[TI] Sokloze Tinkers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Re: Sokloze Tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 18:18

@Shalimar, o die baard, die vind ik juist zoooooooo geweldig! Ze heeft nog net geen snor, maar ik vermoed dat ze er wel aanleg voor heeft, maar ze is nog jong, maar die baardharen geven haar nog zo'n soort veulengevoel, ze blijft jong met haar 5 jaar. Ze heeft trouwens overal van die lange haren, ook onder haar buik en vanaf haar billen richting hak. En niet alleen in de winter. Gewoon altijd.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 19:24

Hahaha, echt Monique?! Ik ga eerder mee met de voorgaande Bokker, met de tinker met de mooie, niet geplande, strakke sportlook _O- Baarden, lange manen en sokken, dan beginnen mijn handen acuut te jeuken en zijn schaar en scheerapparaat al in actie! Ik ga wel met mijn neus in de (gekapte) maantjes hangen voor het veulengevoel :D

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 20:00

Ja echt, heerlijk! Zo echt helemaal tinker!

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 20:20

Estja succes met sokken schoonhouden in de winter op natte kleigrond :j
Dit was nog een foto waar ze redelijk schoon was, maar de hele winter zag ze bijna overal zwart en modderig. Lekker paard zijn buiten in de wei.

Ohh ja snor en baard :9 :9 :9 Fantastisch.
Snor is muts helaas al weer een groot deel kwijt, zijn nog 2 sprieten die uitsteken. Maar haar baard blijft jaar rond zitten gelukkig.

Ik krijg dan weer wel de kriebels van die overdreven lange manen dat ze altijd in vlechten moeten, en zijn ze los zie je alleen zo'n bos haar lopen.
Daar zou ik zonder twijfelen een schaar in zetten en afknippen tot iets langer dan de hals :D

Wel grappig om te lezen hoe de meningen zo verschillend kunnen zijn.
Net als het ras :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 20:28

Sorry, maar ik vind Tinkers er echt niet uitzien zo zonder sokken. Het lijkt dan net alsof ze hele dikke beentjes hebben. :') Ik vind korte manen ook niet mooi bij Tinkers.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 20:30

spookyjim schreef:
Sorry, maar ik vind Tinkers er echt niet uitzien zo zonder sokken. Het lijkt dan net alsof ze hele dikke beentjes hebben. :') Ik vind korte manen ook niet mooi bij Tinkers.

Hebben ze ook :+

Ik vind al dat haar prachtig, knippen of zeker wat dan ook scheren zou ik niet eens overwegen tenzij medisch noodzakelijk en de staart bijknippen doet me al pijn :')

Maar: het kan wel echt mooi zijn op andermans paard dus ik kijk graag mee :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 20:31

Azmay schreef:
spookyjim schreef:

Hebben ze ook :+

Ik vind al dat haar prachtig, knippen of zeker wat dan ook scheren zou ik niet eens overwegen tenzij medisch noodzakelijk en de staart bijknippen doet me al pijn :')

Maar: het kan wel echt mooi zijn op andermans paard dus ik kijk graag mee :Y)

Ja, dat is waar. Maar dan valt het nog extra op. :+

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 20:49

Jaaa ! een topic voor sokkenloze tinkers!

Mijn jonge tinker van bijna twee moest er vorig jaar aan geloven i.v.m. zeer ernstige mok en rasp.
Ik heb hem vorige week weer opnieuw moeten scheren ook, zijn sokken waren mooi terug aan het groeien maar de mok komt weer flink op en hij had zo'n ontzettende jeuk door de verstikkende haren op zijn benen..

Hij gaat nu als een veredelde sportpony door het leven ( zijn baard trimmen heb ik nog niet over mijn hart kunnen krijgen :o )

Eerste keer scheren:
Afbeelding

Zo zagen ze er uit voordat ik de mok ontdekte:

Afbeelding

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 21:06

tess2411, maar hij lijkt helemaal geen afgebroken sokken te hebben door de jeuk? Zijn haren komen nog tot op de grond. Mijn tinker schuurt als ze jeuk heeft, en bijt als ze jeuk heeft, haar sokken eraf tot hoger dan halverwege haar hoef.
Hoe jeukt jouw tinker dan?

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 21:11

Monique1963 schreef:
tess2411, maar hij lijkt helemaal geen afgebroken sokken te hebben door de jeuk? Zijn haren komen nog tot op de grond. Mijn tinker schuurt als ze jeuk heeft, en bijt als ze jeuk heeft, haar sokken eraf tot hoger dan halverwege haar hoef.
Hoe jeukt jouw tinker dan?

De foto met zijn sokken is van een jaar geleden geweest. hij stond toen nog 24/7 op het land zonder wasmogelijkheid. Ik zag hem wel eens flink stampen en dat was het. Toen ik eenmaal van stal was verhuisd ( waar ik hem kon gaan wassen) ontdekte is dus gigantische mok en rasp. Ik kon hem met al dat haar niet behandelen dus het moest er af.

Afgelopen maand merkte ik weer op dat hij jeuk begon te krijgen door o.a. het stampen en hij beet er nu ook aan. vandaar dat ik ze weer gekortwiekt heb :)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 21:17

o ok dat verklaart het. Jammer dat het weer teruggekomen was.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 04:17

Tess, dan kun je beter eens goed behandelen tegen mijt :j Jeuk komt bijna altijd door mijt en daardoor ontstaan die wondjes.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 08:10

Ohhhh Energy zonder sokken |( Het scheelt dat normaal de sokken heel erg snel aangroeien ;)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 09:00

spookyjim schreef:

Ze hebben ook gewoon echt koudbloed benen. Dus dikke hoeven en een zware kogel/knie, en bij de onze is het mooi als ze net geschoren is maar vanaf dat er weer 2 cm bij is gegroeid lijken het inderdaad van die mammoet benen :')

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 18:53

8nnemiek schreef:
Tess, dan kun je beter eens goed behandelen tegen mijt :j Jeuk komt bijna altijd door mijt en daardoor ontstaan die wondjes.

Hij is onderzocht voor mijt. Hij heeft geen mijt en is tevens alsnog behandeld hiervoor voor de zekerheid.
Het zijn de schilfers/opgehoopt talg/vet waar hij gigantische jeuk van krijgt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 19:51

Is het dan geen allergische reactie op het voer, wat die schilfers veroorzaakt?
Die van mij krijgt dat van kuilvoer bv, en van pavo koeken heb ik het ook al vaak gehoord. Sowieso alle voer met te veel suikers geeft vaak jeuk.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 20:24

Leuk al die verschillende​ tuinkers! Ik vind met en zonder sokken allebei leuk staan, beetje afhankelijk per paard natuurlijk, dat wel.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 20:50

Hier ook een sokloze tinker, helaas ook door de mok.
Het is ons heel lang gelukt om Gillian mok vrij door het leven te loodsen, eigenlijk door minstens 1 a 2 keer in de week echt aandacht te schenken aan de sokken.
Maar toen ik een paar jaar geleden erg ziek werd en Gillian eigenlijk uitsluitend nog maar door de toenmalige bijrijdster verzorgd werd ging het mis. Toen ik mij beter voelde besloten om, na een lange periode van behandeling zonder resuktaat, Gillian zijn sokken weg te scheren. Wat er onder uit kwam was echt niet mis, maar het scheren was de oplossing. Hierdoor konden we het beter behandelen en is het nu vrijwel weg.

Hieronder een paar foto's:

Afbeelding
Gillian als drie jarige met sokken (hij had echt prachtige volle sokken)

Afbeelding
Afbeelding
Zonder sokken.

En voor diegene die zich afvroegen hoe een tinker met korte manen er uit ziet:

Afbeelding
Net echt :')

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 21:45

In Schotland en Ierland is het volkomen normaal om tinkers (en Irish Draughts of andere zwaardere koudbloeden) te kortwieken, met name omdat het er erg nat is, maar ook om in de jacht niet te blijven hangen in de bosjes :D.
Ik vind het prachtig! Al dat haar vind ik verschrikkelijk, zo snel slonzig!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 22:00

Dat is nieuw voor mij, worden tinkers gebruikt tijdens de jachten? Dat zou ik niet verwacht hebben. Niet alle tinkers hebben springcapaciteiten en bij de jacht wordt toch vaak gesprongen.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 22:19

Echt gaaf met korte manen, het worden een soort klein formaat Groningers (of zeg ik nu iets heel fouts :x ) Ik hou d'r van!

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 23:15

Monique1963 schreef:
Dat is nieuw voor mij, worden tinkers gebruikt tijdens de jachten? Dat zou ik niet verwacht hebben. Niet alle tinkers hebben springcapaciteiten en bij de jacht wordt toch vaak gesprongen.

Springen bij de jacht is vaak goed te doen voor paarden met wat minder capaciteit. Er wordt veel minder bascule gevraagd; betrouwbaarheid, stevig op de benen en comfortabele zit wordt belangrijker gevonden. Maar wat betreft kracht en doorzettingsvermogen komen ze goed mee :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 23:17

Wat bij mij niet rijmt nu ik erover nadenk, is jacht en tinker. Jacht is nogal elite naar mijn gevoel en bij elite zie ik nou weer geen tinkers.

Was een verschrikkelijke foto's overigens!
Laatst bijgewerkt door Monique1963 op 07-05-17 23:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 23:19

:roll:

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 23:46

O, die hunters moeten even op springles :x

Ik vind geschoren sokken ook netter, máár de tinker is dan wel ineens verdwenen en dat is dan weer zo jammer!