PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:02

Dus een positief getest paard kan ziek worden of Z lopen en alles daar tussen in.
Zijn er al cijfers bekend van hoe groot deel van de populatie drager is en hoe groot het percentage daarvan is dat daadwerkelijk ziek wordt?

Hoe worden die paarden die ziek worden gevoerd? Staan die eigenlijk te rijk in het voer, zoals een groot deel van de paarden in Nederland?

Is het effect van voer vergelijkbaar als bij paarden met aanleg voor IR, eczeem etc.?
Is het al mogelijk daar DNA op te laten testen?

frenia

Berichten: 9429
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Lierde (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 07:10

ik ga dus mee met Leon

ik zeg ook niet dat het wijs is om je ogen ervoor te sluiten!
en ik zeg ook zeker niet dat het wijs is om met homozygoot geteste dieren te fokken
en ook met heterozygoot geteste dieren fokken moeten we waakzaam voor zijn

ik vind alleen dat het nu een heksenjacht is die ipv voor meer duidelijkheid
voor een heleboel stress, slechtere markt en onduidelijkheid zorgt doordat er geen transparantie is qua gegevens

ja, dekhengsten zijn belangrijk
en ja, we moeten ergens beginnen

maar ik blijf erbij dat ik dit niet de goede weg en wijze vind :n
ik snap uiteraard ook dat mijn voorstel niet snel te verwezenlijken valt en centen kost, maar het zou wel de objectievere en wetenschappelijk correctere manier geweest zijn
namelijk, door een desnoods externe werkgroep, een grote groep paarden "anoniem" laten testen
van deze paarden vooraf een verslag laten invullen betreffende voeding, symptomen enz
ten eerste krijg je dan een procentueel beeld van hoeveel paarden in de populatie nu effectief 1 of 2 allelen van het gen hebben
ten tweede is dat percentage dan objectief en niet afhankelijk van wat mensen naar buiten brengen
ten derde wordt er niemand bevoordeeld of benadeeld
ten vierde heeft het zo geen desastreuse invloed op de markt die misschien nergens voor nodig is
enzovoorts
uiteraard weet ik ook wel dat het geld ergens vandaan moet komen, stel dat je 100 paarden wil laten testen aan nog maar 30 euro per stuk, ben je al 3000 euro kwijt en het nadeel van het niet openbaar maken van de testresultaten is natuurlijk dat mensen dan nog steeds niet weten of hun paard al dan niet PSSM1 heeft

bovendien vind ik, cru gezegd, dat mensen wel héél snel allerlei restricties gaan opleggen als het op het fokken met paarden aankomt (ojee, PSSM bestaat, gauw niet meer mee fokken al weten we niet wat het inhoudt) terwijl ze misschien beter ook eens zo nauwkeurig te werk zouden gaan vooraleer ze zélf voor nakomelingen zorgen van zichzelf :+
maar dit geheel terzijde, ik ben niet pro-PSSM in die zin dat ik vind dat we zeker niet gewoon zomaar door moeten fokken alsof onze neus bloedt, maar ik ben ook tegen het tegenovergestelde van gelijk te drastische stappen te ondernemen

en helaas kijkt het merendeel van de mensen niet verder dan zijn neus lang is
je kan achteraf wel allemaal gaan roepen dat PSSM zo erg nog niet is
eigenlijk is het eerste grootste kwaad dan al geschied
mensen zien de stempel PSSM en linken gelijk aan "onbruikbaar"

aricia

Berichten: 1794
Geregistreerd: 26-11-07
Woonplaats: nabij de grens friesland/drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 08:15

In het geval van het paard van mijn vriendin is die zeker te rijk gevoerd en ik kan me daarbij voorstellen dat dat zeker in de hand werkt aan het ziektebeeld .Hoefbevangenheid , insulineresistentie en lyme waren al uitgesloten en gaven vergelijkbare symptomen.

Frenia ik ben het met je eens , een onderzoek zou een boel duidelijkheid kunnen geven . :j
Ik denk persoonlijk dat van de positief geteste paarden het meerendeel symptoomloos zijn in de Tinkerpopulatie , en nog heel goed bruikbare dieren zijn .

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:55

Hoi, hier de fysio van het ex-Z paard van WenK. Ik heb deze merrie onder behandeling gehad toen zij nog vol in de sport liep, na een ongeluk in de wei (in elkaar getimmerd) en ook nadat zij uit de sport is gegaan. Ik ken haar als een soepel, goed gespierd, los paard, wat ook bij heel hard werken dat prima kon qua lijf. Ik schrok best toen ik van W hoorde wat er ontdekt was, maar kan me absoluut niet voorstellen dat het zulke ingrijpende gevolgen heeft als aanvankelijk gedacht werd. Ik heb veel meer tinkers (en ook paints, die populatie zou ook enorm aangedaan zijn) onder behandeling gehad, van wie ik overigens niet weet of en hoe ze getest zijn, maar heb nooit iets kunnen ontdekken aan hun lijven waarvan ik dacht "goh, gek". En als zo'n groot deel van de populatie drager of lijder is, kan het niet missen dat ik er meer onder mijn handen heb gehad. Denk ik dan. Ik blijf dit met interesse even volgen!

Mac

Berichten: 11663
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 17:13

Nee, dat kan kloppen dierfysio. Mijn dierenarts, osteopaat en chiropractor (drie verschillende) hebben ook nooit iets vreemds kunnen ontdekken aan mijn merrie (Paint), ook niet in de tijden dat ik het vage gevoel had dat er "iets" was. Heel frustrerend! Pas later, toen ze echt symptomatisch werd (ze was toen 10) en ze ging bokken en staken onder het zadel en er chronische spiertrillinkjes te zien waren kon je spreken van "duidelijk symptomatisch" en heb ik haar op eigen initiatief (!) laten testen. De PSSM positieve Paint van een vriendin van mij onderging een complete karakterverandering. Kennelijk had zij ook ergens pijn, al was het niet aan te tonen waar dan.

Als "baasje" van een symptomatisch PSSM paard gaan mij de haren een beetje overeind staan als ik mensen hierboven hun schouders op zie halen voor dit aantoonbaar genetische probleem. Ook in de Paintwereld wordt nog vaak beweerd (vooral door verkopers en fokkers) dat PSSM geen enkel probleem is. Gewoon goed managen en niks aan het handje. Was het maar zo! Het verschilt echt per individu. Daarom is fokken met PSSM positieve paarden zo riskant. Als je fokt met een niet-symptomatisch dier wil dat nog niet zeggen dat een nakomeling van dit dier eveneens non-symptomatisch zal zijn als het het PSSM gen meekrijgt. Een paard dat op dit moment niet symptomatisch is, kan dat alsnog op latere leeftijd worden.

Iets wat ik ook veel tegen kom in de Paintwereld is dat er buiten het stamboek gedekt wordt, net als bij Tinkers. Dit wil zeggen dat je door PSSM toe te staan in je stamboek, het verspreidt naar buiten het ras, in paardentypes die er misschien niet zo goed tegen kunnen als (van) Tinkers (wordt beweerd). Het AQHA (Quarter Horses) is het eerste stamboek dat het probleem erkent en hengsten die meer dan 25 merries per jaar dekken verplicht laat testen. Het is een begin. Helaas doen de Paint en Appaloosastamboeken vooralsnog helemaal niks. Heel onverantwoordelijk, vind ik persoonlijk.

Ik wil er vooral voor pleiten juist NIET te lichtzinnig te denken over deze afwijking, want dat is het.

cp112

Berichten: 14754
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 18:25

Mac, tinkerhengsten zijn vanaf dit jaar ook verplicht om te testen.
Het aantal quarters die pssm positief zijn en symptomen hebben lijkt meer dan de tinkers. Het is eigenlijk een kweatie vannuitzoeken hoe dat kan. Het zijn totaal verschillende paarden, kan het dat de pssm dan een andere uitwerking heeft?

Is het allen de pssm die het doet of zit er nog een 'trigger' gen bij? Er zijn meerdere die dit laatste denken. Ook dierenartsen. Imo moet daar ook onderzoek naar gedaan worden maar het moet uiteraard ook allemaal bekostigd worden...

Mac

Berichten: 11663
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 19:09

Dat zou goed te maken kunnen hebben met het type spiervezel. Onder de koudbloeden is nl een heel hoog % PSSM positief, maar zij lijken er ook minder last van te hebben. Men denkt/dacht vanwege het type spiervezel. Dat kan bij Tinkers natuurlijk ook het geval zijn.

Super dat tinkerhengsten verplicht ook getest moeten worden +:)+ , maar ik vind dat er meer gedaan kan worden - zoals ook de merries verplicht laten testen. En dat geldt niet alleen voor het Tinkerstamboek! Ik baal ervan dat mijn "eigen" stamboek hier helemaal niks mee doet :n .

Dat van een triggergen vind ik wel interessant en zou goed kunnen. Het is ook al bekend dat als een paard zowel PSSM als MH heeft, de MH de symptomen van PSSM heftiger maakt. Komt MH eigenlijk ook bij Tinkers voor?

Poosje81
Berichten: 21234
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 20:40

MH heb ik nog niet over gehoord bij Tinkers, maar ja we hadden ook geen link met PSSM tot een half jaar geleden.

WenK

Berichten: 10525
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 21:42

Ik kan natuurlijk alleen uit persoonlijke ervaring spreken, maar heel eerlijk gezegd heb ik mijn merrie (homzygoot dus, 16 jaar oud en voorheen Z dressuur, pony springen, TREC, Endurance etc gereden) nooit bewust gemanaged qua voer als zijnde een paard met (mogelijk) spierproblemen of IR. Ze stond op een dieet met flink veel suikers (granen en haver, evt sportbrok), aangevuld met wat vetten als ze wat schraal werd, werd behoorlijk intensief gereden, ook op wedstrijddagen. Een compleet ander management dan voorgeschreven wordt aan PSSM paarden dus. Mijn eigen dierenarts denkt dat er inderdaad een ander gendefect moet zijn om een paard symptomatisch te laten zijn en dat management het dán kan verergeren of verbeteren, maar dat management op zich niet de trigger is. Vooralsnog is er dusdanig weinig over bekend dat ik me afvraag of je op basis van de huidige kennis uberhaubt beslissingen moet willen nemen en of je daadwerkelijk paarden uit zou moeten sluiten van de fokkerij of een fokkerijbeleid aan moet willen gaan vergelijkbaar met de friezen en het gen voor waterhoofden en dwerggroei. Door uit te sluiten verklein je immers je populatie met mogelijk inteeltproblematiek tot gevolg en we hebben bij friezen gezien waar dat toe kan leiden.
Voor mij persoonlijk geldt dus; dat wat ik deed gaf gewenste resultaten, dit veranderen geeft onbekende resultaten, dus ik ga door op oude voet..

vuurtoren

Berichten: 2013
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: wormerveer n-h

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 23:28

Wij hebben inmiddels de uitslagen al binnen van 133 geteste dieren.
Hengsten ,merries en veulens dus ook hier bij het ICS word het zeer serieus genoen.
Wij hebben deze maatregel niet zomaar genomen een hele grote markt voor onze paarden is al gesloten voor positief geteste dieren, namelijk Scandinavië. Daar zijn ze pas echt fanatiek. Daar kun je je ogen niet voor sluiten.
Hengsten en merries die positief zijn kunnen toch gewoon functioneren als rijpaard en menpaard als ze niet ziek zijn. Je hoeft ze toch niet te laten inslapen. Dat zou pas echt een heksenjacht zijn.

We weten nog niet hoe het op lange termijn gaat verlopen en of er inderdaad een trigger is misschien hebben we toch een gelijkmatiger klimaat waardoor er hier minder klachten zijn dan in Amerika of Scandinavie waar de zomers en winters qua temperatuur heel verschillend zijn.
Wel is het heel duidelijk dat we moeten handelen want de uitslagen laten zien dat het al meer in ons ras zit dan we verwacht hadden.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 08:23

Je zal al jaren onbewust met PSSM dragende bloedlijnen fokken en nu door omstandigheden je paarden weg moeten doen.

Niemand wil ze, ook al zijn het prima rij en men dieren, alleen maar omdat ze een gen hebben waar ze wellicht nooit last van gaan hebben en waar nog veel onduidelijkheid over is.
In zo'n geval zijn er niet veel opties meer, inslapen of de handel.
Weer een aanvulling op de stapel van ongewilde dieren die ergens weg staan te rotten.
Ik geloof best dat PSSM leed kan veroorzaken, maar leed kan ook op een andere manier ontstaan als geen mens die dieren nog wil.

Wanneer gaan jullie verplicht röntgenen, vuurtoren?

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 09:37

Tja LBLGypsyCobs, ik begrijp je punt heel goed maar je moet gewoon beginnen met controleren, hoe jammer het ook is van die bloedlijnen en diegene die het betreffen....

Om het door te trekken naar de rundveehouderij, ook hier vallen klappen omdat je IBR en BVD vrij moet zijn, word er een kalfje geboren die positief test MOET je het zelfs verplicht laten inslapen, ook dat zijn gezonde dieren die de ziekte overdragen kunnen.... en deze ziektes zijn ook niet gevaarlijk, het is gewoon een soort griep, wij als mens krijgen er niets van behalve als de koe ziek is minder melk.....Voor alle duidelijkheid Nederland is nog niet zover met haar regelgeving, maar daar gaat het vast komen nu Duitsland bijna IBR en BVD vrij is...En dan is het dus ook gewoon een geldkwestie

Mac

Berichten: 11663
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 09:59

Het verlies van goede bloedlijnen vind ik een slecht argument. Er zijn altijd wel andere paarden die vergelijkbaar gefokt zijn. Plus dat als een dier echt zo waardevol is als fokdier, je altijd embryo testing kunt doen om zeker te weten dat je PSSM negatieve nakomelingen op de grond zet. Kost wat, maar voor een echt waardevol fokdier de moeite waard, lijkt me zo :-) .

cp112

Berichten: 14754
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 10:47

LBLGypsyCobs schreef:
Je zal al jaren onbewust met PSSM dragende bloedlijnen fokken en nu door omstandigheden je paarden weg moeten doen.

Niemand wil ze, ook al zijn het prima rij en men dieren, alleen maar omdat ze een gen hebben waar ze wellicht nooit last van gaan hebben en waar nog veel onduidelijkheid over is.
In zo'n geval zijn er niet veel opties meer, inslapen of de handel.
Weer een aanvulling op de stapel van ongewilde dieren die ergens weg staan te rotten.
Ik geloof best dat PSSM leed kan veroorzaken, maar leed kan ook op een andere manier ontstaan als geen mens die dieren nog wil.

Wanneer gaan jullie verplicht röntgenen, vuurtoren?




Om maar te zwijgen over de gevolgen qua inteelt.

stalnijmegen

Berichten: 4562
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: schijnbaar niet verweg genoeg van het gezeur

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 11:21

Ja maar..
Er zijn zoveel ggk vaderdieren die heus niet allemaal familie zijn. Dan zou er nog ruime keus over moeten blijven die "clean" zijn.

cp112

Berichten: 14754
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 11:43

stalnijmegen schreef:
Ja maar..
Er zijn zoveel ggk vaderdieren die heus niet allemaal familie zijn. Dan zou er nog ruime keus over moeten blijven die "clean" zijn.


Denk dat dat nog wel eens tegen gaat vallen hoor.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 12:16

Wat weten we nu van de bloedlijnen van onze paarden?

Van die van mij ken ik de ouders en de fokkers van de ouders en daardoor kan ik best wat generaties terug, heb de meeste dieren ook in het echt gezien.
En hoewel ik de verwantschap kan zien qua uiterlijk en gedrag, ligt er niks vast dmv DNA.
En dat geldt natuurlijk voor een groot deel van onze populatie.

Stel nu dat zo'n hengst als de Lion King behalve homozygoot voor bont ook homozygoot voor PSSM zou zijn.
Of The Midget of Bob The Blagdon.

We weten van aardig wat paarden dat die familie van bovenstaanden zijn, maar er lopen er vast nog rond die dat ook zijn en wat we dus niet weten.

Wie weet hoe vaak er al per ongeluk lijnenteelt of zelfs inteelt is gedaan.
Was jij dat niet Alexandra die een kandidaathengst voor Angel had gezien wat later haar zoon bleek te wezen zo even uit m'n hoofd?

Wat dat betreft heeft Esmeralda al super werk gedaan met de DNA database, maar ook die stuit eerder op tegenwerking dan medewerking van de stamboeken wereldwijd.

En dat is iets wat me ook tegen de borst stuit.
Het moet allemaal via stamboeken, weer een stukje DNA monopolie. Het is allemaal al zo versnipperd.
Tuurlijk snap ik dat je moet oppassen voor frauderende eigenaren, maar is het niet mogelijk om het via een overkoepelend iets te organiseren?
Vanuit Europa wordt er nu toch onderzoek gedaan naar erfelijke aandoeningen bij paarden, is daar niet mee samen te werken?
Lijkt me dat je dan ook veel sneller een betrouwbaar beeld hebt, omdat je dan veel grotere aantallen hebt.
Er is dan ook beter te testen of positief geteste paarden aan elkaar verwant zijn.

En bij een grote populatie krijg je ook een veel beter beeld van het percentage positieve paarden en welk percentage daarvan dan weer echt klachten krijgt.
En of er in die laatste groep nog een gen aanwezig is wat de boel mogelijk triggert.

En laten we wel wezen, de PSSM1 test sluit PSSM2 niet uit en ook al zou je paard op beiden negatief testen, wil het nog niet zeggen dat ze nooit dergelijke spierproblemen kunnen krijgen.

Nogmaals: ik vind het echt prima dat stamboeken hier aandacht aan besteden en wat je zegt hengstveulen, je moet ergens beginnen.
Maar ik had dit beginnetje graag wat meer onderbouwd willen zien, wat Alexandra ook schrijft, meer onderzoek en meer duidelijkheid.
Laatst bijgewerkt door LBLGypsyCobs op 21-06-14 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

frenia

Berichten: 9429
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Lierde (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 12:17

Inderdaad... wat doe je als nog "maar" 50% van de populatie het heeft, dan spreek ik nog niet over percentages van 80% enzo
de helft van alle hengsten en merries waar je niet meer mee mag fokken, terwijl je dus bij slechts de weinigsten gevolgen van de PSSM daadwerkelijk ziet
het verlies van bloedlijnen vind ik dus wél een argument, want als je met een te kleine "gezonde" populatie overschiet, wat is dan nog het nut van het stamboek en van fokken, wat is dan nog het nut van het in stand houden van een ras als er eigenlijk geen ras meer overschiet om mee te fokken?

de invloed op andere rassen daarentegen vind ik geen argument. percentueel zullen er toch de weinigste tinkerkruisingen, die dan ook nog eens pssm moeten hebben, terug gebruikt worden in andere rassen.
een kruising tinker x fjord, kwpn, haflinger enz gaat heus niet zo gauw weer ingezet worden voor de verdere fokkerij van fjord, haf, kwpn enz :+

Ik pleit ook niet voor lichtzinnigheid, zoals Mac het noemt, maar evenmin voor overdramatisering zoals nu het geval is. Ik pleit voor nuchtere, neutrale en wetenschappelijke benadering.

En ja, in Scandinavië zijn ze helemaal loco. So what? Moeten wij dat voorbeeld volgen?! Kunnen wij niet wijzer zijn?!

Dan vind ik uiteindelijk de toepassing van ICS België toch nog beter, verplicht testen, ook van oudere reeds ggk hengsten, maar geen waardeoordeel en geen fokbeperking op dit moment. Eerst eens kijken hoe het gesteld is met de omvang van het probleem.
Uiteindelijk kan eeniedere fokker, serieus of minder serieus, dan nog voor zichzelf beslissen hoe hij ermee omgaat.
Als er dan in de toekomst meer duidelijkheid is over de omvang van de problematiek, kunnen er nog altijd verdere maatregelen getroffen worden. Maatregelen terugdraaien is veel moeilijker en ook erg onprofessioneel, want dan kom je eigenlijk terug op een maatregel die je eerst voor absoluut noodzakelijk en wenselijk achtte en blijkt dat je dus niet grondig genoeg hebt nagedacht alvorens je beslissingen nam.

frenia

Berichten: 9429
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Lierde (België)

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 12:18

ja idd, ik wou angel oorspronkelijk van selwyn laten dekken :j
en ook taffy vond ik altijd een prachtige hengst
en beide hengsten bleken idd achteraf haar zonen te zijn ;)

Poosje81
Berichten: 21234
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 12:26

Allereerst, Esmeralda krijgt van NSvT alle medewerking, dus daar kunnen we niet van beticht worden. Daarbij, natuurlijk moet er onderzoek gedaan worden, reden waarom er contacten worden gelegd met diverse instellingen die iets zouden kunnen betekenen.

Er waren reeds in Scandinavische landen berichten naar buiten gekomen. Als stamboek kan je dan 2 dingen doen, negeren of handelen. Wij hebben voor handelen gekozen en besloten om ICS ook op de hoogte te stellen van het gebeuren.
Enige verschil in beleid is dat alle hengsten worden getest maar bij een positieve uitslag niet worden afgekeurd, puur omdat we niet kunnen voorspellen wat het precies inhoudt voor ons ras op langer termijn.
Van een ander koudbloedig ras is bekend dat zelfs rond de 70% positief zou zijn.
Wij komen nu uit op 30%

Het enige wat naar mijn PERSOONLIJKE mening op dit moment van belang is, is het voorkomen van paniekvoetbal. Want dat gebeurt her en der toch daadwerkelijk. En dat is wellicht op langer termijn nog risicovoller voor onze paarden dan een gendefect waar de gevolgen nog niet goed van in kaart zijn gebracht.

Heb ik me toch al die tijd kunnen inhouden om niet te reageren, tot nu ;)

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 12:35

Ik denk dat jullie het als NSvT prima aanpakken Leonoor, eerst maar eens in kaart brengen en dan maar eens verder kijken en ondertussen zoveel mogelijk informeren.

Ik denk dat jij de Shire bedoelt waar zo'n hoog percentage drager is? Een ras dat toch ook invloed op ons ras heeft.

De reden van paniek is dat er her en der een worst case scenario verhaal naar buiten komt, waardoor er een sfeer ontstaat dat PSSM het einde van de wereld of in ieder geval je paard is.

Als met zoveel dingen is het de toon die de muziek maakt en ik denk dat het verstandig is om voor nu een rustig liedje op te zetten en eerst maar eens te kijken wat er uit komt.

Poosje81
Berichten: 21234
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 12:37

Zelf prefereer ik geen klassieke muziek, maar in deze situatie wel ;)
Nee van de shire ken ik de aantallen niet, maar zal me niet verbazen als daar ook een fiks percentage aanwezig is inderdaad.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 12:43

Deze dan maar :)ddd


Caily

Berichten: 12529
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 12:47

Even gevraagd, Shires worden momenteel (nog) niet getest op PSSM1

frenia

Berichten: 9429
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Lierde (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 10:35

voor zover ik begrepen had wordt het nagenoeg niet gevonden bij Shires en Clydesdales
Ik had meer bronnen daarvan, maar dit is zo snel de enige die ik kan vinden:

Citaat:
Shire getest pssm: 1/195 percentage: 0.5%
Clydesdale getest pssm: 0/48 percentage: 0


http://www.cvm.umn.edu/umec/lab/PSSM/home.html