Ik ben van mening dat het echt verschilt wat paard betrefd en misschien hangt het er ook wel vanaf hoe een paard gehouden word ik weet het niet en misschien heb ik het ook wel mis hoor.

Misschien is het helemaal niet slecht om een 2 jarig paard in het tuig te zetten, misschien geeft hij/zij wel aan echt iets te willen gaan doen.
Waarom zou je dan niet wat gaan doen, niet intensief maar gewoon lekker op het gemakje het paard word er niet dommer van, wat betrefd belasting dan denk ik ook wel dat het mee valt en als hij of zij het nou echt leuk vind en het lekker rustig aan gebeurd.
Aan de andere kant, ik kocht een merrie 3 jaar met veulen aan de voet van 3 weken flinke groeiachterstand en broodmager, tja geen haar op je hoofd die er aan denkt daar wat mee te gaan doen.

Veulen gaat er met zo'n 6 maanden vanaf en dan denk je goh zadelmak maken en wat gaan doen, maar ze gaf zo duidelijk aan een kind te zijn er kwam iets boven toen het veulen weg was echt heel appart alsof ze heel duidelijk wat gemisd had... een jeugd het kind zijn o wat was die merrie er niet aan toe om wat te gaan doen.
Op een gegeven moment gaf ze aan wel wat te willen gaan doen en in het voorjaar zijn we begonnen een zadel op te leggen en we zijn er op gestapd, niks geen problemen.
Rond april is ze ingereden en daarna gedekt jaar over geslagen en inmiddels was ze hollands welvaren en toen ze thuis kwam heb ik haar laten staan.
Steeds werd er gezegd dat ik haar moest gaan rijden en waarom ik nu wachte, maar ook nu gaf ze aan dat het vol zat ik het koppie.

Ik probeer echt te luisteren, als het niet gaat gaat het niet als het te veel is doen we een stap terug, ik doe er liever lang over op de goede manier al is die er laten we het er maar op houden dat ik dan denk dat het de goede manier is dan op de foute manier.
Iedereen doet zijn best iedereen denkt het goed te doen ook al komt dat niet zo over.