[TI] overstap van warmbloed naar tinker ? wie nog meer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

plientjedres

Re: overstap van warmbloed naar tinker ? wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 15:00

tja ik kan nu ook al 3 weken niet rijden ivm met het weer.
maar ik kan er zometeen gewoon weer op stappen en niks aan de hand.
ze staat wel buiten overdag, dat scheelt natuurlijk wel.
het zijn gewoon heerlijke ontspannen paarden.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 15:10

Hai haai....Leuk beestje die merrie. Ik had haar inderdaad ook gezien op m.p.
Ik heb jaren terug ook 2 tinkermerries gehad...ben toen op Friezen overgestapt maar heb nu sinds 1 week toch weer een tinker entermerrietje erbij(heb nog een 7jarige friese ruin).
Soms word je gewoon naar een bepaald paard toegetrokken. Een paard waar het mee klikt. Je kunt je heel schuldig gaan voelen omdat je je paard inruild maar hoe leuk is het voor je paard dat jij met tegenzin met hem aan het werk moet? Dat voelen ze echt wel hoor. Misschien klikt het wel heel goed met deze merrie en krijgt je paard een eigenaar die wel met plezier aan hem werkt. Zo pakt het voor jullie beiden dan goed uit.
Maar ik snap je gevoel wel hoor...Het is zo dubbel he? ;) Ik ben net als jij trouwens ook moeder en mijn man werkt ook afwisselende diensten. Heel lastig met onse hobby ;)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 15:23

nou ja ik kijk wel hoe het maandag uitpakt als mijn ruin naar de hal gaat zodat ze hem kunnen proberen.

als het klikt en ze gaan oke met de prijs mag die denk ik gelijk daar blijven maar goed eerst afwachten.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 15:28

En toch... zou ik als ik jou was nog naar wat meer tinkers kijken. Ze is idd niet zo heel groot en heeft weinig sok, en het zou zonde zijn als je straks toch spijt krijgt dat je niet verder gekeken hebt. Ik weet niet precies waar je woont, maar je bent welkom hier eens te komen neuzen (neem dan meteen die motley voor me mee, en die ghost mag ook wel :P :D) en bij de Irish Tinker Stable ben je vast ook welkom. Mocht je meer in het zuiden zitten, zou je bijv. een langs kunnen gaan bij Gypsy Giants (http://www.gypsygiants.com). Die hebben naast tinkers ook Drumhorses, en zijn zeer aardige mensen. Ik weet zo 1-2-3 geen andere fokkers in het zuiden?

Jayney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 15:51

onley schreef:
ik denk ook dat ik het ga doen
meneer is net op mijn voet gaan staan
hij kan er nu niet uit en is vreselijk nu hij heeft echt wel zijn trainingen en beweging nodig.

Dat ze nog niet beleerd is zal ik op de koop erbij moeten nemen en moeten gokken, overigens in haar box was ze wel erg rustig en lief.

wel ermee rekening houdend dat het erg druk was en er veel nerveuse paarden stonden te draaien.

Als je toch graag voor een tinker wilt gaan en jij aan de maat twijfelt... is het misschien handig nog wat andere te bekijken en dan van ze allemaal voor en nadelen te benoemen, misschien moet je ook wat beleerde tinkers proberen..

Het is plaatje, maar ja zoals iemand hier boven al zei ze heeft wel echt een goeie opvoeding nodig als ze met deze leeftijd al dominant en brutaal is. Mijn advies: Hoe mooi ze ook is en je weet haar karakter nu bekijk toch nog wat andere paarden voor je de overstap gaat maken en vind je niks anders en heb je echt een goed gevoel bij deze merrie kun je haar altijd nog kopen ;)

In brabant heb je ook nog tinker fokkerij van kanters... ook zeer vriendelijke mensen die je graag willen helpen ;)

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:11

ja want je moet er wel eentje hebben die wil lopen en voor je wil werken.
en inderdaad ga er eerst eens eentje rijden.
mischien stap je op en denk je wel heel anders over het ras.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:42

nog even over de groote...
de meetse tinkers zwaren idd nog wel uit dus gaan je benen
idd eerst de breedte in en dan pas naar beneden...
ik ben echter al bijna te groot voor mijn tink...
omdat deze dus niet in de breedte is gegroeid...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:45

plientjedres schreef:
tja ik kan nu ook al 3 weken niet rijden ivm met het weer.
maar ik kan er zometeen gewoon weer op stappen en niks aan de hand.
ze staat wel buiten overdag, dat scheelt natuurlijk wel.
het zijn gewoon heerlijke ontspannen paarden.

euhm...
die van mij staat ook de hele dag buiten en staat ook al 3 weken stil...
maar ik hoef er toch echt zo niet op te gaan zitten hoor :P
dat wordt eerst behoorlijk moe slingeren aan de longe... :D

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:54

oh ha ha nou dan heb ik gewoon mazzel :D .

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:02

:P
die van mij heeft waarschijnlijk gewoon niet door dat hij een tinker is :=

xLenax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:06

Het is wel een prachtige merrie! Ben benieuwd wat je uiteindelijk gaat doen. Misschien is het inderdaad wel slim om toch nog bij wat andere tinkers te gaan kijken. Dan kun je een goed afgewogen beslissing nemen.

Succes

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 17:13

Mariska_28 schreef:
En toch... zou ik als ik jou was nog naar wat meer tinkers kijken. Ze is idd niet zo heel groot en heeft weinig sok, en het zou zonde zijn als je straks toch spijt krijgt dat je niet verder gekeken hebt. Ik weet niet precies waar je woont, maar je bent welkom hier eens te komen neuzen (neem dan meteen die motley voor me mee, en die ghost mag ook wel :P :D) en bij de Irish Tinker Stable ben je vast ook welkom. Mocht je meer in het zuiden zitten, zou je bijv. een langs kunnen gaan bij Gypsy Giants (http://www.gypsygiants.com). Die hebben naast tinkers ook Drumhorses, en zijn zeer aardige mensen. Ik weet zo 1-2-3 geen andere fokkers in het zuiden?

ze heeft sokken nu waar je U tegen zegt hoor :o
ben blij dat ze die sokken heeft haha

ik wil er heel graag 1 met een blauw oog dat heeft het hem toch gedaan bij mij hoor
maar ik kan zeker wel her en der gaan kijken ja

hahaha en die motley en die ghost zijn niet te vergeven of te koop hihih :D
ik hjeb nog een koppel suri's waar ik vanaf moet haha

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:25

Ik zou zeker nog op minimaal 1 adres gaan kijken, al is het maar voor de maat.

onley schreef:
ze heeft sokken nu waar je U tegen zegt hoor :o
ben blij dat ze die sokken heeft haha
Dat heeft die Fjinker van mij op dit moment ook... door de wintervacht lijkt het altijd veel meer (mooi moment ook om foto`s te maken :D :D)

Ahh Motley en ghost tegen mijn Dipsy? :D

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 18:30

ik ga die stal bellen en vragen hoe groot ze nu is
of die dat even wil nameten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:43

Ik vind de sokken op foto 1 niet veel sok hoor.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 18:49

nee klopt
ze zijn echter nu het dubbele en is echt wel flink wat kilo's zwaarder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:50

Ik zou even bij wat meer tinkers gaan kijken. Ook eens bij volwassen uitgezwaarde exemplaren.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 19:26

dat laatste zou ik ook doen,

inderdaad wat er gezegt wordt, sokken vertekend nu behoorlijk omdat er ook een deel wintervacht bij zit, mijn toenmalige graihengst had in de winter ook veel meer sok als in de zomer, dan bleef er toch opzich weinig van over, hou daar rekening mee.

heb je toevallig fotos gemaakt van hoe ze nu is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 19:30

Ik heb hier toevallig een foto van Flint bij de hand waar hij anderhalf is. Deze sokken zijn 'zomersokken' om je een beetje een idee te geven.Afbeelding

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 19:40

maar dat van die sokken verschilt ook per tinker weer...
bij gil zie je geen verschil bij winter en zomer...
hier wat foto's

Afbeelding
in de zomer

Afbeelding
in de winter...

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 19:47

op zich vind ik het niet erg of ze veel sok heeft of niet
ik heb ook op internet naar meerdere tinkers gekeken en het verschilt echt per paard kwa sok

de sokken maken het paard niet
ik ben helemaal voor haar gevallen en na vandaag was eigenlijk wel de maat vol met mijn ruin.(ik heb een dikke blauwe gekneusde kleine teen.)
hij verdient echt iemand die met hem aan de slag gaat en hem in dagelijks training zet en hem gaat uitbrengen.

nieuwe foto's heb ik niet ik had geen camera bij me en onze lens is kapot van de camera
ik heb overigens net gebeld voor haar stokmaat nu op dit moment.
dat krijg ik morgen te horen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 19:51

Mindim schreef:
Ik heb hier toevallig een foto van Flint bij de hand waar hij anderhalf is. Deze sokken zijn 'zomersokken' om je een beetje een idee te geven.Afbeelding

zo...
het was net als of ik een mini Gillian zag :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 19:53

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-01-10 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 19:55

nou toen ik naar zijn koppie keek dacht ik echt...
wow dat is Gil :P

maar gil is geen cop

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:47

Hallo,
Heb op de opening van dit topic na nog niet zo veel reacties gelezen, maar ik moest meteen aan mijn tinkerzoektocht denken die eindigde bij de aankoop van Janus. Misschien is het al een paar keer genoemd in de reacties, maar Tinker of niet, het moet vooral klikken met je paard. Ik ben ook weg van tinkers (smelt helemaal weg als ik ze zie), maar het ras zegt niet alles. Ik was op zoek naar een recreatietinker, lekker samen naar buiten, rustig karakter, braaf, allemansvriend etcetc. Ik kreeg Janus thuis en na drie weken durfde ik er al niet meer op! Ik heb echt een hele moeilijke start met hem gehad. Niks recreatietinker.... Een heethoofd, looplust voor tien, een bozig paard, vreselijk koppig en drammerig etc. etc. Hij had binnen een half jaar drie mensen voorzien van een "tinkertatoeage" ! Rust met rijden was er ook niet, ooveral spoken. Als ik er aan terug denk, vind ik het nog knap dat ik het volgehouden heb!! Dit zijn dingen die ik allemaal niet gezien heb bij de aankoop. Nu gaat het ontzettend goed tussen ons. Maar ik heb nog steeds geen rustige, etc.etc. tinker. Kwa karakter zou je kunnen zeggen dat ie "hoog in het bloed' staat.
Daarom: Ikan me helemaal voorstellen dat je graag een tinker wilt, maar het geeft geen garantie over het gedrag en de aard.Niet alle tinkers zijn braaf, net alsdat niet alle paarden braaf zijn. Het moet ook maar net klikken.
Wist je waarschijnlijk wel, maar na wat mij gebeurd is voel ik toch effe de behoefte om dit te vertellen.

Veel sterkte en succes met je beslissing en uiteraard (mocht een je een nieuw paard/tinker kopen) VEEL PLEZIER ERMEE