[TI] Tinker rovers...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 08:30

Ik geloof ook niet dat ze hier in nederland zijn om paarden te stelen.

Hoogstens om hun karren uit ierland te gaan verkopen.

stalnijmegen

Re: Tinker rovers...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 23:10

ik ga met henk mee. irritant zijn ze zeker, ze denken gewoon dat alles te koop is, en daardoor komen ze wat roverig over

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 23:09

stalnijmegen schreef:
ik ga met henk mee. irritant zijn ze zeker, ze denken gewoon dat alles te koop is, en daardoor komen ze wat roverig over

Gisteren zijn er weer Ieren bij mij langs geweest.
Kenteken van de auto is opgenomen.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 15:24

Vandaag mijn ervaringen met de ierse mannen in hun witte bestelbus.

Tess en Don uit de dijkweide gehaald (jaja het gras + ruim 100 kilo hooi zijn al op) en te voet naar huis.

Stopt DE witte bus, "Hello is he for sale" wijzend op Don, "no sir, he's already sold" and the mare? Sold too...
But I have a stallion for sale enzovoorts.
Staan er dus 2 Ieren (nummer drie bleef bij de auto, het zijn dakpan schoonmakers/impregneerders) in mijn tuin om Scott te bekijken, grote grap, ze komen uit Lurgan, de streek waar Scott misschien ook vandaan komt gezien de papieren van het slachthuis die bij hem zaten welke in Lurgan zijn afgestempeld (en die niet kloppen, ze zijn niet van Scott maar da's weer een ander verhaal)
Waarop ik opmerk dat ie misschien beter bij dat slachthuis daar kan gaan kopen? Nee Nee zegt hij, ik ga ze in Ierland wijsmaken dat het een Nederlandse hengst is :roll: }:)

Willy (de opperhoofd Ier) kijkt in Scotts mond en concludeert dat hij richting de 4 jaar gaat, ik verklaar hem voor gek, kijk dan zelf en VERREK! komen de tanden naast de onderste voortanden nu dus ineens ook door.....
Afijn om een lang verhaal kort te maken, wat vraag je voor hem? Teveel voor jou natuurlijk meneer de Ier.. :D
Inderdaad, hij bood me 600 minder dan ik voor Scott wil hebben.

Of ik misschien ook nog een trailer te koop heb, ja meneer maar te duur voor jou, en inderdaad die was te duur hahahhahaa
Afijn, hij wilde mijn telefoonnummer en bood me nogmaals geld (en nog eens en nog eens)
Maar ik weigerde :+

Ik heb hem recht op de man af gevraagd of hij hem nu kwam stelen dan, dit omdat er verhalen circuleren over hen, ik kreeg direct zijn telno, mocht zijn kentekenplaat noteren en een kopie maken van zijn paspoort, hij verzekerde me dat ALS Scott gestolen zou worden hij het niet gedaan had >;) _O- , hij had immers geen paspoort en kreeg hem dan de boot niet op, euh huh ... ja ja meneer... (zo is ie ook naar Nederland gkeomen, zonder of in ieder geval met een verkeerd papier)
Vanavond gaat het slot op de trailer en de schutting :D paarden naar binnen en dan maar hopen dat ie niet een mede Ier belt zodat die mijn paarden kan komen stelen :P

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 15:53

Even wat info voor jullie, omdat jullie de Ieren en de Roemenen als 'apart van elkaar' beschouwen.

Een deel van de Ierse bevolking stat nog altijd af van de Roma. Ze worden Travellers genoemd, als nette benaming en Knackers als scheldwoord (zoals kampers). Knacker betekent overigens paardenslager.
De travellers in Ierland wonen soms nog in kampen en hebben ook nog altijd paarden, de tinkers.

Daarbij hebben ze nog altijd veel obscure banden met andere roma bevolingsgrepen. Veelal uit Roemenië, Hongarije en Polen.

Als een Ier in NL een paard zoekt, is dat NOOIT voor in Ierland, want daar stikken ze van de tinkers. Het zal voor de slacht zijn, in het oostblok. Ze handelen samen met de Roemenen en Polen en af en toe komen daar ook flinke ruzies van. Dan verdwijnt er iemand in een blok beton ofzo.

Maargoed, moraal van dit verhaal is dat ze allemaal bekenden zijn van elkaar.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 15:59

Lien, doe ze de volgende keer de groeten van mij.

Ik had stille hoop dat ze uit Nederland weg waren.
Het zijn en blijven irritante handelaren.

De prijzen die ze bieden zijn geen slachtprijzen.
Of 2000 euro voor een jaarling merrie is tegenwoordig al slachtprijs.

Ze hebben er wel verstand van, want een 2de premie merrie hebben ze geen belangstelling voor.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:24

nee henk verlopig blijven ze hier
maandag begint het paardenmarkt seizoen weer, hier in bemmel, maand erop elst, dan heb je nog zuidlaren, hedel en lottum ( als grote markten gezien dan)
dus zelfs ik zal ze nog wel een paar keer etegn komen dit jaar..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:35

Dees, als ze maar bij mij wegblijven.
Ik ben die gasten spuugzat.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:40

nou maandag is bemmel, en dat is verry dicht bij ons ( 8km) dus hoop stiekum niet dat ze hier rondjes gaan rijden

als ik ze zie, zal ik ze de groeten van je doen zal er wel meteen bij zeggen dat de koffie bij je op is, dus ze niet aan hoeven te komen

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:55

Bij mij krijgen ze zo wie zo geen koffie.

Het enige antwoord wat ik geef is:

No business.
You cannot pay my price.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:33

henk :')

dus het zijn gewoon geen rovers maar handelaren?
praktisch :P

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:46

Heel irritante handelaren zijn het.
Zij doen mij denken aan al die handelaren die ik overal in het buitenland tegenkwam.
Jaren gevaren en heel veel meegemaakt in buitenlandse havens.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:51

hmm daar kan ik me wel iets bij voorstellen ja...
maar uiteindelijk is alle ophef over rovers enz voor niets geweest?

Woplala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 19:02

Desillies, waarom heb je ze eigenlijk nog zo lang te woord gestaan en info gegeven? Ik had het allang afgekapt en ze weg gestuurd, hoe minder ze weten hoe beter toch? Zeker als je weet dat dit soort lui geen zuivere koffie is vind ik het niet zo'n slimme zet...Ook al mocht je kopieën e.d. maken, je weet nooit of die papieren allemaal kloppen.

Iemand vroeg waar Hellevoetsluis ligt, dat ligt in Zuid Holland, een paar km van Rotterdam af.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 19:25

Woplala schreef:
Desillies, waarom heb je ze eigenlijk nog zo lang te woord gestaan en info gegeven? Ik had het allang afgekapt en ze weg gestuurd, hoe minder ze weten hoe beter toch? Zeker als je weet dat dit soort lui geen zuivere koffie is vind ik het niet zo'n slimme zet...Ook al mocht je kopieën e.d. maken, je weet nooit of die papieren allemaal kloppen.

Iemand vroeg waar Hellevoetsluis ligt, dat ligt in Zuid Holland, een paar km van Rotterdam af.

Waarom? Ze mochten van mij mijn hengst wel kopen, als ze maar genoeg betaalden :)
Maar ik realiseerde me halverwege dat de witte bus en ieren weleens te spraken was gekomen hier en vandaar dat ik ze ermee confronteerde.
Hij mag Scott nog altijd hebben hoor, maar dan moet zijn knip verder open :D

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 21:33

Kan het niet zo zijn dat de Ieren overdag komen kijken, wat voor vlees (lees: paard) ze in de kuip hebben en het smerige werk 's avonds door de Roemenen laten opknappen?

En wat een nare verhalen allemaal. Heb zelf een zwarte tink, staat 's nachts op stal en voordat je bij stal bent, moet je eerst langs het woonhuis van de staleigenaar met perfecte waakhond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:10

Nou ze zijn vanavond ook bij ons op stal geweest :=
In Bant (Noordoostpolder, Flevoland)
Stond net met mijn tinkermerrie in de stallen toen het witte busje het erf op kwam rijden.

Had het eerst niet door, maar toen hij vertelde over dat hij uit Ierland kwam en interesse toonde in mijn tinker en ik het witte busje zag, gingen er belletjes rinkelen.
Meteen duidelijk gemaakt dat mijn merrie niet te koop is en dat ik al over hem gehoord had.

Hebben het kenteken genoteerd.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 17:19

Dezelfde mannen die bij Lien zijn geweest, heb ik net gesproken...

Wilco en ik waren met Legend en Dundee aan het wandelen. Stopt er een wit busje met Iers kenteken. Jonge vent zat er in, met rossig haar. Vriendelijk. En vroeg of Legend te koop was. Heb gezegd dat hij niet te koop is. Ze wilde Isa ook zien. Maar heb ze niet toegelaten op het erf.
Want ze wilde haar ook wel kopen...
Isa, Legend en Dundee lopen nu achter huis, vanaf de weg bijna niet te zien.

Wilco is nu extra sloten op de hekken aan het zetten. brr kreeg er wel de kriebels van.

De paarden staan in Blokzijl, in de kop van Overijssel.

Ier dus ook al bij jullie, dat is hemelsbreed ongeveer 15 km vanaf hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 18:12

Die man die jij omschrijft is ook diegene die ik heb gezien gisteravond :j

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 18:13

_janet_ schreef:
Dezelfde mannen die bij Lien zijn geweest, heb ik net gesproken...

Wilco en ik waren met Legend en Dundee aan het wandelen. Stopt er een wit busje met Iers kenteken. Jonge vent zat er in, met rossig haar. Vriendelijk. En vroeg of Legend te koop was. Heb gezegd dat hij niet te koop is. Ze wilde Isa ook zien. Maar heb ze niet toegelaten op het erf.
Want ze wilde haar ook wel kopen...
Isa, Legend en Dundee lopen nu achter huis, vanaf de weg bijna niet te zien.

Wilco is nu extra sloten op de hekken aan het zetten. brr kreeg er wel de kriebels van.

De paarden staan in Blokzijl, in de kop van Overijssel.

Ier dus ook al bij jullie, dat is hemelsbreed ongeveer 15 km vanaf hier.

Dat zijn niet dezelfde als hier hoor :)
Er was geen rossige bij namelijk...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 18:22

Ik vind het wel vaag allemaal hoor.....
Nu ook al bij Janet geweest en haar paarden staan nou niet echt in een 'paarden gebied'.......

Creepy allemaal hoor :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 18:29

Paarden genoeg in deze omgeving hoor :j
Zie ook redelijk wat tinkers rondlopen.

Zit inderdaad geen grote afstand tussen ons Janet, dus ze zijn nog wel in de polder dus..
Was het bij jou ook een wit busje met een oranje zwaailamp achtig iets er op?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 18:31

Ier, i know........ :j
Maar ik bedoel het is geen standaard paardengebied met veel bos en rustige weggetjes enzo....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 18:38

Dat is waar. :j
Ik moet ook zeggen dat ik gisteren echt totaal verbijsterd was.
Ik had ze namelijk ook absoluut niet bij ons verwacht.

Had mijn merrie op dat moment ook niet buiten staan, maar de andere tinker stond wel op het land en daarom kwamen ze.
Stond er nog één op het land, maar die wordt niet zo snel herkend als tinker (jaarling).

Staleigenaar was gelukkig nog zo slim om te zeggen dat we het kenteken even moesten noteren. Die kwam nl. meteen aanlopen toen hij een vreemde auto op z'n erf zag.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 18:39

Nou ja dat bedoel ik...
Dus ze zoeken echt overal schijnbaar.