[TI] Grizzly gaat bergafwaards, duim met ons mee ...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rizette

Re: Grizzly gaat bergafwaards, duim met ons mee ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 00:09

Dat niet kunnen staan, hoort helemaal bij verzwakking bij een bloedworminfectie. Als ik een vermagerd jong of oud paard zie is het eerste waar ik aan denk wormen, ook als het paard vorige week ontwormd is. Laten we wat dat betreft blijven opletten het komt zo veel voor. Bij jonge dieren kan het heel snel komen en snel te laat zijn.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 00:10

Ik hoop dat hij er weer bovenop komt. Ik zou wel oppassen met ezels en paarden bij elkaar in de wei laten lopen. Beter is als je ze apart houdt.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 00:25

Moderatoropmerking:
Uit de bokt help:
Mag ik een inzamelingsactie starten op Bokt?

Het is op Bokt niet toegestaan om een geldinzamelingsactie te organiseren voor een goed doel of voor bijvoorbeeld een dier van een mede-bokker. Als een inzameling via Bokt loopt, impliceert dat dat wij deze goedkeuren of hier in ieder geval achterstaan. Helaas is dat niet mogelijk: wij hebben niet de mankracht om te controleren of het geld ook daadwerkelijk 'goed' terecht komt.

In het geval van donatie-acties voor particulieren is dit nog lastiger. Als er bijvoorbeeld geld wordt ingezameld voor een dure operatie voor paard X van bokker Y, kunnen wij niet controleren of garanderen dat het geld daadwerkelijk voor de operatie gebruikt wordt. Ook is dan niet duidelijk wat er met het geld gebeurt als het paard overlijdt en of het paard wel de juiste nazorg krijgt zodat de operatie geen weggegooid geld is. Bovendien zijn er jaarlijks veel dieren van Bokkers die een dure operatie nodig hebben - er kan niet voor hen allemaal geld ingezameld worden.

Ik ga dus alle berichten waarin de donatie wordt besproken weghalen

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 01:02

Met welke stof is hij ontwormt?
Om het over het geval bij mij terug te hebben, die had ik eerste x ontwormt, het viel mee. Toch paar weken later herhaalt vanwege dus diezelfde klachten als de jouwe en toen werd de ellende erger....als ik van te voren had geweten wat voor ellende het had gegeven had ik hem voorzichtiger gedoseerd.
Half jaar later kwamen ze er nog steeds uit en het heeft heeeeeel lang geduurd voor dat die in orde was.
Zijn maat ook hoor alleen die heeft er tijdens behandelingen zelf wat minder last van gehad. Maar ze waren zo beschadigd van binnen dat 2 jaar na de eerste ontworming pas op acceptabel gewicht waren.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 08:42

Je kunt met een worminfectie niet wachten met ontwormen dat moet gewoon gebeuren maar wanneer en hoeveel moet een kundige dierenarts bepalen .Als je al eerder een paard hebt gehad die vol zat met wormen zitten al die eitjes ook op de wei en dat zijn er heel erg veel als je de mest niet dagelijks verwijderd , dat kan heel snel gaan met de inname door een jong dier. Onbeperkt veulenbrok eten is geen oplossing geef je paard voldoende ruwvoer met als aanvulling brok. En het komt best voor dat een veulen slecht wil eten als het afgespeend wordt. Ook al krijgt het precies dezelfde brokken. Neem je andere brokken zal het nog moeilijker kunnen zijn. Maar als hij die brokken niet wil eten voer je wat anders.Of maak het lekker en week het en doe er worteltjes door of wat je maar kunt bedenken. Ik hoop echt dat je je paardje er doorheen kunt slepen. Je zou kunnen overwegen om 1 van je andere paarden te verkopen om dit dier te kunnen helpen misschien?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 09:25

Ts als je pony atactisch is zal hij (als hij het erg heeft) geen/weinig kracht in zijn staart moeten hebben. Dus voor dat je dure onderzoeken laat doen, controleer dat even ;)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 09:49

No_No schreef:
Ts als je pony atactisch is zal hij (als hij het erg heeft) geen/weinig kracht in zijn staart moeten hebben. Dus voor dat je dure onderzoeken laat doen, controleer dat even ;)

Als het beest volledig is leeggezogen door die wormen, geen kracht meer overheeft om op te staan, dan verwacht ik dat de staart ook niet heel veel meer zal doen. Toch?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 09:58

Als leek zijnde lijkt mij dat (blijvend) atactie in deze fase zijn ziek zijn erg lastig is vast te stellen.

Al zijn spieren zullen reeds verdwenen zijn, ben benieuwd hoe ze willen bepalen welke symptomen zullen blijven wanneer het weer een spierbundeltje wordt.

Ik heb ook een paard gehad die werd zo ziek dat die bijna een week niet wou eten, binnen no time was het een zak met botten geworden met de bijbehorende problemen (niet op benen kunnen blijven staan, geen rechte lijn kunnen lopen). Toen ze maanden later weer top in haar vel zat en weer op gewicht was, waren de problemen ook weer verdwenen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 09:58

Geen idee maar ik zou het zeker wel proberen.

Cobie, dat bedoel ik ook. Ik zou die dure onderzoeken nog even niet doen en kijken wat de pony over bijvoorbeeld twee weken doet. Als het dier verbeterd zal dat na twee weken wel te zien zijn schat ik zo in.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 10:06

Zou je misschien hier neer willen zetten hoe het ontwormschema nu is geworden? Is hij 22/1 voor het eerst weer ontwormd? Waarmee ? En wanneer weer? Ik ben heel benieuwd hoe ze dat in Frankrijk aanpakken. Ik zou inderdaad nu niet op ataxie gaan onderzoeken, zou heel bijzonder zijn als dat ik dit geval de oorzaak is. Mocht je veulen ook ataxie hebben dan is het nu niet te beoordelen door de totale uitputting.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 11:40

Wat betreft kijken bij zijn staart dat kan ik niet doen. Hij zit in een kliniek op 2 uur rijden van hier en heb dus geen tijd om even heen en weer te rijden.

Over het ontwormen : Wij hebben hem midden december ontwormd met EQvalan Duo maar dat was meer uit voorzorg, de fokster heeft ons 6 maandenlang verteld dat ze hem goed ontwormde dus daar vertrouwden we op.
In de kliniek heeft hij equest gekregen voor 125kg, zoveel weegt hij nog maar :'( Voor de rest weet ik het niet, ze wachten nog steeds op het mest onderzoek ..

Wij verwachtten ook dat hij door zijn zwakheid niet meer op kon staan maar op zaterdag avond kon hij nog gewoon gaan liggen en zelf weer op staan.

Na zijn val in de nacht van zaterdag op zondag kon hij niet meer in de benen komen. Zou het komen door dat hij zichzelf bezeerd heeft OF dat hij zichzelf helemaal uit geput heeft om weer in de benen te komen ? Want hij zat helemaal klem ...

Dus de foto's worden zoiezo gemaakt vandaag, dan zijn we zeker van waar we aan toe zijn, zeker omdat de dierenarts gisteren zei dat hij wel weer naar huis mocht omdat hij gewoon goed eet en drinkt maar het probleem dat hij niet zelf in de benen kan word nog een probleem...

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:05

Dat ze dan op de kliniek helemaal geen wormen hebben gevonden in de mest na de ontworming. Er kan natuurlijk ook nog veel ingekapseld zitten. Nou hoop dat de foto's meevallen dan.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:11

Hou ook spoelworm in gedachte, daar moet weer een andere ontworming voor gebruikt worden.

Rot hoor ts! Hopelijk sterkt hij een beetje aan..

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 12:28

Spoelwormen zijn dinsdag nog gevonden in de kliniek

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:30

Kan hij nog wel mesten en plassen?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:32

Dan moet hij ook ontwormd worden met strongid-p of met panacur. Andere ontwongsmiddelen werken niet (voldoende) tegen spoelworm.
Ik heb onlangs twee keer een Shetlander jaarling ontwormd met equest tegen spoelworm maar het dier heeft nog steeds een besmetting. Ik krijg straks een andere kuur voor hem.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 13:07

No_No schreef:
Dan moet hij ook ontwormd worden met strongid-p of met panacur. Andere ontwongsmiddelen werken niet (voldoende) tegen spoelworm.
Ik heb onlangs twee keer een Shetlander jaarling ontwormd met equest tegen spoelworm maar het dier heeft nog steeds een besmetting. Ik krijg straks een andere kuur voor hem.

Voor spoelwormen pakken wij eraquelle of equest pramox.
Dan komen ze er wel af. :j

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 13:17

Cayenne schreef:
Kan hij nog wel mesten en plassen?

Ja daar heeft hij geen enkel probleem mee.

Ik denk dat ze in de kliniek wel weten hoe ze de wormen moeten aanpakken, daar maak ik me geen zorgen over ;)

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 19:43

Grizzly komt morgen weer thuis.

Heb gemixte gevoelens... Mentaal is hij in orde, hij eet alsof zijn leven er van af hangt, hij drinkt, zijn mest is weer normaal maar hij gaat nog steeds liggen en dan kan hij niet meer opstaan.

Op de foto's van zijn nekwervels was te zien dat het toch niet helemaal "egaal" was en dat waarschijnlijk de reden is dat hij de kracht niet vind om weer op te staan. Maar het kan ook nog steeds komen van het feit dat hij zo vermagerd en zwak is.

Dus morgen gaan we hem weer ophalen en komt hij weer thuis te staan. Maar hoe zorg ik ervoor dat hij blijft staan of in ieder geval weer uit zichzelf in de benen komt ? Wil hem liever niet meer binnen zetten want heb het gevoel dat hij dan makkelijker weer gaat liggen. Maar aan de andere kant zet ik hem toch liever s'nachts wel binnen als het afkoelt met alle gevolgen van dien. Dit weekend ben ik helemaal alleen thuis, hoe krijg ik hem weer in de benen als hij zou gaan liggen?!

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 20:08

Jeetje TS, moeilijk!
Wat zeggen ze op het kliniek? Over binnen of buiten zetten?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 20:10

fijn dat hij weer naar huis komt!Is het misschien een idee om hem een gevoerd dekentje om te doen?
Ik zou hem niet zonder toezicht buiten zetten,inderdaad om de reden die jij zelf al aangeeft.Het is hier op het moment niet koud,maar ik geloof bij jullie nog wel.Dan op de grond te liggen vechten om op te staan kan hem fataal worden.
Ik zou hem in een stal zetten en als het kan dat hij de anderen wel in de buurt heeft en kan zien.

Ik vermoed persoonlijk dat dat niet meer opstaan komt door verzwakking,er loopt een topic over een zelfde geval en op FB ook een.Paardjes zwalken en kunnen ook niet meer opstaan....ook een ernstige worminfectie.

Probeer hem flink te voeren,kleine beetjes maar vaak....biks ben ik normaal niet voor maar in dit geval wel,met wat pulp en olie.En onbeperkt hooi.

Hij heeft een flinke terugslag gekregen door miljoenen luizen die hem leegzogen en wormen.Hopelijk redt hij het!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 20:30

Daar kun je niet voor zorgen zo snel lijkt me. Of je moet hem in een of ander hijstoestel plaatsen met een soort hes om zich heen zodat je hem op kunt takelen maar daar is het nu erg kort dag voor om dat allemaal te maken/ voor elkaar te krijgen. Is het wel wijs om hem op te halen als er niet met 2 voor hem kan zijn?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 20:57

Fijn dat hij weer naar huis mag! Snap dat je hem onder zicht wilt houden maar binnen bij jullie vind ik nog steeds een slecht idee. Dat is gewoon niet veilig voor een paard. Zoveel wat er kan als hij daar valt.
Wees een beetje creatief en handig en je hebt morgen een (primitieve) stal staan.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 21:13

Ik heb het niet uitgebreid besproken met de kliniek, dat zal ik morgen gaan doen. Ze willen hem zoiezo niet meer houden omdat hij wel weer "gezond" is in die zin dat ze alle testen hebben gedaan en er niks ernstigs uit kwam. Hij eet goed, drinkt goed, hij blijft ook bijna de hele dag staan maar gaat toch nog wel 2 3 keer liggen en dan moeten ze hem met z'n drieën op tillen. Wat ik eigenlijk bedoelde met buiten zetten was natuurlijk niet samen met de anderen en ook niet dag en nacht maar in ieder geval over dag dat hij zelf gaat rond scharrelen en zijn spieren weer gaat kweken.

En wat betreft het in huis houden
Afbeelding

Het is net als een gewone stal behalve dat het groter is en grens aan onze woonkamer, aan de zijkant gaat er gewoon een deur naar buiten toe ;) En alle rommel die je onder in de foto ziet is weg, hij heeft nu de hele ruimte voor zichzelf, niks gevaarlijks aan :)