toch net zo handig als ie meteen door kan.. en als ie dus niet goed is... gaat ie niet door... Dan kan net zo goed meteen de A-keuring doen. De röntgen en spermakeuringen betaal je toch pas als ze daar naar door mogen? En Baggio en Lonan zijn nu toch ook geregistreerde hengsten, maar niet goedgekeurd voor de dekdienst... en die zijn gewoon 'afgekeurd' tot nu toe dan, om wat voor reden dan ook.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 19:02

Snowdon, deel geheel je mening, en ik ben bang dat hierdoor (nog) meer met niet voor de dekdienst goedgekeurde hengsten gedekt gaat worden.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 19:04

denk dat je dat toch wel houdt hoor..... heb je binnen elk ras.

er zijn altijd mensen die willen voor een duppie op de 1e rang zitten en dus houd je ook hengsthouders die aan die vraag willen voldoen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 19:13

Leonoor schreef:

er zijn altijd mensen die willen voor een duppie op de 1e rang zitten en dus houd je ook hengsthouders die aan die vraag willen voldoen.

Maar dan is zo'n B-keuring toch vrij zinloos....? Zonder die B-keuring heb je dat idd ook wel, maar de 'afgevallen' hengsten zijn toch ook gewoon register(of eventueel stamboek)-hengst ipv register/stamboek-dekhengst?

Met zo'n B-keuring stimuleer je het juist denk ik... dan denken veel amateur-hengstenhouders dat een hengst in het register voor genoeg merries om te dekken zal zorgen. Het is dan nl een in zoverre goedgekeurde hengst, dat het wel als rastypsich wordt ervaren.

Pff, lastig te verwoorden dit

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 19:16

mij lijkt het toch wel nuttig
dit voor de mensen die niet de dekkerij in willen met hun hengst maar hem hengst laten omdat ie braaf is en dan lekker mega uitgroeit ofzo.....

kijk zelf heb ik er ook wel oren naar,je hoort op de niet dekhengst keuring wel wat ze van zijn bouw en beweging vinden,als je daar zelf niet zo'n goede kijk op hebt (zoals ik) dan kan de uitslag van die keuring je wel doen besluiten om dan toch voor de dekdienstkeuring te gaan het jaar erop,.of zo mogelijk op dezelfde dag.
dat het dan wat meer kost zou IK voor lief nemen,er van uitgaande dat dat aan de orde is....
dus je betaald voor de niet dekdienstkeuring en stroomt even later op naar de wel dekhengst keuring en betaald daar ook weer voor

Tommie is als veulen wel opgenomen in het stamboek met een tweede premie maar hij is uiteraard veranderd een keuringsrapport heb ik niet gekregen van de verkoper dus wat zijn sterke en zwakke punten toen waren daar heb ik geen weet van.
wil ik die nou wel weten dan kan ik dus naar een keuring zonder hem als dekhengst te laten keuren....

afijn,ik kan het niet zo goed onder woorden brengen maar ik juich het idee wel toe.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 19:25

snowdon schreef:
Leonoor schreef:

Maar dan is zo'n B-keuring toch vrij zinloos....? Zonder die B-keuring heb je dat idd ook wel, maar de 'afgevallen' hengsten zijn toch ook gewoon register(of eventueel stamboek)-hengst ipv register/stamboek-dekhengst?

Met zo'n B-keuring stimuleer je het juist denk ik... dan denken veel amateur-hengstenhouders dat een hengst in het register voor genoeg merries om te dekken zal zorgen. Het is dan nl een in zoverre goedgekeurde hengst, dat het wel als rastypsich wordt ervaren.

Pff, lastig te verwoorden dit

Maar aan de andere kant (wat Des ook zegt) zijn er ook mensen die een hengst hebben en em gewoon als 'paard' zien en er niet mee willen fokken maar wel een papiertje aan willen hebben hangen, om bijvoorbeeld de waarde op te schroeven bij een eventuele verkoop

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 19:35

Mja dat soort mensen snap ik gewoon niet Daar hebben ze het ruinen voor uitgevonden...

Tot een bepaalde leeftijd hengst laten ok, ook mijn idee.... een papier bij je paard, willen weten wat anderen ervan vinden, ok, zou ook mijn idee kunnen zijn... Maar je paard zn ganse leven hengst laten, terwijl die niet is goedgekeurd voor de dekdienst vind ik in vele gevallen onbegrijpelijk. Let wel.. in vele gevallen, dus niet in alle gevallen! En het is mijn persoonlijke mening, die ik hier neertyp.. niet om iemand aan te vallen of om het beter te weten ofzo.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 20:23

Dat mensen gaan dekken met een niet goedgekeurde hengst blijf je toch wel houden. Zelf ben ik er tegen maar goed.

Aan de andere kant misschien hebben mensen een hele brave hengst maar willen er niet mee dekken echter wel keuring doen en hengst houden. Dan is het misschien een leuke oplossing.