[TI] INDOOR-Tinkerdagen 12 en 13 maart 2011: Ben je er ook?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

westerntink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:30

jammer geen western onderdelen erbij
misschien volgend jaar

Zoefff

Re: INDOOR-Tinkerdagen 12 en 13 maart 2011: Ben je er ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:55

alleen de hindernis baan is soort van trail achtig iets.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:35

Om mij te porren voor wat me een leuk evenement lijkt zal er toch iets van western uitgeschreven moeten worden. Dit is geen kritiek op de organisatie, maar eerder een verzoek om eens te kijken naar de mogelijkheden. Er zijn heeeel weinig tinkers in de WRAN westernsport, dat weet ik.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:36

ik denk dat het op zich een leuk idee is, maar dat je dan wel weer NOG een discipline erbij krijgt, terwijl er op dit moment al zo ontzettend veel beschikbaar is
( alleen al bv dat voetballen, zo'n hindernisbaan, dat relais springen, de buitenritten, de cross etc etc)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:39

dan zou je er voor moeten kiezen om meerdere disciplines tegelijk te laten starten...
b.v. de bosrit tegelijk met de cross

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:48

Ja maarja, Relaisspringen hoeft niet natuurlijk niet beide dagen, kan ook 1 dag.
Want we hebben ook al 'gewoon' springen.

Lijkt me wel leuk hoor keer iets met western. Bon heeft net een nieuw westernzadel. :j

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 00:55

Dan moet ik echt met 2 paarden komen :=
Heb ook nog een westerntink staan die dit jaar gaat starten.

MichelR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 09:24

westerntink schreef:
jammer geen western onderdelen erbij
misschien volgend jaar

dapperdier schreef:
Om mij te porren voor wat me een leuk evenement lijkt zal er toch iets van western uitgeschreven moeten worden. Dit is geen kritiek op de organisatie, maar eerder een verzoek om eens te kijken naar de mogelijkheden. Er zijn heeeel weinig tinkers in de WRAN westernsport, dat weet ik.

MelanieB schreef:
Ja maarja, Relaisspringen hoeft niet natuurlijk niet beide dagen, kan ook 1 dag.
Want we hebben ook al 'gewoon' springen.

Lijkt me wel leuk hoor keer iets met western. Bon heeft net een nieuw westernzadel. :j

Ik wil hier wel even op reageren.
Ik roep/schrijf al vaker dat, als je ideeen hebt of een leuk onderdeel dan sta ik er voor open.
Maar met een opmerking zoals Westerntink maakt (en in mindere mate dapperdier) kan ik niks. Dan denk ik, met Pinksteren vorig jaar, hebben we de tonnenrace gedaan. Toch ook een westernonderdeel.
De hindernissenbaan, vorig jaar met pinksteren en zeker bij die van september vorig jaar zater weldegelijk western-onderdelen in.
Ik denk wel Dapperdier, dat het toegankelijk moet zijn voor meerdere deelnemers. Om het bv eens uit te proberen. Dat doe ik met Relaisspringen in maart ook. Een nieuw onderdeel, kijken of het aanslaat (is ook maar op een dag Mel, alleen de zondag)
Ik zou het ook heel leuk vinden om een onderdeel als aangespannen erbij te doen. Vorig jaar was ik daar redelijk ver mee. Ik heb daar echt geen ervaring mee, dus moet ik het hebben van andere mensen, die me willen helpen of het onderdeel organiseren.
hetzelfde is met western. Ik heb geen kaas gegeten van western maar sta er wel voor open (slidestops mag niet ivm de bakbodem). Maar kom wel met concrete voorstellen en niet alleen western. Want dat is een breed geheel.
Dat onderdelen dan wellicht gelijktijdig gaan lopen hoeft op zich geen probleem te zijn. Er moet alleen voldoende parkeergelegenheid zijn. Maar bv aangespannen kan best op een 1e avond (gelijk met dressuur).
Trouwens, in maart ben je al beperkt met de ruimte, omdat je in principe alles binnen moet doen (gelukkig hebben we twee binnenbakken maar ook pensiongasten die ook moeten kunnen rijden). ALS het mooi weer is, kunnen we buiten springen, maar de opzet is om het binnen te moeten doen. Dus een western-onderdeel als pleasure zou dan wel kunnen.

IneHee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 10:12

Ik heb op de tinkerdag Grave al eens geprobeerd western ( Reining of pleasure ) uit te schrijven en vorig jaar mennen ( kwam 1 deelnemer op) maar de animo was nihil.
Misschien ligt het aan de afstand naar Grave ?? zeker niet aan bereikbaarheid en parkeergelegenheid.
Voor liefhebbers wil ik het dit jaar evt. wel weer proberen.
Wij hebben dit jaar op het Hippisch festijn een cross, miisschien dus ook cross mogelijk op tinkerdag Grave.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 10:22

Pleasure is inderdaad geschikt maar ook horsemanship.
Op zich kun je ook denken als er niet heel veel animo voor is dat het ook niet veel tijd in beslag neemt.
Dan blijft alleen nog de jury, wie?? En wat kost dat?
Het mooiste is een vrijwilliger, maar of dat lukt ??

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 10:32

het is niet alleen de tijd tijdens de wedstrijd die er in gaat zitten, dat lijkt dan misschien goed te doen.
Maar je hebt ook een organisatie die zich er eerst in moet verdiepen om te weten wat je er voor nodig hebt en wie je daar voor kunt aanspreken. Ook dat kost tijd, heel veel tijd.
Dan is het wel leuk als je weet dat de groep waarvoor je het doet iig groot genoeg is.

lees het niet verkeerd, ik zou het alleen maar leuk vinden, ben ooit western begonnen met Gilbey :P

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 11:20

IneHee schreef:
Wij hebben dit jaar op het Hippisch festijn een cross, miisschien dus ook cross mogelijk op tinkerdag Grave.

Leuk plan!! Was vorig jaar al een mooi spring parcours. Voor mij jammer van de dazen bij de dressuur maar misschien dat die dikke er komend jaar minder last van heeft!!

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 11:39

Daarom noem ik ook pleasure en horsemanship Gilbey, heb je alleen een paar pionnen nodig voor de HMS.
Misschien kunnen de westernruiters hier hun steentje bijdragen.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 12:13

ik denk dan meer aan bijv het terrein, heb je een bak nodig? welke maat? hoe lang duurt zo'n "proef"? word dat individueel gereden of in een groep? kan dat dan ingepland worden naar de al bestaande onderdelen? hoeveel juryleden heb je nodig? waar vind je die?
hele praktische vragen dus.
Zeker allemaal achter te komen maar kost wel tijd ;)

MichelR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 12:30

Ben het zeker met Ingrid eens. Kost best wel veel tijd om nieuwe dingen voor te bereiden.
Een onderdeel als ringrijden vorig jaar, ben ik een halve dag op zoek geweest waar ik zo'n lans kon kopen. En voor een Pollepel... voor ik al wist wat het was en waar het voor gebruikt wordt.
De tonnenrace ook. Gelukkig had ik 3 tonnen op de manege, maar dan komt nog het belangrijkste... Hoe werkt het... Gelukkig trof ik Canis (boktnaam) op bokt aan die me op weg hielp en me ook nog aan de juiste formulieren hielp.
Even voor de duidelijkheid: ik vind het daarentegen ook heel leuk om het te organiseren. Leer toch onderdelen die ik gewoon niet ken/kon.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 12:32

Michel, dan bied ik aan om er tijd in te gaan steken, verzamel alle info e.d.

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 12:35

Het idee is wel leuk om een wetsreonderdele te gaan doen alleen ben ik bang dat de animo te laag is...volgens mij is er maar een handje vol deelnemers...
en dan idd het vinden van een jury is volgens mij behoorlijk prijzig van wat ik nog weet...

Misschien kun je eerst inventariseren hoeveel deelnemers er werkelijk intresse hebben om mee te doen?
als er genoeg animo is dan verder kijken...dat is mijn visie..

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 12:41

Lijkt mij heel leuk om te zien, maar er moet idd wel voldoende interesse zijn. Dat geldt ook voor mogelijke nieuwe onderdelen bij ons, we willen alles proberen, maar het moet wel realistisch zijn qua tijd die we er in steken. Het ontwikkelen en bedenken van iets nieuws kost veel tijd. De lokatie moet het 'aankunnen' en er moet voldoende deelname zijn. Meest ideaal is als de mensen die graag iets anders zouden willen zich aanmelden om dat op te zetten.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:51

Een `vrijwillige` jury is vaak wel te vinden.
bak 20 x40, groter is ook goed
Een pleasure proef is met 8 tot max 10 ruiters tegelijk in de dak op de hoefslag en duurt 10 tot 20 minuten. Bij 20 ruiters dus 30 min tot een uur.
Een horsemanship proef duurt een minuut of drie. Paarden staan in een line-up in de bak, een voor een rijden ze de proef langs de pionnen. duur proef is ongeveer 3 minuten per ruiter. Kan zijn dat er nog railwork (soort pleasure) gedaan moet worden om plaatsing te bepalen.
Trail (mijn favoriet) heb je meer materiaal voor nodig. is wel leuker voor publiek om te zien, maar kost dus ook meer tijd, per proef ongeveer 10 minuten en je moet rekening houden met op en af bouwen van het parcours.

Een barrelrace trekt mij persoonlijk niet, dit is een aparte tak van sport, net als koeien. Er zijn in nederland een handvol serieuse barrelracers, geen daarvan is een tinker. Voor een lolletje leuk om te doen, mar ik rij daar niet 100+ km voor eerlijk gezegd.
Als slidingstops niet mogen in de bak, is een barrelrace ook niet echt ideaal voor de bodem.

Ik neem de sport vrij serieus en snap ook prima dat een onderdeel uitschrijven voor 1 ruiter niet rendabel is (en niet leuk voor de ruiter) Ik weet dat wij niet goed kunnen springen, daar missen we techniek en talent voor. Dus hoe leuk het ook is, dat laat ik over aan degenen die daar hun sport van maken.

Er is hier een westerntinker topic, daar kan ik eens peilen hoeveel animo en niveau er is.
Ik ben ook best bereid om een demo en clinic te gaan geven voor degenen die het `eens willen proberen` maar dan denk ik wel aan een trail iets.

Het wordt een lang verhaal en ik vind het jammer dat ik niet helemaal in beeld heb wat die hindernisbaan dan inhoudt, daar ga ik me even in verdiepen. We hebben tenslotte nogal *kuch* verdienstelijk de Farmers Field Trail gereden :D

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 23:05

de hindernisbaan was een simpele versie van de FFT en trail is ook mijn specialiteit :D
Er zaten de laatste keer bijv een poort, slalom en side-pas in, aardig western :j

Verder rij ik soms in demo's barrelrace, oa op de Country Fair in Aalten.

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 23:06

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 23:19

op zich zou het wel leuk zijn om een onderdeel western er bij te hebben, maar dan zou er inderdaad wel genoeg animo voor moeten zijn... :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 23:19

IneHee schreef:
Ik heb op de tinkerdag Grave al eens geprobeerd western ( Reining of pleasure ) uit te schrijven en vorig jaar mennen ( kwam 1 deelnemer op) maar de animo was nihil.
Misschien ligt het aan de afstand naar Grave ?? zeker niet aan bereikbaarheid en parkeergelegenheid.
Voor liefhebbers wil ik het dit jaar evt. wel weer proberen.

gaaf <3 <3 <3 <3
vorig jaar was het springparcours ook heel leuk :))
jammer dat gil het weer eens nodig vond niet te springen :') _O-

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 08:47

TinkerTom schreef:
DD kijk hier even tussen de foto s dan kun je een kleine indruk krijgen van de hindernisbaan

http://s1187.photobucket.com/albums/z38 ... er%202010/

Had ik al gedaan ;)
Ziet er leuk uit, maar mij iets teveel springen en te weinig western als je begrijpt wat ik bedoel.

Nogmaals, mijn opmerkingen zijn zeker geen kritiek naar de organisatie toe. Ik vind het jammer dat er niet meer serieus western gereden wordt met tinkers.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:03

er zit maar 1 sprongetje tussen? :)

maar mischien is het dan een idee om met wat meer concrete ideeen te komen?
aangezien western zelf natuurlijk al heel breed is :)
en Michel er verder ook geen ervaring mee heeft...