[TI] Tinkers tegenwoordig eerder 'volwassen?'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 00:30

Nu heb ik al even mee zitten lezen en wil ik mijn mening toch ook even kwijt :)
Ik ben van mening dat het echt verschilt wat paard betrefd en misschien hangt het er ook wel vanaf hoe een paard gehouden word ik weet het niet en misschien heb ik het ook wel mis hoor. ;)
Misschien is het helemaal niet slecht om een 2 jarig paard in het tuig te zetten, misschien geeft hij/zij wel aan echt iets te willen gaan doen.
Waarom zou je dan niet wat gaan doen, niet intensief maar gewoon lekker op het gemakje het paard word er niet dommer van, wat betrefd belasting dan denk ik ook wel dat het mee valt en als hij of zij het nou echt leuk vind en het lekker rustig aan gebeurd.
Aan de andere kant, ik kocht een merrie 3 jaar met veulen aan de voet van 3 weken flinke groeiachterstand en broodmager, tja geen haar op je hoofd die er aan denkt daar wat mee te gaan doen. :n
Veulen gaat er met zo'n 6 maanden vanaf en dan denk je goh zadelmak maken en wat gaan doen, maar ze gaf zo duidelijk aan een kind te zijn er kwam iets boven toen het veulen weg was echt heel appart alsof ze heel duidelijk wat gemisd had... een jeugd het kind zijn o wat was die merrie er niet aan toe om wat te gaan doen.
Op een gegeven moment gaf ze aan wel wat te willen gaan doen en in het voorjaar zijn we begonnen een zadel op te leggen en we zijn er op gestapd, niks geen problemen.
Rond april is ze ingereden en daarna gedekt jaar over geslagen en inmiddels was ze hollands welvaren en toen ze thuis kwam heb ik haar laten staan.
Steeds werd er gezegd dat ik haar moest gaan rijden en waarom ik nu wachte, maar ook nu gaf ze aan dat het vol zat ik het koppie. :(:)
Ik probeer echt te luisteren, als het niet gaat gaat het niet als het te veel is doen we een stap terug, ik doe er liever lang over op de goede manier al is die er laten we het er maar op houden dat ik dan denk dat het de goede manier is dan op de foute manier.
Iedereen doet zijn best iedereen denkt het goed te doen ook al komt dat niet zo over.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 09:40

hermes schreef:
@hengstveulen, wat is dat dan? een echte paardenman? Is dat iemand die al heel lang paarden heeft en jaar in jaar uit al op dezelfde manier met paarden om gaat? Of is dat iemand die op natuurlijke wijze om gaat met paarden? of is dat iemand die aan natural horsemanship doet? Daar ben ik dan wel benieuwd naar namelijk :) Want volgens mij is een echte paardenman met verstand niet iemand die ermee akkoord gaat een 2 jarig paard in het tuig te beleren.

En was het maar waar dat iedereen het beste met zijn eigen paard voor heeft. Als dat zo zou zijn, dan zou dit hele topic uberhaupt overbodig zijn. Wat zou het heerlijk zijn als dat waar zou zijn, dat iedereen het beste met zijn paard voor heeft, maar uit dit topic blijkt wel dat dat zeker niet het geval is helaas (gelukkig zijn er ook genoeg mensen die wel het beste met hun paard voorhebben :) , ook dit blijkt uit dit topic).

En de zin "iedereen heeft toch een andere mening en met elkaar veroordelen schiet niemand iets op" is echt een dooddoener in een topic wat bedoeld is om met elkaar te discussiëren en mensen tot nadenken te zetten. Als je dat vindt, dan is het misschien beter om je mening voor je te houden want dan weet je zeker dat er niemand op zal reageren :)

Waar ik nog wel even naar benieuwd ben, wat is voor jou het voordeel om een jong paard zo jong in het tuig te beleren als je hem toch niet wil verkopen? Waarom zou je hem dan niet nog een tijdje lekker in het land zetten?

misschien is het niet jouw bedoeling, maar je komt op mij wel heel bot, gemeen en aanvallend en veroordelend over :o

ik denk dat je weldegelijk kan stellen dat iedereen hier in het topic het beste met zijn paard voor heeft
ik hoop althans dat hier geen mensen zitten die bewust of moedwillig hun paard pijnigen, ...
dat iedereen het beste met zijn paard voor heeft wil niet noodzakelijk impliceren dat iedereen op dezelfde manier bezig is of dat iedereen per definitie goed bezig is, iedereen heeft ook zijn eigen aanpak en werkwijze en geen enkele is zaligmakend of perfect!

je hebt gelijk dat dit een open discussie is, dus dat meningen van elkaar verschillen is prima
maar je moet wel zien op welke manier ze je brengt. je komt nu, onbedoeld wellicht, over als een betweter die door zijn/haar jàren ervaring alles wat niet in zn straatje past afwijst en veroordeelt.

ik denk dat HV verder ook zelf kan bepalen of haar paard ergens klaar voor en dat zij daar de meest aangewezen persoon voor is
zij kent haar paard en zijn situatie en wij niet, wij oordelen hier vanaf een paar zinnetjes
om dan meteen te gaan impliceren dat degene die hem beleerd heeft geen echte paardenman is enz, oké, dat kan jouw mening en jouw invulling van de term paardenman zijn, maar het komt wel heel agressief over. Je kent de man verder niet en drukt zomaar een stempel op hem.
Ik schreef al dat ik zélf niet zo snel een 2jarige zou beleren, maar dat betekent niet meteen dat ik het ook per definitie moet veroordelen
het kan best dat Jelle duidelijk aangeeft het aan te kunnen en het leuk te vinden en die afleiding nodig te hebben.

even buiten de quote om: er niet bewezen dat vroeg inrijden per definitie slecht is, evenals dat het bewezen is dat laat inrijden beter is
ik denk eigenlijk dat dat ook niet te bewijzen valt, want alles hangt af van onnoemelijk veel factoren: ieder paard op zich, de omstandigheden van opgroeien, omstandigheden van houden, de frequentie van het inrijden, de manier van het inrijden, ...

waar ik overigens vannacht wel nog moest aan denken: oké, die tekening van de groeischijven is voor ieder paard hetzelfde
maar wij hebben (mijn grootouders en ouders dan met name) in de rensport gezeten, waar 18-maanders ingereden worden.
Nu kan je dat niet helemaal vergelijken met het inrijden van een dressuurpaard, want de meeste renpaarden krijgen een lichtgewicht zadel erop met een lichtgewicht ruiter en dan gaan-met-die-banaan op een mooi effen recht stuk ;)
Onze renpaarden werden eerst voor de sulky beleerd (ondanks dat het vluchters waren), maar werden op termijn ook dressuurmatig ingereden en gingen ook mee op buitenritten enz
Nu, er zijn er uiteraard vroeg gestorven door peesblessures, ... er zijn er ook die niet ouder geworden zijn dan 10 omdat ze na hun carrière uitgerangeerd waren, maar die die ergens terecht zijn gekomen waar ze mochten genieten van een leven nà hun carrière, daar is het gros gezond oud geworden.
Er is er eentje die hier in de buurt staat en die nog steeds fit is met z'n meer dan 30 jaar en ook nog steeds merries dekt, en dat is er een die ook op 18 maand ingereden is en jarenlang rentopsport gelopen heeft. Er zijn er ook wel meer, dat de meeste vroeger sterven ligt meer aan het feit dat er niemand zit te wachten (maw er is geen markt voor) op een middelmatig renpaard dat te oud is om te racen en niet goed genoeg om mee te fokken.
Uiteraard zijn er ook paarden bij die vanalles en nog wat mankeren, maar dus geen sluitend bewijs voor het per definitie goed of slecht zijn van vroeg inrijden.

Overigens moet ik wel duidelijk stellen dat ik, ondanks dat de prent voor alle rassen geldt, toch een duidelijk verschil zie in de ontwikkeling van bv een volbloed en een tinker. Je kan een 18maander volbloed echt niet vergelijken met een even oude tinker, de volbloed is op die leeftijd toch echt al veel meer af.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 09:55

Ariebren schreef:
Maar onze jonge jongens kinderen lopen al op jonge leeftijd te rennen op het voetbal veld.
De meisjes gaan op de gym, sommige zelfs ballet.
Is dat dan ook niet goed ?

Nee, vooral niets laten doen, geen beweging activeren, dat is goed.

waarom mogen kleine meisjes en jongetjes dan tegenwoordig niet meer vanaf 5 a 6 jr paardrijden??
omdat het te belastend voor ze is qua groei ( dus groeischrijven)

ohja wat ik niet snap he
dan word er verteld, ik zie duidelijk dat mijn paard zich verveeld
waarom dan rijden? is ouderwets aan de hand wandelen door bossen, langs de weg, spelen in de bak noem het maar op, dan niet meer"het bezig zijn met het dier"? dan word zijn geest toch ook gebruikt, en dus hoeft hij zich niet te vervelen want er word wat met het dier gedaan??

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:10

Ik denk dat Hermes bedoelt dat zij vindt dat paardeneigenaren excuses zoeken om een paard vroeg te gebruiken en daarbij hun eigen pleziertje (of verdienste) boven het welzijn van het dier plaatsen.
Waarom moet een 2-jarige al voor de wagen beleerd worden, eigenaresse geeft aan omdat ze in de zomer een leuk ritje wil maken met paard, wagen en gezin, prima, niks mis mee, maar dat is in de zomer van 2013 of 2014 ook heel leuk om te doen en hoeft niet persé stel op sprong.
Hetzelfde geldt voor iemand die aangeeft dat zijn hengst geld in het laadje moet gaan brengen en dat dat wanneer hij iets in de sport bereikt dat makkelijker gaat en daarnaast aangeeft dat het paard in de hand moeilijk te hanteren is. Ik vind dat ook geen goede redenen, dat is mijn mening. Ook dat paard kan prima in 2013 of 2014 iets bereiken, wanneer hij, naast lichamelijk ook in zijn hoofd wat meer is “uitgezwaard”
Haast is nooit goed, hoe ging dat spreekwoord ook alweer....
Als een paard het aangeeft dat hij het leuk vind om iets te doen dan zijn er prima alternatieven te bedenken die minder belastend zijn en waar daarnaast de band tussen paard en mens bevestigd en verstevigd wordt.... Een prima basis voor het later beleren lijkt mij....

Ik vind dat een discussie de voor en tegens mag benadrukken, ik lees in dit topic ook al een paar keer dat mensen die tegen vroeg beleren zijn niet mogen oordelen? Oordelen is geen sprake van, of is dat juist wel altijd zo in een discussie....... Een discussie houdt niet in dat de deelnemers een opsomming geven van hoe zij iets doen en daar verder niet over gepraat mag worden tenzij mensen het met elkaar eens zijn.... Dat is niet de essentie van een discussie, niet over dit onderwerp, niet over een heel ander onderwerp, als iedereen het met elkaar eens zou zijn dan is er geen discussie want dan mist de essentie daarvoor...... Sterker nog, dan zou de hele tweede kamer kunnen worden afgeschaft :+

Valt me ook op dat tegenstanders, vooral mensen die zelf vroeg beleren, overal bewijs voor willen zien en ondanks dat er af en toe iets voorbij komt wat toch echt niet even in een paar minuten op internet is gezet (bijvoorbeeld links naar sites en artikelen) worden die gemakkelijk weggewuift; geen wetenschappelijk bewijs, dus onzin...... Ook dan is een gesprek, of een artikel, of een informatieve site over wat dan ook overbodig; immers zolang er geen wetenschappelijk bewijs is doet het er niet toe en is het niet van belang. Een persoonlijke ervaring, doet er niet niet toe want het is niet onderzocht.
Wist je dat er heel veel corruptie is ook binnen de wetenschap? Juist in onderzoeken waarbij veel geld omgaat in een onderwerp (zoals paarden in de (prof)sport waar enorme bedragen in omgaan) zal iets wel eens “niet onderzocht” worden of onder de tafel worden geschoven. Wij leven in een wereld waar geld een hoofdrol inneemt en zelfs tot in het hebben van hobbies een belangrijke rol heeft.

Ik ben het met Frenia eens dat uiteindelijk de schade door het vroeg beleren niet altijd (of zelfs nooit) meetbaar zal zijn omdat ook een paard, net als een mens, kwaaltjes krijgt waarbij een complex van factoren meespelen waarvan het vroeg belasten er een kan zijn. Daarnaast wordt een onkundig vroeg beleerd hobbypaard nooit onderzocht wanneer deze doodgaat. Het paard is daarvoor niet waardevol genoeg dus waarom sectie doen...... Een eigenaar zal dat ook niet willen want dat kost ontzettend veel geld, waar je niet direct iets aan hebt..... Daarnaast is het paard wanneer het dood gaat vaak in zoveel handen geweest dat de geschiedenis nooit meer te achterhalen is dus ook niet hoe en wanneer een paard (over)belast is geweest.....
Dat is geen vrijbrief om maar lekker wat aan te rommelen met onze paarden, het zijn en blijven levende wezens....
Laatst bijgewerkt door kinsealy op 22-12-11 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

hermes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:20

@frenia, dat mag jij vinden dat je mij bot, gemeen, aanvallend en veroordelend vindt, daar heb ik geen problemen mee :) Ik mag mijn mening geven net zoals anderen.

Ik heb verder ook niet gezegd dat mensen BEWUST hun paard pijnigen. Wat ik al de hele tijd duidelijk probeer te maken is dat het welzijn van het paard vóór het plezier van de ruiter moet gaan (en dat is niet een mening, dat is een feit :) ) en dat ik bang ben dat veel mensen uit onkunde of financiële belangen het welzijn van het paard niet voorop plaatsen. Verder is het volgens mij ook mijn goed recht om andere ideeen die ik niet aansprekend vind, af te wijzen, dan mag ik een betweter zijn, ook daar heb ik geen problemen mee :) Net zoals anderen hun ervaringen en ideeen mogen ventileren, mag ik dat ook en dat houdt automatisch ook in dat ik ideeen en ervaringen van anderen daardoor afwijs. Dat kan hard en aanvallend zijn maar ik vind dat dat met dit soort onderwerpen ook mag, omdat het gaat om het welzijn van een dier en niet of een paard die zwart-wit is, mooier is dan een paard die wit-zwart is!

Heb je trouwens het lange artikel, wat duidelijk ook over problemen met renpaarden sprak en over andere grote problemen (die wetenschappelijk onderbouwd is) van inrijden van paarden op jonge leeftijd ook gelezen? Dat kan ik namelijk iedereen aanraden!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:24

hier gaan kinderen steeds jonger op paardrijles hoor dees, er zijn zelfs speciale lessen voor kindjes vanaf 2 (!) jaar! enige waar wel rekening mee gehouden wordt is het openrekken van de heupjes, dus zeg maar niet op van die brede tinkerruggen

kinsealy: uiteraard mogen verschillende meningen geventileerd worden en mag daar ook op ingegaan worden,
bedoelde meer dat hermes vooral aanvallend overkomt, en dat kan mijns inziens niet de bedoeling zijn van een goede discussie, ongeacht of je het met elkaar oneens bent
uiteraard doet persoonlijke ervaring ertoe, zeker als je al vele jaren 'in de paarden zit'
maar ook persoonlijke ervaring is niet altijd juist want die kan ook gekleurd zijn door opvoeding, traditie enz
bv 50 jaar geleden ging men traditioneel nog heel anders met paarden om en dat was toen ook uit ervaring zo gegroeid
het is maar door nieuwe ervaringen op te doen dat je uiteindelijk bijleert, bijschaaft, nieuwe inzichten opdoet enz

voor wat betreft de geldkwesties: het is nu eenmaal zo, zoals je zelf zegt, dat alles om geld draait
ik heb lang geleden bij een stage op een paardenmelkerij besloten voor mezelf, dat ik het weliswaar geweldig vind om heelder dagen met de verzorging van de dieren bezig te zijn, maar dat ik nooit of te nimmer financieel afhankelijk zou willen zijn in meer of mindere mate (dus als bijverdienste, onderhoudverdienste of als hoofdjob) van mijn paarden omdat ze dan teveel een object worden dat geld moet opbrengen.
Dus nee, ik sta niet achter de denkwijze van hij moet beleerd worden omdat ik anders geld verlies, omdat dat niet mijn persoonlijke instelling is, maar desondanks kan ik er wel begrip voor opbrengen want als het zo is dat je een deel moet zien te verdienen met je paard, dan moet je daar ook naar handelen
Uiteraard nog steeds met respect naar het paard toe, maar ik begrijp wel dat er dan ietwat andere keuzes worden gemaakt.
De boer die koeien houdt, moet soms ook keuzes maken die misschien niet echt optimaal zijn voor zijn koeien, maar die wel het beste evenwicht brengen tussen wat (financieel) goed is voor de boer en wat goed is voor de koeien. (stom voorbeeld, maar ik wist zo snel niks anders te bedenken van een job met dieren :P )

hermes: zoals gezegd mag jij uiteraard gewoon je mening geven, alleen de wijze waarop je dat doet, staat mij niet aan en is niet van positieve invloed op een discussie, maar dat is mijn mening :D :+
en nee, ik heb het artikel nog niet gelezen, ik ga gewoon van onze ervaring uit in datgene wat ik schrijf (dat leek me ook wel duidelijk geformuleerd zo), jij doet dat toch ook? }>

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:35

hier is het juist op de maneges ( de meeste van wat ik hoor, want heb daar niks te zoeken, maar van ouders die kids hebben die op les willen) vanaf 8jr!! eerder kan, maar dan poets, wandel lesjes enz.

en ook ik moet eerlijk bekenen dat de gezusters waarschijnlijk allebei hetzelfde bedoelen, maar dat van hermes net wat minder fijn weg leest :o
Laatst bijgewerkt door stalnijmegen op 22-12-11 10:39, in het totaal 2 keer bewerkt

hermes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:38

@frenia, Dat laatste stukje trouwens van jouw vorige input: "Overigens moet ik wel duidelijk stellen dat ik, ondanks dat de prent voor alle rassen geldt, toch een duidelijk verschil zie in de ontwikkeling van bv een volbloed en een tinker. Je kan een 18maander volbloed echt niet vergelijken met een even oude tinker, de volbloed is op die leeftijd toch echt al veel meer af."

is trouwens volgens het door steffyentom genoemde artikel onzin of misschien moet ik het anders zeggen, wat positiever: is volgens het artikel niet echt juist (en dat is niet mijn mening maar komt dus uit het artikel).
Het maakt niet uit of het gaat om een quarter of een tinker of een arabisch volbloed. Het ene paard lijkt eerder af dan het andere paard maar dat is dus niet het geval (volgens het artikel). Behalve paarden met een langere nek/hals die doen er nog langer over om volwassen te worden, is ieder paard pas volwassen met ongeveer 6 jaar (eigenlijk nog iets ouder) en is het pas verantwoord om op een paard te gaan rijden als het 4 of 5 jaar oud is.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:42

@Hermes
Mijn hele leven loop ik al rond tussen paardenmensen.
Deze mensen maken paarden zadelmak tussen de 3 en 4 jaar oud.
Op een manier zoals leonoor al beschreef.
Zelf heb ik er zo ook enkele gedaan.
Geen 1 heeft geestelijk of lichamelijke klachten.
Wel is er vanaf dag 1 goede begeleiding.
Een paard snel leren aan het been te zijn.
Leren de hand te volgen zodat de rug niet wegdrukt.
En verbazend snel doen ze dat.
Dan word er al gewerkt aan het recht zijn.
En dan komt een paard vanzelf in de houding die wij graag zien.

Er word in de bak tussen 15 &30 minuten gewerkt.
Op zijn hoogst 3 keer in de week.

Die paardenmensen doen dat zo al langer dan wij samen oud zijn.
Met fijne gevolgen.
Ervaring waar wij van kunnen leren.

Tegenwoordig zie ik mensen daar tegen schoppen.
Mensen met nog geen 2% van de ervaring en kunde van de paardenmensen.
Maar ze weten het wel zo goed.
Ze rijden een paard in met de kop in de sterren want er mag niets gedaan worden met de hand.
Paard loopt scheef door het niet trainen.
En vervolgens snappen ze niet waarom het paard kreupel word.
En dan is er maar 1 conclusie hij was te jong.
En het ligt nooit aan de eigen rijkunst.
En die oude paardenman is een domme boer daar willen we niet van leren.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:43

Zou het ook niet te maken hebben met dat een volbloed door een profesionele trainer ingereden wordt en onze Tinkers met die grote baby ogen een beetje veel in de verzorg en trut sfeer liggen ??

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:48

@Ariebren; Dat artikel doorlezen zou voor jou ook geen overbodige luxe zijn ;-) Is niet geschreven door truttige, knuffelende pennies zoals wij zijn maar door mensen met een opleiding en achtergrond in de diergeneeskunde ;-)
Ik rij al heeeel veel jaar paard, mijn paard loopt prima, niet scheef, niet met z’n hoofd in de sterren zoals jij dat noemt en er is niks mis met zijn benen en hij loopt soms uren achterelkaar, gaat heel goed ;-) Ik heb ‘m al jaren dus ergens gaat er wel iets goed dan zou je zeggen...... Overigens doe ik i.d.d. zo weinig mogelijk met de hand, dat heb ik als kind al geleerd, een paard zou zonder teveel gedoe in z'n mond op zit en benen goed moeten kunnen lopen.....
Laatst bijgewerkt door kinsealy op 22-12-11 10:58, in het totaal 2 keer bewerkt

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:49

Hoe bedoel je die Henk? Door dat verschil (hoe denigrerend ook) zou de volbloed vooraf aan de training volwassener ogen? Klinkt niet logisch....

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:58

Dat klopt ook Dees, maar dat is met name voor de heupjes en het bekken van de kids wat natuurlijk vooral
voor meisjes een hot idem is als ze later wel kinderen zouden krijgen...

Ik ben mijzelf zeer bewust van wat ik met Jelle doe, het wandelen en spelen hoort ook bij zijn vermaakprogramma :D Hij word niet ingezet in de bosbouw, voor de ploeg gespannen etc etc, daar is
hij nog veels te jong voor, die belasting die hij heeft gehad is in mijn ogen( ben nu 38 en praktisch tussen de paarden geboren :+ ) niet schadelijk geweest voor hem, volgend voorjaar gaan we weer rustig aan verder met hem beleren.
@Kinsealy, ik leef in het hier en nu, weet uit ervaring hoe onverwachts het leven af gelopen kan zijn en
zou dolgraag volgend jaar met mijn gezin een paar keer genieten willen samen met Jelle voor de wagen,
oja dat kan ook op een andere manier, maar ik heb voor deze manier gekozen en sta nog altijd achter deze
beslissing, het is mijn goed recht om deze mening te hebben....

Wat ik me dus vanacht afvroeg is waarom wij, in het algemeen gesproken, onze paarden inrijden en dan weer een paar maanden rust geven. Vraag een willekeurige fysiotherapeut of sportleraar die zullen zeggen
dat regelmatige lichte belasting beter is dan een paar weken fiks trainen en dan geen puf meer hebben
om dan later uit "schuldgevoel" weer fanatiek te gaan trainen, zo krijg je piekbelasting en dat is nimmer
goed voor een lichaam, dus is het dan niet beter om je pas beleerde paard in alle rust en wijsheid gewoon
2 a 3 keer in de week door te trainen?

Diaz

Re: Tinkers tegenwoordig eerder 'volwassen?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 11:55

Wat ik niet snap.. is dat er zoveel nadruk gelegd word op het skelet.. Goede bespiering, langzaam opbouwen e.d. is denk ik 10x belangrijker!

Stel je gaat de dag nadat het skelet zegmaar 100% af is, fulltime trainen, en volop werken, dan lijkt me dat 100x belastender dan als je een paardje vanaf een jaar of 3 langzaam dingen leert, spieren op laat bouwen, bewust bezig gaat met juiste gebruik van de spieren en houding, grondwerk e.d.

Ook bij mensen hoeft het skelet totaal niet af te zijn om dingen te berijken die we ook kunnen met volledig skelet-af-gebeuren.. (zoals turnen, en eigenlijk alle sporten wel)

Bespiering, conditie e.d. is gewoon erg belangrijk. En uiteraard het koppie!
Ik weet dat banden en spieren veel overnemen/beschermen over het skelet.. ik weet niet of nou zo zeer alles potdicht moet zijn om 'klaar' te zijn voor wat belasting.

Maar zolang iedereen zijn eigen paardje(s) maar goed kent! Je merkt snel genoeg of het te veel is of juist niet!
Ik ben nu in een fase dat Diaz eigenlijk verder wilde in rijden, maar ik moest stoppen.
Nu doen we intensief grondwerk (o.a. vrijheidsdressuur) en zo kan ze gelukkig haar leergierige eitje kwijt!

Ik ben heel bewust bezig geweest met haar bespiering, kracht, conditie en weerstand. Dit is het nr 1 punt geweest het afgelopen half jaar. Hoe meer haar 'kracht' toenam, hoe meer ik iets durfde!
Ik had nooit verwacht na de zomer al 1x per week 10 min te 'rijden'! Ik had me ingesteld op komend voorjaar of zelf later als het nodig was.
Nou is de planning kwa echt inrijden nogsteeds zo, maar ik vind het heel gaaf om haar op deze manier al vertrouwd te kunnen hebben gemaakt met een ruiter. Zonder overbelasting.

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 12:58

@ Diaz omdat het skelet de basis is van alles. Ik heb hier een merrie staan welke haar skelet niet goed is. Dan moet je dus een zeer gedegen training ontwikkelen om te zorgen dat de spieren dit opvangen. Uiteindelijk kun je met deze merrie net zo veel bereiken els ieder ander paard maar het was voor haar beter geweest als het skelet in orde was geweest en ze klachtvrij was. En wellicht dus ook eerder versleten zal zijn als een ander dier al zal dit de tijd uitwijzen.

Verder over de manier van beleren dat is denk ik algemeen dat de helft van de paardenwereld geen idee meer heeft waar hij of zij mee bezig is. Ga bij een gemiddelde dressuur wedstrijd eens in de los rij ring kijken daar wordt je erg somber van. Of kijk naar de KNHS proefjes waar je verplicht op een bepaald moment stil moet staan, bij bijvoorbeeld de Spaanse Rijschool gaat dit op gevoel wanneer er een fijn stuk is doen ze een oefening in de show. Zo zou het moeten zijn een paard is immers een levend dier en wil je een goede leerschool bereiken hangt het niet af van een stipt moment waarom iets moet gebeuren maar op het gevoel hoe voelt je paard aan en vanuit daar vraag je een oefening. Net zoals bij halt houden en achterwaards er eerst gestopt dient te worden achteruit is een voorwaartse beweging maar enkeld binnen de dressuur moet hiervoor eerst gestopt worden. Qua dat begint kennis dus al bij de bron en dan pak ik liever die van de Spaanse Rijschool welke al jaren verantwoord met hun dieren om gaan en waarvan er dieren van bijna 30 nog gezond en wel de meest fantastische oefeningen doen in de shows. Dat vindt ik nu trainen en paardbewust zijn. Daarnaast vindt ik wat Ariebren zegt over het beleren van onze tinkies ook onzin dat we minder ervaren zijn het is maar net hoeveel moeiten je doet om jezelf te scholen. Als ik voor mezelf spreek heb ik gedegen les ga ik shows en clinics af om mezelf up to date te houden wat betreft mijn kennis.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 14:04

Ik ga geheel met Frenia mee. Ook wat betrefd de opmerkingen van Hermes. Je komt echt heel erg bot over. Jou woord is het en daarmee klaar. Zo breng jij het.

Ik weet niet wie het vroeg? Over dat als een paard zich verveelt waarom er geen andere dingen mee doen? Longeren, kan niet met noedel, los in de bak ook niet, dan is hij binnen 5 tellen de bak uit daarnaast interesseerd grondwerk oid (wat ik met Liza heel veel doe, dus nee, ligt echt niet aan dat ik het niet wil) helemaal niks. Wandelen langs de weg doen we meer dan zat. Nouja, mijn vriend doet dat want die wil er niet op. Dus die gaat met hem wandelen. Prima.

En er werd mijn opmerking aangehaald dat ik mijn paarden niet heb om in de wei te zetten en naar te kijken en dat Noedel z'n eigen brood moet verdienen. Dat kan je natuurlijk niet geheel letterlijk nemen. Maar, als ik hem puur had voor mijn eigen rijpelzier had ik hem natuurlijk wel geruint. Dus ja, hij is hengst en moet daar wat mee verdienen ja. Als ruin zijnde zou het allemaal veel makkelijker zijn om hem te houden.

Ik vind het toch altijd weer opvallend. Dat degenen die zogenaamd het beste met hun paard voorhebben (dat hebben we toch allemaal :?), lang wachten met inrijden, natuurlijk bladiebla, bitloos boomloos weet ik wat allemaal. Dat juist diegenen ontzettend hun mening doordrukken aan de mensen die het op een andere manier doen. En als er zo'n topic geopend wordt is dat van te voren al te verwachten.

Bitloos rijden, prima, deed ik met mijn oude paard ook. Alles volgens natural horsemanship, parelli of weet ik wie doen. Prima, als jij en je paard daar baat bij hebben vooral doen :) Maar niet de mensen afbekken die er een andere manier op nahouden.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 14:08

hermes schreef:
@frenia, Dat laatste stukje trouwens van jouw vorige input: "Overigens moet ik wel duidelijk stellen dat ik, ondanks dat de prent voor alle rassen geldt, toch een duidelijk verschil zie in de ontwikkeling van bv een volbloed en een tinker. Je kan een 18maander volbloed echt niet vergelijken met een even oude tinker, de volbloed is op die leeftijd toch echt al veel meer af."

is trouwens volgens het door steffyentom genoemde artikel onzin of misschien moet ik het anders zeggen, wat positiever: is volgens het artikel niet echt juist (en dat is niet mijn mening maar komt dus uit het artikel).
Het maakt niet uit of het gaat om een quarter of een tinker of een arabisch volbloed. Het ene paard lijkt eerder af dan het andere paard maar dat is dus niet het geval (volgens het artikel). Behalve paarden met een langere nek/hals die doen er nog langer over om volwassen te worden, is ieder paard pas volwassen met ongeveer 6 jaar (eigenlijk nog iets ouder) en is het pas verantwoord om op een paard te gaan rijden als het 4 of 5 jaar oud is.

Maar je hebt daarnaast dan ook nog te maken met de mentale leeftijd van een paard. En dat is echt per paard afhankelijk (niet per ras). De een is nu eenmaal eerder klaar int koppie dan een ander.

Liza kon dat echt nog niet verwerken toen ze net 3.5 was. Daar heb ik een jaar heel veel werk vanaf de grond aan besteeds.

Noedel is 10x anders. Mella bijv is weer richting Liza. Die kan niet teveel, vooral nieuwe, dingen in 1 keer hebben.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 14:14

hermes schreef:
@cp112: volgens mij had ik ergens gelezen in dit topic dat je Noedel voornamelijk jong onder het zadel had gebracht omdat hij op de grond niet helemaal goed onder controle te houden was en omdat hij anders te veel geld kostte :? en zijn eigen boterham moest verdienen en niet omdat hij het leuk vind om wat te doen, maar goed, misschien heb ik dat verkeerd begrepen, dat kan natuurlijk ;)

Dit bedoelde ik dus. Teveel geld koste? Waar wordt dat nu weer vandaan gehaald? Als hij dan zogenaamd teveel geld koste, waarom stond hij dan op een dure pensionstal ipv lekker 'gratis' thuis?
Ik heb hem daar neergezet zodat hij meer in handen zou komen. Ook van vreemden en zo wat meer respect leerde. Dit is ook zeker gebeurd. Ook hadden ze daar een binnenbak, wat enorm handig was aangezien Noedel aan de longe uitbrak en bij een buitenbak zo overr de bakrand zeilde. In de binnenbak kon dit niet.

Ik liep op dat moment stage op die stal. Dus kon ik iedere dag met Noedel bezig. Dit was gewoon een samenloop van omstandigheden en in de laatste 2 weken oid hebben we een beginnetje gemaakt met ruitermak! maken. Dit omdat hij daarna weer naar huis ging en ik dus geen binnenbak meer heb.

Ik heb er zeker geen spijt van. Hij heeft daarna weer maandjes rust gehad. Heeft er mijns inziens niet onder geleden en we hebben er veel profijt van gehad dat het allemaal rustig is gegaan in een gesloten bak.
Als we het bij ons in de buitenbak hadden gedaan waren er geheid ongelukken gebeurd en waren we veeeeel verder van huis.

charootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 14:55

ook ik ben van meneing dat iedereen het beste met z'n paarden voor heeft.
en omdat de 1 het linksom doet wil nog niet zeggen dat rechtsom niet goed is.......

ook hier worden de meeste ingereden als ze zo'n 3 jaar zijn.
voornamelijk de basis dingen zoals stap draf en galop het halthouden en het rechtrichten
daarna staan ze in de zomer lekker in het land en worden ze meestal 2x in de week nog
getraind doormiddel van rijden of longeren of wat dan ook.
want ik ben namelijk ook van menig dat het beter voor spieren en pezen is om ze op een rustige manier
door te blijven trainen.(ook tevens te verkomen dat ze niet van graspenzen krijgen.)dan ze helemaal stil te zetten.
en het jaar erop zien we wel verder als ze er aan toe zijn om verder te gaan doen we dat en anders doen we het nog een jaartje zo.

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 14:55

cp Persoonlijk als je een dier niet goed kunt longeren zou ik daar juist aan gaan werken, daarnaast is er bij grondwerken enorm veel mogelijk lange teugel werk waarmee je hem net zo traint als onder de man. Dit is geen kwestie van niet leuk vinden maar hem deels onder apel hebben. Daarbij kun je werken voor ieder paard leuk maken het is maar net de manier waarop en het hoe en het wat eromheen.
Want als hij onder het zadel kan zou lange teugelwerk ook moeten kunnen.
Vindt dit persoonlijk iets te makkelijk gezegd wanneer een dier vanaf de grond niet alles kan zoals basis longeren etc. dan er maar op. En wanneer het vanaf de grond niet goed zit vind ik het dier niet klaar voor het werk onder het zadel.
Maarja dit is ieder zijn keuze.
En dat hij de bak uit vliegt is deels een stuk dominantie van hem in weze steekt hij gewoon zijn middelvinger naar je op en mijns inziens kun je als hij niet onder apel staat wachten op de dag dat dit ook onder de man gebeurd en dan krijg je echt brokken.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 16:46

Steffy. Jij kent noedel niet. Aan de hand e.d. ius hij super braaf. Alleen met longeren moet je met 3 man zijn en tja, ik ben maar 1 persoon dus nee, dat kan dan niet. Waarom zou ik dat gevecht aangaan terwijl hij verder met alles braaf is?

En we zijn er niet opgegaan omdat hij niet te longeren was. Dan moet je mijn laatste bericht eens beter lezen!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 16:48

cp112 schreef:
Maar zoals Nuadhu, ja, die moet straks toch echt aan de bak. Die gaat de wedstrijden in en daarnaast is het nou eenmaal zo dat hij 'z'n brood' moet verdienen met dekken straks (niet te letterlijk nemen) en je kan er niet omheen maar toch wordt het wel als extra gezien als een hengst ook wat presteerd. Dus ja, die ga ik echt niet laten staan tot ie 5 is hoor. Kost een hoop geld.

Ik denk dat die opmerking hier vandaan komt, cp.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:10

Jep snapte ik :j. Maar er stond ook al achter aangegeven tussen haakjes, niet te letterlijk nemen. Daarbaast heb ik nooit gezegd dat ik het anders niet kon betalen :? Das achterlijk natuurlijk. Dan had ik hem wel verkocht, of 1 van de rest :+

Om nog even terug te komen op het longeren. Ik ben ook van mening dat longeren veel zwaarder is dan rustig een rondje door de bak. Onderschat niet hoe belastend longeren is. Ik ben er sowieso geen fan van. Ook met een ouder paard niet die het wel netjes doet.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 18:26

jonge paarden en longeren ben ik het zeker niet mee eens, kijk een keer als ze bv binnen staan de geheledag op een manege pension noem het maar op, en dan zijn ei kwijt laten rennen omdat die anders heel de dga in da hokje staat, daar kan ik inkomen
maar jong dier fulltime longeren tot aan de dag dat die mag gaan hobbelen vind ik not done
MAARRRRRRRRRRRRRRRRRRr
ik ben wel van mening dat daar juist iets zit waar je mee verder kunt cp, zet de bak af/ maak die kleiner dan 20-40 en ga toch wat oefenen zo nu en dan= ander werk, samen sterker worden enz

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 18:53

Ik ben van mening dat elk paard longeren moet kennen.
Is voor mij een stapje verder in de basis opvoeding.
Maar persoonlijk ben ik dan weer tegen bijzets en vaak en of lang longeren bij een jong paard.

Over de knhs proeven.
Halthouden is gehoorzaamheid.
Dat je thuis in training dat leert op gevoel juich ik toe.
Maar op wedstrijd kun je laten zien dat je hem gehoorzaam op elk moment onder controle hebt.
Net als elke andere overgang die thuis ook op gevoel gemaakt word.

Achterwaarts is inderdaad pas goed met voorwaartse drang.
Maar juist door halt ertussen extra te controleren.