[TI] Welke hengst voor tinkermerrie van 1.17

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 20:27

Ik snap je verhaal wel jantineS, maar ik vind niet dat je een ras moet aanpassen aan wat het meest gewenst is. Waarom niet alle shetlanders dan groter fokken omdat niemand er nu op kan rijden bijvoorbeeld? Een ras is een ras omdat het zich onderscheidt van de rest. Mensen kopen een tinker omdat ze dit type paard zoeken, met alle beperkingen die dat met zich meebrengt. Als je de tinker rijtypisch gaat fokken dan raak je je ras kwijt. Ik vind dat de stamboeken en fokkers juist dicht bij het oorspronkelijke fokdoel moeten blijven. Dat fokdoel is wel flexibel te interpreteren (bijvoorbeeld in stokmaat) maar er moeten grenzen aanzitten imo :j

Als ik een tinker zie van 1,63m, een slanke bouw, smalle pijpbeenderen, weinig sok, een lang hoofd, hoge schoft, schuine schouder en lange rug... dan zie ik geen tinker maar een bonte KWPN-er met ietsje teveel haar :o

Dan zie ik er liever eentje die nog steeds voldoet aan de rasstandaard maar met een stokmaat van 1,17m :)

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 20:49

Helemaal mee eens nuage :j

daniweerd

Re: Welke hengst voor tinkermerrie van 1.17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:04

Ik sluit me helemaal bij Nuage aan :j

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:11

Je zegt wat ik dacht Nuage!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:42

De zigeuners hebben het over een type als ze het over de Gypsy Cobs hebben en geen ras.
Meeste fokkers die ik ken trouwens ook.
Dus geen ras, geen rasstandaard, ieder fokt wat hij of zij graag ziet en waarmee ze een ander de ogen kunnen uitsteken.
Daarom zijn ze in alle soorten en maten te vinden, voor ieder wat wils :)

De diverse stamboeken gaan uit van een ras en hanteren een rasstandaard, waar de zigeuners zo elk hun eigen standaard hanteren en die af en toe ook nog wel bij stellen naar wat op dat moment het best verkoopt.

Als je paard hier niet voldoet aan de rasstandaard van 1 van de stamboeken, wil het nog niet zeggen dat het geen Gypsy Cob is.
Wat dat betreft ga ik met Esmee mee, liever een kleintje die correct gebouwd is met een Cob-uitstraling, dan een groot sportpaard-achtig type.
Maar daar wil ik wel aan toevoegen dat, hoewel ik meer van de kleintjes ben, ik een goedgebouwde 'sport'-tinker met uitstraling ook zeker kan waarderen :j

Ieder z'n smaak en ieder z'n fokdoel, leven en laten leven en vooral plezier hebben met de dieren :)
Ik vind de grote verscheidenheid juist zo leuk en vind dat dat vooral zo moet blijven.

Oh Cecille, heb je nou al een hengst gevonden voor dat kleine meisje :D

Cecille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 22:58

Nee nog niet : ( is erg moeilijk veel mensen in Engeland van het hele kleine spul gebruiken ze uitsluitend voor hun eigen merries :)

Ik heb vandaag foto's gemaakt zal ze er morgen is opzetten :D

Ik ga nog hard denken wat te doen :) maar toch lijkt het me nogsteeds heel leuk om het een keertje te doen :D

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:14

Staat Jelle niet te koop nu ?! :P

Cecille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 08:40

Is dat zo ? Wist ik niet heb zelf ook nog Boy als ik wil :)

miss toch maar mister Morris die is ook niet groot volgens mij toch ?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 08:47

Morris 1.37
Ice is 1.36
Jelle stond dacht ik ook te koop :j

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 08:49

QualityHorse schreef:
Een tinker van 1.17 ??????
Ik wist niet dat die bestonden!

Wel schattig :)

ik ook niet ik dach dat ze vanaf +/-1.37 tot +/-157 waren.
echt een leuk beesie.

Cecille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 08:59

Ik zal zo foto's plaatsen ze is echt leuk hoor :) en schattig

Cecille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 10:07

Ooo moet even selecteren mag er maar twee plaatsen natuurlijk :D

ummmm

Afbeelding

Afbeelding

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:20

Ik vind haar superleuk,heb ook een kleintje,al is hij wel wat groter dan die van jou,hij is 1.31m nu, ;) .

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:39

Grappig nu gaat iedreen er van uit dat ik een sport type bedoel. Maar dat zei ik niet, ik bedoel een tink die betere bouw heeft om ruiter te dragen. Op dit moment word er gewoon veel gefokt met paarden die een weke rug hebben, een stijl achterbeen en een overbouwde achterhand. Dat is niet fijn voor de paarden, want er ze worden wel (vaak) verkocht aan ruiters die willen dat ze met de achterhand ondertreden.

Ik ben het eens met je nuage dat het wel echte tinks moeten blijven. Mijn idee over fokken doet ook niets af aan de typische kenmerken. We moeten idd geen rare kwpn-na-apers krijgen ;) Maar ik zie gewoon graag wat meer paarden met betere bouw om mensen te dragen ipv karren te trekken. Ik denk dat we in het nu moeten leven (zoals cesar millan altijd zegt;)) Een oud rasstandaart is prachtig, en als je ze karren laat trekken dat kan het helemaal super. Maar als iedereen aan het verleden blijft vast houden komen we geen steek verder ;)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:55

Maar het ras is o.a. bedoeld om wagens te trekken, dat wij er op willen rijden moet bijzaak blijven vind ik :)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:22

Ik vind dat je ze ook lekker klein en vooral compact moet houden ;)
Er zijn genoeg grote/ranke rassen!

Ik zou ook een lekker klein maar stevig hengstje uitzoeken!
Al is 1.17 wel MINI zeg!! moeilijk zoeken lijkt me!

Ik zou zelf ook niet gaan voor groot-groter-grootst ofzo.. en zelfs al zou ik met Diaz een veulentje willen, een hengst van onder de 1.45 zoeken ;) Ik hou wel van klein en compact!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:26

Iedereen moet gewoon lekker fokken wat ie wil ;)

Dat is altijd al zo geweest en dat maakt de Cobs juist zo leuk en gevarieerd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:09

snowdon schreef:
Maar het ras is o.a. bedoeld om wagens te trekken, dat wij er op willen rijden moet bijzaak blijven vind ik :)

Markt voor (recreatie)rijpaarden is veel groter dan die van menpaarden. En D/E maat die een volwassene kan dragen is ook behoorlijk. Als je als fokker niet met al je beesten wil blijven zitten zal je toch moeten kijken naar wat verkoopt. Weliswaar bij je rastype blijvend, maar wel zo dat je fokproducten verkoopbaar zijn. Bij tinkers loop je heel snel tegen een te korte rug voor 17.5inch zadel aan en dat kost je kopers. Rassen die niet bruikbaar zijn voor doelen van de grote(re) markt sterven op iets langere termijn uit en dat kan nu ook weer niet de bedoeling zijn.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:30

Overal is een markt voor, we hebben niet het ras imo om naar dergelijke markteisen te fokken.

Ik ben dan ook niet zo'n voorstander van een te korte rug, daar kan men ook in doorslaan :j
Net als dat ik graag wat maat zie, 1.50m zie ik niet als een maxima maar als een gemiddelde.

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:59

En daarom bedoel ik dat de stamboeken een duidelijk profiel moeten weergeven van het gewenste fokdoel. En zij zijn voor een groot deel (vind ik) verantwoordelijk over de invloed die ze hebben op fokkers en dus op wat voor paarden er op de markt komen. Dus zij zouden de "perfecte tink" iets meer rijtypisch moeten kiezen.

Maar goed das het laatste wat ik er over zeg ;) Ik denk alleen maar vanuit het welzijn van de paarden, want we zijn toch allemaal paardenLIEFhebbers. Dus waarom zouden we niet zo fokken dat het de paarden te goede komt??Das mijn enige motivatie :D Enja iedereen moet fokken wat ie wil!! Ik ben gewoon nieuwschierig naar de discussie ;)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:20

Ik denk dat bij mij de afkeer komt bij het woord "rijtypisch". Dat wordt binnen de tinkerwereld nog wel eens gebruikt als een nette manier om aan te geven dat het bijna geen tinker meer is ;)

Zelf ben ik namelijk ook helemaal geen fan van weke ruggen, overbouwde achterhanden en stijle achterbenen. Dus als we alleen die onderdelen bespreken dan denk ik dat we het eens zijn. Het kruis van de tinker is iets waar ik vaak nog het meeste over val, ik zie erg stijle croupes en idd bijbehorende stijle achterhanden. Maar die kenmerken horen ook niet bij het oorspronkelijke type. Een goed trekpaard moet ook zijn achterhand eronder kunnen zetten om te kunnen trekken.

Dus ik denk eigenlijk dat we het gewoon wel eens zijn, alleen de manier waarop we dat omschrijven is compleet verschillend :)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:36

Iedere Cob/Tinker liefhebber heeft zo zijn eigen voorkeuren en ideeën over wat een echte Cob is, bij ieder weegt weer een ander punt zwaarder.
Esmee schrijft hierboven dat ze niet van het overbouwde houdt, terwijl een ander het weer helemaal bij het type paard vindt horen.
Zo heeft ook iedereen een andere mening over wat het oorspronkelijke type zou zijn.

Hoe zijn de rasstandaarden van de stamboeken tot stand gekomen?
Is dat de mening van de oprichters van de stamboeken?

Voor mij persoonlijk wil het buiten de rasstandaard vallen van een paard nog niet zeggen dat het geen leuke Cob is en ga je door het volgen van de rasstandaard bepaalde types niet uitsluiten?

Ik vind het niet zo nodig dat het een ras genoemd wordt en dat er stamboeken zijn, maar dat wil niet zeggen dat ik het nut van de stamboeken niet zie.
Registratie is belangrijk,voorlichting, het bewaken van de kwaliteit van de populatie, we willen tenslotte gezonde dieren zonder gebreken of dat nou een propje van 1.20 is of een tank van 1.65, ik vind gezondheid dan boven de rasstandaard gaan.
Keuringen zijn ook nuttig, we hebben hier geen grote fairs, dus een keuring is een mooie gelegenheid om elkaar en elkaars paarden te zien en te horen hoe anderen over de fokkerij denken.
Daarbij vind ik het ook altijd gezellig zo'n dagje keuring :D

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 23:02

Idd nuage! Helemaal mee eens, ik ben opgevoed door de paardenhouderij/wedstrijd wereld, dus heb een beetje taalgebruik van hen overgehouden ;)